Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Sharpei met huidproblemen
Moderator: moderatorteam
- Natasja13
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriër & Labrador Retriever
- Aantal honden: 2
Sharpei met huidproblemen
Vanmiddag zijn mijn vriend en ik met zijn bijna 4 jarige sharpei teef naar de dierenarts geweest. Gister vonden we een rare plek op de huid (rug), en vanmorgen vonden we er nog 4. Bij de dierenarts is de hond rondom de plekken helemaal geschoren en is er een kweek van gemaakt. De hond is gewassen in betadinescrub en krijgt een antibioticakuur. De dierenarts denkt dat het om zowel een schimmel (ringworm?) als een bacterie gaan, maar we moeten dus even afwachten op de uitslag. Zijn er mensen met honden ( evt sharpei's) die dit verhaal kennen?
Nu werd hem aangeraden om op hypo allergeen voer over te gaan, ter ondersteuning van de vacht en huid. De hond krijgt nu gewoon brokken (ik weet niet welk merk). We hebben een proefverpakking van Royal Canin en Specific (Specific-diets.com) meegekregen om te proberen. Nu vond ik de ingrediënten van de laatstgenoemde niet echt overtuigend, en zouden wij graag wat tips krijgen over de beste voeding. Zelf voer ik kvv (lotgering), is er op het gebied van vers vlees ook iets voor deze hond te vinden?
Wij zijn er van bewust dat het ras veel huidproblemen meebrengt. De vorige sharpei van mijn vriend heeft hij moeten laten inslapen vanwege huidkanker. Ook dit is nog niet uitgesloten.
Een foto van de plekken heb ik niet bij de hand, maar als het helpt wil ik die zo wel even maken als dat helpt.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Nu werd hem aangeraden om op hypo allergeen voer over te gaan, ter ondersteuning van de vacht en huid. De hond krijgt nu gewoon brokken (ik weet niet welk merk). We hebben een proefverpakking van Royal Canin en Specific (Specific-diets.com) meegekregen om te proberen. Nu vond ik de ingrediënten van de laatstgenoemde niet echt overtuigend, en zouden wij graag wat tips krijgen over de beste voeding. Zelf voer ik kvv (lotgering), is er op het gebied van vers vlees ook iets voor deze hond te vinden?
Wij zijn er van bewust dat het ras veel huidproblemen meebrengt. De vorige sharpei van mijn vriend heeft hij moeten laten inslapen vanwege huidkanker. Ook dit is nog niet uitgesloten.
Een foto van de plekken heb ik niet bij de hand, maar als het helpt wil ik die zo wel even maken als dat helpt.
Alvast bedankt voor het meedenken!
-
Muk
Re: Sharpei met huidproblemen
Ik zou eerst de uitslag van de huidschraapsels afwachten voordat je ander voer gaat geven. Mocht het ringworm zijn of een bacteriële infectie, dan zou ik zeker geen ander voer geven.
- ZaZa
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herder
- Aantal honden: 1
Dit dus!Muk schreef:Ik zou eerst de uitslag van de huidschraapsels afwachten voordat je ander voer gaat geven. Mocht het ringworm zijn of een bacteriële infectie, dan zou ik zeker geen ander voer geven.
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
niet beginnen met dat schandelijk dure voer tot je weet wat er is.
als je dan weet wat er is dan zijn er vaak legio andere mogelijkheden dan 7.50/10.00 per kilo betalen voor voer
als je dan weet wat er is dan zijn er vaak legio andere mogelijkheden dan 7.50/10.00 per kilo betalen voor voer

- mercedes2803
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull
Hier een Pei baas
Het kan bij een Sharpei van alles zijn.
- Slechte weerstand en daarmee een vorm van demodex - dat zie je veelal op jongere leeftijd maar zie je ook nog weleens (terug) komen
- gisten en schimmels en daardoor slechte weerstand waarbij je dus bvb vochtblazen of een soort hotspost gaat zien, maar de oorzaak zit hem dan in de schimmels
- Allergie ja
Ik zou de krabsels even afwachten want zeker zonder foto's kan ik er ook weinig over zeggen.
