Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wat vinden jullie bloedlijnverversing?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

wat vinden jullie bloedlijnverversing?

Ongelezen bericht door Podenji »

OKe fokkers en deskundigen, wat vinden jullie nou een bloedlijnverversing/outcross?
Oftwel na hoeveel generaties vinden jullie dat het geen lijnteelt meer is of is bloedlijnverversing puur een ander ras of een stamboomloze hond inkruizen?

ik vraag me dat af, sommige mensen zeggen 10 generaties geen gemeenschappelijke voorouder is een verse lijn, anderen zeggen 5 generaties en weer anderen zeggen 3 generaties.

zo zijn er bij de podenco diverse landen waar je stamboomloze honden kan laten aankeuren en die worden dan ook ingezet voor de fokkerij. Echter deze honden worden door de meeste jagers/fokkers in spanje ook veelal nauw in de lijn gefokt, dat doen ze daar nu eenmaal , vaak worden er ook stamboomhonden voor gebruikt en dat weet je dan later niet want er staat niets over op papier, en wat " vers bloed" voor veel fokkers daar betekent is eigenlijk geen hond gebruiken waarvan je je kan herinneren dat hij al in de lijn zit.....je snapt dat de geheugens van veel spanjaarden niet zo heel goed zijn :mrgreen: de stamboomhonden die ingezet worden in de stamboomloze fokkerij in spanje worden uiteraard ook ingezet in de stamboomfokkerij en zijn ook al wereldwijd verspreid.
Vroeger was het ook zo dat een veel fokkers na 5 generaties lijnteelt een " verse hond" wilde hebben en dat was dan de hond die beschikbaar was op in elk geval op 2 dagen reisafstand. :mrgreen:

Ik vraag me dan ook af in hoeverre het echt zin heeft om stamboomloze honden aan te keuren en in te zetten voor de fok, ik ben er zeker niet op tegen om het te doen onder bepaalde omstandigheden ( bv zeker een hond waarvan wel vele generaties officieel bekent zijn er tegenover zetten, bij voorkeur zonder recente spaanse lijnen )
maar onder de noemer van " oh de genenpoel verbreden" vind ik het niet toepasselijk gezien hoe men over het algemeen in spanje fokt.
De podenco is dan ook geen ras wat in mijn ogen gered moet worden door stamboomloze honden in te gaan zetten, er zijn ook nog wel complete outcross combinaties te maken in de stamboomhonden en tevens zie ik niets verkeerds in lijnteelt als je maar weet wat je doet.

maar even terug: het gaat mij hier niet om wat goed of wat slecht is, lijnteelt of outcross, maar puur wat jullie zelf onder die outcross/bloedverversing verstaan en hoe jullie daarmee omgaan in jullie ras.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: wat vinden jullie bloedlijnverversing?

Ongelezen bericht door MirandaH »

Voor mij is er sprake van enige mate van outcross op het moment dat ik door een combinatie te maken, de COI van de puppen lager krijg dan die van de teef. Want dat is mijn foktraject. Dan zou het kunnen dat de COI van de puppen tov de reu wel verhoogt, maar dat vind ik dan minder belangrijk.

Maar misschien ga ik wel veel te kort door de bocht hoor?
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

MirandaH schreef:Voor mij is er sprake van enige mate van outcross op het moment dat ik door een combinatie te maken, de COI van de puppen lager krijg dan die van de teef. Want dat is mijn foktraject. Dan zou het kunnen dat de COI van de puppen tov de reu wel verhoogt, maar dat vind ik dan minder belangrijk.

Maar misschien ga ik wel veel te kort door de bocht hoor?
kan je ook uitleggen waarom zo fokt?
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
MirandaH
Zeer actief
Contacteer:

Hoe bedoel je precies?

Ik ben misschien een beetje onduidelijk geweest want als ik het nu teruglees is het net alsof verlagen van de COI mijn enige doel is en dat is het dus niet :-) Maar het weegt voor mij wel zwaar mee, omdat ik het idee heb dat er momenteel relatief veel mensen (gaan) fokken met teven uit dezelfde lijnen en die dan vervolgens ook allemaal dezelfde reuen gebruiken. Een tijdje terug keek ik bijna alleen nog maar naar COI en dat is dan ook weer niet goed, maar ik zou in deze omstandigheden rustig een iets mindere reu gebruiken (qua uiterlijk, die wel gezond is en een leuk karakter heeft) en die niet of nauwelijks gebruikt wordt.

