Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
tanden wisselen
Moderator: moderatorteam
- mirretje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): een mechelse herder
- Aantal honden: 1
tanden wisselen
Is het bij honden ook zo dat ze ziek kunnen worden als ze aan het wisselen zijn?
Onze hond is vandaag echt uit zijn doen. Hij is vier maanden en zijn bovenste voortanden zijn al gewisseld. Nu zijn er vandaag onder twee uitgevallen. Kan hij dus zo uit zijn doen zijn door die tanden? Hij is erg sloom maar eet wel goed en graag. Ook is hij minder enthousiast in alles. En wat kan ik doen om het aangenamer voor hem te maken behalve kauwspeeltjes te geven?
Onze hond is vandaag echt uit zijn doen. Hij is vier maanden en zijn bovenste voortanden zijn al gewisseld. Nu zijn er vandaag onder twee uitgevallen. Kan hij dus zo uit zijn doen zijn door die tanden? Hij is erg sloom maar eet wel goed en graag. Ook is hij minder enthousiast in alles. En wat kan ik doen om het aangenamer voor hem te maken behalve kauwspeeltjes te geven?
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

- Dee
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje
- Aantal honden: 2
Re: tanden wisselen
Die van mij had er ook goed last van. Die van jullie is wel vroeg zeg ( volgens mij ).
Ik gaf een kong met kwark die in de vriezer had gelegen bijv.
- dagmar88
- Zeer actief
Charlie ook, met flinke diarree er bij.Dee schreef:Die van mij had er ook goed last van. Die van jullie is wel vroeg zeg ( volgens mij ).
Zij vond een nat washandje dat even in de diepvries had gelegen fijn om op te kauwen/sabbelen.
- verkadej
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Witte herder + retriever
Af en toe wel waat lekkers kouds gegeven Kong met soep, stukje kaas extra
- Dee
- Zeer actief
Kong met soep? Hoe doe je dat?
- verkadej
- Zeer actief
- Dee
- Zeer actief
oww ook invriezen
Wij hadden ook het 'geluk' dat er sneeuw lag buiten, maar daar moet je ook weer mee oppassen.
Ik was altijd de 'lul'. Op het moment dat er een tandje ging vallen moest ie mij hebben. Hij was in z'n doen slomer, maar als er een uit moest hyper-actief.
Wij hadden ook het 'geluk' dat er sneeuw lag buiten, maar daar moet je ook weer mee oppassen.
Ik was altijd de 'lul'. Op het moment dat er een tandje ging vallen moest ie mij hebben. Hij was in z'n doen slomer, maar als er een uit moest hyper-actief.
- verkadej
- Zeer actief
Heerlijke recepten!
Voor de keukenprinsen/prinsessen onder ons hieronder een aantal tips hoe je de kong van je hond kunt vullen.
De bekendste: vul de kong met wat brokjes of koekjes. Doe er een plakje kaas overheen. Zet de kong in een kopje met het kleine gaatje naar beneden, 20 seconden in de magnetron. De kaas smelt over de brokjes en de hond moet stuiteren, knagen, likken om het voer eruit te krijgen.
Variant: vul de kong met vers vlees zoals rodi, energique, carnibest, rodiworst.
Pindakaas: smeer wat pindakaas op een boterham, frut de boterham met pindakaas in de kong en smullen maar!
Variant: smeerkaas/smeerleverworst op een boterham en dan in de kong.
IJsje: stop wat kippen- of runderbouillon in de kong, leg het in de vriezer en je hond heeft een heerlijk ijsje. Ook kun je gebruik maken van biogarde, yoghurt, vanillevla, etc om een ijsjeskong voor je hond te maken. Dicht het kleine gaatje af met en blokje kaas o.i.d.. Spoel de bevroren kong wel eerst even af voordat je hem aan de hond geeft, anders kan de tong eraan vast vriezen.
Tip: maak het eerst niet al te moeilijk voor de hond. Zorg dat je hond makkelijk succes heeft met het scoren van de voertjes. Anders verliest je hond interesse in de voerspeeltjes. Variatie vinden honden leuk, maar ga het pas moeilijker maken als de hond het begrijpt.
Dat geldt eigenlijk voor alle voerspeeltjes, leer je hond waar het uitkomt. Laat het je hond zien. Langzamerhand kun je het steeds moeilijker maken. Veel speelplezier!
Voor de keukenprinsen/prinsessen onder ons hieronder een aantal tips hoe je de kong van je hond kunt vullen.
De bekendste: vul de kong met wat brokjes of koekjes. Doe er een plakje kaas overheen. Zet de kong in een kopje met het kleine gaatje naar beneden, 20 seconden in de magnetron. De kaas smelt over de brokjes en de hond moet stuiteren, knagen, likken om het voer eruit te krijgen.
Variant: vul de kong met vers vlees zoals rodi, energique, carnibest, rodiworst.
Pindakaas: smeer wat pindakaas op een boterham, frut de boterham met pindakaas in de kong en smullen maar!
Variant: smeerkaas/smeerleverworst op een boterham en dan in de kong.
IJsje: stop wat kippen- of runderbouillon in de kong, leg het in de vriezer en je hond heeft een heerlijk ijsje. Ook kun je gebruik maken van biogarde, yoghurt, vanillevla, etc om een ijsjeskong voor je hond te maken. Dicht het kleine gaatje af met en blokje kaas o.i.d.. Spoel de bevroren kong wel eerst even af voordat je hem aan de hond geeft, anders kan de tong eraan vast vriezen.
Tip: maak het eerst niet al te moeilijk voor de hond. Zorg dat je hond makkelijk succes heeft met het scoren van de voertjes. Anders verliest je hond interesse in de voerspeeltjes. Variatie vinden honden leuk, maar ga het pas moeilijker maken als de hond het begrijpt.
Dat geldt eigenlijk voor alle voerspeeltjes, leer je hond waar het uitkomt. Laat het je hond zien. Langzamerhand kun je het steeds moeilijker maken. Veel speelplezier!
- verkadej
- Zeer actief
- Dee
- Zeer actief
Ja dat idee had ik ook hier 
- mirretje
- Zeer actief
wow bedankt voor de tips!!!
En even dat op de handen bijten he. Onze pup is een mechelaartje dus nogal een bijtertje. Dat zijn we al van het begin af aan af aan het leren. Niet bijten in mensen of kleding. Nu bijt hij ook meer in onze handen en armen. Dit corrigeerde ik iedere keer. Moet ik dat nu dan niet doen? Moet ik dat bijten in de handen gewoon toestaan? Vind dat nl een beetje eng. Niet voor mezelf maar wel als hij het ook bij vreemden/kinderen gaat doen. Vandaar dat ik zo streng ben in het bijten...dat mag alleen in speeltjes of stokken.
En even dat op de handen bijten he. Onze pup is een mechelaartje dus nogal een bijtertje. Dat zijn we al van het begin af aan af aan het leren. Niet bijten in mensen of kleding. Nu bijt hij ook meer in onze handen en armen. Dit corrigeerde ik iedere keer. Moet ik dat nu dan niet doen? Moet ik dat bijten in de handen gewoon toestaan? Vind dat nl een beetje eng. Niet voor mezelf maar wel als hij het ook bij vreemden/kinderen gaat doen. Vandaar dat ik zo streng ben in het bijten...dat mag alleen in speeltjes of stokken.

