Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Skotti

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

*Ineke*
Zeer actief
Mijn ras(sen): IJslandse Hond
Aantal honden: 2

Skotti

Ongelezen bericht door *Ineke* »

Volgens mij heeft Skotti net een epileptische aanval gehad. :(:
Ik schrok me rot, hij donderde zo om en begon te stuipen met z'n poten, verwijde pupillen en daarna was hij zwabberig. Nu is er niks meer aan de hand, hij is gewoon z'n vrolijke ikje. Maar ik zit nog steeds te shaken. :jank: Wat moet ik hiermee? Mijn arme lieve schat. :jank:
Ineke, Sóley en Skotti
Afbeelding
Drazic
Zeer actief
Mijn ras(sen): griffon belge,griffon bruxellois,GriffonxPatterdale
Aantal honden: 3

Re: Skotti

Ongelezen bericht door Drazic »

Oh bah Ik heb nu de tweede hond waar ik het mee tref met epilepsie.
Begrijp precies wat je bedoeld heel akelig om te zien :ugh:
Helaas kan ik je niet helpen,mij is toen verteld even in de gaten houden en als het vaker gebeurd naar de dierenarts.
Je kunt weinig doen.
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Dat lijkt idd een epileptische aanval. Hoe oud is Skotti? Als hij jonger dan 5jaar is en verder goed gezond, heb je waarschijnlijk te maken met primaire epilepsie, dan kun je afwachten of er nog een keer een aanval komt (nu datum, tijdsduur en omstandigheden noteren) en afhankelijk van hoelang ertussen zit met je da overleggen of hij aan de medicatie moet (zit er meer dan 6 weken tussen en zijn het korte aanvallen dan hoeft dat niet). Is hij ouder, dan is de kans groot, dat er een onderliggende aandoening is die de epilepsie veroorzaakt en dan zou ik de da bellen om een afspraak te maken voor lichamelijk en bloedonderzoek.
Vandaag hoef je niet perse nog iets te doen, alleen even rustig aan voor Skotti, want zo'n aanval is vreselijk vermoeiend.
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mijke »

Mijn vorige hond had ook epilepsie. Wij zijn na de eerste aanval gelijk naar de DA gegaan, die concludeerde epilepsie maar vond het niet nodig om gelijk medicatie te geven. Na de eerste (vrij heftige) aanval heeft ie het gelukkig ook nooit meer zo erg gehad. Af en toe ff wat trillerige spasmen, maar dat is beperkt tot een paar keer. Dat hoefde dus niet te worden behandeld. Maar als het een ergere vorm is of heel vaak voorkomt dan kan je daar medicatie voor krijgen. En het kan natuurlijk ook nog iets anders zijn. Ik zou het iig wel zeker willen weten als ik jou was, dus ik was hiervoor opzeker naar de dierenarts gegaan!
*Ineke*
Zeer actief

Drazic schreef:Oh bah Ik heb nu de tweede hond waar ik het mee tref met epilepsie.
Begrijp precies wat je bedoeld heel akelig om te zien :ugh:
Helaas kan ik je niet helpen,mij is toen verteld even in de gaten houden en als het vaker gebeurd naar de dierenarts.
Je kunt weinig doen.
Ja het was niet grappig. :ugh: De andere honden begrepen er niks van en ik stond te janken dat hij niet dood mocht gaan (typisch :roll: ). Ik ga hem zeker in de gaten houden, de oppas van volgende week (dan zijn we op vakantie) moet ook maar instructies krijgen dan. Bah, ik wil dit helemaal niet. :jank: Het ventje ligt nu naast me op de bank, dat mag wel even vind ik. :pffff:
Ineke, Sóley en Skotti
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Yikes, rot om mee te maken.

Ik zou persoonlijk een hond niet bij de oppas geven onder deze omstandigheden; lijkt me niet fijn voor de oppas maar voor jullie ook niet als er onverhoopt een (ernstige) aanval komt...

