Uiteraard ben ik zelf ook al aan het rondneuzen naar de juiste behandeling, maar wellicht dat jullie toch even willen meedenken:
Cyntha blijkt volgens de vandaag ontvangen resultaten positief getest op haakworm, zweepworm en coccidieen. Het Woud adviseert nu logischerwijs ontwormen met een breed werkend middel. Welke zouden jullie gebruiken? Aangezien beide honden niet zijn getest op het MDR1-gendefect ga ik de stoffen die op de MDR1-lijst staan liever uit de weg. Ik weet dat de kans dat ze het defect heeft klein is, maar better safe than sorry. Eigenlijk zijn het vooral de coccidieen waar ik me nu even het meeste zorgen om maak. Wat kan ik doen om Cyntha daar vanaf te helpen? Bayko is gelukkig (nog) niet besmet, dat wil ik natuurlijk graag zo houden.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Tips gevraagd: coccidiose en wormen
Moderator: moderatorteam
- Tamara/Bayko
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
- Aantal honden: 1
- Tamara/Bayko
- Zeer actief
Re: Tips gevraagd: coccidiose en wormen
Inge O schreef:de meeste wormmiddelen werken in ieder geval niet tegen coccidiën dus ik acht de kans het grootste dat je twee aparte producten zal moeten geven.
als je iets aan die coccidiën wil doen tenminste - heeft ze darmklachten?
Op dit moment nog niet, maar ik wil ook niet wachten tot ze wel flinke symptomen krijgt en er inwendig misschien blijvende schade is aangericht. Cyntha is nogal een zorgenkindje wat haar gezondheid betreft, wat het dus nog eens extra vervelend maakt dat juist zij nu behandeld zal moeten worden met chemische zooi.
- Tamara/Bayko
- Zeer actief
De DA heeft om half zes spreekuur, dus ik ga maar weer eens met hem in overleg.
- Minhie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Akita
Wat betreft coccidiose: dat kan een wisselend verloop hebben. Behandeling kan overbodig zijn maar baycox is een middel met een werkzame stof toltrazuril die niet voor honden is geregistreerd maar er wel voor wordt ingezet. Dit kan je overleggen met je dierenarts, als het goed is, zal hij hetzelfde zeggen.
Verder zou ik proberen om de weerstand zo hoog mogelijk te krijgen en probiotica geven.
Verder zou ik proberen om de weerstand zo hoog mogelijk te krijgen en probiotica geven.

- Moniek B.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Flatcoated en Golden Retriever
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik weet niet of je er iets voor voelt, maar ik geef VermX (natuurlijk product).
Aisha had bij de laatste test ook coccidiose (maar alleen dat, verder niet) en hoefde niet te ontwormen omdat dat het enige was (denk ik). Maar aangezien ik Ean wel moest, heb ik Aisha meegedaan. Bij een volgende test (maand later) werd geen coccidiose meer aangetroffen
Moet er wel bij zeggen; Ean had spoelwormen en was na 1 kuurtje er nog niet af. Doe er nu nog een, dan weer test en als het dan niet weg is ga ik wel chemisch doen. Maar aangezien hij geen klachten heeft, geef ik eerst de VermX een kans...
Aisha had bij de laatste test ook coccidiose (maar alleen dat, verder niet) en hoefde niet te ontwormen omdat dat het enige was (denk ik). Maar aangezien ik Ean wel moest, heb ik Aisha meegedaan. Bij een volgende test (maand later) werd geen coccidiose meer aangetroffen
Moet er wel bij zeggen; Ean had spoelwormen en was na 1 kuurtje er nog niet af. Doe er nu nog een, dan weer test en als het dan niet weg is ga ik wel chemisch doen. Maar aangezien hij geen klachten heeft, geef ik eerst de VermX een kans...
- kipo
- Zeer actief
naast toltrazuril en diclazuril kun je coccidiose behandelen met sulfadiazine, voor honden zit dat gecombineerd met trimethoprim. Geen van deze middelen kan ik terugvinden op en mdr1-medicijnlijst.