Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe geef je oorzalf aan een tegenstribbelend speenvarken?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Roos Jeffie&Waldo
Actief
Mijn ras(sen): Jack Russel mix & Pincher mix
Beide adoptie honden uit La linea Spanje
Aantal honden: 2

Hoe geef je oorzalf aan een tegenstribbelend speenvarken?

Ongelezen bericht door Roos Jeffie&Waldo »

Hoi allen,

Was gister bij de dierenarts met Jef imv met krabben aan zijn oor.
Ja hoor bingo...oorontsteking..beide oren..om te beginnen weekje otiderm oorzalf dus.

Gisteren maakte hij er nogal een show van bij de dierenarts(al bij het kijken...gillen als een speenvarken en worstelen en happen.(in mijn vinger dus)
Gelukkig bleef ik heel rustig en kalmeerde hij redelijk snel en konden we in een 2 hernieuwde houtgreep de zalf toedienen.

Zodra de tuut ook maar de buitenkant van zijn oor aanraakt begint hij met extreem gillen en worstelen....
Rustig blijven lukt me wel(heb wel vaker dieren behandeld op kinderboerderij en ben tandartsassistente geweest)
Alleen hoe ga ik dat fysiek aanpakken in mijn eentje.... :U:

...Het liefst natuurlijk zonder worsteling of slachthuis gegil...en Jef kennende geeft hij niet zonder slag of stoot op.. :engel:
Het heeft maanden geduurd voordat ik zonder brommen aan zijn (achter)poten kon komen... nu geen probleem meer hoor!
En bij optillen had hij de neiging om een gil te geven.als hij gespannen is is hij overgevoelig voor aanraking..het duurt ff voor hij zich overgeeft aan iets nieuws.

Ik dacht eraan om hem op de grond tussen mijn benen te nemen met de kont naar mij toe.Eerst lekker masseren tot hij lekker loom is
En dan oor optrekken met 1 hand en zalf erin met andere hand.
Nadeel...ik heb geen hand over om zijn kop onder controle te houden ... :denken:

Iemand tips of ervaring?
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Hoe geef je oorzalf aan een tegenstribbelend speenvarken

Ongelezen bericht door marian* »

In een hoek zien te krijgen met de rug naar muur,deur of wat dan ook,laten zitten,kop tussen je benen en oor behandelen :19:
Kiki vond het druppelen van haar ogen ook niet fijn en ze manouvreerde zich vanzelf in deze positie zodat ik ze er toch in kreeg.Was hier de enige optie.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

marian* schreef:In een hoek zien te krijgen met de rug naar muur,deur of wat dan ook,laten zitten,kop tussen je benen en oor behandelen :19:
Kiki vond het druppelen van haar ogen ook niet fijn en ze manouvreerde zich vanzelf in deze positie zodat ik ze er toch in kreeg.Was hier de enige optie.
Zo zou ik het ook doen en dan even doorzetten, liever een halve minuut stevig klemgezet, dan een half uur worstelen.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Inge O schreef:
ik vind dat je daar duidelijk moet in zijn, geen rond de pot gedraai : gewoon even vastpinnen, laten gillen, druppeltjes erin en dan de allerlekkerste beloning :cheer: . er moet hem niet gevraagd worden of hij ermee instemt : het moet gewoon gebeuren, klaar.

Ik was er met Kiki heel duidelijk in (kom hier>>>zit>>>oog druppelen,maar we eindigden dus altijd in een hoek of zo).Die druppels zouden erin en het lukte.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Roos Jeffie&Waldo
Actief

marian* schreef:In een hoek zien te krijgen met de rug naar muur,deur of wat dan ook,laten zitten,kop tussen je benen en oor behandelen :19:
Dank voor je reactie...klinkt als haalbaar! :mrgreen:
Nooit gedacht aan frontale benadering ...handig want benen kan hij zich ook niet zo snel uit los worstelen(en moffelt het geluid meteen wat :wink: )
Afbeelding
Esther12
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo

