Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waar heeft ze nou last van? - toch een pyometra

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Pallas
Zeer actief
Mijn ras(sen): op zoek!
Aantal honden: 0
Contacteer:

Waar heeft ze nou last van? - toch een pyometra

Ongelezen bericht door Pallas »

Hoi allemaal,

mijn hond Sira is zichzelf niet de laatste tijd, en ik kan er niet achterkomen wat er nou mis is. Misschien hebben jullie nog ideeën?

Sira is als pup "gered" uit Griekenland. Met 6 weken is ze herplaatst bij de vorige eigenaar. Met 6,5 jaar is ze herplaatst naar mij toe, ze is inmiddels ruim 8,5. Het is een intact teefje.

Eind april was ze loops. Ze vloeide veel langer dan normaal, en twee weken na het begin van de loopsheid werd ze ziek, ze kwam haar mand niet meer uit, tilde haar kop niet eens meer op, was gloeiend heet en dronk onwijs veel. Ook wilde ze niet mee naar buiten. Ze at nog wel redelijk goed en had goede ontlasting. Pieste heel veel, maar wel normale kleur enzo.
Afijn, daarmee naar de dierenarts geweest. Daar was ze weer wat energieker (dat echte slome heeft 1 dag geduurd) en hij vond het niet nodig om iets te doen. Hij dacht wellicht aan een baarmoederontsteking, maar ze vloeide normaal en helder en het stonk niet. Ook was ze alweer wat opgeknapt en had ze geen koorts. Hij raadde me aan om even een paar dagen rustig aan te doen, als ze weer slomer zou worden of de vloeiing zou anders worden, moest ik terugkomen want dan zou het toch een baarmoederonsteking kunnen zijn.
De week erop knapte ze op. Ze was nog wel heel futloos, maar at weer goed, wilde weer mee wandelen en leek gewoon elke dag een beetje beter te worden. Alsof ze moest herstellen van een zware griep ofzo.
Toen ze toch weer wat trager werd en ook mijn vrienden dit als niet-normaal gedrag voor Sira bestempelden, heb ik nog maar eens gebeld naar de dierenarts. Daar heb ik bloed laten afnemen --> geen afwijkingen. Alles normaal, alsof ze kerngezond was. De dierenarts stelde hierop dat het waarschijnlijk een schijndracht was. De symptomen kwamen aardig overeen: niet het huis uit willen, minder eten, meer drinken, langer vloeien.

Dit was een week geleden. Intussen ging ze weer vooruit (ze heeft zelfs weer even gezwommen) maar sinds een paar dagen lijkt het weer bal. De afgelopen twee dagen liep ze een beetje te zwalken (alsof haar achterhand zwakker was) en af en toe laat ze haar eten weer staan. Het vele drinken is grotendeels over. Ontlasting en urine zijn goed. Ze leek wel wat met een bolle rug te staan (buikpijn?) maar ik mag overal aankomen en in duwen enzo. Ze geeft geen pijn aan, maar sinds een half uurtje ligt ze naast me te hijgen.

Wat kan dat mutsje nou hebben?! Herstellen van een griepje ofzo zou toch alleen maar beter moeten gaan?
Laatst gewijzigd door Pallas op 08 jun 2012 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Pallas
Zeer actief
Contacteer:

Re: Waar heeft ze nou last van?

Hoi Nanna,
dank je wel, dat weet ik. De dierenarts vermoedde dit ook en heeft het goed in de gaten gehouden. Bij het bloedprikken waren de witte bloedlichaampjes niet verhoogd, terwijl dit bij een baarmoederontsteking wel het geval is (minimaal een verdubbeling, zei hij). Dit was dus al redelijk uitgesloten.
Pallas
Zeer actief
Contacteer:

Nou Nanna, ik heb toch even gebeld vanwege je advies, en ook omdat ze wel een opgezette buik heeft . Ik kan straks terecht, hopelijk is het niets.

Ik probeerde net even haar ruffwear-tuig uit, omdat ik weet dat die liesband redelijk los zat altijd (en ik wist niet of ik me nou verbeeldde dat ze een opgezette buik heeft)... kan dat ding niet eens meer dicht (5 cm speling).

Vriendlief ziet weinig aan haar (behalve dat ze sloom is), maar ik vertrouw toch liever op mijn eigen gevoel.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Even voor de zekerheid: weet je echt 100% zeker dat ze niet gedekt is?

Enne.. idd een goed idee om vandaag nog naar een DA te laten gaan; laat evt een echo van de buik maken, zowel dracht als bm-ontsteking lijken mij daarop te zien te zijn?

