Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Aan de lijn lopen/wennen, hoe leer je het?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

joeyophof
Zeer actief
Aantal honden: 1

Aan de lijn lopen/wennen, hoe leer je het?

Ongelezen bericht door joeyophof »

Hallo, 3 dagen geleden ben ik begonnen kleine rondjes te maken met de riem, in plaats van hem los te laten in onze tuin, maar hoe leer ik hem rustig aan de lijn te lopen?
Gister kwamen er nog vrienden van mijn ouders kijken naar de pup, en die man zei: 'als hij begint te trekken, stoppen met lopen, totdat de lijn niet meer strak hangt'.
Wat vinden jullie hier van, en hoe hebben jullie honden aan de lijn lopen geleerd, en dan gewoon rustig naast het baasje lopen.

Ook nog een andere vraag, de pup snuffelt o-ver-al aan, hij pakt een geurtje op, volgt het geurtje zonder te kijken, ook als er een auto aan komt, gewoon de weg op,
hoe moet ik daar op reageren, hij mag van mij best snuffelen, het is allemaal nieuw, maar als hij de weg probeert op te gaan hou ik hem tegen en duw hem terug in de berm.
ook als hij gaat zitten in de berm, begint hij in een keer rond te springen, te piepen, en wil hij de riem af hebben.... Wat moet ik daar tegen doen?

Veel vragen, ik heb er nog wel 100, maar ik probeer eerst alles zelf :3!

Joey.
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits."
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Aan de lijn lopen/wennen, hoe leer je het?

Ongelezen bericht door runninggirl »

Ik zou je aanraden om op puppycursus te gaan, daar komen dit soort dingen (en waarschijnlijk ook de overige 100 vragen die je hebt) aan bod.
joeyophof
Zeer actief

runninggirl schreef:Ik zou je aanraden om op puppycursus te gaan, daar komen dit soort dingen (en waarschijnlijk ook de overige 100 vragen die je hebt) aan bod.
Dat staat ook in de agenda :D! Dinsdag gaan we naar de DA om zijn 2e prikje te halen, dan is hij ook 9 weekjes en kan hij dus naar de puppy cursus, ik heb er veel zin in !
TomCee
Zeer actief

Ongelezen bericht door TomCee »

heb je een tuigje of een halsbandje? Met een tuigje is het iets makkelijker om door lopen aan te sporen, met een halsbandje sta je dan al snel aan z'n nek/koppie te trekken.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Om te laten wennen zou ik hem tillen naar een veldje of iets dergelijks. Daar even (aangelijnd) laten snuffelen en dan mag hij zelf naar huis lopen, aangelijnd. Terugweg gaat in deze fase vele malen sneller en makkelijker dan heenweg :wink: Heenweg ook lopen was voor Coda reden voor protest, die strijd wil ik helemaal niet aan gaan met zo'n klein pupje want ze moet het ook nog leuk gaan vinden. Dus gewoon lekker tillen en terugweg laten lopen. Oh en truukjes om trekken af te leren doe ik nog niet aan in deze fase, zodra ze gemakkelijker aan de lijn lopen, ook heenweg, is dat vroeg zat.
Nicaaa!
Zeer actief
Mijn ras(sen): American Staffordshire Terriër

Ongelezen bericht door Nicaaa! »

Dingen aanleren kost ook veel tijd de ene hond leert dingen sneller dan de andere.
Mijn Nikki was heel snel met het commando "los" en ook zindelijkheid en alleen blijven gingen snel.
Het netjes aan de lijn lopen en het commando "hier" kostte duidelijk meer tijd en zit er nog steeds niet helemaal in, dat ligt aan mij zelf en aan de hond die je hebt.

De puppiecursus is een heel goed begin en je krijgt er veel tips verder veel geduld en veel oefenen en dat is heel leuk en interessant om mee bezig te zijn.
joeyophof
Zeer actief

TomCee schreef:heb je een tuigje of een halsbandje? Met een tuigje is het iets makkelijker om door lopen aan te sporen, met een halsbandje sta je dan al snel aan z'n nek/koppie te trekken.
Ik heb nog een halsbandje, misschien neem ik later wel een tuigje, zien we dan wel, maar dat vind ik dus ook naar, dat trekken!
Maeve schreef:Om te laten wennen zou ik hem tillen naar een veldje of iets dergelijks. Daar even (aangelijnd) laten snuffelen en dan mag hij zelf naar huis lopen, aangelijnd. Terugweg gaat in deze fase vele malen sneller en makkelijker dan heenweg :wink: Heenweg ook lopen was voor Coda reden voor protest, die strijd wil ik helemaal niet aan gaan met zo'n klein pupje want ze moet het ook nog leuk gaan vinden. Dus gewoon lekker tillen en terugweg laten lopen. Oh en truukjes om trekken af te leren doe ik nog niet aan in deze fase, zodra ze gemakkelijker aan de lijn lopen, ook heenweg, is dat vroeg zat.
Meestal heeft hij geen zin om die 30 meter te lopen, en staat hij gewoon stil, en begint te piepen :19: Maar soms tilde ik hem al wel op, dat blijf ik dan nu ook maar doen :)!
TomCee
Zeer actief

