Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Artrose bij honden

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Demi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
Aantal honden: 4
Contacteer:

Artrose bij honden

Ongelezen bericht door Demi »

Sorry voor de tikfouten avast, maar zit op mijn tel te tikken en dat gaat niet zo makkelijk :wink:

Ik heb een vraag aan de mensen met en hond die artrose is. Of eigenlijk een aantal vragen.

Ten eerste is het vastgesteld door een foto, zoniet hoe dan wel?
Heeft je hond het in meerdere poten, of duidlijk in een?
Loopt je hond mank? En loopt hij/zij altijd mank of af en toe?
Als de hond stilstaat, ontziet hij/zij de poot dan?
En loopt je hond soms ineens mank zonder dat hij/zij iets geks gedaan heeft?

Ik vraag dit allemaal, omdat Cujo nu weer mankt, maar nu met een poot die tot nu toe goed was. Ze trekt haar poot ook op als ze stilstaat. Ik vermoed atrose, maar ze heeft echt geen gekke dingen gedaan. Dus vraag mij echt af of dit zomaar ineens op kan komen zetten? Ze krijgt al dagelijks previcox voor haar andere poot en om ontstekingen minimaal te houden, maar ik vraag mij af of dit wel de juiste pijnstiller is bij artrose, lees op internet vaan carpofal?? (of zoiets) dat dat beter is, omdat daar ook prednison bij zit?

Wie kan mij een beetje op weg helpen? Ik heb echt een goede DA alleen de pest is dat er 7 lopen in de praktijk e n over artrose denken ze helaas zo ongeveer allemaal anders.
Cujo is verder gewoon zichzelf, blaft, wil spelen, MOET geborsteld worden :hmmm: (gaat blaffen bij de borstel :mrgreen: ) en eet verder ook. Alleen met lopen mankt ze. Ook mankt ze in het begin heel erg, daarna minder en als ze moe wordt weer meer.

Ppff wat een getik op een telefoon zeg :roll: :Q:
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Re: Artrose bij honden

Ongelezen bericht door renee-uk »

gina heeft artrose, in haar heupen en in haar knie
die in haar heupen was op de hd foto al te zien, nu zo'n jaar of 10 geleden en de artrose in haar knie is ontdekt doordat ze van het ene moment op het andere vreselijk mankte.
je kunt het ook horen aan het gekraak :schrik:

ze krijgt dagelijk 1/2 previcox en eens in de vijf-zes maanden een ondersteunende acupunctuur behandeling en doet het daar goed op, geen gemank en geen pijn.
zou ze weer gaan manken verhoog ik de previcox naar 1 tablet per dag en als dat niet meer helpt is het einde verhaal voor gina.
ze heeft al zoveel pijn gehad in haar leven en genoeg is genoeg, meer pijn hoeft niet van mij.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Tanja Simba&Bella
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tanja Simba&Bella »

Mijn reu heeft in beide voorpoten artrose. Dit is vastgesteld door het maken van foto's. Die logen er niet om en da en ik waren verbaasd dat hij niet meer pijn aangaf.

De reden voor de foto's was het af en toe manken met 1 poot. Soms ging het dagen goed en dan was het ineens uit het niets weer foute boel. Ook viel het mij op dat hij bij trekspelletjes niet meer trok aan het touw....hij hield het wel vast maar als ik er aan trok, kwam hij mijn kant op lopen.
Daarnaast draaide hij bij het wandelen soms halve cirkels met zijn voorvoetjes....van binnen naar buiten.

Na de foto's was de oorzaak dus duidelijk. Ik schrok echt van de vergevordere staat van de artrose want voor het manken merkte ik weinig aan hem.
Omdat hij vanwege een allergie aan de pretnison zit, kan hij geen pijnstillers krijgen. De pretnison vervangen voor een ander middel is geen optie. Hij krijgt nu glucosamine pillen ter ondersteuning en verder. Heb ik kleine dingen gewijzigd....kleinere wandelrondes, paar keer kort spelen ipv lang etc.
Groetjes, Tanja

Voor altijd in mijn hart: Bella 18-04-2002 - 25-02-2013 , Simba 26-07-2004 - 10-07-2015

Het is stil in mijn hart, stil in ons huis. Ik mis jullie en troost mij met de gedachten dat jullie nu weer samen zijn. Mijn maffe duo......bedankt voor de mooie jaren. Ik zal jullie nooit vergeten.......
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

Demi schreef:Sorry voor de tikfouten avast, maar zit op mijn tel te tikken en dat gaat niet zo makkelijk :wink:

Ik heb een vraag aan de mensen met en hond die artrose is. Of eigenlijk een aantal vragen.