Suzanne
Pallas
Zeer actief
Contacteer:

Bedankt allemaal. De dierenarts had de vorige keer ook al gezegd dat de volgende stap een echo zou zijn. Die laten we straks maar eens uitvoeren dan.

Dracht lijkt me uitgesloten, ik heb het niet gezien in elk geval en ze is ook niet kwijt geweest. Een week na de loopsheid is ze wel bij vrienden wezen logeren, maar die hebben haar ook niet uit het oog verloren.

Ik wil helemaal geen puppies, maar wat hoop ik nu dat het een dracht is ipv een baarmoederonsteking. We weten het zo.

Onwijs bedankt voor jullie adviezen alvast!
~Suzanne~
Zeer actief

Pallas schreef:Bedankt allemaal. De dierenarts had de vorige keer ook al gezegd dat de volgende stap een echo zou zijn. Die laten we straks maar eens uitvoeren dan.

Dracht lijkt me uitgesloten, ik heb het niet gezien in elk geval en ze is ook niet kwijt geweest. Een week na de loopsheid is ze wel bij vrienden wezen logeren, maar die hebben haar ook niet uit het oog verloren.

Ik wil helemaal geen puppies, maar wat hoop ik nu dat het een dracht is ipv een baarmoederonsteking. We weten het zo.

Onwijs bedankt voor jullie adviezen alvast!
Toch maar even vragen...
Wat is "een week na de loopsheid"? Een week na het begin ervan of een week nadat ze 3 weken loops is geweest?
Heeft ze losgelopen tijdens de loopsheid?

Ik zou nogmaals navraag doen bij die vrienden; hoe meer info bij de DA hoe beter...

Suzanne
Pallas
Zeer actief
Contacteer:

Dank je wel Suzanne, ik heb het voor de zekerheid toch nog even nagevraagd bij die vrienden. Ze hebben haar continu in de gaten gehouden, een dekking is volgens hun niet mogelijk geweest (ze zijn beiden honden gewend, dus ik vertrouw er wel redelijk op dat ze dit net hebben gemist")

Even terugdenken: ze is half april loops geworden (tijdens de loopsheid, vanaf dag 1 van het vloeien en meestal al daarvoor loopt ze aangelijnd). Ze heeft langer gevloeid dan normaal, maar na koninginnedag was ze praktisch klaar met vloeien (nog 1 druppel per dag ofzo). 19 mei heeft ze bij die vrienden gelogeerd.

Ik hou haar altijd tot 2 weken nadat het vloeien is gestopt, aangelijnd.
~Suzanne~
Zeer actief

Als een teefje niet meer vloeit wil dat NIET zeggen dat de loopsheid over is.

*edit; rekenfout gemaakt; 19 mei zal ze heus niet meer loops zijn geweest dan maar toch....ik schat op dit moment in dat het zeker niet onmogelijk is dat ze gewoon nog hartstikke dekrijp was toen ze jij haar ook al weer losliet. Wellicht is ze toch drachtig.

Let wel: ik zeg niet dat het zo is! Maar ik schat die kans toch eerlijk gezegd wel in.

Overleg goed met je DA, leg hem dit ook voor, vraag om die echo.

Als ze niet drachtig is, is dat goed om te weten; als ze dat wil is, wordt het uiterst belangrijk want je staat dan voor een keuze; wel of niet laten komen alsnog en dan heb je nog maar heel kort om je goed in te lezen in wat je te wachten staat.

Suzanne
Jeffy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Jeffy »

19 mei is ruim twee weken na koninginnedag dus dat zou voldoende tijd moeten zijn volgens mij hoor Suzanne.

Ik hoop dat Sira niks ernstigs heeft en er snel weer af is :ok:
~Suzanne~
Zeer actief

Jeffy schreef:19 mei is ruim twee weken na koninginnedag dus dat zou voldoende tijd moeten zijn volgens mij hoor Suzanne.

Ik had mezelf al verbeterd... er stond namelijk in een eerder bericht "een week na de loopsheid naar vrienden geweest" ... en ze zou de eerste niet zijn die denkt dat de loosheid over is als het bloedverlies gestopt is. DAN zou de teef dus nog prima gedekt kunnen zijn "een week na einde bloedverlies".
Dat kan nu nog steeds maar dan moet het bij TS geweest zijn.

Suzanne
Pallas
Zeer actief
Contacteer:

ja, ik weet dat ze dekrijp is nadat het vloeien is gestopt, vandaar dat ik haar vanaf DAN onwijs in de gaten hou. Echter, Sira is heel snauwerig naar andere honden toe, behalve tijdens de loopsheid. Toen ik haar aan die vrienden meegaf, was haar oude gesnauw weer teruggekeerd. Is meestal een teken dat ze weer klaar is.