joeyophof schreef:
TomCee schreef:heb je een tuigje of een halsbandje? Met een tuigje is het iets makkelijker om door lopen aan te sporen, met een halsbandje sta je dan al snel aan z'n nek/koppie te trekken.
Ik heb nog een halsbandje, misschien neem ik later wel een tuigje, zien we dan wel, maar dat vind ik dus ook naar, dat trekken!
Maeve schreef:Om te laten wennen zou ik hem tillen naar een veldje of iets dergelijks. Daar even (aangelijnd) laten snuffelen en dan mag hij zelf naar huis lopen, aangelijnd. Terugweg gaat in deze fase vele malen sneller en makkelijker dan heenweg :wink: Heenweg ook lopen was voor Coda reden voor protest, die strijd wil ik helemaal niet aan gaan met zo'n klein pupje want ze moet het ook nog leuk gaan vinden. Dus gewoon lekker tillen en terugweg laten lopen. Oh en truukjes om trekken af te leren doe ik nog niet aan in deze fase, zodra ze gemakkelijker aan de lijn lopen, ook heenweg, is dat vroeg zat.
Meestal heeft hij geen zin om die 30 meter te lopen, en staat hij gewoon stil, en begint te piepen :19: Maar soms tilde ik hem al wel op, dat blijf ik dan nu ook maar doen :)!
Joey, wat bij ons veel verschil ging uitmaken is ook te wandelen (in het bos) waar de pup los kon lopen. Door dat ook te wisselen met los/aangelijnd viel het kwartje gewoon sneller, en ging dus ook het aangelijnd wandelen beter. Daarnaast hebben we een poosje een speelgoed knuf aan de andere kant van de lijn geknoopt. Daarmee was het gemakkelijker om d'r aandacht van snuffelen naar achter de lijn (knuf) aanlopen om te buigen. Maar het is een kwestie van tijd en geduld: het komt vanzelf.
TomCee
Zeer actief

oh, en ik zou je echt aanraden een tuigje te nemen!
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

TomCee schreef:oh, en ik zou je echt aanraden een tuigje te nemen!
Ik heb nog nooit een tuigje gebruikt voor een pup.
Trek trouwens ook niet aan de lijn als de pup nog niet mee wil.
Ik til dan gewoon op en zet neer waar hij mag gaan plassen.
Daarna willen ze meestal best weer naar huis lopen :wink:

Dan mag hij niet trekken.
In dat geval stilstaan tot de spanning weer van de lijn is en al snel overgaan tot even terugroepen van het hondje.
Alles wat je nu doet om trekken te voorkomen hoef je straks niet met meer moeite voor elkaar te krijgen.

Heb je het blad "Ha die pup!!" meegekregen toen je de pup haalde?
Hoe oud was hij toen je hem kreeg?

edit: typo
Laatst gewijzigd door ranetje op 25 sep 2012 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door cornelia »

Het vraagt wel even geduld maar het stil staan en wachten tot de lijn weer los hangt en dan verder lopen helpt wel goed. Het geduld hebben zit hem vnl in het feit dat je heel consequent moet zijn, dus ook doen als je even haast hebt of als het rotweer is. In dat geval kun je hem beter dragen (nu het nog kan)

Ezio heeft hier de 1ste 2 tot 3 weken aan een tuigje rondgehobbeld, domweg omdat ik wat onzeker werd van zijn "bokken" en bang was dat hij of uit de riem zou schieten of zijn nek pijn zou doen. Ondertussen hem dan laten wennen aan een halsbandje. Dit ging erg goed. Hij kan nu met halsband of tuigje lopen. Kan altijd van pas komen.
Afbeelding
joeyophof
Zeer actief

En wat nou als ik hem neerzet, hij plasje gaat doen en daarna dom gaat zitten, en niet meer verder wilt gaan. en ik hem dan eindelijk zo ver krijg om verder te lopen, en dan springt hij in een keer de weg op, haalt gekke capriolen uit en begint te piepen? Wat een gekkert is het ook xD
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

joeyophof schreef:En wat nou als ik hem neerzet, hij plasje gaat doen en daarna dom gaat zitten, en niet meer verder wilt gaan. en ik hem dan eindelijk zo ver krijg om verder te lopen, en dan springt hij in een keer de weg op, haalt gekke capriolen uit en begint te piepen? Wat een gekkert is het ook xD
Hoe kan hij de weg op springen?
Je hebt hem bij de weg toch wel aan de lijn?

Gewoon geduld hebben.
Loop je niet verder maar wacht je tot hij weer in beweging komt en dan ga je naar huis.
Of je neemt een speeltje mee en je speelt even met hem.

Over niet al te lange tijd vraag je je af of het wel echt waar was dat hij niet van huis wilde :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”