Het is slechts mijn mening maar ik zou of de hond meenemen of niet op vakantie gaan eerlijk gezegd.

Suzanne
*Ineke*
Zeer actief

kipo schreef:Dat lijkt idd een epileptische aanval. Hoe oud is Skotti? Als hij jonger dan 5jaar is en verder goed gezond, heb je waarschijnlijk te maken met primaire epilepsie, dan kun je afwachten of er nog een keer een aanval komt (nu datum, tijdsduur en omstandigheden noteren) en afhankelijk van hoelang ertussen zit met je da overleggen of hij aan de medicatie moet (zit er meer dan 6 weken tussen en zijn het korte aanvallen dan hoeft dat niet). Is hij ouder, dan is de kans groot, dat er een onderliggende aandoening is die de epilepsie veroorzaakt en dan zou ik de da bellen om een afspraak te maken voor lichamelijk en bloedonderzoek.
Vandaag hoef je niet perse nog iets te doen, alleen even rustig aan voor Skotti, want zo'n aanval is vreselijk vermoeiend.
Hij is in februari 6 geworden. Althans, als ik het asiel mag geloven. We hebben hem nu 3 jaar. Binnenkort toch maar even naar de da dus?
mijke schreef:Mijn vorige hond had ook epilepsie. Wij zijn na de eerste aanval gelijk naar de DA gegaan, die concludeerde epilepsie maar vond het niet nodig om gelijk medicatie te geven. Na de eerste (vrij heftige) aanval heeft ie het gelukkig ook nooit meer zo erg gehad. Af en toe ff wat trillerige spasmen, maar dat is beperkt tot een paar keer. Dat hoefde dus niet te worden behandeld. Maar als het een ergere vorm is of heel vaak voorkomt dan kan je daar medicatie voor krijgen. En het kan natuurlijk ook nog iets anders zijn. Ik zou het iig wel zeker willen weten als ik jou was, dus ik was hiervoor opzeker naar de dierenarts gegaan!
Ja, dat is wel het beste inderdaad. Bedankt allen!
Ineke, Sóley en Skotti
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Wat vervelend :(: Ik zou nu noteren wat er precies gebeurt en hoelang dat duurt. Mocht het weer voorkomen kun je naar de DA en heb je al informatie verzameld, is op zo'n moment belangrijk voor de DA om te weten.

Verder zou ik wel oppassen omdat je een roedel hebt he. Misschien juist niet op de bank, dan bevestig je dat er inderdaad iets bijzonders aan de hand is met hem. Is misschien niet handig naar de rest toe en hoe ze op hem gaan reageren :ugh:
*Ineke*
Zeer actief

Suzanne123 schreef:Yikes, rot om mee te maken.

Ik zou persoonlijk een hond niet bij de oppas geven onder deze omstandigheden; lijkt me niet fijn voor de oppas maar voor jullie ook niet als er onverhoopt een (ernstige) aanval komt...

Het is slechts mijn mening maar ik zou of de hond meenemen of niet op vakantie gaan eerlijk gezegd.

Suzanne
Op vakantie gaan we wel, we gaan naar Engeland dus een hond meenemen kan niet zomaar. De oppas kent onze honden goed, dat zit wel oké. De buren staan ook altijd standby, die kennen de honden ook goed en kunnen hem evt. naar de da brengen als dat nodig mocht zijn. De oppas komt hier thuis, dus voor de honden verandert er niet veel.
Ineke, Sóley en Skotti
Afbeelding
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Ja, dan toch maar even naar de da. En wat de oppas betreft, als die het aandurft, waarom niet. Je kunt tijdens een aanval toch niets doen, alleen opletten dat hij nergens vanaf kan vallen. Nummer van de da klaarleggen, dan kan ze daar altijd mee overleggen.
*Ineke*
Zeer actief

Maeve schreef:Wat vervelend :(: Ik zou nu noteren wat er precies gebeurt en hoelang dat duurt. Mocht het weer voorkomen kun je naar de DA en heb je al informatie verzameld, is op zo'n moment belangrijk voor de DA om te weten.