En die Royal Caning?
Of Jeukeneba of whatever specifik en toestanden?
Niet doen.
Lotgering of een KVV zou zeker een optie zijn om eens te kijken hoe de Pei het daarop doet
Het kan bij een Sharpei van alles zijn.
- Slechte weerstand en daarmee een vorm van demodex - dat zie je veelal op jongere leeftijd maar zie je ook nog weleens (terug) komen
- gisten en schimmels en daardoor slechte weerstand waarbij je dus bvb vochtblazen of een soort hotspost gaat zien, maar de oorzaak zit hem dan in de schimmels
- Allergie ja
Ik zou de krabsels even afwachten want zeker zonder foto's kan ik er ook weinig over zeggen.
En die Royal Caning?
Niet doen.
Lotgering of een KVV zou zeker een optie zijn om eens te kijken hoe de Pei het daarop doet
- Natasja13
- Vaste gebruiker
Bedankt voor jullie reacties. We willen inderdaad met veranderen van voer even afwachten tot de uitslag, maar we zijn ons wel alvast aan het oriënteren op het gebied van voer. Ook omdat er momenteel een goedkoop en voor zover ik weet niet een al te hoge kwaliteit merk brokken wordt gevoerd, zou het in mijn ogen nooit kwaad kunnen om zo'n gevoelig ras op een kwalitatief beter merk te zetten.
Omdat hij nog thuis woont en er bijna geen vriezerruimte beschikbaar is voor kvv, is zoiets als lotgering helaas geen optie. Ik geef mijn honden zelf lotgering en ben er zeer tevreden over, maar dat gaat dus niet lukken. Er zit wel een jumbo om de hoek, die als ik het goed heb wel smuldier verkopen. Een paar pakjes moeten altijd in de vriezer passen, dus die optie is er wel. En anders inderdaad een goede kwaliteit brokken, maar daar zijn we nog voor rond aan het kijken.
De hypo allergene brokken die we van de dierenarts gekregen hebben zijn inderdaad geen optie, niet alleen vanwege de prijs, maar ook vanwege het feit dat we twijfelen aan de kwaliteit. Op internet is er veel over te lezen, en die verhalen zijn in de meeste gevallen niet erg positief.
Omdat hij nog thuis woont en er bijna geen vriezerruimte beschikbaar is voor kvv, is zoiets als lotgering helaas geen optie. Ik geef mijn honden zelf lotgering en ben er zeer tevreden over, maar dat gaat dus niet lukken. Er zit wel een jumbo om de hoek, die als ik het goed heb wel smuldier verkopen. Een paar pakjes moeten altijd in de vriezer passen, dus die optie is er wel. En anders inderdaad een goede kwaliteit brokken, maar daar zijn we nog voor rond aan het kijken.
De hypo allergene brokken die we van de dierenarts gekregen hebben zijn inderdaad geen optie, niet alleen vanwege de prijs, maar ook vanwege het feit dat we twijfelen aan de kwaliteit. Op internet is er veel over te lezen, en die verhalen zijn in de meeste gevallen niet erg positief.
-
Annamarie
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Franse Bulldog
Bullmastiff - Aantal honden: 2
Mijn eerste BM kwam uit het asiel met schurft (Hadden ze me wel verteld).
Toontje stonk vooral naar schimmelkaas, had kale plekken en veel jeuk.
De DA wilde Toontje meteen op RCbrok zetten, die alleen bij de DA te koop was.
We zijn Toontje gaan wassen met Thea tree shampoo (ik hoop dat ik het goed schijf).
En hij kreeg alleen nog maar vers vlees, met elke dag een lepel hokamix forte.
Met dit alles knapte Toontje heel erg op.
Een gevoelige huid heeft hij altijd gehouden.
Een teken beet werd heel snel een hotspot.
Maar het grootste probleem, jeuk, stinken, was opgelost.
