Ik heb een vraagje over onze hond, Shiva. Ze heeft altijd al een gevoelige maag gehad. De dierenarts wil haar op Royal Canin Sensitivity Control-voer hebben, maar ik twijfel.
Het verhaal:
Als Shiva een langere tijd niets te eten heeft gehad, braakt ze gal. We hebben het opgelost door 's morgens een half plakje brood te geven en 's middags te trainen en haar met brokjes te belonen. 's Avonds kreeg ze dan haar hoofdmaaltijd. Vaak ging dat goed, maar soms was ik net te laat en moest ze twee of drie keer achter elkaar overgeven. Na een paar minuten wachten wilde ze dan wel weer wat brood en ging het de rest van de dag gewoon goed.
De afgelopen maand was het een keer echt mis: ze kreeg 's morgens wat brood, maar rond de middag moest ze overgeven (nog voor ze beloningsbrokjes van het trainen kreeg). Het bleef niet bij twee keer overgeven, maar ze moest zo'n zes keer gal braken, waarbij er sporen van bloed zaten. Daarna was ze wat sloom, maar na een kwartier was ze weer vrolijk en wilde ze spelen. Eten wilde ze nog liever niet - tenzij het lekkere hondensnoepjes waren
Vandaag was het weer zo ver - ze heeft kort achter elkaar zeven keer gespuugd (
We hebben Shiva sinds juli 2011 en ze heeft verder nog nooit zo vaak achter elkaar overgegeven. We zijn niet veranderd van voer.
Ik ben uiteraard met haar naar de dierenarts geweest, waar ze Shiva een prikje tegen de misselijkheid hebben gegeven en tabletjes hebben meegegeven tegen de misselijkheid. Ze had geen koorts, normaal hartritme en er was niks bijzonders bij de buik te voelen.
De dierenarts vindt dat we Shiva op Royal Canin Sensitivity Control-voer moeten zetten, maar ik twijfel. Shiva eet nu Smuldier, waar ze het verder goed op doet - haar vacht glanst mooi en is erg zacht, haar tanden zijn schoon en ze eet graag Smuldier.
Daarnaast vind ik de dierenarts te verkoperig doen over Royal Canin. Alles wat RC als merk heeft is heilig en ze verkopen het zelf ook. Over barf en versvoer weten ze bijna niets, dus ik twijfel aan hun voerkennis.
Ik heb voorgesteld Shiva's Smuldiermaaltijden te verdelen: 's morgens de ene helft, 's middags (Taste of the Wild) beloningsbrokken en 's avonds de andere helft van de Smuldier. Zo heeft ze altijd wat in haar maag en dan kunnen we aankijken of dat beter verloopt.
De DA vond het geen goed idee en RC Sensitivity Control was een beter idee, want het kon ook zijn dat er iets in de Smuldier zat waar Shiva niet tegen kon (of dat het te zwaar voor haar maag was) en met de RC was dat uitgesloten...
---
Ik weet dus niet wat ik het beste kan doen of proberen. Hebben jullie misschien nog tips die ik zou kunnen proberen of soortgelijke ervaringen? Moet ik toch op die brokken overgaan of Shiva vaker/iets anders voeren?