Ongelezen bericht door Esther12 »

Inge O schreef:
Roos Jeffie&Waldo schreef:Eerst lekker masseren tot hij lekker loom is
En dan oor optrekken met 1 hand en zalf erin met andere hand.
hoe goed bedoeld ook, dit soort methodes vind ik pas echt hondonvriendelijk, zo krijg je (en terecht) een hond die jou steeds minder gaat vertrouwen als het om behandelingen gaat want je kan ze blijkbaar op elk moment verwachten, zelfs als je even rustig aan het genieten bent.

ik vind dat je daar duidelijk moet in zijn, geen rond de pot gedraai : gewoon even vastpinnen, laten gillen, druppeltjes erin en dan de allerlekkerste beloning :cheer: . er moet hem niet gevraagd worden of hij ermee instemt : het moet gewoon gebeuren, klaar.
Zo heb ik het bij Bo ook gedaan. Beloning alvast klaarzetten en hop met die druppels. In het begin duurde het wel 10 minuten voor ze er eindelijk in zaten (was de eerste keer dus ik miste duidelijk een stukje ervaring) maar toen ze na een paar keer merkte dat het heus wel meeviel ging het steeds makkelijker en was het zo gepiept.
Lucia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lucia »

Jolie heeft eens oorontsteking gehad en toen hebben ze met zn vieren op haar gelegen om te kijken, níet gelukt.

Gevolg: oortrauma
Ze heeft zelfs t-shirts alles kapot gekrabt om te ontsnappen.

Ik heb haar eerst geleerd dat zachtjes aan het oor zitten niet erg was, etc. en toen met een wattenschijfje mét het middel de oorschelp en steeds dieper in het oor gegaan.
Inmiddels heeft ze meer vertrouwen en kan ze wel even klem gezet worden om het erin te doen.
Roos Jeffie&Waldo
Actief

Ik had dus ff geen idee hoe hem klem te zetten...
achteraf denk ik ik klem de kat toch ook tussen mijn benen als ik hem moet behandelen... :oohja:
Fijn zo snel een oplossing te horen!
Afbeelding
Luna87
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door Luna87 »

Ik zou wel gaan oefenen met dit soort dingen om het in het vervolg wat makkelijker te maken. Maar daar heb je nu niets aan natuurlijk, want hij moet nu die zalf krijgen.
Ik ben ook voor het klem zetten/in de houdgreep zetten. Niets zeggen, gewoon doen. Worstelt hij zich los? Gewoon weer klem zetten, misschien een 'uh-uh' of een 'nee', verder niets. En als de zalf er in zit is hij natuurlijk de braafste hond van de hele wereld!
Afbeelding
Roos Jeffie&Waldo
Actief

Inez87 schreef:Ik zou wel gaan oefenen met dit soort dingen om het in het vervolg wat makkelijker te maken. Maar daar heb je nu niets aan natuurlijk, want hij moet nu die zalf krijgen.
Ik ben ook voor het klem zetten/in de houdgreep zetten. Niets zeggen, gewoon doen. Worstelt hij zich los? Gewoon weer klem zetten, misschien een 'uh-uh' of een 'nee', verder niets. En als de zalf er in zit is hij natuurlijk de braafste hond van de hele wereld!

...ik heb mijn honden nog geen jaar...vandaar dat ik nog geen ervaring had met toedienen van oor medicatie.
De honden wel getraind op gebit en voeten onderzoeken en ogen en oren aanraken masseren ect en nagels knippen.
Ik had niet verwacht dat hij zo'n ontzettende scene ging schoppen(wel enig verzet)

Nu ik dit weet ga ik er zeker met hem mee aan de slag!
Ik zal dit varkentje wel even de oren wassen :mrgreen:
Afbeelding
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!

Ongelezen bericht door Sanne!! »

En als het echt echt niet lukt.
Dan kun je toch vragen of ze je op de praktijk kunnen helpen?

