Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

MDR1

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

djee01
Zeer actief
Mijn ras(sen): australian shepherd

MDR1

Ongelezen bericht door djee01 »

Mijn australian shepherd is gefokt uit een vader die MDR1 +/- is en een moeder die niet getest is. Klopt het dan dat vader drager is? Als moeder ook drager is zou mijn australian shepherd lijder kunnen zijn toch?

Nu is mijn vraag of dit mogelijk in verband zou kunnen staan met anti-vlooienmiddel. Ik gaf voorheen advantix maar hier wordt mijn australian shepherd niet goed van. Ze is dan meerdere dag extreem rustig en ik vraag me zelfs af of dit misschien permanente schade kan toerichten.
Advantix (imidacloprid + permerhtin). Als ik hier iets over lees kom ik erachter dat er wat bedenken zijn bij permethrin bij de MDR1 lijders en dragers.
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Aantal honden: 1

Re: MDR1

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Je zou het DNA van je eigen hond kunnen laten testen om te weten of hij lijder/drager/vrij is. Ongeacht de uitslag zou ik met alle middelen die op de 'verboden lijst' voorkomen heel erg oppassen. Liever niet gebruiken dus. Over de Advantix heb ik al vaker dergelijke klachten gehoord, o.a. bij Aussies en border collies. Ik zou uitwijken naar een ander middel, of nog eens heel goed nadenken of je uberhaupt wel een dergelijk middel wilt gebruiken. Mijn honden hebben *knock on wood* nog nooit vlooien gehad.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
lila660
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door lila660 »

Je kunt je hond laten testen hiervoor, dan weet je of hij lijder, vrij of drager is. Vader is in ieder geval drager.

Alle testen die wij bij onze honden doen, doen wij hier. http://www.vhlgenetics.com/
Daar kan je ook MDR1 testen.
Groetjes Linda
Kiran
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller

Ongelezen bericht door Kiran »

+/- uitslag ken ik niet

De uitslag is Normaal / Drager / Lijder

Je kan een test doen via een swap heb ik ook gedaan bij mijn toller en je weet het heel snel.

Bij de Van Haeringen Groep kun je een de papieren aanvragen mee naar de dierenarts gaan en op laten sturen kosten zijn ook niet eens zo gek duur ;)

http://www.vhlgenetics.com/nl-nl/home.aspx

Voor de rest heel goed opassen met welke producten je gebruikt
Daarvoor kun je hier veel over leren
http://www.tollertales.nl/MDR1.htm
Afbeelding
djee01
Zeer actief

Tamara/Bayko schreef: Ik zou uitwijken naar een ander middel, of nog eens heel goed nadenken of je uberhaupt wel een dergelijk middel wilt gebruiken.
gebruik het alleen als ik denk dat het nodig is bijv als ze veel teken heeft opgelopen of veel krabt. Ze gaat met een hondenuitlaat mee dus de kans op vlooien wordt dan wel groter. Nu in de winter krijgt ze sowieso niks maar straks van de zomer kom ik weer voor het dillemma te staan.

je zegt dat je dit vaker gehoord hebt bij aussies en borders zou dit dan in verband staan met het MDR1 defect?
laura86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese Stabij en 2 Aussies
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door laura86 »

De vader is drager. Hier heb je verder niets aan, met een ongeteste moeder kan je hond nog steeds vrij, drager of lijder zijn.

Ik zou inderdaad je hond even laten testen. Als ze drager of lijder is kan het de reactie verklaren, maar ik zou sowieso oppassen verder met vlooienmiddelen. Overigens gebruik ik ook geen vlooienmiddelen als het niet nodig is. Het blijft puur gif.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Hoe dan ook is mijn advies om de hond te beschouwen als lijder (-/-) en geen middelen toe te dienen die op de verboden lijst staan.

Want, ook honden die "vrij" zijn (+/+) kunnen overgevoelig op dergelijke medicatie reageren.

Neem het zekere dus voor het onzekere.

Overigens, +/- is "drager".

Suzanne
**Nancy**
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie's

Ongelezen bericht door **Nancy** »

Bij een sheltie-fokster (jij kent haar ook Suzanne)
Was de moeder +/+ en de vader was ongetest en 1 van de pups daarvan blijkt nu sinds deze week -/- te zijn.

