Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Anticiperen op af tijdens volgen
Moderator: moderatorteam
- Leeuwtje
- Actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler, Beauceron
- Aantal honden: 2
Anticiperen op af tijdens volgen
Zodra ik mijn tempo verlaag, gaat mijn hond al buigen om af te gaan. Met "halt" houden springt ze dan ook eerst af om dan in zit te tijgeren. Hoe buig ik het om naar luisteren naar commando ipv te anticiperen? Los Van elkaar (zonder volgen) kent ze het verschil wel tussen zit en af

- Leeuwtje
- Actief
Re: Anticiperen op af tijdens volgen
Thanx ga ik proberen... Dus bv bochten maken na vertraging of omkeren? Ben inderdaad heel blij met de werklust, alleen vraagt het soms iets meer van mijn creativiteit dan ik gewend ben/ervaring mee heb

-
- Zeer actief
Ik oefen dit altijd in aparte sessies. Of alleen het volgen of alleen de posities tijdens het volgen. En als die posities er eenmaal in zitten dan oefen ik het eigenlijk nog maar sporadisch om het er in te houden. Juist om te voorkomen dat de honden gaan anticiperen. Net als posities op afstand en de blijf oefeningen, die oefen ik nooit na elkaar.
Ik zou nu dus een tijdje geen af meer vragen tijdens het volgen om het volgen er weer helemaal goed in te krijgen. En bij het halt houden weer even ondersteunen met een voertje voor een goede zit. Pas als dit er weer helemaal goed in zit dan weer eens een positie vragen tijdens het volgen.
Succes!
Ik zou nu dus een tijdje geen af meer vragen tijdens het volgen om het volgen er weer helemaal goed in te krijgen. En bij het halt houden weer even ondersteunen met een voertje voor een goede zit. Pas als dit er weer helemaal goed in zit dan weer eens een positie vragen tijdens het volgen.
Succes!
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
- Aantal honden: 1
niet steeds je training in dezelfde volgorde doen wil ook nog wel eens helpen.
hou het verrassend voor de hond dan kan ie niet anticiperen.
hou het verrassend voor de hond dan kan ie niet anticiperen.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Magic
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Kennelijk ben jij te voorspelbaar in je handling, anders zou de hond niet anticiperen.
Dat kan je veranderen door onvoorspelbaar te worden
.
Dat kan je veranderen door onvoorspelbaar te worden

Iedere dag feest!
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Je schrijft dat je vertraagt.Leeuwtje schreef:Zodra ik mijn tempo verlaag, gaat mijn hond al buigen om af te gaan. Met "halt" houden springt ze dan ook eerst af om dan in zit te tijgeren. Hoe buig ik het om naar luisteren naar commando ipv te anticiperen? Los Van elkaar (zonder volgen) kent ze het verschil wel tussen zit en af
Probeer eens om dat niet te doen?