Wij bieden het ook wel eens aan als het bij mensen thuis echt niet lukt. Dan komen ze 1 of 2 keer per dag naar de praktijk om de oren te laten druppelen.

Je moet iets...
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
Roos Jeffie&Waldo
Actief

...nogmaals super bedankt voor alle reacties! :ok:

Ik heb als kind zelf 10 dubbele oorontsteking gehad, en weet ondanks vroege jeugd nog levendig hoe ze vinger voor vinger mijn handjes van mijn oorschelpen los moesten peuteren :engel:
Ik onderschat het dus niet!
Ken hem echter ook in andere situaties die nieuw voor hem zijn als een dier dat gilt ,als als hij bv verrast word door iets ..alleen in dit geval bleef het niet bij 1x :mrgreen:

Ben niet bang dat het niet lukt..(nu gewapend met beproefde houtgreep)
Als ik een week 2x daagse druppels in een argwanende gans kan krijgen....dan zal het met Jefs oren ook wel lukken :wink:

Ik laat nog wel weten hoe het verlopen is :mrgreen:
Afbeelding
Roos Jeffie&Waldo
Actief

Nanna schreef:
Roos Jeffie&Waldo schreef: houtgreep
Houdgreep ;-) Houtgreep klinkt alsof ie er met een end hout van langs krijgt ;-)
:oohja:
Sorry dyslectisch....heb zelf op judo gezeten :mrgreen:
Afbeelding
indiera
Zeer actief

Ongelezen bericht door indiera »

wij deden het als volgt, ik gaf mijn hond eten ,want dat is zijn lust en zijn leven, en terwijl ik dan de bak vast hield , spoot mijn werderhelft de zalf in zijn oor, werkte hier goed
Afbeelding
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

geen geouwehoer met lijmen met lekkers of massage. Even doorpakken, houdgreep, inspuiten, klaar.
Ik doe het hier ook in mn eentje bij Bo, nu zal Bo niet uithalen naar mij, maar hij probeert zich er af en toe wel uit te worstelen
Afbeelding
Roos Jeffie&Waldo
Actief

Gister ging het prima met de houdgreep....in denk dat hij het niet zag aankomen.
Binnen een minuut 2 oren gedaan :mrgreen:
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

En dan een flinke lekkere beloning daarna, die zooooooo lekker is, dat met grote kans na een paar keer, het een stuk gemakkelijker gaat worden, Kaas of worstje. Tirsa heeft chronische oorontsteking gehad door haar voedselallergie en ik heb vaak en lang moeten druppelen, maar ja, dat vleesje daarna was zo lekker, dat het een commando was geworden : oortje doen, en ze zat in de keuken. En je kon echt wel zien dat ze het druppelen niet leuk vond, maar zo gauw het gedaan was, begon ze te springen, want dan kwam dat vleesje jammie, dat was het oordruppelen wel waard.

Sterkte!
Roos Jeffie&Waldo
Actief

Neeltje schreef:En dan een flinke lekkere beloning daarna, die zooooooo lekker is, dat met grote kans na een paar keer, het een stuk gemakkelijker gaat worden, Kaas of worstje. Tirsa heeft chronische oorontsteking gehad door haar voedselallergie en ik heb vaak en lang moeten druppelen, maar ja, dat vleesje daarna was zo lekker, dat het een commando was geworden : oortje doen, en ze zat in de keuken. En je kon echt wel zien dat ze het druppelen niet leuk vond, maar zo gauw het gedaan was, begon ze te springen, want dan kwam dat vleesje jammie, dat was het oordruppelen wel waard.

Sterkte!
Hij heeft een lekker stukje gerookte kipfilet gehad...ging erin als koek :lol1:
Ik ben benieuwd of het vanavond weer zo makkelijk gaat.
Hoop dat het bij Jef bij 1 x blijft.
Ik hoorde van de oppas dat hij hem recent een keer onder de douche had gezet...dus gok dat er water in zijn oren is blijven zitten.De oppas gewaarschuwd natuurlijk om oortjes heel zorgvuldig te drogen.