Toontje stonk vooral naar schimmelkaas, had kale plekken en veel jeuk.
De DA wilde Toontje meteen op RCbrok zetten, die alleen bij de DA te koop was.
We zijn Toontje gaan wassen met Thea tree shampoo (ik hoop dat ik het goed schijf).
En hij kreeg alleen nog maar vers vlees, met elke dag een lepel hokamix forte.
Met dit alles knapte Toontje heel erg op.
Een gevoelige huid heeft hij altijd gehouden.
Een teken beet werd heel snel een hotspot.
Maar het grootste probleem, jeuk, stinken, was opgelost.
- Natasja13
- Vaste gebruiker
Helaas is er niets uit het onderzoek van de huidschraapsels gekomen. Het is dus voor ons en de DA een raadsel wat het voor ziekte is.
Gelukkig slaat de antibiotica wel aan en genezen de plekken. Ze zijn inmiddels mooi dicht en er komt geen pus en rotzooi meer uit. Als de antibioticakuur af is moeten we nogmaals langs de DA (over 2 dagen).
Gelukkig slaat de antibiotica wel aan en genezen de plekken. Ze zijn inmiddels mooi dicht en er komt geen pus en rotzooi meer uit. Als de antibioticakuur af is moeten we nogmaals langs de DA (over 2 dagen).
-
S@ndr@
- Zeer actief
tja, als er niets uitkomt dan is het lastig, raadsels kun je soms niet zo gemakkelijk oplossen.
Ik zie Kvv niet als oplossing voor alles en speciale brokken ook niet.
maar ze zouden eens een allergie test kunnen overwegen
wie weet
Ik zie Kvv niet als oplossing voor alles en speciale brokken ook niet.
maar ze zouden eens een allergie test kunnen overwegen
wie weet
- mercedes2803
- Zeer actief
Met een huidschraapsel test komt je ook niet verder dan bepaalde zaken...Natasja13 schreef:Helaas is er niets uit het onderzoek van de huidschraapsels gekomen. Het is dus voor ons en de DA een raadsel wat het voor ziekte is.
Ik zie meer heil in bloedtesten want daaruit kwam bij mijn Sharpei ook naar boven waar hij allergisch voor bleek te zijn
- vlooien
- meelmijt
En dan is het kijken naar hoe je dat binnen de perken kunt houden/ evt behandelen / evt symptoombestrijdig en de voeding erop aanpassen
- moosje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
- Contacteer:
Lijken de plekjes hier op?
viewtopic.php?f=16&t=249083&p=5713270#p5713270
Bij Shendor was het ook geen schimmel, en ook geen mijt. Nu met de AB lijkt het te stagneren.
De DA denkt aan een bacteriele infectie. Vrijdag gaan we weer op controle, en dan wordt er eventueel bloed afgenomen.
Hopelijk gaat het met jullie hond snel beter!
Bij Shendor was het ook geen schimmel, en ook geen mijt. Nu met de AB lijkt het te stagneren.
De DA denkt aan een bacteriele infectie. Vrijdag gaan we weer op controle, en dan wordt er eventueel bloed afgenomen.

In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza
Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
- Natasja13
- Vaste gebruiker
Hmm, nee. Het zijn niet alleen kale plekken, maar waren ook echt open wonden waar pus uit kwam. Zo te zien is dat bij Shendor niet zo? Ook heeft de hond geen last van jeuk en krabt er helemaal niet aan.moosje schreef:Lijken de plekjes hier op?
Wij zijn vandaag weer ter controle geweest. Het ziet er veel rustiger uit, maar is nog niet weg. We hebben nogmaals een ABkuur meegekregen en hebben een afspraak voor over een maand om het dan nogmaals te bekijken. Ook werd verandering van voer weer aangeraden, overstappen op die Royal Canin brokken, maar dat zien we niet zitten. Wat we welk kunnen doen is overstappen naar KVV, als ik kijk wat het met mijn honden heeft gedaan (in positieve zin natuurlijk) is het altijd de moeite waard om het te proberen.