Ten eerste is het vastgesteld door een foto, zoniet hoe dan wel?
bij casper is het vast gesteld dmv röntgenfoto`sHeeft je hond het in meerdere poten, of duidlijk in een?
casper heeft artrose in zijn rechterknie en linkerknie en hak. waarschijnlijk ook nog in zijn voorpoten maar daar is nooit een foto van gemaakt.
Loopt je hond mank?
soms wel en soms niet
En loopt hij/zij altijd mank of af en toe?
Als de hond stilstaat, ontziet hij/zij de poot dan?
dat is bij casper moeilijk want dan valt hij op zijn kont. wel merk ik dat hij niet op een normale manier kan zitten. hij zit met zijn poten opzij
En loopt je hond soms ineens mank zonder dat hij/zij iets geks gedaan heeft?
dat is soms wel het geval bij casper. casper kan ook niet meer springen of hard rennen. ook met plassen zie je dat hij soms moeite heeft om op 1 poot zijn evenwicht te houden
Ik vraag dit allemaal, omdat Cujo nu weer mankt, maar nu met een poot die tot nu toe goed was. Ze trekt haar poot ook op als ze stilstaat. Ik vermoed atrose, maar ze heeft echt geen gekke dingen gedaan. Dus vraag mij echt af of dit zomaar ineens op kan komen zetten? Ze krijgt al dagelijks previcox voor haar andere poot en om ontstekingen minimaal te houden, maar ik vraag mij af of dit wel de juiste pijnstiller is bij artrose, lees op internet vaan carpofal?? (of zoiets) dat dat beter is, omdat daar ook prednison bij zit?

Wie kan mij een beetje op weg helpen? Ik heb echt een goede DA alleen de pest is dat er 7 lopen in de praktijk e n over artrose denken ze helaas zo ongeveer allemaal anders.
Cujo is verder gewoon zichzelf, blaft, wil spelen, MOET geborsteld worden :hmmm: (gaat blaffen bij de borstel :mrgreen: ) en eet verder ook. Alleen met lopen mankt ze. Ook mankt ze in het begin heel erg, daarna minder en als ze moe wordt weer meer.

Ppff wat een getik op een telefoon zeg :roll: :Q:
ik heb met casper met succes acupunctuur gedaan en hij is bijna 2 kilo overgewicht kwijt. dat scheelt natuurlijk ook. verders krijgt hij door zijn eten doils joint (visolie) en phytonics joint comp (voedingssupplement met een natuurlijke pijnstilling) ik moet zeggen dat casper er wel baat bij heeft.
ellen
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Kyra en Lyndie hebben allebei artrose. Het is niet vastgesteld door middel van een röntgenfoto omdat het duidelijk was bij het bewegen van de gewrichten. Het kraakt nl. verschrikkelijk en de da zei dat wat haar betreft een röntgenfoto overbodig was omdat het zo duidelijk was.

Kyra heeft het in alle gewrichten (heupen, schouders, enkels en polsen) maar haar linkerschouder is het ergst en zij loopt altijd moeilijk. Zij zit nu sinds twee maanden op trocoxil en dat bevalt erg goed. Daarvoor zat ze op metacam en dat werkte minder goed. Als zij zich inspant, moet zij dat echter de volgende dag bezuren en merk ik dat ze veel pijn heeft. Als ik met mijn hand iets op haar rug druk, zakt zij ook direct door haar poten. Ondanks het feit dat Kyra altijd slecht loopt, is ze sinds de trocoxil weer vrolijk en alert. Ik loop elke dag een keer of 5 een half uurtje met haar om haar in beweging te houden maar lange wandelingen kan ze niet meer aan.

Lyndie heeft artrose in haar heupen en zit sinds een paar weken aan de metacam. Zij loopt nu weer goed en is weer vrolijk. Bij haar werkt metacam prima en zij kan dan ook rustig een uur of anderhalf lekker mee wandelen.
Afbeelding
_Jules_
Zeer actief

Ongelezen bericht door _Jules_ »