Niemand snapt hoe het kan,de test is 2x overgedaan......
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

**Nancy** schreef:Bij een sheltie-fokster (jij kent haar ook Suzanne)
Was de moeder +/+ en de vader was ongetest en 1 van de pups daarvan blijkt nu sinds deze week -/- te zijn.

Niemand snapt hoe het kan,de test is 2x overgedaan......
DAT is idd bizar en zou niet moeten kunnen.... (voor zover we nu weten hoe dit vererft). Is de test van de moeder ook overgedaan en is pa getest? Je zou bijna zeggen.. is ook getest of die pup van die reu is? Want dit zou wel een shock teweeg brengen.....

Suzanne
**Nancy**
Zeer actief

Ongeacht dat pa getest is...Stel dat die -/- is is dan kan er nog geen -/- uitkomen als moeder +/+ is.
Het zou dus eigenlijk +/- moeten zijn.

Bij moeder en pup(beide wonen bij de fokster) is de test overnieuw gedaan.
En het is echt de vader,,daar vertrouw ik haar zeker in!
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

**Nancy** schreef:Ongeacht dat pa getest is...Stel dat die -/- is is dan kan er nog geen -/- uitkomen als moeder +/+ is.
Het zou dus eigenlijk +/- moeten zijn.

Bij moeder en pup(beide wonen bij de fokster) is de test overnieuw gedaan.
En het is echt de vader,,daar vertrouw ik haar zeker in!
Nou, dat was dan "wat weten wij over erfelijkheid van mdr1-gen"... want volgens de huidige inzichten moet dit dus echt niet kunnen.

Ik snap ineens wie je bedoelt en dan is het idd betrouwbaar.... hooguit zou je nog kunnen laten testen door een ander testcentrum maar bizar blijft het idd.

Suzanne
djee01
Zeer actief

Ja ik beschouw mijn hond ook als lijder en ik zal altijd eerst op de verboden lijst van middelen kijken voordat ik haar iets geef. Nu staat daar alleen verder niks over advantix op.
lila660
Zeer actief

Hoe vererfd MRD1 dan, tenminste hoe wordt gedacht??
Ik mag aannemen dat er vanuit wordt gegaan dat het autosomaal resesief is?
Groetjes Linda
~Suzanne~
Zeer actief

lila660 schreef:Hoe vererfd MRD1 dan, tenminste hoe wordt gedacht??
Ik mag aannemen dat er vanuit wordt gegaan dat het autosomaal resesief is?
?

;-)

lijders x lijders geeft 100% lijders
vrij x vrij geeft 100% vrij
lijders x vrij geeft 100% dragers

lijders x dragers geeft 25% dragers en 75 lijders
vrij x dragers geeft 25% dragers en 75% vrij

bedoel je dat?
Maar, door de opmerking van Nancy ligt dat dus nu op zijn gat.

Suzanne
lila660
Zeer actief

iets naar beneden scrollen, dat is wat ik bedoelde
http://www.tollertales.nl/CEA.htm
wel eens waar een andere aandoening maar gaat over manier van vererven.

Maar ben eigenlijk weel heel benieuwd hoe dit zich dan verder gaat ontwikkelen.
Groetjes Linda
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ongeacht of de hond nu wel of geen MDR1-genlijder/drager is, mijn ervaring bij collies is dat zelfs vrije honden nog extreem kunnen reageren op medicijnen die op de lijst staan.
Dat is één van de redenen dat ik mijn honden niet laat testen maar gewoon per definitie nooit iets geeft dat op de lijst staat.

Eén van de andere redenen is dat ik het hele gedoe rondom het MDR1-gen nogal gezeur vind. Er zijn veel ergere erfelijke problemen dan een gen die goed beschouwd niets meer of minder dan een allergie is voor bepaalde stoffen. En waar prima mee te leven is zolang je maar gebruik maakt van de prima alternatieven die er zijn. Het is verder niet levensbedreigend of zelfs maar beperkend in het dagelijks functioneren.

