Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Sem gegrepen door andere hond. >Toch minder goed dan gedacht

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Lin-C
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Russische Toy Terriër
Aantal honden: 1

Sem gegrepen door andere hond. >Toch minder goed dan gedacht

Ongelezen bericht door Lin-C »

Ik liep vanmorgen met Sem, ik liep achter mijn overbuurvrouw (en nog een vrouw) met haar Dalmatiër reu. Op een gegeven moment waren we zo dichtbij dat we ze zouden 'inhalen'. De Dalmatiër had een tennisbal, (dat is meteen ook het enige wat naar mijn idee de aanval kan verklaren). Semmy wilde links om zijn 'baasjes' heenlopen en ik zou er rechts omheen gaan, waar ook Dalmatiër liep. Ineens ziet de Dalmatiër hem en duikt er -naar mijn idee- zonder enige aanleiding bovenop.

Sem had natuurlijk geen schijn van kans, daarvoor is het verschil in grootte en gewicht te groot. De buurvrouw heeft een spierziekte en is dus slecht ter been, zij kon dus zelf niets doen. De andere vrouw leek dicht te klappen en deed ook niets. Behalve tegen de hond schreeuwen. Ik heb alles gedaan om hem van Semmy af te krijgen; mijn paraplu op hem gegooid, geschopt en hem geslagen met de riem. Na de eerste schop liet hij los, Sem rende weg maar Dalmatiër ging erachter aan en klapte weer op mijn doodsbange, gillende hondje. Toen ben ik er weer achteraan gerend en heb hem een mep verkocht met de riem. Toen liet hij los, Sem rende piepend naar de weg, gelukkig stopte hij op tijd en kon ik hem vastpakken. Baasje van de Dalmaat had hem ondertussen vast. Zij was ook ontzettend geschrokken en gelukkig heel begripvol en bezorgd. Was meteen duidelijk dat Sem in ieder geval 1 gaatje had, was echt open en duidelijk een tand in geweest.

Ben met hem naar de dierenarts gegaan en hebben hem daar nog een keer helemaal gecheckt. Daar bleek dat hij echt bont en blauw was. Overal schaafwonden en bloeduitstortingen. Hij is er vrij 'goed' vanaf gekomen gelukkig. Toch ben ik ontzettend geschrokken, mijn kleine hondje die zo ontzettend gegrepen werd door een flinke hond. Echt afschuwelijk. Ik hoop dat ik het nooit meer hoef mee te maken. Ik heb nadat het gebeurd was echt gejankt. Gatver.

Net ben ik nog bij de buurvrouw geweest. Ze hebben de hond nog maar 1 a 2 weken en hebben na vandaag besloten hem terug te doen naar de vorige eigenaren. Nadat hij Sem had gegrepen heeft hij die middag nog gesnapt naar een vriendin van de buurvrouw. Ze zijn gewoon bang hem niet te kunnen vertrouwen, vooral ook omdat de aanval zo 'uit het niets' kwam. En natuurlijk telt het ook mee dat buurvrouw niet goed ter been is. Ik vind het ontzettend sneu voor alle partijen; hond en gezin. Maar ik snap het wel. Ze hebben namelijk ook 3 kleine kinderen.

Bah. Wat een rotdag. :ugh:
Laatst gewijzigd door Lin-C op 26 sep 2012 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Re: Sem gegrepen door andere hond

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Ach arm hulpeloos ding. Kan helaas alleen maar sterkte wensen :roos:
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
DebbieZ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergpoedel, Galgo Espagnol

Ongelezen bericht door DebbieZ »

Niet om te zeggen dat het jouw schuld is, hoor, want dat is het niet. Maar ik zou niet zo snel met mijn kleine hondje niet gescheiden om een vreemde hond heenlopen. Als er dan wat gebeurt, kun je toch minder snel iets doen.

Ik hoop dat je kleine er niet veel aan overhoudt, lichamelijk en geestelijk. Wat zal hij ook geschrokken zijn. Beterschap!
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Bah ik zie zo weer het gebeuren voor me met Zazoe.
Die werd even gegrepen door een amerikaanse bulldog die dus echt niet los wilde laten.
Hoop drama ik 10 jaar ouder en Zazoe vol met hechtingen in oren en nek....

