Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Verdeling pups baarmoederhoorns
Moderator: moderatorteam
-
Daan2076
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
- Aantal honden: 1
Re: Verdeling pups baarmoederhoorns
Er staat wel het eea beschreven in het boek van Naaktgeboren, maar dat gaat er meer over hoe de verdeling in de baarmoederhoorns is en in welke volgorde de pups dan geboren worden.
Er staat daar een onderzoek in van ene Gunther die experimenten heeft uitgevoerd met contrastvloeistof en rongenfoto's.
Ik lees in elk geval even mee, vind het wel interessant.
Er staat daar een onderzoek in van ene Gunther die experimenten heeft uitgevoerd met contrastvloeistof en rongenfoto's.
Ik lees in elk geval even mee, vind het wel interessant.
Groetjes Diana en een poot van Mike

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Volgens mij bepaalt het aantal plaatsen niet zozeer wat er ingenesteld wordt, maar gewoon het aantal foeten.Mickie schreef:Ik stel me zo voor dat iedere teef een bepaald aantal 'vrije plaatsen' per hoorn heeft die gevuld kunnen worden (zoiets als het aantal zitplaatsen in een bus). Erfelijkheid bepaald hoeveel vrije plaatsen er zijn en diverse omstandigheden bepalen hoeveel plaatsen er gevuld worden. Klopt dat beeld? Ik kan er niks over vinden.
En hoeveel er bevrucht wordt ligt dan weer aan de kwaliteit en dat is erfelijk.
Nee, dat komt gewoon voor.En wat als er bijvoorbeeld links geen bevruchte cellen zijn en rechts 6, nestelt dat dan zo in (0 links, rechts 6) of wordt er herverdeeld, en hoe dan?
Ik heb eens een nest van twee gehad, die zaten aan dezelfde kant.
En soms zitten er aan een kant maar twee of zo en aan de andere kant dan vijf, dat gebeurt ook.
Dat is gewoon dom toeval volgens mij en het maakt niet echt uit. Het schuift wel op daarbinnen
-
Daan2076
- Vaste gebruiker
Ow dat kun je over het algemeen wel redelijk voelen vanaf de 28ste dag.

