Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wond op elleboog

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Jori
Vaste gebruiker

Wond op elleboog

Ongelezen bericht door Jori »

Hallo,

onze hond had al jaren (hij is 11 jaar) eeltplekken op zijn ellebogen van het liggen. Nu was de linker kant gaan ontsteken en is opengebarsten. Door zijn lange vacht hebben wij het pas gezien toen het al open was. Hij heeft 14 dagen AB gehad en de ontsteking is gelukkig weg, maar de wond zit er nog. Ik heb al van de dierenarts begrepen dat het erg moeilijke wonden zijn om dicht te krijgen, het is gewoon een rotplek. Hij heeft nu een oud overhemd aan, zodat hij er niet steeds aan kan likken.

Ik smeer nu al 14 dagen met VSM Calendulazalf, maar dat schijnt helaas niet echt te helpen. Nu lees ik veel goede verhalen over honingzalf en groene leem pasta, maar heb zelf met beiden geen ervaring. Kun je die ook echt op open wonden smeren?
Heeft nog iemand een beter idee of ervaring met 1 van de 2? Ik zou ook graag de wond af en toe open willen laten, zodat er lucht bij kan, maar durf dat niet ivm. de vele vliegen op het ogenblik.

Ik hoop dat iemand advies voor mij heeft, ik word er namelijk langzamaan echt verdrietig van.
Ik weet dat ik geduld moet hebben, maar dat is soms moeilijk.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Gr. Jori
dagmar88
Zeer actief

Re: Wond op elleboog

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:ok: Groene leem, ideaal spul. Gebruik het regelmatig op de honden en mezelf, maar dan wel de gewone leem die je met water aan moet maken en niet de pasta.

Bij Charlie is haar voetje ook mooi geheeld.

Afbeelding

Afbeelding

:wink: inmiddels alleen nog een litteken.
Jori
Vaste gebruiker

dagmar88 schreef::ok: Groene leem, ideaal spul. Gebruik het regelmatig op de honden en mezelf, maar dan wel de gewone leem die je met water aan moet maken en niet de pasta.

Bij Charlie is haar voetje ook mooi geheeld.

Afbeelding

Afbeelding

:wink: inmiddels alleen nog een litteken.
Mag dit ook op open wonden? En heb je enig idee waar je het kunt kopen?

Gr. Jori
dagmar88
Zeer actief

:wink: ja, het stelpt het bloeden en houdt het mooi schoon.
Je kunt het eens per dag schoon maken met lauw water en dan de leem er op doen.
Bovenstaande wond heb daar bij geweekt in de biotex groen.

:denken: Heb het gekocht bij de rode pilaren, een drogist hier. Maar online kopen zal niet zo moeilijk zijn?

Op de elleboog zou ik wel in de gaten houden of het niet te erg trekt en nadat de wond helemaal mooi droog blijft weer gaan zalven.
Jori
Vaste gebruiker

dagmar88 schreef::wink: ja, het stelpt het bloeden en houdt het mooi schoon.
Je kunt het eens per dag schoon maken met lauw water en dan de leem er op doen.
Bovenstaande wond heb daar bij geweekt in de biotex groen.

:denken: Heb het gekocht bij de rode pilaren, een drogist hier. Maar online kopen zal niet zo moeilijk zijn?

Op de elleboog zou ik wel in de gaten houden of het niet te erg trekt en nadat de wond helemaal mooi droog blijft weer gaan zalven.
Zou een combinatie van honingzalf / groene leem dan niet beter zijn? ´s Nachts als hij liegt en niet veel beweegt de groene leem en overdag honingzalf om het soepel te houden?
Heb jij nog een tip tegen die stomme vliegen? Ik ben doodsbenauwd voor maden in de wond. Als ik de wond onbedekt laat, dan gaan er vliegen opzitten, maar er moet toch ook lucht bij?

Gr. Jori
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

niets... Xantos had hetzelfde 2 jaar geleden... alleen een t-shirt aan en schoon houden met betadine shampoo...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
dagmar88
Zeer actief

Jori schreef: Zou een combinatie van honingzalf / groene leem dan niet beter zijn? ´s Nachts als hij liegt en niet veel beweegt de groene leem en overdag honingzalf om het soepel te houden?
Heb jij nog een tip tegen die stomme vliegen? Ik ben doodsbenauwd voor maden in de wond. Als ik de wond onbedekt laat, dan gaan er vliegen opzitten, maar er moet toch ook lucht bij?