- Terre
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Berner sennen
- Contacteer:
Nee niet toestaan, als je het telkens hebt verboden dat nu ook blijven doen.
Anders begrijpt de hond het ook niet meer.
Als je merkt dat hij een kauw behoefte heeft, geef hem dan een kauwbot, flostouw noem maar op.
Anders begrijpt de hond het ook niet meer.
Als je merkt dat hij een kauw behoefte heeft, geef hem dan een kauwbot, flostouw noem maar op.
-
Annedee
- Erelid
- Mijn ras(sen): Oudduitse Herder, maar vind bijna alle honden leuk
Mee eens, ook nu niet toestaan dat hij in je handen bijt. Wel meteen iets anders in zijn bekkie stoppen. Wat betreft zijn tandjes, ja Hajo was er ook flink van uit zijn doen. Ik deed mini yogertjes in de vriezer en dat vond hij prettig om een beetje op te knabbelen, en extra pensstaafjes, bullepezen enzo, alles om lekker op te knauwen. Maar toen dus vooral dat koude, verdoofde de pijn een beetje denk ik.
- Dee
- Zeer actief
Niet toestaan idd.
- mirretje
- Zeer actief
nou hij heeft zijn eerste soepeisje gekregen. Hij vind het maar saai. Moet likken tot ie een ons weegt en dat voor een beetje soep. Blijft wel lang bevroren in zo'n kong zeg! Onderin kaas gepropt en dat wil ie wel hebben. Dus hij blijft er wel mee bezig in de hoop bij dat stukkie kaas te komen. Leuk gezicht.
Nee ik zal hem niet laten bijten.
Nee ik zal hem niet laten bijten.