Hoe kwam jij er achter dat het onderdeel was van voedsel allergie?Is dat getest om dat het chronisch was?
Afbeelding
kipo
Zeer actief

Als de oren na een paar keer zalven minder pijnlijk zijn, heb je best kans dat hij het minder vervelend gaat vinden. Bij voedselallergie krijgt je hond telkens opnieuw oorontsteking, Kita had dat ook, die heeft met hulp van de clicker geleerd haar oren te laten druppelen. Niet dat ze het ooit leuk is gaan vinden, ze trekt er een heel vies gezicht bij, maar, ze blijft wel netjes zitten.
Roos Jeffie&Waldo
Actief

Het is weer gelukt! :cheer:
Ik denk echt dat hij het een stuk enger vond bij de dierenarts dan nu ik het doe

1 gil bij zijn pijnlijkste oor...maar ik hoefde hem niet in de houdgreep te houden.De hoek in volstaat...en weer gerookte kipfilet dus!
Meneer is nog wel minstens een kwartier lang ,gaan kijken of er echt geen kipfilet meer naast de tube lag....dus trauma of tube vrees heeft hij niet opgelopen. :mrgreen:
en de hoek truuk werkt dus uitstekend!

Dank voor de reacties en goede tips allemaal! :flower:
Als ik een goed gevoel had gehad over mijn voorgestelde methode, had er geen vraag op dit forum gestaan. :wink:

Ik hoop dat het gewoon overgaat met zalf....(checkte oren wel maar waren altijd brandschoon en geen haar ect)
Zo'n voedsel allergie lijkt me nogal gedoe met oppas en vakanties, en al mijn dieren doen het goed op Hills...indien nodig schakel ik natuurlijk om.
Alles voor mijn guppenkoppies ! :engel:

Mijn honden zijn geen clicker gewend...geloof wel in de methode op zich maar heb nooit begrepen hoe je die kan toepassen wanneer je 2 honden hebt (misschien dom :oeps: )
Ik heb mijn honden op dezelfde dag geadopteerd omdat ik op dat moment minstens 4 mnd fulltime back-up had.
Het leek me naast mijn eigen onervarendheid niet handig met 2 honden die nog alles moeten leren.
Ze luisteren trouwens goed.
Waldo parkeert zelfs in :E: (doet een stap naar voren wanneer ik Jef aanlijn)
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Roos Jeffie&Waldo schreef:
Neeltje schreef:En dan een flinke lekkere beloning daarna, die zooooooo lekker is, dat met grote kans na een paar keer, het een stuk gemakkelijker gaat worden, Kaas of worstje. Tirsa heeft chronische oorontsteking gehad door haar voedselallergie en ik heb vaak en lang moeten druppelen, maar ja, dat vleesje daarna was zo lekker, dat het een commando was geworden : oortje doen, en ze zat in de keuken. En je kon echt wel zien dat ze het druppelen niet leuk vond, maar zo gauw het gedaan was, begon ze te springen, want dan kwam dat vleesje jammie, dat was het oordruppelen wel waard.

Sterkte!
Hij heeft een lekker stukje gerookte kipfilet gehad...ging erin als koek :lol1:
Ik ben benieuwd of het vanavond weer zo makkelijk gaat.
Hoop dat het bij Jef bij 1 x blijft.
Ik hoorde van de oppas dat hij hem recent een keer onder de douche had gezet...dus gok dat er water in zijn oren is blijven zitten.De oppas gewaarschuwd natuurlijk om oortjes heel zorgvuldig te drogen.

Hoe kwam jij er achter dat het onderdeel was van voedsel allergie?Is dat getest om dat het chronisch was?
Ik hoorde het eigenlijk voor de eerste keer in het programma Animal Hospital op de BBC, alweer jaaaaaaaaaaren geleden en legde toen de link met de ooronstekingen van Tirsa. Exceem reacties ontstaan met meeste op plekken die warm en vochtig zijn, en aangezien de binnenkant van het oor ook gewoon huid is, en het daar warm en vochtig is, perfecte plaats ervoor.