Verder zou ik wel oppassen omdat je een roedel hebt he. Misschien juist niet op de bank, dan bevestig je dat er inderdaad iets bijzonders aan de hand is met hem. Is misschien niet handig naar de rest toe en hoe ze op hem gaan reageren :ugh:
De rest ligt ook te slapen, er ligt er zelfs nog één op de bank. :wink: Daar ben ik niet bang voor dus. Erik zei al dat ik het op moest schrijven (die belde ik natuurlijk meteen), dus dat heb ik gedaan. Datum, tijd, tijdsduur en symptomen staan op papier.
Ineke, Sóley en Skotti
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

IJsvrouwtje schreef:

Suzanne
Op vakantie gaan we wel, we gaan naar Engeland dus een hond meenemen kan niet zomaar. De oppas kent onze honden goed, dat zit wel oké. De buren staan ook altijd standby, die kennen de honden ook goed en kunnen hem evt. naar de da brengen als dat nodig mocht zijn. De oppas komt hier thuis, dus voor de honden verandert er niet veel.

kan tegenwoordig wel, enkel 30 dagen oude rabies enting nodig...
maar fijn dat je een betrouwbare oppas hebt...
*Ineke*
Zeer actief

kipo schreef:Ja, dan toch maar even naar de da. En wat de oppas betreft, als die het aandurft, waarom niet. Je kunt tijdens een aanval toch niets doen, alleen opletten dat hij nergens vanaf kan vallen. Nummer van de da klaarleggen, dan kan ze daar altijd mee overleggen.
Ja, dat doen we ook. Voor de zekerheid leg ik meerdere nummers klaar, dan komt het vast goed. Vakantie afbreken kan altijd nog als het moet, maar ik wil nu écht naar Engeland. :wink:
Ineke, Sóley en Skotti
Afbeelding
*Ineke*
Zeer actief

crutz schreef:
IJsvrouwtje schreef:

Suzanne

kan tegenwoordig wel, enkel 30 dagen oude rabies enting nodig...
maar fijn dat je een betrouwbare oppas hebt...
Dat wordt lastig, die hebben we niet en de vakantie begint maandag. :wink: Maar erg fijn inderdaad, ik weet zeker dat hij erg goed op gaat letten. :ok:
Ineke, Sóley en Skotti
Afbeelding
kloesje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own)
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door kloesje »

Wat vervelend voor Skotti en eng voor jou!
Je zal wel enorm geschrokken zijn, ik heb één keer een epileptische aanval gezien bij een hond en daar schrik je best van en bij die hond wisten we dat hij er aan leed.

Hopelijk was het een éénmalig iets, maar zou zeker wel even een check up bij de dierenarts doen! :D

Even tussen de regels door; Fijne vakantie! :D
Afbeelding
*Ineke*
Zeer actief

kloesje schreef:Wat vervelend voor Skotti en eng voor jou!
Je zal wel enorm geschrokken zijn, ik heb één keer een epileptische aanval gezien bij een hond en daar schrik je best van en bij die hond wisten we dat hij er aan leed.

Hopelijk was het een éénmalig iets, maar zou zeker wel even een check up bij de dierenarts doen! :D

Even tussen de regels door; Fijne vakantie! :D
Ja ik schrok best wel, ik dacht wel gelijk dat het wel epilepsie zou zijn en was zo helder om z'n pupillen te controleren en de andere honden uit de buurt te houden. Ik hoop echt niet dat er een onderliggend (ernstig) probleem is, ik kan m'n ventje nog lang niet missen. :jank:

Dank je! Ik kijk er al heel lang heel erg naar uit. :wink:
Ineke, Sóley en Skotti
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”