Oftwel na hoeveel generaties vinden jullie dat het geen lijnteelt meer is of is bloedlijnverversing puur een ander ras of een stamboomloze hond inkruizen?
ik vraag me dat af, sommige mensen zeggen 10 generaties geen gemeenschappelijke voorouder is een verse lijn, anderen zeggen 5 generaties en weer anderen zeggen 3 generaties.
zo zijn er bij de podenco diverse landen waar je stamboomloze honden kan laten aankeuren en die worden dan ook ingezet voor de fokkerij. Echter deze honden worden door de meeste jagers/fokkers in spanje ook veelal nauw in de lijn gefokt, dat doen ze daar nu eenmaal , vaak worden er ook stamboomhonden voor gebruikt en dat weet je dan later niet want er staat niets over op papier, en wat " vers bloed" voor veel fokkers daar betekent is eigenlijk geen hond gebruiken waarvan je je kan herinneren dat hij al in de lijn zit.....je snapt dat de geheugens van veel spanjaarden niet zo heel goed zijn
Vroeger was het ook zo dat een veel fokkers na 5 generaties lijnteelt een " verse hond" wilde hebben en dat was dan de hond die beschikbaar was op in elk geval op 2 dagen reisafstand.
Ik vraag me dan ook af in hoeverre het echt zin heeft om stamboomloze honden aan te keuren en in te zetten voor de fok, ik ben er zeker niet op tegen om het te doen onder bepaalde omstandigheden ( bv zeker een hond waarvan wel vele generaties officieel bekent zijn er tegenover zetten, bij voorkeur zonder recente spaanse lijnen )
maar onder de noemer van " oh de genenpoel verbreden" vind ik het niet toepasselijk gezien hoe men over het algemeen in spanje fokt.
De podenco is dan ook geen ras wat in mijn ogen gered moet worden door stamboomloze honden in te gaan zetten, er zijn ook nog wel complete outcross combinaties te maken in de stamboomhonden en tevens zie ik niets verkeerds in lijnteelt als je maar weet wat je doet.
maar even terug: het gaat mij hier niet om wat goed of wat slecht is, lijnteelt of outcross, maar puur wat jullie zelf onder die outcross/bloedverversing verstaan en hoe jullie daarmee omgaan in jullie ras.