Ik heb het wel onder controle kunnen krijgen, toen bleek dat we met de verkeerde antibiotica bezig waren. Toen een flinke stootkuur van AB pillen en druppels en is ze daarna zowat oorontsteking vrij geweest.
kipo
Zeer actief

Roos Jeffie&Waldo schreef:Het is weer gelukt! :cheer:
Ik denk echt dat hij het een stuk enger vond bij de dierenarts dan nu ik het doe

1 gil bij zijn pijnlijkste oor...maar ik hoefde hem niet in de houdgreep te houden.De hoek in volstaat...en weer gerookte kipfilet dus!
Meneer is nog wel minstens een kwartier lang ,gaan kijken of er echt geen kipfilet meer naast de tube lag....dus trauma of tube vrees heeft hij niet opgelopen. :mrgreen:
en de hoek truuk werkt dus uitstekend!

Dank voor de reacties en goede tips allemaal! :flower:
Als ik een goed gevoel had gehad over mijn voorgestelde methode, had er geen vraag op dit forum gestaan. :wink:

Ik hoop dat het gewoon overgaat met zalf....(checkte oren wel maar waren altijd brandschoon en geen haar ect)
Zo'n voedsel allergie lijkt me nogal gedoe met oppas en vakanties, en al mijn dieren doen het goed op Hills...indien nodig schakel ik natuurlijk om.
Alles voor mijn guppenkoppies ! :engel:

Mijn honden zijn geen clicker gewend...geloof wel in de methode op zich maar heb nooit begrepen hoe je die kan toepassen wanneer je 2 honden hebt (misschien dom :oeps: )
Ik heb mijn honden op dezelfde dag geadopteerd omdat ik op dat moment minstens 4 mnd fulltime back-up had.
Het leek me naast mijn eigen onervarendheid niet handig met 2 honden die nog alles moeten leren.
Ze luisteren trouwens goed.
Waldo parkeert zelfs in :E: (doet een stap naar voren wanneer ik Jef aanlijn)
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden :mann: De clicker is niet heilig, alleen, ik heb er met mijn eerste hond goede ervaringen mee opgedaan, dus toen een jaar later de tweede kwam, werd er met haar uiteraard ook geclickerd.
Fijn dat het goed gaat met druppelen :ok:
Roos Jeffie&Waldo
Actief

Super dank nog allemaal voor jullie reacties.
Volgens mij is Jef redelijk van zijn oor ontsteking af.
Schud niet meer met zijn kop en krapt sinds vandaag ook helemaal niet meer aan zijn oren...voor de zekerheid ga ik toch nog maar een dag of 2 door met zalven, denk ik.

@Kipo,
Weet dat clicker niet heilig is maar denk wel dat het een duidelijke hulp kan zijn...Zeker Waldo met ontwakend zelfvertrouwen zou er denk ik wel baat bij kunnen hebben.
In zijn enthousiasme begint hij af en toe niet op mij te letten en stak laatst bijna een (in de avond) doodstille weg over naar zijn lievelings plek.
Ik gaf zo'n brul dat hij geen stap voor waard meer deed..midden op de weg :roll: ...maar komen ho maar!Dus zonder verder commentaar in stevige pas naar hem toegelopen ..aangelijnd en aan de lijn terug naar huis.(jef liep gewoon los)
Nu ben ik voorbereid en roep ik hem wat vaker bij mij als ik zie dat hij echt in de jacht stand gaat op de verkeerde plek
Werkt prima! :D het kind sprint vol enthousiast op me af ...en blijft weer in de buurt op dat stukje :engel:
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Roos Jeffie&Waldo schreef:Gister ging het prima met de houdgreep....in denk dat hij het niet zag aankomen.
Binnen een minuut 2 oren gedaan :mrgreen:
Wat voor druppels of zalf heb jij gekregen? Ik moest mijn hond om de zalf in te laten zakken ca vijf á tien minuten op zijn zij hebben om de vloeistof goed door te laten dringen.
Hij had enorm veel last en pijn in het begin. En da betwijfelde of ik het in mijn eentje het af kon. Voor zijn en mijn gemoed heb ik een muiltje aan geschaft. Ik heb omdat het chronisch was geworden menigmaal moeten zalven. En met het stoffen korfje om waren we beiden tevreden. Geen gedoe of paniek en moeilijk doen. Even muiltje om en de behandeling doen. Daarna belonen.

