Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

versvoeren

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

sas&Billy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Langharige dwergteckel
Aantal honden: 1

versvoeren

Ongelezen bericht door sas&Billy »

Ik weer met een vraag....
Ik begin langzaam een beetje richting barf te gaan denk ik. Maar volledig barfen is me te ingewikkeld... moet ik eerlijk toegeven.
nu geen ik gemalen kip/ gemalen paard/ runderhart/ kippennekjes/ kippenhartjes,lever,maagjes/ smuldier rund compleet en een runderrib op wat aan te kluiven.Altijd een variatie van die vleesjes.
Als brok heeft ie Orijen vis, en soms las ik een brokdagje in en dan meng ik een makreeltje onder zijn brokken.
Als snoepgoed gedroogde kip.eend.rund

Maar heeft ie nou iets te kort?
Ik probeer de verhoudingen zo te houden dat orgaanvlees niet overheerst.
semmyboy
Zeer actief
Mijn ras(sen): De duitse herdershond!
Aantal honden: 2

Re: versvoeren

Ongelezen bericht door semmyboy »

http://www.dierbewust.nl/wp-content/upl ... rokken.pdf

Vond ik op een ander forum..
Veel lezen maar het is heel informatief.
Sem krijgt geen brok meer in zijn mond bij mij.
En gedoe met vers vlees vind ik het niet.
De eerste keer even puzzelen maar op een gegeven moment is het vrij simpel
Leer nooit een taal af, die je zelf niet spreekt!
Afbeelding
[/URL]Afbeelding[/url]
sas&Billy
Zeer actief

Ja is me een bekend artikel, mede ook de rede waarom hier Orijen in huis is. Da s nog een beetje verantwoord. maar de brokken zijn hier meer tussendoortjes dan echt eten.
Hij eet ook met zoveel meer smaak als t vlees is.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:roll: Het zou geen boek mogen heten, meneer herhaalt het bekende en verder bepaal ik zelf wel wat 'de waarheid' voor mij is.

Maar goed, als je hulp nodig hebt met een menuutje in elkaar leren draaien, PB maar :wink:
Het lijkt heel ingewikkeld, maar wanneer het kwartje is gevallen valt het allemaal wel mee.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Mijn tip: meld je aan en lees goed mee op een versvoerforum.

Rauw voeren, ook in combinatie met bijv kvv (liever niet meer met brokken als je echt voor barf gaat) is NIET ingewikkeld maar je moet je wel aan je percentages houden anders loopt de hond tekorten op.

Lees je in, vraag en je komt vanzelf tot een goed menu. "Zomaar wat doen" in de hoop dat het goed gaat loopt meestal fout af, want de kans is dan te groot dat je verkeerde percentages voert. Op de lange duur loopt je hond dan tekorten op en dat is natuurlijk ongezond.

Suzanne
semmyboy
Zeer actief
Mijn ras(sen): De duitse herdershond!

Ongelezen bericht door semmyboy »

dagmar88 schreef::roll: Het zou geen boek mogen heten, meneer herhaalt het bekende en verder bepaal ik zelf wel wat 'de waarheid' voor mij is.

Maar goed, als je hulp nodig hebt met een menuutje in elkaar leren draaien, PB maar :wink:
Het lijkt heel ingewikkeld, maar wanneer het kwartje is gevallen valt het allemaal wel mee.
Ja dat is wel zo.
Maar ik vind dat hij wel gelijk heeft.
En deze informatie had ik ook gelezen op internet,toen ik deze site nog niet kende
Leer nooit een taal af, die je zelf niet spreekt!
Afbeelding
[/URL]Afbeelding[/url]
dagmar88
Zeer actief

semmyboy schreef: Maar ik vind dat hij wel gelijk heeft.
Gelijk in wat? Knippen en plakken heb ik op de peuterspeelzaal geleerd, dat geeft me nog geen gelijk.
En verder vind ik het allemaal nogal overdreven.
Hoera voor een beetje flexibiliteit en de gulden middenweg.
sas&Billy
Zeer actief