Gr. Jori
:ok: Ja, dat kan goed.

Wat goor, ligt hij binnen of buiten?
Jori
Vaste gebruiker

malinois schreef:niets... Xantos had hetzelfde 2 jaar geleden... alleen een t-shirt aan en schoon houden met betadine shampoo...
Hoi,

het schijnt inderdaad voornamelijk bij (oudere) grotere honden voor te komen. Ik had het nog nooit gezien, het zag er verschikkelijk eng uit. En krijg dan zo`n wond bij een Bernersennenhond van 11 1/2 jaar weer eens dicht. :oohja: :oohja: Mag ik vragen hoelang het bij jullie geduurt heeft voordat het dicht was?

Gr. Jori
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Jori schreef:
malinois schreef:niets... Xantos had hetzelfde 2 jaar geleden... alleen een t-shirt aan en schoon houden met betadine shampoo...
Hoi,

het schijnt inderdaad voornamelijk bij (oudere) grotere honden voor te komen. Ik had het nog nooit gezien, het zag er verschikkelijk eng uit. En krijg dan zo`n wond bij een Bernersennenhond van 11 1/2 jaar weer eens dicht. :oohja: :oohja: Mag ik vragen hoelang het bij jullie geduurt heeft voordat het dicht was?

Gr. Jori
duurde nog best wel lang... denk een week of 2 wel...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Jori
Vaste gebruiker

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie antwoorden.

Gisteren in overleg met de DA gekozen voor honingzalf. Ik heb Vetramil van hem meegekregen. Over groene leem was hij op zich ook goed te spreken, maar omdat het op de elleboog zit was hij ivm. het vele bewegen bang dat het te strak zou gaan staan. Hij had net zo goede resultaten met honingzalf behaald, vertelde hij.
Ik heb het nu twee keer erop gesmeerd en moet zeggen dat de wond er rustiger en niet meer zo `hobbelig`(sorry, weet niet hoe ik het moet beschrijven) uitziet. Hopen dat we er nu eindelijk een stijgende lijn in krijgen.

Groetjes Jori

P.S. ivm. de regen zijn er gelukkig minder vliegen en ligt hij weer meer in huis. Met mooi weer wil hij toch liever buiten liggen als wij buiten zijn. Het is een echte gezelschapshond.
annemick
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door annemick »

Mocht het toch met de honingzalf niet lukken, ik heb bij Mickey waar de eelt open ging op beide ellebogen en bloedde (slechtere huid en genezing door ziekte van cushing) na schoonmaken met biotex groen en drogen, pleisterspray van hansaplast gebruikt. Dit heb ik een aantal weken om de paar dagen gesprayd (blijft een paar dagen goed zitten) ze heeft nu al weken geen open wondjes meer. In het begin heb ik de honingzalf en ook sudocrem geprobeerd maar daar ging het helaas niet echt dicht van bij haar.
Succes met je hond :ok:
Afbeelding
Vaste gebruiker

annemick schreef:Mocht het toch met de honingzalf niet lukken, ik heb bij Mickey waar de eelt open ging op beide ellebogen en bloedde (slechtere huid en genezing door ziekte van cushing) na schoonmaken met biotex groen en drogen, pleisterspray van hansaplast gebruikt. Dit heb ik een aantal weken om de paar dagen gesprayd (blijft een paar dagen goed zitten) ze heeft nu al weken geen open wondjes meer. In het begin heb ik de honingzalf en ook sudocrem geprobeerd maar daar ging het helaas niet echt dicht van bij haar.
Maar kun je dat gebruiken bij een hond? is het niet gevaarlijk als hij eraan gaat likken? Hij heeft wel een t-shirt aan, maar likt daar wel aan.
Net liet hij zich weer eens van zijn kussen af op de zij ploffen en ja hoor....het bloed weer eens.
Ik word er moedeloos van.
annemick
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door annemick »

Jori schreef:Maar kun je dat gebruiken bij een hond? is het niet gevaarlijk als hij eraan gaat likken? Hij heeft wel een t-shirt aan, maar likt daar wel aan.
Net liet hij zich weer eens van zijn kussen af op de zij ploffen en ja hoor....het bloed weer eens.

