Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Voedingsvraagje

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Voedingsvraagje

Ongelezen bericht door Eilfy »

Alfy en Pia (beide ontzettende kruisingen) zijn 2 totaal verschillende honden qua eten en krijgen allebei ook andere voeding:

Alfy: 's ochtends brokken (Royal Canin Medium); 's avonds vlees (eigen merk supermarkt) met snee brood en water
Pia: 's ochtends brokken (Royal Canin Medium Sterilised); 's avonds brokken (RC MS) samen met sperziebonen

Alfy is een moeilijke eter. De ene dag laat hij zijn brokken staan, de andere dag heeft hij ze zo op. Dit is niet te voorspellen. Vlees is nooit een probleem, heeft hij altijd zo op.
Pia is een rasechte vuilnisbak, eet echt alles en eet snel. Heeft wel aanleg voor overgewicht (ook doordat ze gesteriliseerd is) dus we moeten goed uitkijken wat we haar geven.

Beide hebben ze wel eenzelfde soort probleem: in de middag geven ze 1-2x in de 2 weken (gemiddeld) gal met slijm op. Heb het hier al met de dierenarts over gehad, maar die vond het eigenlijk niet zo erg klinken. Zelf heb ik een vermoeden dat het toch aan de voeding ligt.

Daarom mijn vraag: ik wil ze eigenlijk beide op dezelfde voeding hebben, met de volgende eisen:
- Alfy moet het lekker vinden, het liefst variatie mogelijk
- Moet te doseren zijn zodat Pia minder kan krijgen voor haar gewicht (of: dieetvoeding)
- Liefst een combinatie brokken met vlees, zodat ze 's ochtends brokken kunnen krijgen en 's avonds vlees

Ik zie zelf door de bomen het bos niet meer qua soorten voeding dus alle hulp is welkom!
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
dagmar88
Zeer actief

Re: Voedingsvraagje

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Als ze het er verder goed op doen zou ik ze 's middags een kleine derde maaltijd geven.
Magic
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Magic »

Ik zou een andere (geëxpandeerde) brok kiezen, vooral in combinatie met het vlees, of volledig overstappen op vlees.
En het brood achterwege laten.
Afbeelding
Iedere dag feest!
Sarah5
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatiër x Bordeaux Dog
Berner Sennen x Beagle
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Sarah5 »

Magic schreef:Ik zou een andere (geëxpandeerde) brok kiezen, vooral in combinatie met het vlees, of volledig overstappen op vlees.
En het brood achterwege laten.
Om verwarring te voorkomen zou het handig zijn om het KVV te noemen, honden kunnen niet leven op enkel vlees.

KVV = kant en klaar versvoer waarin bot, vlees en orgaan in zit vermalen (soms ook groente en wat rijst) om zo tot een volledige maaltijd te komen voor de hond.

Zelf zou ik ook (deels) KVV gaan voeren evt. voor in de ochtend brok.
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Welk merk KVV staat bekend als goed? En betaalbaar... Heb er wel naar gekeken maar mis kennis over voeding om te kunnen zeggen wat qua voedingsstoffen nou goed is en wat niet
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Eilfy schreef:Welk merk KVV staat bekend als goed? En betaalbaar... Heb er wel naar gekeken maar mis kennis over voeding om te kunnen zeggen wat qua voedingsstoffen nou goed is en wat niet

Hier kun je vergelijken en onder het kopje vers vlees is meer info te vinden:

http://www.voerwijzer.com/kvv-vergelijk ... =asc&keys=
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”