Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Lastig ontdooien

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Laura & Leroy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouvier
Aantal honden: 1

Lastig ontdooien

Ongelezen bericht door Laura & Leroy »

Wel lastig hoor, dat ge-kvv. :boos:

Óf het is niet op tijd ontdooid, óf het wordt een beetje donker aan de buitenkant en het stinkt. Eerst deed ik iedere keer als Leroy eten krijgt meteen een nieuw pakje uit de vriezer, gewoon in een bakje op het aanrecht. Maar ik had het idee dat het toch gaat stinken en de buitenkant anders van kleur wordt dan de binnenkant, dus dacht ik dat het misschien beter gaat in de koelkast. Maar dat duurt bijna drie dagen.
Ik heb het hier trouwens over smuldier, Rodi vind ik makkelijker.

Hoe doen jullie dit? Het is toch niet normaal dat het stinkt?
(Nouja, de vlees compleet dan. Pens is sowieso :kotz: )
Och lieverd, ik kijk toch niet naar andere honden.
Afbeelding
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
Aantal honden: 3

Re: Lastig ontdooien

Ongelezen bericht door sjaak-k »

3 dagen in de koelkast??? Hoe koud heb je dat ding wel niet staan :80:

Normaal is dat echt in een dag wel ontdooit hoor. Ik leg het gewoon op het aanrecht hoor, en in de zomer in de garage omdat het dan sneller stinkt. Dan verkleurd het maar, die honden kunnen daar wel tegen :ok:
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Laura & Leroy schreef: Hoe doen jullie dit? Het is toch niet normaal dat het stinkt?
:wink: Da's verschillend. Soms vind ik het (met periodes) meer ruiken dan anders.
Je kunt het eventueel ook korter voor het voeren in koud water leggen.
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Fizgig »

Hihihi, ik heb wel eens pens in de magnetron ontdooid. Had ik het verkeerd ingesteld, dus gekookte pens met harde randjes en stinken! Vonden ze wel heel lekker trouwens.

Ik heb ook altijd trubbels met ontdooien hoor, ik vind het maar een gedoetje. Maar ja. Soms geef ik het half bevroren, Bruno vindt dat lekker maar Shelly natuurlijk weer niet. In de koelkast ontdooien begin ik niet meer aan hoor, ik heb mijn koelkast op 4 graden staan, ik hou van heel koud! Maar dan duurt het idd drie dagen. De beste tip die ik heb gekregen is gewoon in een bak in de keuken ontdooien met een snijplank eroverheen, voor een nacht. Maar dat gaat ook stinken. Ik heb gewoon een gevoelig reukorgaan. Maar dan blijft de kleur binnen en buiten wel hetzelfde, ik doe de rollen kvv trouwens ook nog in een ziplock zakje. In koud water leggen kan ook maar dat duurt wel een paar uur.
Loraine
Zeer actief

Ongelezen bericht door Loraine »

Zelf koop ik smuldier bijv op maandagochtend. Laat het dan paar uur op aanrecht staan en dan koelkast in. Geef het dan op de dinsdagochtend en ander pakje 's avonds (dat overigens dan de hele dag in koelkast ligt)
nusca
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een mechelaar.

Ongelezen bericht door nusca »

3 dagen is wel heel erg lang. 's Ochtends gaat het in de koelkast voor de volgende ochtend en 's avonds net zo. Geen problemen, en mocht ik het vergeten zijn is het buiten de koelkast in een nacht of dag ook wel ontdooid. Stinken heeft het tot nu toe niet gedaan, verkleuren maak ik me geen zorgen om.
JYBD
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door JYBD »

Ik heb altijd 500 gram in de koelkast liggen voor morgen en 500 gram voor overmorgen. Altijd netjes 1 portie ontdooid.
Ik ben niet labiel,.... ik ben emotioneel flexibel.

Afbeelding
dancingdaydream
Zeer actief
Mijn ras(sen): Outdoor Chihuahua - Yuna, Perro Peruano Peludo - Chell

Ongelezen bericht door dancingdaydream »

De vlees compleet stinkt ook hoor. Als het hier trouwens niet 100 procent ontdooid is gooi ik het in een diepvrieszakje in lauwwarm water, is het zo klaar.

En de buitenkant wordt altijd wel een beetje verkleurd, dat is geen punt. Daar lopen de sappen als eerste uit, en is blootgesteld aan dat beetje lucht in de verpakking dus bevriest en ontdooid weer wat anders. Gewoon niet moeilijk doen, ik laat het hier gewoon op het aanrecht ontdooien, met mooi weer staat t gerust wel eens afgedekt in de zon als het nog echt een bonk ijs is. Hond krijgt er niks van :)
Afbeelding
Laura & Leroy
Zeer actief

Ik dacht dat het aan het bederven was als het verkleurt en stinkt, maar dat valt dus wel mee. Dan is het misschien toch het makkelijkst om het gewoon op het aanrecht te ontdooien.

