Ik kan zo snel even niet vinden of er al een topic over geopend is, maar kan iemand me misschien meer informatie geven? Is dit echt zo, of is het meer een verzonnen verhaal????
Beste hondenvrienden ;
Berichtje binnengekregen via Mouche Bellens (ex-eukanuba vertegenwoordigen-huidig Delcon vertegenwoordiger.
Subject: [BRK-CBR] PARVOVIRUS TYPE D ALARM!!
Beste Rottweiler vrienden,
Gisteren ontving ik het vreselijke nieuws dat er via import van honden( in dit betreffende geval ging het over Alaskan Malamuts) uit Polen naar Duitsland en Oostenrijk het " vreselijke" Parvovirus Type D meekwam!!
Ook zouden landen als Roemenie en Czechie reeds gevallen van deze vorm Parvo gedetecteerd hebben.
Parvo Type D is een uiterst moeilijke en gevaarlijke(lees meestal dodelijke) vorm.
Ondanks vaccinatie van U honden voor de andere types Parvo kan je hond(jong, oud, gezond of verminderde afweer) deze ziekte krijgen en doorgeven reeds in de incubatietijd(is de periode dat hond virus reeds heeft doch nog geen symptomen zichtbaar zijn)
Er bestaat tot op heden geen vaccin voor.
Symptomen zijn bloederige diarree,met zeer kenmerkende speciale, zoete geur.Vlugge achteruitgang van algemene toestand hond en waarna reeds ZEER vlug uitvallen van vitale organen.
Indien tekens of ook maar enig vermoeden onmiddellijk U dierenarts raadplegen aub.
Hij /zij zal starten met infuustherapie, AB om verdere infecties te voorkomen, interferon behandelingen.
Laat ons hopen dat de bevoegde instanties hier in Belgie(doch ook in de getroffen gebieden en de andere ons omringende landen) de zo noodzakelijke maatregelen treffen.
( zoals quarantaine regels(denk aan deze tentijde BSE bij koeien)stop import van deze reeds gedetecteerde(geinfecteerde ) landen(petshops invoer voornl.)
Bevoegde personen zijn er op dit moment mee bezig om hen zover te krijgen doch hopelijk ziet FOD er het bedreigende van in en dus ook de noodzaak tot uitvoeren van deze drastische maatregelen?!
Wees U ervan bewust dat dit virus dus zeer gemakkellijk mee binnen kan komen op hondenshows...
Ik denk hierbij aan afgelopen show te Hogstraten, einde van de maand Moeskroen., daarna Gent en Crufts...vele honden vanuit buitenland....
Je draagt het virus gewoon mee over je schoenzolen...
AUB verspreid dit onrustwekkende bericht onder al uw hondenvrienden,het is van het grootste belang en hopelijk kan het wat mensen- en dierenleed besparen!
--
Met vriendelijke groeten
Salutations sincerres
Freddy Truyens
0476 88 98 03
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Parvovirus in NL?
Moderator: moderatorteam
- -Miriam-
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Re: Parvovirus in NL?
Er zijn al meerdere topics over.
Dit schreef ik in een ander topic
Als ik het goed heb is type D Parvovirus, type 2c en is dit al reeds lang bekend en honden zijn ook gewoon beschermd met de gewone Nobivac parvo enting.
Het is bekend dat zelfs geënte dieren soms Parvo kunnen oplopen en dat sommige rassen, mn black en tan rassen een groter risico lopen. Het is dus altijd opletten geblazen. Normaal gesproken is geen enkel parvo virus een gevaar voor gezonde volwassen dieren. Alleen voor erg verzwakte dieren en hele jonge puppen. Mij lijkt het in ieder geval geen reden tot paniek.
Hier een test uit 2008 naar de werkzaamheid van vaccins bij type 2c van het parvo virus.
http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 3507004737
Dit schreef ik in een ander topic
Als ik het goed heb is type D Parvovirus, type 2c en is dit al reeds lang bekend en honden zijn ook gewoon beschermd met de gewone Nobivac parvo enting.
Het is bekend dat zelfs geënte dieren soms Parvo kunnen oplopen en dat sommige rassen, mn black en tan rassen een groter risico lopen. Het is dus altijd opletten geblazen. Normaal gesproken is geen enkel parvo virus een gevaar voor gezonde volwassen dieren. Alleen voor erg verzwakte dieren en hele jonge puppen. Mij lijkt het in ieder geval geen reden tot paniek.
Hier een test uit 2008 naar de werkzaamheid van vaccins bij type 2c van het parvo virus.
http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 3507004737
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Re: Parvovirus in NL?
Je link is niet volledig aanklikbaar Sonja.
Wat apart dat black & tan honden vatbaarder zijn voor Parvo dan andere rassen trouwens, dat wist ik helemaal niet.
Wat apart dat black & tan honden vatbaarder zijn voor Parvo dan andere rassen trouwens, dat wist ik helemaal niet.