Ik probeer zowieso wel elke dag een portie kvv te geven , of toch 5 dagen per week. Maar dan de andere helft van de dagelijkse portie is nu 1 van die dingen. Moet je dan ook rekenen? Natuurlijk, klein hondje, krijg je al snel dat ie teveel gaat eten.
Ik heb helaas niet de diepvriesplaats en het geld om zoveel verschillende diersoorten op te slaan. Dus volledig barf is onmogelijk voor mij. En lam lust ie niet. dus ja ik ben beperkt in kip koe en paard.Das niet genoeg denk ik he, voor barf....
sas&Billy
Zeer actief

Ik heb zo op barfplaats de rekenhulp gebruikt, en dan kloppen mijn verhoudingen wel qua spiervlees en orgaan. Maar dat vleesbot vind ik moeilijk...;
En is de groentenpuree verplicht elke dag?
dagmar88
Zeer actief

sas&Billy schreef:Ik probeer zowieso wel elke dag een portie kvv te geven , of toch 5 dagen per week. Maar dan de andere helft van de dagelijkse portie is nu 1 van die dingen. Moet je dan ook rekenen? Natuurlijk, klein hondje, krijg je al snel dat ie teveel gaat eten.
Ik heb helaas niet de diepvriesplaats en het geld om zoveel verschillende diersoorten op te slaan. Dus volledig barf is onmogelijk voor mij. En lam lust ie niet. dus ja ik ben beperkt in kip koe en paard.Das niet genoeg denk ik he, voor barf....
Dus als ik het goed begrijp is 5 dagen per week de helft van zijn voer niet volledig?
sas&Billy
Zeer actief

Hmm als je t zo bekijkt...

hij moet ongeveer 120 gr kvv krijgen per dag, dus ik maak daar 60 gr van en dan de rest is een afwisseling van wat hierboven staat, dus paardenmix, ofkip of orgaantjes of nekjes . Zoiets.
Maar aangezien ik probeer uit te vissen wat gezien mijn omstandigheden het beste is. Dacht ik misschien beter een dag kvv een dag barf te geven. Zo ipv 50/50 maar dan moet ik natuurlijk de kneepjes leren en hopen dat ik genoeg diersoorten heb daarvoor
dagmar88
Zeer actief

sas&Billy schreef:Hmm als je t zo bekijkt...

hij moet ongeveer 120 gr kvv krijgen per dag, dus ik maak daar 60 gr van en dan de rest is een afwisseling van wat hierboven staat, dus paardenmix, ofkip of orgaantjes of nekjes . Zoiets.
Maar aangezien ik probeer uit te vissen wat gezien mijn omstandigheden het beste is. Dacht ik misschien beter een dag kvv een dag barf te geven. Zo ipv 50/50 maar dan moet ik natuurlijk de kneepjes leren en hopen dat ik genoeg diersoorten heb daarvoor
Denk dat je dan inderdaad beter kvv en zelf samengestelde dagen kunt doen.
Snap je hoe het zit met de verhoudingen van vlees, vleesbot en orgaan?
sas&Billy
Zeer actief

Inderdaad, dacht ik ook al...

Ik heb op barfplaats gekeken daar kan je de verhoudingen laten uitrekenen met gram ernaast dus dat maakt t wel handig....
Alleen ja... is het een noodzaak dat er zo hert en van dat soort beesten tussenzit?
dogo4ever
Zeer actief

Ongelezen bericht door dogo4ever »

De gedachte achter BARF/NRV is dat je zoveel mogelijk verschillende diersoorten voert omdat ieder vleessoort zijn eigen verhoudingen aan voedingsstoffen heeft. Het is de afwisseling die het hem doet maar dat betekend niet dat je bijzondere diersoorten verplicht moet voeren. Je bent al een eind op weg met kip, rund, paard, geit, lam en eend bijvoorbeeld. Dat zijn al 6 soorten.