En wij duimen uiteraard ook voor jou hond!
- Natasja13
- Vaste gebruiker
In de hoop dat er misschien iemand is die het herkent, hebben we vanmiddag even een foto gemaakt:
http://i47.tinypic.com/k4xtw3.jpg
Edit:
En de foto nog een keer in groter formaat
http://i46.tinypic.com/2yoogif.jpg
Edit:
- Irta
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xHH
Hier geen sharpei baasje, maarmercedes2803 schreef: - Slechte weerstand en daarmee een vorm van demodex - dat zie je veelal op jongere leeftijd maar zie je ook nog weleens (terug) komen
- Allergie ja
JeukanubaIk zou de krabsels even afwachten want zeker zonder foto's kan ik er ook weinig over zeggen.
En die Royal Caning?
Niet doen.
Met de strekking ben ik het overigens ook helemaal eens.
-
Caat*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Berger Piekhaar ;)
- Aantal honden: 3
Heeft de hond ook jeuk op die plekken? Ik heb geen ervaring met zulke plekken bij honden, maar het komt me bekend voor van één van onze katten. Die heeft waarschijnlijk een voedselallergie en heeft zo zijn hele nek en hals opengekrabd (heb er nu even geen foto van).Natasja13 schreef:In de hoop dat er misschien iemand is die het herkent, hebben we vanmiddag even een foto gemaakt:
Edit:

- Natasja13
- Vaste gebruiker
Nee, dat is het vreemde, we houden het de hele dag goed in de gaten maar ze zit er helemaal niet aan..
- mercedes2803
- Zeer actief
Ziet er voor mij niet herkenbaar uit ..
Vergeet niet dat je bij de (zoveelste) AB kuur ook flink rommelt met de weerstand die
bij huidproblemen, allergie JUIST zo belangrijk is
Je vervalt van het 1 in het ander en voor je het in de gaten hebt weet je niet eens meer waar de ellende begon of vandaan kwam of eindigt.
Ik vind een maand wachten eerlijk gezegd nogal een eind...
Dan is de zomer weer geweest, is die plek vast weg (want als het allergie gerelateerd is gaat het nu vast beter) en is het vissen met als gevolg dat het vaak op de lange baan gaat, niet bewust of express, begrijp me niet verkeerd - ik heb het traject doorlopen -
tot de volgende uitspatting.
Die volgende uitspatting kon dan weleens zo heftig zijn dat je er klaar mee bent en niet anders meer kunt dan echt rigoreus ingrijpen en prednison in te moeten gaan zetten
Vergeet niet dat je bij de (zoveelste) AB kuur ook flink rommelt met de weerstand die
bij huidproblemen, allergie JUIST zo belangrijk is
Je vervalt van het 1 in het ander en voor je het in de gaten hebt weet je niet eens meer waar de ellende begon of vandaan kwam of eindigt.
Ik vind een maand wachten eerlijk gezegd nogal een eind...
Dan is de zomer weer geweest, is die plek vast weg (want als het allergie gerelateerd is gaat het nu vast beter) en is het vissen met als gevolg dat het vaak op de lange baan gaat, niet bewust of express, begrijp me niet verkeerd - ik heb het traject doorlopen -
tot de volgende uitspatting.
Die volgende uitspatting kon dan weleens zo heftig zijn dat je er klaar mee bent en niet anders meer kunt dan echt rigoreus ingrijpen en prednison in te moeten gaan zetten
-
Muk
Als er niks uit de schraapsels én bloedtest komt, dan zou je wel ander voer kunnen overwegen. Hoeft niet direct kvv te zijn (al ben ik daar zelf wel een voorstander van), maar een ander, goed, brokkenmerk kan de klachten ook doen verdwijnen. Niet iedere hond doet het namelijk even goed op een bepaald merk voer. Wat voor de ene hond prima voer is, kan voor de andere hond juist heel slecht zijn.
- mercedes2803
- Zeer actief
Hoe gaat het nu?