Bah je zult wel ontzettend geschrokken zijn. Verwen hem maar lekker en ik hoop dat je niet bang bent om met hem te wandelen dat heb ik namelijk wel heel lang gehad en soms nog dat ik hem van schrik vast grijp omdat er een hond aan komt waar zijn kop me niet van aan staat terwijl ik dat nooit had en dit natuurlijk ook wel uitzonderlijk is.....

Veel sterkte.
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
Tanja Simba&Bella
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tanja Simba&Bella »

Beterschap voor Sem!
Groetjes, Tanja

Voor altijd in mijn hart: Bella 18-04-2002 - 25-02-2013 , Simba 26-07-2004 - 10-07-2015

Het is stil in mijn hart, stil in ons huis. Ik mis jullie en troost mij met de gedachten dat jullie nu weer samen zijn. Mijn maffe duo......bedankt voor de mooie jaren. Ik zal jullie nooit vergeten.......
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Jeetje wat erg! Maar als ik eerlijk ben, als je al een spierziekte hebt en slecht ter been bent, waarom begin je dan aan een dalmatiër?? Niet zo verstandig natuurlijk. Wel weer verstandig om hem weer weg te doen want dat wordt natuurlijk helemaal niks. Arme Sem! Hoefde hij niet te worden gehecht? Nou die zal wel flink van slag zijn de komende dagen.

Ik heb zelf natuurlijk ook zo'n grote hond en wij komen vaak mensen tegen die een klein hondje hebben die een keer gepakt is door een grote hond. En die zijn dan vaak heel erg bang voor Bruno. Zelf zie ik dat dat niet zo slim is om dat te tonen aan je hondje, want die nemen dat vaak over van de baas. We hebben een keer gehad dat een mevrouw gillend achter haar border terriër aanzat, omdat die naar Bruno toeging om te snuffelen (in het loslooppark). Niks aan de hand hoor, maar het is volgens mij beter om niet zo nerveus te doen als je hondje zelf niet bang is. Dus ik raad je wel aan om daarover na te denken, hoe je zelf ermee omgaat.

Maar echt vreselijk om zoiets mee te maken, lijkt me. Eerlijk gezegd zou ik Bruno nooit binnen hap-afstand laten komen van een klein hondje als we aangelijnd wandelen. We hebben hem altijd wel goed in de smiezen maar hij kan soms gewoon onvoorspelbaar zijn. En we kennen hem nu langer dan vandaag. En toen we hem net hadden, deden we dat ook niet. Als je dat niet weet, kun je ook beter maar niet aan een grote reu beginnen, vind ik. Nou beterschap voor Sem.
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Och jé. Beetje over de schrik heen? Sem zal zich wel een week beroerd voelen met een gekneusd lijf en misschien een shock.Sterkte!
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Beterschap voor Sem en sterkte voor jou. Is altijd schrikken als zoiets gebeurd, van beide kanten.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS

Ongelezen bericht door Veenmug »

Gewoon verkeerd gedrag dus in de ogen van sommigen: getriggerd. Heerlijk excuus.
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
JYBD
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door JYBD »

Beterschap voor Sem,....ik hoop dat hij, en jij ook, weer een beetje over de schrik heen zijn....
Ik ben niet labiel,.... ik ben emotioneel flexibel.

Afbeelding
StephanieR
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basenji

Ongelezen bericht door StephanieR »

Wat naar :ugh: beterschap voor je hondje.
Groetjes Stephanie
Mickey 14/08/2001-05/06/2013
Chucky 2003-31/12/2013
kayleigh*
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Herder / Schotse Collie
Oudduitse herder

Ongelezen bericht door kayleigh* »

Beterschap voor Sem.
Afbeelding
RIP Bonny 10-03-1999? - 06-04-2011
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

och erm, die hummel :(
beterschap voor sem!
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Ow. Naar zeg :ugh:
Beterschap voor het kleine mannetje.

Oh, en voor iedereen die wat te zeggen heeft over een grote, actieve en sterke hond hebben terwijl je zelf fysieke beperkingen hebt is méér dan welkom in mijn PB box :roll: Of open anders een topic of zo. In het openbaar wil ik 'm ook wel voeren.
Die discussie ga ik niet hier voeren, daar is het de plek niet voor, maar ik vind de aannames die gedaan worden dom en vooringenomen.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Maryanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
Aantal honden: 12
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maryanne »

Ach, arme Sem, wat moeten jullie geschrokken zijn. Beterschap voor het manneke :I:

@Miranda: ik zie nergens domme aannames of ik moet erover heen lezen?
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Miranda valt over het feit dat mensen beweren dat iemand die een spierziekte heeft of niet stevig in de schoenen staat geen grote sterke hond moet nemen...