En even voor de beeldvorming: ik heb in 8 jaar tijd 4 nestjes gefokt, dus geen grootschalige acties hoor.
Afbeelding

Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

De meest betrouwbare manier van bloedverversing vind ik honden van een ander ras gebruiken. Bij aankeuren zeg je idd wel mooi 'nieuwe hond' maar die komt vermoedelijk wel uit dezelfde genengroep. Bij het gebruik van een ander ras kan je over veel generatie's zeggen dat de honden niet verwant zijn.

Ik vind trouwens geen verwantschap over 10 generatie's ook wel tellen als niet verwant. 10 generatie's is veeeel!En ik denk dat er bij heel veel rassen geen eens de mogelijkheid is om een hond te vinden die over 10 generatie's niet verwant is. 3 generatie's vind ik dan weer onzin. Dan kunnen honden eigenlijk nog heel dicht bij elkaar zitten.
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Jion schreef: Ik ben fokker noch deskundige, dus ik zal (in principe dan :wink: ) deze discussie slechts met belangstelling lezen, maar ik dacht dat jij een tijd geleden schreef dat er bij podenco's in Spanje juist regelmatig al dan niet per ongeluk een compleet ander ras in werd gekruist, en dat ze daar dan niet moeilijk over deden omdat het toch vooral om jachtcapaciteiten/karakter ging? Of was jij dat niet (kan ook best hoor)?
zou kunnen dat ik dat was ( al herinner ik me het niet zo, maar goed dat is niet vreemd :schrik: ) echter ligt dat allemaal wat genuanceerder dan als je het zo opschrijft.
Ten eerste heb ik het hier over de podenco ibicenco, de rasstandaard is daarvan officieel pas laat opgestelt omdat men zag dat het type verloren ging door inkruising van allerhande andere honden die naar de eilanden kwamen met bv toeristen mee. Ook is hier en daar wat geexperimenteerd met inderdaad de galgo, echter de meeste jagers beviel dit niet en zijn met die honden gestopt of zijn er van weg gaan fokken, in sommige lijnen zie je echter nog eigenschappen in bouw hiervan terugkomen. Hoe vaak galgos zijn gebruikt in de fok van de ibicenco is onbekent want men zwijgt daar nogal over of ontkent dat.Degenen die het durven toe te geven zeggen overigens ook er niet mee doorgefokt te hebben.

maar ja hoe dan ook, geen registratie, geen bewijs en dat kan inderdaad betekenen dat je ongewilt of onwetend wat galgobloed in je lijnen kruist indien je met stamboomloze honden fokt.

Het gebruik van de galgo was overigens niet zo zeer vanwege bloedverversing maar omdat ze de jachtcapaciteiten probeerden te verbeteren.Ik zie daarom niet zo goed in watdat met de mijn vraag te maken heeft :wink:
MonaToetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door MonaToetje »

Moeilijk. Het is bij de Boston bijna onmogelijk om een outcross te doen . Dat komt omdat er in de jaren 70/80/90 een paar hele populaire reuen zijn ingezet . En een paar van die reuen gaan bijna allemaal terug naar El-bo`s Rudy is A Dandy en zijn dus of broer of halfbroer van elkaar . Ik denk dat Flashpoints Cosmic Ray en El Bo Rudy is a dandy voor de meeste nakomelingen in ons ras gezorgd hebben.
De combinaties die ik tot nu toe gemaakt heb ( op de combinatie Tulip x Len na ) was met honden die pas vanaf minimaal de 4-5e generatie gemeenschappelijke voorouders hebben .
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
MirandaH
Zeer actief
Contacteer:

Als ik nu de andere reacties lees, dan moet ik nog even wat aanvullen. 100% Outcross kan alleen door een ander ras in te kruisen. En dan bij voorkeur iets dat in het verleden niet gebruikt is.
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”