Als je niet zeker van je zaak bent of teveel gedoe vind (zijn ook genoeg mensen die daar zo over denken) dan is het het beste om te zorgen dat je in de meerderheid van de week een complete maaltijd geeft (kvv of brok) en dan de rest van de week hoef je het niet zo nauw te nemen. Ook een goede manier om te starten als je met de tijd helemaal over wil naar barf of nrv. Ik zou dan ook echt kvv dagen en barf/nrv dagen apart doen. Maakt het stukken makkelijker voor jezelf.

De verhoudingen vlees en bot met een vleesbot leer je vanzelf. Je ziet snel genoeg of een karkas erg kaal is dus meer bot bevat dan vlees (denk dan aan 70 of 80% bot en de rest vlees op het karkas). Net als dat je bijvoorbeeld bij een eendenrug van VSE snel al ziet dat daar al veel vlees op zit.
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

En het complete mag over meerdere dagen, of zelfs twee weken.
Je moet het niet zo krampachtig zien, beetje flexibel en wat eigen gevoel. :wink:

Hier heb ik "maar" drie tot 4 vleessoorten, kip, kalkoen, eend, rund en vis.
de redder

Ongelezen bericht door de redder »

Vers is toch geen gedoe..

Maar weet je, je wordt door je hond beloond. Ik vind het echt te gek om te zien hoe kokkie reageert als ik alleen al naar haar eten wijs. :lol1:

En het huis is te klein als het allemaal te lang duurt. :D

Ik moet het eigenlijk filmen.
Joyce89
nieuw lid

Ongelezen bericht door Joyce89 »

Zitten er in al dat vlees niet ook veel rare stoffen, zoals ze bij 'gewoon' consumentenvlees erin spuiten? Ik vind veel vlees voor mezelf soms al naar als ik hoor wat sommige producenten er allemaal mee doen... :80: Of kan ik beter met de hond mee gaan eten? :oeps:
Don't walk behind me; I may not lead. Don't walk in front of me; I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
Kiran
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller

Ongelezen bericht door Kiran »

Melanie 74 schreef:En het complete mag over meerdere dagen, of zelfs twee weken.
Je moet het niet zo krampachtig zien, beetje flexibel en wat eigen gevoel. :wink:

Hier heb ik "maar" drie tot 4 vleessoorten, kip, kalkoen, eend, rund en vis.
Nou ben ik een enorme leek hier in en krijg ik gelukkig hulp bij het samenstellen.

Maar ik heb begrepen dat het zelfs wenselijk ik om het op max. vier diersoorten met vis te houden mocht er namelijk ooit nodig zijn kun je een eliminatie dieet houden.

Ik ben nu het boekje van Tannetje aan het lezen en vind het erg leerzaam en zelfs voor mij makkelijk te begrijpen.

edit: Tannetje Koning, Voer Voor Carnivoren.
Laatst gewijzigd door Kiran op 25 jul 2012 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
de redder

Ongelezen bericht door de redder »

Je kan je beter afvragen wat er in brokken zit en natuurlijk erachter komen dan je afvragen
wat er in vers zit.

Hier komt geen brok meer in huis...sinds 7 maanden al.
dagmar88
Zeer actief

Joyce89 schreef:Zitten er in al dat vlees niet ook veel rare stoffen, zoals ze bij 'gewoon' consumentenvlees erin spuiten? Ik vind veel vlees voor mezelf soms al naar als ik hoor wat sommige producenten er allemaal mee doen... :80: Of kan ik beter met de hond mee gaan eten? :oeps:
Wat denk je dat er voor vlees in brokken zit?
Je kunt je niet om alles druk maken. Hier eten ze wel vrij veel wild en weinig rund/bio industrie kip.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”