-
AnneMarie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Leeuwhondje
Op de puppycursus zijn sommige honden echt helemaal uit hun doen tijdens de tandenwissel. Diarree overgeven en sloom en ook ineens helemaal niet 'snappen' wat er van ze gevraagd wordt
Dus dat kan allemaal.
Met flostouw moet je toch wat oppassen als ie er echt aan trekt en opeet. Mijn hondje heeft niet heel veel last van de tandenwissel, één keer wel toen ineens flink diarree.
Verder bijt ie wel graag op stokjes hout etc en dat probeer ik nu ook wat te voorkomen want die stukjes tussen de tanden is niet zo lekker.
Dus dat kan allemaal.
Met flostouw moet je toch wat oppassen als ie er echt aan trekt en opeet. Mijn hondje heeft niet heel veel last van de tandenwissel, één keer wel toen ineens flink diarree.
Verder bijt ie wel graag op stokjes hout etc en dat probeer ik nu ook wat te voorkomen want die stukjes tussen de tanden is niet zo lekker.
- Kat1
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): American Akita
Aiko is nu ook flink aan de wissel en 4,5 maand oud. Net heb ik weer een kiesje gevonden. Extra bijterig is hij niet, maar wel een beetje rustiger dan normaal.
Wel heel veel fijne tips, trouwens. Ik zal er eens enkele van op gaan volgen, want ik weet zeker dat Aiko zo'n kongetje met kwark of bouillion uit de vriezer erg kan waarderen.
Eens kijken waar hij zijn kong heeft weggesmeten.
Wel heel veel fijne tips, trouwens. Ik zal er eens enkele van op gaan volgen, want ik weet zeker dat Aiko zo'n kongetje met kwark of bouillion uit de vriezer erg kan waarderen.
Eens kijken waar hij zijn kong heeft weggesmeten.
- mirretje
- Zeer actief
nou die kong met soep vond ie niet zo geweldig. Hij had liever het stukje kaas waarmee ik de kong onderin dicht had gemaakt haha. Een washandje bevroren was wel een succes. Dat vind ie geweldig. Maar het washandje is dan ook echt afgekloven daarna haha. Dus wordt snel nieuwe washandjes aanschaffen.
Het flostouw vind ie altijd al leuk en nee hij eet die plukjes die hij ervan af trekt niet op. Die kan ik altijd opzuigen haha.
Het flostouw vind ie altijd al leuk en nee hij eet die plukjes die hij ervan af trekt niet op. Die kan ik altijd opzuigen haha.

- Kat1
- Zeer actief
Hier ligt Aiko's kongetje al in de diepvries. gevuld met bouillion en stukjes wortel. Ben zo benieuwd wat hij ervan vindt.
Ahum, zei ik trouwens eerder dat hij niet zo bijterig is? Nou, vandaag neem ik mijn woorden terug...De schade is: Mijn handen en onderarmen, mijn jas, hoek van de salontafel, onderkant dressior, papier uit de printer, vloerplinten, zijn eigen hondenriem en de plant op tafel.
Ahum, zei ik trouwens eerder dat hij niet zo bijterig is? Nou, vandaag neem ik mijn woorden terug...De schade is: Mijn handen en onderarmen, mijn jas, hoek van de salontafel, onderkant dressior, papier uit de printer, vloerplinten, zijn eigen hondenriem en de plant op tafel.
- mirretje
- Zeer actief
hahaha ja ineens kunnen ze het op de heupen krijgen. Die van mij had dat vanaf het begin. We hebben het er aardig uit gekregen tot hij ging wisselen. Nu bijt hij wel weer in van alles. Gelukkig niet meer in jassen enzo.
Hij heeft vandaag een bevroren vleesbot gehad. Hij vond het geweldig. Had het eerst afgespoeld zodat zijn tong niet kon blijven plakken en hij heeft er al uren schik van.
Hij heeft vandaag een bevroren vleesbot gehad. Hij vond het geweldig. Had het eerst afgespoeld zodat zijn tong niet kon blijven plakken en hij heeft er al uren schik van.

- Kat1
- Zeer actief
Haha, lekker is dat he, als ze zichzelf zo uren kunnen vermaken. Ik heb dan bijna net zoveel plezier als zo'n knagend klein ding. Misschien vind die kleine knapperd van jou kwark wel lekker?
Hier was het een scala aan geluiden met z'n bouillion. Het leek wel een varken.
smakkkkkkk
snuifffff
pfffffft
boer
slurp
Aldus Aiko
We hebben ons werkelijk rot gelachen
Ik kon echt zien dat Aiko echt genoot van iets lekker kouds tussen zijn tandjes. deed hem werkelijk goed.
Verkadej: Heel erg bedankt voor je kongtips. Je hebt hier een kleine pup heel erg gelukkig gemaakt.
Hier was het een scala aan geluiden met z'n bouillion. Het leek wel een varken.
smakkkkkkk
snuifffff
pfffffft
boer
slurp
Aldus Aiko
We hebben ons werkelijk rot gelachen
Verkadej: Heel erg bedankt voor je kongtips. Je hebt hier een kleine pup heel erg gelukkig gemaakt.
- mirretje
- Zeer actief
ok dus gewoon kwark in die kong stoppen en in de vriezer? Nog een bepaald merk kwark?
Hahaha ja die geluiden...erg herkenbaar. Heb ook altijd lol om die hond. Gister heeft ie voor het eerst kippennekken gehad. Die zijn zo op...hoeveel en hoevaak geven jullie dat soort dingen zoals kippennekken? Het nadeel is dat ik die dingen alleen bevroren per kilo kan krijgen. Dus ik moet gelijk een hele kilo ontdooien...
Hahaha ja die geluiden...erg herkenbaar. Heb ook altijd lol om die hond. Gister heeft ie voor het eerst kippennekken gehad. Die zijn zo op...hoeveel en hoevaak geven jullie dat soort dingen zoals kippennekken? Het nadeel is dat ik die dingen alleen bevroren per kilo kan krijgen. Dus ik moet gelijk een hele kilo ontdooien...