Lees nu je laatste reactie, hou het goed in de gaten hoor die oorontstekingen kunnen best hardnekkig zijn.
Roos Jeffie&Waldo
Actief

doe ik ook...daarom ga ik ook nog even door...
als ik het niet vertrouw zit ik dinsdag op controle bij Da.
Jef was gewoon in protest dat een vreemde kerel in zijn (toch al pijnlijke)oren zat ! :gvd: :tong: :boos:
Hij piste 5 min later tegen de behandeltafel :denken: .....volgens mij was hij gewoon even orde op zaken aan het stellen :mrgreen:

Ik ben redelijk geoefend in medische handelingen als ex tandartsassistente en heb ook regelmatig medische handelingen en checks gedaan bij verschillende diersoorten op een kinderboerderij(cavia's konijnen kippen eenden ganzen schapen geiten ect.)
Die ervaring helpt zeker..ik ben trefzeker...en hij weet dat het gaat gebeuren..en dan lekkers! :E:

...had jullie wel nodig voor de honden tactieken..reactie kan per dier nogal verschillen en wilde goed voorbereid zijn.
en dat heeft zeker geholpen! :flower:
Afbeelding
kipo
Zeer actief

Roos Jeffie&Waldo schreef:Super dank nog allemaal voor jullie reacties.
Volgens mij is Jef redelijk van zijn oor ontsteking af.
Schud niet meer met zijn kop en krapt sinds vandaag ook helemaal niet meer aan zijn oren...voor de zekerheid ga ik toch nog maar een dag of 2 door met zalven, denk ik.

@Kipo,
Weet dat clicker niet heilig is maar denk wel dat het een duidelijke hulp kan zijn...Zeker Waldo met ontwakend zelfvertrouwen zou er denk ik wel baat bij kunnen hebben.
In zijn enthousiasme begint hij af en toe niet op mij te letten en stak laatst bijna een (in de avond) doodstille weg over naar zijn lievelings plek.
Ik gaf zo'n brul dat hij geen stap voor waard meer deed..midden op de weg :roll: ...maar komen ho maar!Dus zonder verder commentaar in stevige pas naar hem toegelopen ..aangelijnd en aan de lijn terug naar huis.(jef liep gewoon los)
Nu ben ik voorbereid en roep ik hem wat vaker bij mij als ik zie dat hij echt in de jacht stand gaat op de verkeerde plek
Werkt prima! :D het kind sprint vol enthousiast op me af ...en blijft weer in de buurt op dat stukje :engel:
Fijn voor Jeff!
Ik bedoelde met mijn opmerking over de clicker, dat als jouw honden goed luisteren, dan heb je de clicker niet nodig, dan kun je ook op de manier die je al gebruikt verder gaan om hier en daar nog wat te verbeteren. Uiteindelijk blijft het een kwestie van goed opletten, op tijd reageren en consequent zijn. Met of zonder clicker.
Roos Jeffie&Waldo
Actief

kipo schreef: Fijn voor Jeff!
Ik bedoelde met mijn opmerking over de clicker, dat als jouw honden goed luisteren, dan heb je de clicker niet nodig, dan kun je ook op de manier die je al gebruikt verder gaan om hier en daar nog wat te verbeteren. Uiteindelijk blijft het een kwestie van goed opletten, op tijd reageren en consequent zijn. Met of zonder clicker.
Helemaal eens! :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”