Als er nog klontjes in zitten wordt het eerst uitgekotst en daarna alsnog gegeten :kotz: Nouja, dat is één keer gebeurt dus het zou kunnen dat hij al niet lekker was en het gewoon verkeerd viel maar het was net toevallig ook de ene keer dat het nog niet helemaal ontdooid was.

Een bakje koud water is ook een goed idee :ok: Ik doe nu meestal, als de binnenkant nog bevroren is, een scheut warm water erdoor. Hij vindt het wel lekker, soep. Alleen weet ik niet of dat wel goed is..?
Afbeelding
boxergek
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxers...

Ongelezen bericht door boxergek »

Hier nergens last van. Ik haal 's avonds een kilo kvv eruit. Gaat in een open bak op de afzuigkap en, zodat de honden er niet bij kunnen. 's morgens is het ontdooid en 's nachts slaap ik (niet in de woonkamer) dus ruik ik ook niets. Dan krijgen ze 's morgens de eerste helft, en de rest gaat in een waterdichte, luchtdichte doos in de koelkast voor de avondmaaltijd. Als het warmer is gaat de bak in een kastje in de bijkeuken of in de keuken zodra het ontdooit is.
Afbeelding
Rebble
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rebble »

Ik ben dan wel heel benieuwd hoe koud jij je koelkast hebt staan :80:

Izzy eet per dag een half pakje smuldier. Op de ochtend dat zij de tweede helft krijgt, leg ik een nieuw pakje smuldier in de koelkast (vanuit de vriezer dus) en dat kan ik gewoon de volgende dag gebruiken dat is dan echt helemaal ontdooit :19: Ik leg het nog wel een minuut of 10 in d'r voerbak en leg haar bak dan op een laagje heet water zodat de ergste kou er af is.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Laura & Leroy schreef:Wel lastig hoor, dat ge-kvv. :boos:

Óf het is niet op tijd ontdooid, óf het wordt een beetje donker aan de buitenkant en het stinkt. Eerst deed ik iedere keer als Leroy eten krijgt meteen een nieuw pakje uit de vriezer, gewoon in een bakje op het aanrecht. Maar ik had het idee dat het toch gaat stinken en de buitenkant anders van kleur wordt dan de binnenkant, dus dacht ik dat het misschien beter gaat in de koelkast. Maar dat duurt bijna drie dagen.
Ik heb het hier trouwens over smuldier, Rodi vind ik makkelijker.

Hoe doen jullie dit? Het is toch niet normaal dat het stinkt?
oke nog een keer dan, (als je een beetje zoekt in de lopende topics kom je dit tig keer tegen denk ik :wink: ) natuurlijk verkleurd vlees een beetje, dat doet ons vlees ook? Wat is het probleem? Hond kan dat gewoon eten. Hier staat het ruim 24 uur uit de koeling te dooien in een curverbox. En als je maar een deel nodig hebt dan ontdooi je het, haal eraf wat je nodig hebt of verdeel het in porties en wat je niet meer nodig hebt mik je weer in de vriezer.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Pauline
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse herder
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pauline »

Ik neem 's morgens een pakje vlees uit de vriezer, zet het op een bordje in de keuken, en dan is het op tijd ontdooid voor het avondeten.
Nog nooit iets bijzonders aan gemerkt qua verkleuren en stinken.
Sarah5
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatiër x Bordeaux Dog
Berner Sennen x Beagle

Ongelezen bericht door Sarah5 »

Inmiddels zijn wij wat KVV betreft over op rollen. Die kan je in de gootsteen in een laag lauwwarm water leggen en dan is het binnen 1-2 uur ontdooit en kunnen we direct voeren.

Werkt hier perfect!
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Tara schreef:Gut, wat doen jullie allemaal moeilijk! :scratch:
Smuldier doe ik 's avonds gewoon met twee pakjes tegelijk in een tupperwaredoos, druk het deksel er op, en laat het 's nachts op het aanrecht ontdooien.
De andere morgen is het dan ontdooid.
Carnibest snij ik in als het nog bevroren is, je kunt dan zó het plastic er vanaf pellen.
De bevroren rol zonder plastic gaat dan in zo'n zelfde tupperwaredoos een nacht op het aanrecht, en is dan 's morgens keurig ontdooid.
Doe ik meestal ook.En als ik het vergeten ben gaat het of in warm water of ze krijgt een kvv-ijsje duim
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

Hier krijgen ze smorgens eten, meestal haal ik dan meteen smul uit de vries en leg het in de koelkast. Is de volgende morgen gewoon ontdooit hoor! Als ik het er later uithaal, bijv savonds ,dan ontdooit het gewoon op het aanrecht. Geen probleem, stinken doet het eigenlijk nauwelijks...
jessica74
Zeer actief
Mijn ras(sen): newfoundlander
berner senner

Ongelezen bericht door jessica74 »

ik ontdooi altijd in de koelkast s'óchtens eruit voor devolgede dag en is het ondooit.
het maakt wel uit waar je het zet in de kolekast bovenin is het warmer dan onderin.
als ik het onderin zet is het niet ontdooit.
soms laat ik de kg worst eerst even 2 uur op het aanrecht liggen.
vlees verkleurd heel snel met zuurstof erbij ik verdeel het ontdooide vlees in porties en doe het in chinese bakjes afgesloten blijft mooi van kleur.
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Hier gaat er altijd een portie uit voor de volgende voeding. Ze eten twee keer per dag. Soms is de binnenkant nog iets of wat bevroren en soms stinkt het wat. Ik vind kippennekken snel ruiken.