- mito
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dwergschnauzer, ESS
- Aantal honden: 3
In elk geval geen af tijdens het volgen meer doen. Je hoeft dat niet meer te oefenen, hij beheerst fat duielijk.Zo leert hij vanzelf dat dat bijna nooit de bedoeling is dat hij af moet gaan.
- May Linn
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): border collie's en herders
Ik zou het commando volg beter onder commando zetten en sterker aanleren.
Als hij voor je zit en je zet een stap weg en zet "volg" gaat hij dan acuut in de volgpositie?
Zo niet zou ik dat gebruiken om het commando te versterken. Help hem in het begin als hij het moeilijk vind.
Hetzelfde kun je doen, als je bv met hem aan de lijn loopt. Als jij het commando "volg" roept dat hij gelijk goed aansluit en gaat volgen.
Ook hier helpen in het begin en steeds minder helpen.
Je kunt evt ook je hond leren aansluiten net als bij G&G 3, dus bv een kwartslag rechtsom/linksom. 1 stapje naar rechts enz.
Zo leert je hond ook met minder snelheid goed te blijven volgen.
Hiernaast kun je ook spelletjes spelen met je hond zodat hij goed het verschil gaat leren.
Je volgt bv 2 stap, dan vertraag je heel iets 1 stap en dan gelijk weer 2 normale stappen. Volgt je hond dan goed super belonen.
Gaat hij af, dan de vertraagde stap wat minder vertraagd maken.
Maak de uitdaging steeds groter. De fout ingaan is niet erg daar leert je hond ook van dat dat niet de manier is om wat te verdienen.
Als ze met halthouden ook moeite heeft om gelijk te zitten. Is het handig de zit als voorkeursgedrag aan te leren tijdens het halthouden, dat het een automatisme word voor je hond.
Dit zou je kunnen doen door de hond naast je zeer te zetten in de zit, 1 pas volgen, halt houden en tegelijk zit vragen.
Dit volhouden tot ze zonder commando gaat zitten als je 1 pas loopt en gelijk stil staat.
Dan steeds meer passen gaan lopen eer je stilstaat. Zorg dat je niet te snel gaat in je stappen maar het goed conditioneert.
Als ze stabiel is in zit tijdens halthouden en goed doorvolgen. Dan pas zou ik weer eens een keer een af vragen, maar enkel en alleen op commando en nooit door te vertragen.
Als hij voor je zit en je zet een stap weg en zet "volg" gaat hij dan acuut in de volgpositie?
Zo niet zou ik dat gebruiken om het commando te versterken. Help hem in het begin als hij het moeilijk vind.
Hetzelfde kun je doen, als je bv met hem aan de lijn loopt. Als jij het commando "volg" roept dat hij gelijk goed aansluit en gaat volgen.
Ook hier helpen in het begin en steeds minder helpen.
Je kunt evt ook je hond leren aansluiten net als bij G&G 3, dus bv een kwartslag rechtsom/linksom. 1 stapje naar rechts enz.
Zo leert je hond ook met minder snelheid goed te blijven volgen.
Hiernaast kun je ook spelletjes spelen met je hond zodat hij goed het verschil gaat leren.
Je volgt bv 2 stap, dan vertraag je heel iets 1 stap en dan gelijk weer 2 normale stappen. Volgt je hond dan goed super belonen.
Gaat hij af, dan de vertraagde stap wat minder vertraagd maken.
Maak de uitdaging steeds groter. De fout ingaan is niet erg daar leert je hond ook van dat dat niet de manier is om wat te verdienen.
Als ze met halthouden ook moeite heeft om gelijk te zitten. Is het handig de zit als voorkeursgedrag aan te leren tijdens het halthouden, dat het een automatisme word voor je hond.
Dit zou je kunnen doen door de hond naast je zeer te zetten in de zit, 1 pas volgen, halt houden en tegelijk zit vragen.
Dit volhouden tot ze zonder commando gaat zitten als je 1 pas loopt en gelijk stil staat.
Dan steeds meer passen gaan lopen eer je stilstaat. Zorg dat je niet te snel gaat in je stappen maar het goed conditioneert.
Als ze stabiel is in zit tijdens halthouden en goed doorvolgen. Dan pas zou ik weer eens een keer een af vragen, maar enkel en alleen op commando en nooit door te vertragen.
- Leeuwtje
- Actief
Bedankt voor alle tips! Met trainen gaat ze nu niet meer zo spontaan af. Het heeft nog wel haar voorkeur om af te gaan als ze iets graag wil, koekje/bal ofzo, ongeacht welk commando ik geef (zit/naast/voet) maar ik hoop door dan nog maals duidelijk te zeggen wat ik wil, dat ze dan hier ook wel mee gaat stoppen. Blijkbaar af toch teveel beloond...beetje eigenschuld, maar af snapte ze in het begin juist echtniet

- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Bij Kay na schapendrijven (waarbij down je stopcommando is) gebeurde dit ook erg vaak bij ons. Als Kay 2 keer achter elkaar de 'fout'in gaat, dan ondersteun in halt met een handcommando. Vlak voordat ik ga halthouden doe ik mijn hand even voor de neus en trek die tijdens halthouden iets omhoog onderwijl zijn aandacht erbij vragen. Zo kwamen wij weer uit het ritme van vol overgave zich neergooien.