Ik snap het wel maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen.
Er zijn ook mensen die misschien niet stevig in de schoenen staan maar hun hond wel opgevoed hebben...
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
klaproos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse boxermix

Ongelezen bericht door klaproos »

Jeetje wat verschrikkelijk! Voor de mevrouw maar ook zeker voor jullie.
Heel veel beterschap met Sem, en sterkte, hopelijk is hij er gauw weer bovenop. :roos:
Reny
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel

Ongelezen bericht door Reny »

Agosjjjjjj beterschap met Sem (en jij ook met de schrik)

Ik heb 2 middelgrote sukkels (waarvan 1 speelbeest) in de aanbieding om Sem over zijn eventuele trauma heen te helpen als het nodig is :ok:
En de groeten van de mannen :zwaai
patricia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer
Contacteer:

Ongelezen bericht door patricia »

Wat vreselijk.
Sterkte :roos:
Groetjes Patries
Afbeelding
lijn
Zeer actief
Mijn ras(sen): GBGV
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door lijn »

Wat een naar verhaal! Bah! Hoop dat jullie beiden snel herstellen van deze ervaring :roos:
Lin-C
Zeer actief

Allemaal bedankt voor de lieve berichtjes en beterschapswensen!
Sem is eigenlijk de rest van de dag prima in orde geweest, likt wel regelmatig aan de zere plekken maar tot noch toe is dat het. Dierenarts vermoedt dat hij vooral morgen en overmorgen stijf zal zijn en dan meer pijn zal voelen. Ik hoop natuurlijk dat het meevalt.

Ik (en Sem) zijn er enorm van geschrokken. Ik ben blij dat ik niet dichtklapte en wel wat heb gedaan. Achteraf was ik alleen een klein emotioneel wrakje :engel: . Nu gaat het wel weer.

@ Reny: Dat houd ik in gedachte, mocht het nodig zijn hoor je het wel! :ok: :cheer:
DebbieZ schreef:Niet om te zeggen dat het jouw schuld is, hoor, want dat is het niet. Maar ik zou niet zo snel met mijn kleine hondje niet gescheiden om een vreemde hond heenlopen. Als er dan wat gebeurt, kun je toch minder snel iets doen.

Ik hoop dat je kleine er niet veel aan overhoudt, lichamelijk en geestelijk. Wat zal hij ook geschrokken zijn. Beterschap!
Dat is natuurlijk een keuze die ieder voor zich moet maken. Het gaat mij 'te ver' om mijn kleine hondje constant maar 'gescheiden' van grote honden te moeten houden. Mijn hond is sociaal en ik weet wat ik aan hem heb. Ik doe wat ik kan om hem te beschermen tegen honden die dat niet zijn (ik lijn aan als een andere hond ook aangelijnd is en let altijd goed op als hij contact heeft met een andere hond). Maar ook mijn hondje is gewoon een hond en ik wil hem ook graag gewoon tot zover dat mogelijk is zo behandelen. Daar komt bij, dat ik niet graag van het ergste uitga, maakt het hebben van een klein hondje zo stressvol. :cool2:
Lillith
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lillith »

Ik hoop dat jullie er gauw weer over heen zijn...heel sneu voor Sem :roos:
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

He bah :(: Klinkt alsof de tennisbal inderdaad de trigger is geweest. Waarmee ik niets goed wil praten maar onnatuurlijk gedrag vind ik het niet, alleen had de eigenaar moeten ingrijpen. Hier ook een hond die dol is op tennisballen maar zodra er een andere hond in zicht is gaat die bal weg, om dit soort dingen te voorkomen. Mijn hond zal er niet direct op klappen maar een minder tolerant type met dezelfde tennisbalobsessie doet dat wel, kan ik me zo voorstellen.