De kans dat ze erg laat dekrijp was, en toen ook nog is gedekt zonder dat iemand het zag, is heel klein. Maar desalniettemin aanwezig. Ik ga het zeker overleggen met de dierenarts zometeen.

En tja, ALS ze drachtig is... dan ga ik nog maar eens heel goed nadenken en me inlezen. Maar ik verwacht het niet hoor.
~Suzanne~
Zeer actief

Sterkte straks... want dat er "iets" niet klopt lijkt me duidelijk; en ik weet weer uit eigen ervaring hoe rot het is als je hond ziek is; ze geven geen antwoord als je vraagt "wat is er dan lieverd?" ;-(

Suzanne
Jeffy
Zeer actief

Suzanne123 schreef:
Jeffy schreef:19 mei is ruim twee weken na koninginnedag dus dat zou voldoende tijd moeten zijn volgens mij hoor Suzanne.

Ik had mezelf al verbeterd... er stond namelijk in een eerder bericht "een week na de loopsheid naar vrienden geweest" ... en ze zou de eerste niet zijn die denkt dat de loosheid over is als het bloedverlies gestopt is. DAN zou de teef dus nog prima gedekt kunnen zijn "een week na einde bloedverlies".
Dat kan nu nog steeds maar dan moet het bij TS geweest zijn.

Suzanne
Dan waren we tegelijk aan het tikken denk ik :wink: Maar verder schrijft Pallas dat ze haar twee weken na het vloeien nog vast houdt. Dat is over het algemeen lang zat.

Ik hoop op goed nieuws straks :ok:
Pallas
Zeer actief
Contacteer:

bedankt voor al jullie goede zorgen en tips! We zijn weer terug van de dierenarts, conclusie: schijnzwanger (en niet zo'n beetje ook). Daarnaast heeft ze waarschijnlijk HD, en door de schijnzwangerschap zijn de heupen verweekt waardoor ze daar nu meer last van heeft.

Ik stond gewoon te janken van opluchting bij de DA. Hij zal wel gedacht hebben....
Jeffy
Zeer actief

Nou dat valt mee, behalve de hd dan. Hopelijk krijgt ze daar niet teveel last van. Je zal wel opgelucht zijn :ok:
Pallas
Zeer actief
Contacteer:

nou en of! En alsof ze het weet hè, net kwam ze ons superblij begroeten, weer helemaal de oude lijkt het wel. Raar beest.
Pallas
Zeer actief
Contacteer:

Hm... sinds een paar dagen braakt ze veel. Is dat ook een symptoom van schijndracht?
dancingdaydream
Zeer actief
Mijn ras(sen): Outdoor Chihuahua - Yuna, Perro Peruano Peludo - Chell

Ongelezen bericht door dancingdaydream »

Volgens mij wel. Er zijn ook (homeopatische) middelen die goed helpen bij een schijndracht, misschien is dat een optie, omdat ze er zoveel last van heeft?
Afbeelding
Pallas
Zeer actief
Contacteer:

!@#$%^&*()@#$%^!@#$%^&

Gister met Sira naar de spoedkliniek in Amsterdam gereden, waar we gelijk prioriteit kregen. Toch een baarmoederonsteking, ze was al in shock. Eerst gestabiliseerd, toen geopereerd. Er werd een met pus gevulde baarmoeder van 3,2 kg uitgehaald (en Sira weegt maar 20 kg!). We hadden geen uren later moeten komen...
Ze lijkt nu goed op te knappen maar moet nog tot morgen in de kliniek blijven. Ze houden haar nieren goed in de gaten en haar eetlust, aangezien ze ook een lichte buikvliesontsteking en mogelijk ook een pancreasontsteking heeft.

Was m'n gevoel dus toch al die tijd al goed.
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Re: Waar heeft ze nou last van? - toch een pyometra

Ongelezen bericht door Pemba »

Wel wat anders dan schijndracht hè :ugh: Beterschap voor je meisje :flower:
Afbeelding
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Sas »

jezus, wat een misser van je DA....

Sterkte!
Afbeelding
Jeffy
Zeer actief

Jeetje dat is nogal wat :80: Gelukkig is ze er nu vanaf, maar 3,2 kg! :schrik: Ik ga duimen dat ze er snel weer bovenop is :ok:
Wat vervelend dat je eigen dierenarts het niet heeft opgepikt :ugh:
joline
Zeer actief

Ongelezen bericht door joline »

Ach wat sneu zeg! Ik hoop dat ze snel opknapt en naar huis mag :roos:
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

Lekker dan :schrik: Gelukkig was je er nog op tijd bij zeg, maar schijndracht of bmo is nogal in verschil. Heeft je da toen je de laatste keer bij hem was nog gecontroleerd op een ontsteking? Kan natuurlijk zijn dat de ontstekingswaarden de eerste keer nog niet zo hoog waren, maar de tweede keer wellicht wel?