Taco heeft het en daar is een foto van gemaakt in Spanje..die heb ik volgens mij nog wel. Hij krijgt er verder (nog) niets voor, was nog niet nodig volgens de DA..hij loopt nog goed, alleen als hij net wakker is wankelt hij een beetje en je zou hem wel makkelijk om kunnen tikken :engel: Maar met wandelingen loopt hij nog lekker door.
Afbeelding
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Cas had artrose, voorpoot, geen foto van gemaakt, ging gewoon met voelen.
Vrij lang glucosamine gegeven, ging top.
Nooit beperkt, elke dag rennen en vliegen.
En toen, opeens ging het heel hard achteruit.
Achterhand werd zwak, kon hem met één vinger omduwen, pijnstillers deden niks.
Anabolen-injectie gaf een ongekende opleving van een dag of drie, vier.
Daarna zakte hij weer weg en was het voor ons klaar.
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
Jacq
Zeer actief
Mijn ras(sen): vubara
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jacq »

mijn oudje heeft ernstige nekartrose, de dierenarts wist niet wat hij zag op de foto's.
erge botwoekeringen, nog een wonder dat ze er loopt. ik ging omdat ze 's nachts
het uitgilde van de pijn (in rust wordt het erger is dat bij jouw hond ook zo?)
ook in haar heupen zit artrose.
ik kreeg carporal mee, hoge dosering. dat hielp maar ze werd er zo suf van
terwijl ze nu net pas bij me was en uit die hel van spanje kwam om te genieten!
ik kreeg de tip glucosamine geven en sinds die tijd springt ze weer en rent.
niet al te lang maar ze geniet zonder pijn.
ook doils visolie krijgt ze. ik hoop dat ze het nog lang goed doet op de gluco.
zo niet dan begin ik weer met de pijnstillers. af en toe heeft ze er wel 1 nodig.
ik heb wel foto's laten maken omdat ik wilde weten wat ze precies mankeerde.
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Bij Daisy is het vastgesteld dmv een foto. Zij is er zelfs aan geholpen. Dit omdat er in eerste instantie een verkeerde diagnose gesteld was. Maar goed, dat had als gevolg dat er veel 'vervelend' bot weg gehaald kon worden en zij er daarna erg weinig last meer van had.
Ze had het trouwens in haar schouder. Zij liep vooral mank met opstaan. Verder kan ik het me niet meer zo heel goed herinneren, het is ook alweer wat jaartjes geleden. Zij ging ook regelmatig naar de hondenfysio, maar dit eigenlijk omdat ze strammer en stijver werd met het ouder worden. Ik ging niet specefiek voor de artrose.

Spike had het in zijn heupen, tgv 2 heupoperatie's (HD) Dat is ook dmv foto's vastgesteld. Met hem ging ik regelmatig naar de hondenfysio. Dat hielp om zijn spieren losser en sterker te houden/maken. Dus ook niet specefiek voor de artrose. Hij kreeg de laatste anderhalf jaar wel met regelmaat pijnstilling. Een hele lage dosis waar hij het heel goed op deed.
Hij had meer pijn en was stijf met opstaan. Als hij even liep dan ging het vaak wel weer.
ZorroMax
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Bulldog

Ongelezen bericht door ZorroMax »

Een van mijn bullen bleek op 8 jarige leeftijd ernstige artrose in the ellebogen te hebben. De medicatie werkte niet, hij werd gekker, maar lopen was er niet bij. Toen acupunctuur geprobeerd, als laatste optie. Ongelofelijk, wat een resultaat! De volgende rende hij weer door het park. Natuurlijk duurde dat niet echt lang, maar met regelmatige acupunctuur behandelingen (ongeveer 1 x 2 maanden) heeft hij nog een goede 3 jaar gehad. Medicatie afgebouwd tot een hele lage dosering, vit C en gerichte beweging. En de behandeling was soms best pijnlijk, maar hij bleef naar binen denderen bij de arts!
Demi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Demi »

Maandag ga ik met Cujo naar de DA ze krijgt weer een anaboleninjectie. 's avonds komt er een hondenfysio langs hier thuis en ze gaat kijken of ze iets voor Cujo kan betekenen. Ze is heel eerlijk, aan de slijtage kan ze niets doen, misschien wel aan de pijnpunten en haar spieren. Ze behandeld eerst 3 keer, als Cujo er dan niet beter van gaat lopen, of eerder losser van gaat lopen dan behandeld ze niet verder. Dat vond ik wel zo eerlijk dat ze dat zei.
Alleen begin ik meteen weer te stuiteren he, ze zei dat het na de eerste behandeling altijd erger wordt :schrik: Nou dat wordt weer stressen volgende week :ugh:
Verder valt het mij op dat ze ook steeds meer gaat sloffen, dus niet met haar nagels slepen, maar echt sloffen. Net zoals ik, maar ik doe het omdat ik te lui ben om mijn voeten op te tillen en bij Cujo lijkt het wel of ze "vergeet" haar poten op te tillen.
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”