Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

twee vraagjes: hotspot en overmatig hijgen...

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Gerrie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising rottweiler en kruising border collie
Aantal honden: 2

twee vraagjes: hotspot en overmatig hijgen...

Ongelezen bericht door Gerrie »

Even voor de zekerheid hier vragen: Dit is toch een hotspot of niet?

Afbeelding

Afbeelding

Een paar maanden geleden had Luna dit ook en ben er toen voor de zekerheid maar even mee naar de dierenarts geweest. Heb toen creme meegekregen (groene leem) waar de plek een paar keer per dag mee werd ingesmeerd. Nu heeft ze het dus weer en niet op 1, maar op 3 (!) plekken. 2 achter op haar rug, in de buurt van de vorige, en 1 op haar staart :ugh: Ben dus eergister weer begonnen met schoonmaken en creme smeren. Ik zag dat er iets was, omdat ze er de hele tijd aanzat, maar nu is de plek op de foto echter in 2 dagen een stuk groter geworden... De andere twee zie je nog steeds niet echt door de haren heen (behalve als je weet dat het er zit), maar deze is echt een stuk groter en roder... Moet ik hier nog iets speciaals mee doen of gewoon blijven schoonmaken en smeren?

Verder hijgt ze de laatste tijd echt veel na matige inspanning. Na 5 keer een balletje gooien staat ze hijgend en smakkend (veel speeksel/slijm in haar bek) naast me... Bij de behendigheid zaterdag had ze hier geen last van, maar in het bos staat ze regelmatig te hijgen als een oud paard... Ook valt het de laatste tijd op dat ze opstaat van haar kussen of van de bank om op de koudere vloer te gaan liggen. Ze is pas loops geweest... Kan dit er iets mee te maken hebben?
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Re: twee vraagjes: hotspot en overmatig hijgen...

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Ik heb ooit tee tree oil gebruikt voor hotspot, maar ook hydrocortidermzalf. Werkt allebei.
Maar toen het zeer regelmatig terug kwam bij hem ben ik naar een dierenhomeopaath gegaan. Middelen gehad en nóóit last meer gehad.
Gerrie
Zeer actief

Bedankt voor de snelle reacties, ik heb voor vanavond een afspraak bij de dierenarts!

Vorige keer had ze trouwens inderdaad ook AB gekregen, vergeten erbij te zetten. Maar kreeg dus wel de tip om een aantal keer per dag schoon te maken en die groene leem (vertargil) erop te smeren... Ik ga vanavond vragen naar hydrocortidermzalf!
Afbeelding
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

ik heb deze:
http://www.astfarma.nl/html/producten.aspx?id=238

Kita heeft 's zomers een enkele keer een hotspot, maar bij haar ben ik er altijd heel snel bij, omdat ik dan een natte plek in haar vacht zie en dat doet maar om 2 redenen, een teek of een hotspot. Ik was die plek dan met water of met badedas of biotex en spray hem in met die spray. Tot nu toe helpt dat zo goed, dat ik dat maar 1 of 2 dagen hoef te doen.
Heeft zo'n hotspot echt doorgezet (dan is het niet alleen rood en nat, maar zie je een wit-gelige plek met een rode rand en gelig wondvocht, dan zou ik ook voor hydrocortiderm gaan, evt icm antibiotica.
Gerrie
Zeer actief

kipo schreef:ik heb deze:
http://www.astfarma.nl/html/producten.aspx?id=238

Kita heeft 's zomers een enkele keer een hotspot, maar bij haar ben ik er altijd heel snel bij, omdat ik dan een natte plek in haar vacht zie en dat doet maar om 2 redenen, een teek of een hotspot. Ik was die plek dan met water of met badedas of biotex en spray hem in met die spray. Tot nu toe helpt dat zo goed, dat ik dat maar 1 of 2 dagen hoef te doen.
Heeft zo'n hotspot echt doorgezet (dan is het niet alleen rood en nat, maar zie je een wit-gelige plek met een rode rand en gelig wondvocht, dan zou ik ook voor hydrocortiderm gaan, evt icm antibiotica.
Dat laatste is hier dus het geval. Ik zag het inderdaad ook door de natte plek in haar vacht en ben toen meteen begonnen met schoonmaken, maar nu (twee dagen later) is het dus zo'n grote rode plek met gelige pus/wondvocht. Bedankt voor de tip in ieder geval, ik vraag vanavond naar die hydrocortiderm en zal voor in die toekomst eens kijken naar die spray van jou!
Afbeelding
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Overigens, vergis je ook niet in de temperatuurstijging van de afgelopen week. Mijn honden hijgen ook sneller en meer en Pol is al gaan zwemmen (die zwemt alleen maar als hij het echt warm heeft en dan altijd maar 1 rondje, om af te koelen).
Gerrie
Zeer actief

kipo schreef:Overigens, vergis je ook niet in de temperatuurstijging van de afgelopen week. Mijn honden hijgen ook sneller en meer en Pol is al gaan zwemmen (die zwemt alleen maar als hij het echt warm heeft en dan altijd maar 1 rondje, om af te koelen).
Hier had ik inderdaad ook over nagedacht, maar dit is echt al iets van de laatste drie weken, eigenlijk sinds het einde van haar loopsheid.En 3 weken geleden hadden we deze temperaturen nog niet, vandaar dat ik dacht: vraag hier ook eens naar.
Afbeelding
Annamarie
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Franse Bulldog
Bullmastiff

Ongelezen bericht door Annamarie »

Mijn oude Rottweiler had toen hij een dagje ouder werd ook hotspots.
Ze kunnen hier de eerste dagen best een beetje lustloos (hijgen) van zijn.
Het mooiste zou zijn dat de DA de plek kaal kan scheren, dan droogt het sneller uit.

Ik ging er niet mee naar de DA.
Maakte het goed schoon met groene biotex, en had standaard een flesje vetaderm in huis.

Beterschap voor je hondje, ik hoop dat hij snel opknapt.
Gerrie
Zeer actief

Annamarie schreef:Mijn oude Rottweiler had toen hij een dagje ouder werd ook hotspots.
Ze kunnen hier de eerste dagen best een beetje lustloos (hijgen) van zijn.
Het mooiste zou zijn dat de DA de plek kaal kan scheren, dan droogt het sneller uit.

Ik ging er niet mee naar de DA.
Maakte het goed schoon met groene biotex, en had standaard een flesje vetaderm in huis.

Beterschap voor je hondje, ik hoop dat hij snel opknapt.
Dit is dus ook de reden dat ik nog niet naar de dierenarts was geweest. Vorige keer is het met bovenstaande maatregelen ook weel snel over gegaan, dus ik dacht: dat doen we gewoon weer. Nu is deze plek echter in 2 dagen zo verergerd dat ik toch maar even hier tips kwam vragen. Als ik vanavond nou andere zalf mee krijg, hoop ik dat ik het een volgende keer gewoon zelf af kan. (Natuurlijk hoop ik nog meer dat er gewoon geen volgende keer komt, maar goed, zal maar even van het slechtste geval uitgaan, kan het alleen maar meevallen)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”