De honden leven nog, en zijn gezond, dus het zal wel goed zijn.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik haal s morgen het eten eruit. Dat gaat in bakken en op het aanrecht en dat is s avonds ontdooit...
Shima
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shima »

Hier krijgen ze 's avonds eten en dan wordt er meteen een nieuw pakje voor de volgende dag uit de vriezer gehaald. Dit wordt ontdooid buiten de koelkast (in de garage) in een luchtdichte bak dus je ruikt het niet tot je het deksel opent. Als het compleet is dan zit er toch ook pens in? In elk geval kan het voor de honden geen kwaad hoor. Ze eten in het wild ook gewoon de volgende dag verder van hun prooi zonder dat het in de koelkast werd bewaard en kluiven worden ook vaak begraven om de volgende dag weer te worden opgegraven.
Laura & Leroy
Zeer actief

Shima schreef:Hier krijgen ze 's avonds eten en dan wordt er meteen een nieuw pakje voor de volgende dag uit de vriezer gehaald. Dit wordt ontdooid buiten de koelkast (in de garage) in een luchtdichte bak dus je ruikt het niet tot je het deksel opent. Als het compleet is dan zit er toch ook pens in? In elk geval kan het voor de honden geen kwaad hoor. Ze eten in het wild ook gewoon de volgende dag verder van hun prooi zonder dat het in de koelkast werd bewaard en kluiven worden ook vaak begraven om de volgende dag weer te worden opgegraven.
Dat verklaart een hoop :idea:
Afbeelding
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Vlees voor menselijke consumptie geschikt, verkleurt niet of trager omdat er sulfiet aan wordt toegevoegd :wink:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
René
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Cane Corso

Ongelezen bericht door René »

rond 1900 savonds alles voor volgende dag in de koelkast daarna 1 uur voor gebruik op het aanrecht en klaar
Afbeelding

Eens een Cane Corso je leven lang een Cane Corso
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Badu schreef:Vlees voor menselijke consumptie geschikt, verkleurt niet of trager omdat er sulfiet aan wordt toegevoegd :wink:
kijk maar eens bij de supermarkt aan het eind van de dag hoeveel verkleurd vlees er ligt :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Boukje

Ongelezen bericht door Boukje »

Ik haal het er 's avonds uit, leg het in de bak op het aanrecht en 's morgens is het ontdooit. Stinken doet het soms wel ja.
Voor de avond haal ik het er rond het middag uur uit en laat het ook ontdooien in de bak op het aanrecht.
Volgens mij kan dat prima. In de zomer koel plaatsje zetten. Komt het ook helemaal goed.
Loraine
Zeer actief

Ongelezen bericht door Loraine »

Rundvlees ruikt ook de volgende dag of wanneer je het laat ontdooien.
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Hoe voer je de hond op de meest ideale wijze (naar Eberhard Trumler)
1. Graaf een groot gat in de tuin.
2. Koop een halve geit/schaap/kalf en stort deze in porties in het gat
3. Dek het gat af met een stevig deksel verzwaard met stenen
4. Dag 1 tot 5 haal een dagelijks portie vlees uit het gat en geef dit aan uw hond
5. Op dag 6 zet u een knijper op uw neus en haalt u de resten van het vlees met eventuele ontbindingssappen uit de kuil en geef dit aan de hond.
6. Op dag 7 laat u de hond vasten.
Laatst gewijzigd door Ennath op 30 mar 2012 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Laura & Leroy schreef:Ik dacht dat het aan het bederven was als het verkleurt en stinkt, maar dat valt dus wel mee.
nee, het stinkt gewoon omdat het stinkend is van zichzelf :mrgreen: .

en zelfs al stonk het nog een beetje omwille van bederf : de doorsnee hond kan dat prima hebben, die zijn daar lannnng niet zo gevoelig aan als wij (zou ook wel jammer zijn want een wolf laat echt geen halve prooi liggen omdat die al een paar dagen oud is :mrgreen: ).
precies... :ok:
Afbeelding
Laura & Leroy
Zeer actief

Ennath schreef:Hoe voer je de hond op de meest ideale wijze (naar Eberhard Trumler)
4. Dag 1 tot 5 haal een dagelijks portie vlees uit het gat en geef dit aan uw hond
5. Op dag 6 zet u een knijper op uw neus en haalt u de resten van het vlees met eventuele ontbindingssappen uit de kuil en geef dit aan de hond.
Benodigdheden:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Ennath schreef:Hoe voer je de hond op de meest ideale wijze (naar Eberhard Trumler)
als ik de ruimte, kennis en mogelijkheden had, zou ik dit niet eens zo'n raar idee vinden. :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”