Beterschap met Sem en zelf ook sterkte. Het is behoorlijk schrikken weet ik uit ervaring maar probeer hem niet teveel zien als zielig slachtoffer. Klinkt stom maar honden voelen het echt aan en het kan angst wel in stand houden. Bij de volgende ontmoeting met een andere (grote) hond dus vooral heel gewoon doen, er is niets engs aan de hand.
Lin-C
Zeer actief

Oh en ik ben trouwens de laatste die mijn hondje gillend bij een andere hond gaat wegtrekken of hem niet meer durft uit te laten. Al snap ik wel dat sommige mensen na zo'n ervaring bang zijn voor herhaling. Maar daar doe ik mezelf en de hond geen plezier mee. We gaan dus gewoon normaal doen, zoals altijd.
Lin-C
Zeer actief

Maeve schreef:He bah :(: Klinkt alsof de tennisbal inderdaad de trigger is geweest. Waarmee ik niets goed wil praten maar onnatuurlijk gedrag vind ik het niet, alleen had de eigenaar moeten ingrijpen. Hier ook een hond die dol is op tennisballen maar zodra er een andere hond in zicht is gaat die bal weg, om dit soort dingen te voorkomen. Mijn hond zal er niet direct op klappen maar een minder tolerant type met dezelfde tennisbalobsessie doet dat wel, kan ik me zo voorstellen.

Beterschap met Sem en zelf ook sterkte. Het is behoorlijk schrikken weet ik uit ervaring maar probeer hem niet teveel zien als zielig slachtoffer. Klinkt stom maar honden voelen het echt aan en het kan angst wel in stand houden. Bij de volgende ontmoeting met een andere (grote) hond dus vooral heel gewoon doen, er is niets engs aan de hand.

Toch even een reactie op het vetgedrukte; Je hebt naar mijn mening deels gelijk. Het is vrij 'normaal' gedrag dat een hond een snauw geeft wanneer een andere hond bij zijn bal in de buurt komt of deze dreigt af te pakken. Maar in ons geval was dat al niet aan de orde, Sem heeft niet eens naar die bal gekeken. Maar oké, het zou alsnog kunnen. Toch vind ik het dan erg onnatuurlijk dat een hond van dat formaat op een klein hondje klapt, hondje doet NIETS terug en gilt het uit van angst. Hond laat niet los en klapt er zelfs meerdere keren gewoon wéér op. Dat heeft naar mijn inziens niets meer met normaal hondengedrag te maken.

Oh en toevallig had ik net een reactie geplaatst wat ook van toepassing is op jouw tweede stukje. :engel:
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Lin-C schreef:
Maeve schreef:He bah :(: Klinkt alsof de tennisbal inderdaad de trigger is geweest. Waarmee ik niets goed wil praten maar onnatuurlijk gedrag vind ik het niet, alleen had de eigenaar moeten ingrijpen. Hier ook een hond die dol is op tennisballen maar zodra er een andere hond in zicht is gaat die bal weg, om dit soort dingen te voorkomen. Mijn hond zal er niet direct op klappen maar een minder tolerant type met dezelfde tennisbalobsessie doet dat wel, kan ik me zo voorstellen.

Toch even een reactie op het vetgedrukte; Je hebt naar mijn mening deels gelijk. Het is vrij 'normaal' gedrag dat een hond een snauw geeft wanneer een andere hond bij zijn bal in de buurt komt of deze dreigt af te pakken. Maar in ons geval was dat al niet aan de orde, Sem heeft niet eens naar die bal gekeken. Maar oké, het zou alsnog kunnen. Toch vind ik het dan erg onnatuurlijk dat een hond van dat formaat op een klein hondje klapt, hondje doet NIETS terug en gilt het uit van angst. Hond laat niet los en klapt er zelfs meerdere keren gewoon wéér op. Dat heeft naar mijn inziens niets meer met normaal hondengedrag te maken.

Oh en toevallig had ik net een reactie geplaatst wat ook van toepassing is op jouw tweede stukje. :engel:
Nouja daarom zei ik, minder tolerant type :mrgreen: Je hebt mensen die boos kijken als je per ongeluk tegen ze aanloopt en mensen die beginnen te schelden, vloeken en dreigen. Ik denk overigens niet dat honden zo bezig zijn met grootte. Jouw hond liep daar en als reactie zag hij hem als vijand die het wel eens op zijn tennisbal kon voorzien dan maakt het niet uit of daar een Duitse Dog loopt of een Chihuahua. En dat is wel het vervelende aan dit verhaal natuurlijk, een wat grotere hond had zich misschien kunnen verdedigen of tenminste de schade beperken maar jouw hondje heeft geen schijn van kans :ugh: Maar goed, dat is wat wij mensen ons beseffen. Ik wil de Dalmaat absoluut niet als totaal onschuldig neerzetten hoor, het is gewoon rotgedrag en een extreme reactie, maar wel natuurlijk gedrag.
*tweety*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *tweety* »

Wat een schrik, sterkte, en beterschap voor je hondje :ok:
Groetjes Anja en de Goldenknuffels van Yvar en in mijn dierbare herinnering Kyra

Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Jeetje joh wat een schrik zeg.. gelukkig niets echt ernstigs met Sem maar toch.. hij is flink tepakken genomen, hopelijk houdt hij er geen ellende aan over.