Ik hoop dat je meisje snel opknapt!
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Zo dan! Dat vind ik nogal een flinke misser (zacht uitgedrukt) van je dierenarts zeg! :eek:
Iets later en je was gewoon je teefje kwijt geweest.
Had je dierenarts eigenlijk wel een echo gemaakt, of had hij de schijndracht geconcludeerd op basis van voelen of zo?
Ik hoop dat je teefje er helemaal weer bovenop komt, want de buikvliesontsteking en eventuele pancreasontsteking kunnen natuurlijk ook na de geslaagde baarmoederverwijdering nog voor complicaties zorgen.
Ik duim voor je meisje!
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Bah he, flinke domper dat het eerst "slechts" schijnzwangerschap zou zijn en dag later heftige baarmoederontsteking! Sterkte voor je meissie!
Perry en Noah

Afbeelding
Pallas
Zeer actief
Contacteer:

LongFields: mijn eigen DA had de 1e x alleen gevoeld, de 2e x bloed afgenomen en de 3e keer weer alleen gevoeld. Toen ik vroeg of een echo niet verstandig was, zei hij dat dat echt niet nodig was.

Vanochtend gebeld, toen had ze wat gegeten (een goed teken vanwege de eventuele pancreatitis) en was ze wat levendiger. Vanavond zijn we even langsgeweest, maar toen was ze heel erg moe. Gelukkig wel wat alerter, maar ik had gehoopt naar aanleiding van de telefoontjes dat ze iets beter zou zijn. Morgenochtend nemen ze weer bloed af voor de nierfunctie. Dan horen we meer... Ik hoop maar dat ze dan naar huis mag, maar ik heb er een hard hoofd in.

Als het goed is, sturen ze een brief naar mijn DA met wat ze geconcludeerd hebben. Ik ga ervan uit dat de DA dan nog even contact met mij opneemt. Ik moet sowieso na 10 dagen voor wondcontrole naar mijn DA, maar als ik dan nog niets gehoord heb, ga ik naar een andere DA. Ik had wel vertrouwen in hem, maar dat is nu een beetje weg.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Pallas schreef:LongFields: mijn eigen DA had de 1e x alleen gevoeld, de 2e x bloed afgenomen en de 3e keer weer alleen gevoeld. Toen ik vroeg of een echo niet verstandig was, zei hij dat dat echt niet nodig was.
Echt een hele slechte zaak wat mij betreft. Als jij zelf al schrijft dat de liesband van je tuig niet meer vast ging omdat haar buik zo gezwollen was, dan had hij dat toch écht moeten voelen lijkt mij. En daarna een echo maken, zeker als jij daar specifiek om verzocht hebt. Ik begrijp dat niet zo goed van je DA...
Pallas
Zeer actief
Contacteer:

Inderdaad. Misschien ben ik niet assertief genoeg geweest, maar hij was overtuigd, en tja, hij heeft ervoor geleerd!

Nu maar wachten op de bloedwaarden van morgenochtend. Ik hoop dat ze goed genoeg is dat ze naar huis kan, want ze is onwijs moe maar is heel erg gespitst op alle geluiden (vooral het uitpakken van spuitjes enzo) dus ze blijft waken... er kon echt amper een kwispel vanaf, alleen het puntje van haar staart bewoog iets.

Ik zit er vanavond wel even doorheen hoor, vriendlief is naar het café en het is hier nu zo stil zonder mijn meissie in huis :'(
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

LongFields schreef:
Pallas schreef:LongFields: mijn eigen DA had de 1e x alleen gevoeld, de 2e x bloed afgenomen en de 3e keer weer alleen gevoeld. Toen ik vroeg of een echo niet verstandig was, zei hij dat dat echt niet nodig was.
Echt een hele slechte zaak wat mij betreft. Als jij zelf al schrijft dat de liesband van je tuig niet meer vast ging omdat haar buik zo gezwollen was, dan had hij dat toch écht moeten voelen lijkt mij. En daarna een echo maken, zeker als jij daar specifiek om verzocht hebt. Ik begrijp dat niet zo goed van je DA...
Dat inderdaad en ik snap ook niet dat hij niet even nog een keer de bloedwaarden heeft gecontroleerd. De ontsteking had daar nu dan toch zichtbaar moeten zijn? Hmhm, ongeacht het commentaar van de da, zou ik sowieso naar een ander gaan denk ik. Als jullie niet zo alert waren geweest, was je nu je teefje kwijt geweest. Dat vind ik toch wel heel ernstig...
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”