Herkenbaar :ugh: Ik had het zelf gewoon uitgeprobeerd omdat het steeds open ging en ik wist dat het spul redelijk flexibel is, die dag moest ik toevallig voor een test naar de DA en die heb ik verteld van mijn oplossing voor de elleboogwond en hij vond het een prima idee.
Mickey vond het niet zo lekker ruiken en bleef er vanaf het lijkt mij niet zoveel kwaad kunnen zeker nadat het is opgedroogd, zij heeft er in ieder geval niets aan overgehouden, ik moet er wel bij zeggen dat zij meestal van wondjes/hechtingen end. afblijft behalve als er hele lekkere creme opzit ofzo.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Jori schreef:
annemick schreef:Mocht het toch met de honingzalf niet lukken, ik heb bij Mickey waar de eelt open ging op beide ellebogen en bloedde (slechtere huid en genezing door ziekte van cushing) na schoonmaken met biotex groen en drogen, pleisterspray van hansaplast gebruikt. Dit heb ik een aantal weken om de paar dagen gesprayd (blijft een paar dagen goed zitten) ze heeft nu al weken geen open wondjes meer. In het begin heb ik de honingzalf en ook sudocrem geprobeerd maar daar ging het helaas niet echt dicht van bij haar.
Maar kun je dat gebruiken bij een hond? is het niet gevaarlijk als hij eraan gaat likken? Hij heeft wel een t-shirt aan, maar likt daar wel aan.
dan doe je het erop voor je een uurtje gaat lopen... :ok: Tegen de tijd dat je weer terug bent en hij de kans heeft om te gaan lebberen is het weer opgedroogd. Ps. als het t-shirt er overheen zit kan hij er toch ook niet aan gaan lebberen?
Afbeelding
Jori
Vaste gebruiker

malinois schreef:
Jori schreef:
dan doe je het erop voor je een uurtje gaat lopen... :ok: Tegen de tijd dat je weer terug bent en hij de kans heeft om te gaan lebberen is het weer opgedroogd. Ps. als het t-shirt er overheen zit kan hij er toch ook niet aan gaan lebberen?
Nee, dat klopt, maar hij zit wel aan het t-shirt te lebberen en ik weet niet of er dan giftige stoffen doorheen kunnen.
Het lijkt iets minder rood te worden, maar ik mag natuurlijk ook geen wonderen verwachten, ik ben dan zo dat ik zou willen dat ik binnen 48 uur echt veel verschil zie, maar dat is natuurlijk niet.

Verder doet hij het goed, vandaag gewandelt, en ik heb het idee (en mijn man ook) dat hij sinds de AB kuur beter loopt, dwz. hij liep al jaren een beetje mank met een voorpoot, maar had er geen last van, en dat lijkt nu ineens minder te zijn. Ik snap niet hoe het kan, maar mijn man vondt het ook, ik had express niets tegen hem gezegd, hij zei het vandaag uit zichzelf.

Groetjes Jori
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Nee dat duurt echt lang hoor... zo maar een paar weken...
Afbeelding
Jori
Vaste gebruiker

Hallo allemaal,

nogmaals bedankt voor jullie tips en antwoorden.

Na 10 dagen smeren met de honingzalf is de wond iets beter, dwz. ze lijkt iets kleiner te worden. Als ik niet smeer is ze ook mooi droog. Ik ben nu 1x per dag gaan smeren ipv. 2x om de wond ook de kans te geven echt goed te drogen.

Er zit gelukkig wel een beetje vooruitgang in, maar jeetje wat duuuuuuurt dat lang. Maar ja, het zal wel hetzelfde als met oude mensen zijn, bij hun duurt het ook verschikkelijk lang voordat wonden helen. De wond op zijn pootje was binnen 14 dagen dicht, maar deze duurt echt lang. Maar goed, hij mag dan nu wel alleen maar op zijn kussen liggen, maar dan ligt hij er natuurlijk vooralsnog op, dat was bij de poot niet, die kon ik ondersteunen, zodat ze zweefde, zeg maar. Soms word ik er echt een beetje verdrietig en hopeloos van en denk dat het nooit goed komt. :(:

Het is wel geweldig dat je hond, verder gezond, zo oud mag worden, en al helemaal een Berner, maar het is wel jammer dat je dan dit soort problemen krijgt. Gelukkig schijnt meneer er vooralsnog totaal geen last van te hebben.

Groetjes Joris
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”