Zo is enige tijd geleden degeneratieve myelopathie opgedoken in de collie. Er kan op getest worden maar er zijn nog heel, heel weinig fokkers in Nederland die dit doen. Alle andere fokkers zitten wel te zeuren over MDR1-gen testen.
Nou, ik heb liever een hond met het MDR1-gen dan een hond die positief test op DM. :roll:
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

lieke schreef:Ongeacht of de hond nu wel of geen MDR1-genlijder/drager is, mijn ervaring bij collies is dat zelfs vrije honden nog extreem kunnen reageren op medicijnen die op de lijst staan.
Dat is één van de redenen dat ik mijn honden niet laat testen maar gewoon per definitie nooit iets geeft dat op de lijst staat.

Eén van de andere redenen is dat ik het hele gedoe rondom het MDR1-gen nogal gezeur vind. Er zijn veel ergere erfelijke problemen dan een gen die goed beschouwd niets meer of minder dan een allergie is voor bepaalde stoffen. En waar prima mee te leven is zolang je maar gebruik maakt van de prima alternatieven die er zijn. Het is verder niet levensbedreigend of zelfs maar beperkend in het dagelijks functioneren.

Zo is enige tijd geleden degeneratieve myelopathie opgedoken in de collie. Er kan op getest worden maar er zijn nog heel, heel weinig fokkers in Nederland die dit doen. Alle andere fokkers zitten wel te zeuren over MDR1-gen testen.
Nou, ik heb liever een hond met het MDR1-gen dan een hond die positief test op DM. :roll:
Amen ;-)
Maar, dat gezegd hebbende, "het verhaal van Nancy" is vreemd. Zo vererft MDR-1 niet voor zover we weten. Dus, of de test deugt niet, of de uitslag is toch vals of er is iets anders met de vererving dan tot nu werd aangenomen.

Eh.. her-frasering: ik bedoel niet dat Nancy onzin verkondigd! ;-) Maar ergens gaat er iets mis en DAT is vreemd.

Suzanne
**Nancy**
Zeer actief

Ik snap je wel,Suzanne.

Ergens is er iets fout.....maar waar het zit?
Ik hoop dat die fokster er nog verder achterheen gaat.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Als MDR1 vrije honden in de prakrijk toch niet vrij kunnen blijken kan het misschien ook dat de test niet helemaal waterdicht is ? Geen enkel lab geeft naar mijn weten ook 100% zekerheid.
Ook bij PLL gaf men aan dat vrije honden de aandoening konden ontwikkelen en andersom.
Of gewoon een mutatie ? Ik heb van rv's gehoord die "clear by default/parentage" niet accepteren omdat ze het niet betrouwbaar vonden. Ik vond dat altijd onzin maar mss is dat toch zo ?

Ik heb ook wel eens naar zoiets gevraagd:
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... it=dragers
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

sirene schreef:Als MDR1 vrije honden in de prakrijk toch niet vrij kunnen blijken kan het misschien ook dat de test niet helemaal waterdicht is ? Geen enkel lab geeft naar mijn weten ook 100% zekerheid.
Ook bij PLL gaf men aan dat vrije honden de aandoening konden ontwikkelen en andersom.
Of gewoon een mutatie ? Ik heb van rv's gehoord die "clear by default/parentage" niet accepteren omdat ze het niet betrouwbaar vonden. Ik vond dat altijd onzin maar mss is dat toch zo ?

Ik heb ook wel eens naar zoiets gevraagd:
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... it=dragers

Genetica in het algemeen staat natuurlijk nog redelijk in de kinderschoenen. Ik heb gehoord dat bijvoorbeeld DM bij verschillende rassen op verschillende loci en/of allelen te vinden is waardoor het natuurlijk lastig is om het vast te prikken op één specifieke gen.

Wat betreft het MDR1-gen: bewezen is dat het te herleiden is tot één specifieke collieachtige reu rond 1850-1860 (ben even de naam vergeten) die breed is ingezet en waarna de afstammelingen vervolgens ook zijn gebruikt in andere rassen (sheltie, bobtail, aussies, etc.) waardoor het gen dus zo wijdverbreid is.
De lijders eraan zijn dus absoluut overgevoelig voor bepaalde stoffen en kunnen/zullen overlijden bij toediening ervan, maar ik denk zelf dat dragers en vrije honden een zekere intolerantie ingebouwd hebben tegen dergelijke medicijnen en ook last ervan kunnen krijgen.
Een beetje vergelijkbaar bij families waar astma veel voorkomt en degenen die geen astma hebben wel last hebben van allergieën.
Misschien een beetje rare vergelijking, maar zoiets.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”