- Rosan's Sandra
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herdertjes
- Contacteer:
Gelijke verdeling? Wat als er dan 9 pups in zitten?
Hoeveelheid wordt bepaald door de teef. Het geslacht wordt bepaald door de reu (beide erfelijk bepaald).
Hoeveelheid wordt bepaald door de teef. Het geslacht wordt bepaald door de reu (beide erfelijk bepaald).
Groetjes Sandra
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Nouja, de algemene gedachte is dat het formaat van de teef ermee te maken heeft. Dat lijkt ook logisch aangezien grote rassen vaak grote nesten hebben.Mickie schreef:Veel of weinig pups is deels wel erfelijk volgens mij, er zijn lijnen met opvallend grote nesten en lijnen met vaak kleine nesten.
Voor een groot nest moeten natuurlijk voldoende eicellen vrijkomen en bevrucht worden, maar kan het aantal 'zitplaatsen in de bus' er ook mee te maken hebben?
Maar binnen een ras zie je in de lijnen ook verschillen en daar zit duidelijk patroon in en dus aanleg blijkbaar.
Maar ik geloof niet dat het te maken heeft met "zitplaatsen", maar domweg met goede eicellen en dus foeten.
Kijk, je kan er spermatozootjes inpompen wat je wilt, zonder eicellen gebeurt er niks. Er even van uitgaand dat het een beetje knappe spermatozootjes zijn uiteraard.
Die teef moet dus over de brug komen met eicellen en wel een beetje goeie, want als 90% van de foeten vervolgens weer afsterft heb je nog maar weinig. Gemiddels sterft 2/3 af meen ik.
Er is natuurlijk wel een link met ruimte, anders kreeg elke chi ook 10 pups.
Maar er speelt veel meer want niet elke Ier krijgt er dus 10, soms hebben ze er maar een of twee
Dus zitplaatsen: ja, ik denk het wel maar niet als enige.
Ja, ik snap dat nooit zo.Inge O schreef:ik vind dat ook een steeds meer om zich heen grijpende kwaal : het niet kunnen zeggen dat je gewoon iets (nog) niet weet - ik ben daar zwaarrrrr allergisch voor en sta dus ook heulllll vaak vol bobbels
Ik zeg het altijd gewoon. Nog nooit meegemaakt dat iemand aan mijn kennis twijfelde omdat er bepaalde zaken nog niet bekend zijn eerlijk gezegd.
-
esther1989
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): yorkie
Misschien is het zoeken naar wetenschappelijke artikelen in google Scolar een optie 
-
Daan2076
- Vaste gebruiker
Inge O schreef:omdat die er ook niet is - een groot deel van wat over dit soort 'onzichtbare materie' gezegd wordt is nattevingerwerkMickie schreef: Een dierenarts bij een lezing (ben vergeten wie) zei dat, dat ze altijd gelijk verdeeld zitten over links en rechts. Een uitleg had hij daar niet bij.
dit soort dingen onderzoeken is geen kattenpis want hoe ga je die vruchtjes allemaal volgen? kost bijgevolg heel veel tijd en geld en dat is er in deze sector gewoon niet.
Ken je het boek van Dhr Naaktgeboren?
Daar staat een theorie in van ene Günther die een dergelijk onderzoek heeft gedaan bij meerdere drachtige teven.
Ze hebben toendertijd de pups wat contrastvloeistof ingespoten (ik denk mbv een echoapparaat oid) op bepaalde plaatsen, bij de een bijvoorbeeld de achterpoot, de volgende een voorpoot, de een zoveel, de ander zoveel en hebben voor zover ik heb begrepen voor de bevalling een röntgenfoto gemaakt en na de geboorte van elke pup afzonderlijk om zo de plaats in de baarmoeder te bepalen en of ze om en om uit elke baarmoederhoorn worden geboren of dat eerst de ene hoorn leeg gaat en dan de volgende pas.
Er kwam in elk geval uit dat het voornamelijk om en om was en dat het vrij evenredig was verdeelt.
Het is geen heel recent onderzoek denk ik, want zoiets zou nu als vrij omstreden worden beschouwd denk ik.

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Compleet random volgens mij.Mickie schreef:Maar wat is jouw mening/idee over hoe de verdeling over de hoorns in zijn werk gaat?
Als natte-vingerwerk bij de 'deskundigen' geoorloofd is, dan mogen wij dat ook best![]()
Domweg omdat ik wéét dat de verdeling soms wel degelijk 2-5 is.
Nee, niet via echo's maar met een ks kun je dat redelijk zeker bepalen
Ik gok dat de verdeling wel vrij evenredig begint maar we weten allemaal dat ze niet allemaal de hele reis uitzitten.
En dat maakt het resultaat dus willekeurig qua verdeling.
-
Ennath
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna! - Aantal honden: 4
Dat wou ik nou net zeggen, dat systeem zit zo diep in de natuur verankert dat het is onwaarschijnlijk is dat er een andere oorzaak is.Inge O schreef: ik gok zomaar dat dit (zoals vaak bij dit soort dingen) zal veroorzaakt worden door een stofje die de zich innestelende vrucht afscheidt waardoor de centimeters onmiddellijk in de buurt niet meer geschikt worden voor een andere?
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, dat bedoelde ik.Inge O schreef:nee, niet random maar volgens de eierstok waar ze vandaan komen.
en dat is dan weer wel random.
Het is niet zo dat er aan het eind van allebei die stokken iemand met een telraam zit, zeg maar, en met een msn-verbinding met de andere stok voor de communicatie
Dat denk ik ook, al zou ik het eerder op millimeters dan op centimeters houden.Inge O schreef: ik gok zomaar dat dit (zoals vaak bij dit soort dingen) zal veroorzaakt worden door een stofje die de zich innestelende vrucht afscheidt waardoor de centimeters onmiddellijk in de buurt niet meer geschikt worden voor een andere?
- HillieS
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes
- Aantal honden: 2