Tja mevrouw is gewoon niet slim geweest, een hond die ze niet lang heeft en dus nog niet goed kan inschatten en ws net een maatje teveel is, en dan los laten lopen terwijl jezelf niet kan reageren... niet handig.
Afbeelding
Lin-C
Zeer actief

Maeve schreef:
Lin-C schreef:

Toch even een reactie op het vetgedrukte; Je hebt naar mijn mening deels gelijk. Het is vrij 'normaal' gedrag dat een hond een snauw geeft wanneer een andere hond bij zijn bal in de buurt komt of deze dreigt af te pakken. Maar in ons geval was dat al niet aan de orde, Sem heeft niet eens naar die bal gekeken. Maar oké, het zou alsnog kunnen. Toch vind ik het dan erg onnatuurlijk dat een hond van dat formaat op een klein hondje klapt, hondje doet NIETS terug en gilt het uit van angst.

Hond laat niet los en klapt er zelfs meerdere keren gewoon wéér op. Dat heeft naar mijn inziens niets meer met normaal hondengedrag te maken.

Nouja daarom zei ik, minder tolerant type :mrgreen: Je hebt mensen die boos kijken als je per ongeluk tegen ze aanloopt en mensen die beginnen te schelden, vloeken en dreigen. Ik denk overigens niet dat honden zo bezig zijn met grootte. Jouw hond liep daar en als reactie zag hij hem als vijand die het wel eens op zijn tennisbal kon voorzien dan maakt het niet uit of daar een Duitse Dog loopt of een Chihuahua. En dat is wel het vervelende aan dit verhaal natuurlijk, een wat grotere hond had zich misschien kunnen verdedigen of tenminste de schade beperken maar jouw hondje heeft geen schijn van kans :ugh: Maar goed, dat is wat wij mensen ons beseffen. Ik wil de Dalmaat absoluut niet als totaal onschuldig neerzetten hoor, het is gewoon rotgedrag en een extreme reactie, maar wel natuurlijk gedrag.

Dat honden niet perse bezig zijn met grootte kan ik wel met je eens zijn. Maar wanneer een hond een andere hond zo te pakken neemt en hem constant weer wil pakken terwijl hij eigenlijk al weet dat de hond 'geen partij' is (hond doet niets terug, wil ontkomen), vind ik dat meer dan een extreme reactie. Ik vind dat hoogst ongezond. En wat mij ook gewoon stoort is dat het naar mijn idee haast niet om die bal kon gaan. Sem was niet in de buurt van de bal, keek er niet naar, rook er niet aan. Hij rook zelfs niet eens aan de hond. Nee. Geen normaal gedrag. Op zich best interessant om eens een topic te open over dit soort gedrag. :wink:
Lin-C
Zeer actief

Nanna schreef:
Lin-C schreef:[ wanneer een hond een andere hond zo te pakken neemt en hem constant weer wil pakken terwijl hij eigenlijk al weet dat de hond 'geen partij' is (hond doet niets terug, wil ontkomen), vind ik dat meer dan een extreme reactie. Ik vind dat hoogst ongezond. En wat mij ook gewoon stoort is dat het naar mijn idee haast niet om die bal kon gaan. Sem was niet in de buurt van de bal, keek er niet naar, rook er niet aan. Hij rook zelfs niet eens aan de hond. Nee. Geen normaal gedrag. Op zich best interessant om eens een topic te open over dit soort gedrag. :wink:
Sommige honden doen dat. En ik vind het géén normaal gedrag, integendeel, voor mij riekt het naar zware frustratie. Dát heet nou vals.
Het is zwaar storend kutgedrag en als mensen er dergelijke honden op na willen houden: zelf weten. Maar dan wel aangelijnd en gemuilkorfd.
Dat ben ik voor een groot deel met je eens. Nu is het natuurlijk ook zo dat ik het allemaal heb zien gebeuren en ook kon zien hoe erg die hond erop gefocust was om mijn hondje te pakken. Ik heb beeld, helaas.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”