Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

bijten naast staart, roze vlek mysterie.

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar
Aantal honden: 1

bijten naast staart, roze vlek mysterie.

Ongelezen bericht door cornelia »

Onze Ezio bijt zich regelmatig en al langere tijd op dezelfde plek; rechts naast zijn staart. Hij krijgt hier een hele roze verleuring van zijn witte vacht. Ik dacht eerst dat het restant van bloed was of zo maar bij nader onderzoek zie ik niets van een wondje. Vacht is alleen aan de buitenkant nat dus de verkleuring lijkt vanuit zijn bek te komen (Onder de bovenharen/dekharen is de vacht altijd wit en droog) In de bek echter ook geen wondje. Zou speeksel een roze kleur van witte vacht kunnen geven ?????
Je wast de kleur wel weer weg met water en niet irriterende hondenshampoo.

Op de bijtplek zien wij verder niets. Het is wel heel moeilijk om tot op zijn huid te kijken, hij heeft een behoorlijk dichte en dikke vacht. Ik ga er dagelijks met een kam door omdat hij wat in de rui lijkt te zijn maar van zijn gat komt niet echt veel meer haar dan anders.

Hij bijt echt maar op die ene plek, rechts naast zijn staart. Ik kan geen verdikking van anaalklier vinden en hij krijgt maandelijks zijn vlooiendruppels en die voor ander ongedierte. Ik kan ook geen vlooien etc. vinden.

Kan het een gewoonte zijn of toch een soort mijtjes (zo plaatselijk ??)
Ik denk dat als ik er dagelijks aandacht aan besteed het bij een gewoonte tic ook niet echt bevordelijk is dit te blijven doen.
Kun je er iets op huis-tuin en keukennivo mee of toch laten nakijken door da ???

Alvast bedankt.
Afbeelding
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: bijten naast staart, roze vlek mysterie.

Ongelezen bericht door Wilma »

Door het speeksel kan een witte vacht inderdaad een roestige kleur krijgen. Uiteindelijk is deze kleur ook niet meer weg te wassen. Persoonlijk zou ik even langs de dierenarts gaan als hij altijd op dezelfde plek bijt en je zelf niks kunt vinden.
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Aantal honden: 2

Re: bijten naast staart, roze vlek mysterie.

Ongelezen bericht door Fizgig »

Bruno doet dit ook en hij doet het als ie gestressed is. Bij hem gaat het om een dwamgmatige handeling. Hij heeft wel een plek gehad daar, een hotspot omdat ie toen vlooien bleek te hebben, ondanks mijn gifregiem. Maar die is allang weg. Hij wast ook zijn poten heel lang en dat doet ie al zo lang als we hem hebben. Hij is helemaal nagekeken, ook een allergietest en daar kwam niks uit. Honden kunnen dit soort gedrag ontwikkelen in een periode van stress en het daarna als gewoonte blijven houden. Ze doen het soms ook uit verveling. Het kan een beetje blijven hangen, als ze dan weer eens stress ervaren, gaan ze dat dwangmatig doen. Bij Bruno probeer ik stress te voorkomen, ik ken hem nu goed en weet wat hem stresseert. We zijn nu net verhuisd en nu is ie weer meer aan het likken en bijten. Heel sneu vind ik het, maar je kunt er niet zoveel aan doen. Afleiden, doe ik wel of meenemen op de wandeling op zo'n moment, effe naar buiten. En veel knuffelen, dat is voor Bruno ook een soort ontstressen. Voor mij ook eigenlijk, haha.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”