Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

drentsche patrijshond en zijn ondergang??.

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

frans1945
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): drentsche patijs
Aantal honden: 2

drentsche patrijshond en zijn ondergang??.

Ongelezen bericht door frans1945 »

Het ras de drentsche patrijshond word ernstig bedreigd in zijn voortbestaan, vanwege de vele epilepsie lijders.Hoe is dat tot stand gekomen, om een groot probleem in het kort weergeven.Een grote kennel heeft gebruik gemaakt van 3 reuen die alle drager waren van p.r.a.[blindheid] en epilepsie. deze 3 reuen hebben honderden nakomenlingen verwekt, het gevolg o.a. blinde honden en epilepsie lijders. Van 2 reuen werden er blinde honden geconstateerd het gevolg, uitschakeling van de fok, men ging verder met reu 3,daar werd ook na verloop van tijd ook een blinde hond van gevonden, dat werd in de doofpot gestopt, het bewijs was met de kerstpost zoekgeraakt.Dat heb je met dubbel functies, de slager keurt zijn eigen vlees.Om de de fokkerij te redden van deze kennel, stond nog maar 1 weg open, de mogelijke dragers van p.r.a. te kruisen met honden uit de zg.nimrodlijn want daar was nog nimmer een lijder gevonden.Maar in deze lijn zijn al in het vroege bestaan van het ras nesten gevonden waar 20% tot 70% lijders uit 1 nest kon worden geconstateerd.Het gevolg veelste veel onnodige lijders aan epilepsie, alleen om de fokkerij van de kennel te redden.P.r.a. word vastgestelt door onpartijdige deskundige, en als zodanig onherroepelijk, maar alleen lijders aan epilepsie worden uitgesloten voor de fok, dus met de zussen en broertjes kan worden doorgefokt.Kortom al in een clubblad van December 2006 werd al vermeld dat de rasver. in 20 jaar tijd geen enkele vooruitgang heeft geboekt in de bestrijding van epilepsielijders.Ook is toen al vastgesteld dat 1 op de 12 drenten een epilepsielijder word, een onaanvaardbaar hoog aantal.Over deze tijdsperiode hadden we een gegevens beheerder die is er mee gestopt, en alle gegevens over periode zijn verloren gegaan althans dat beweerd de huidige voorzitter van de f.b.c.Waarom deze toch uitgebreide uitleg, omdat ik via dit forum eigenaren of ex eigenaren van een mogelijke blinde of epileptise drent wil oproepen om dit te melden aan mij.Om een voorbeeld te geven een tijd terug kwam ik in de bossen mensen tegen die hun drent aan de riem hielden,ik vroeg waarom, de hond was blind, de hond kwam uit de combinatie Boomer Silvano v. Groevenbeek x teef, een teef is niet zo belangrijk, want een reu krijgt veel meer nakomenlingen,maar in dit verband is de teef ook drager.Ook was de hond epilepties, dit kan helaas ook 1 op de 12 huidige eigenaren van een drent overkomen daarom doe ik nogmaals een dringend beroep meld dit, dan kunnen we het ras misschien nog redden, want van alle 40 honden rassen die in Nederland zijn onderzocht op epilepsie, is de Drent de trieste koploper. Frans.
Lillith
Zeer actief

Re: drentsche patrijshond en zijn ondergang??.

Ongelezen bericht door Lillith »

Ik heb geen Drent, maar ik ben wel benieuwd hoe jij dan verder wilt fokken?
Lillith
Zeer actief

frans1945 schreef:Het ras de drentsche patrijshond word ernstig bedreigd in zijn voortbestaan, vanwege de vele epilepsie lijders.Hoe is dat tot stand gekomen, om een groot probleem in het kort weergeven.Een grote kennel heeft gebruik gemaakt van 3 reuen die alle drager waren van p.r.a.[blindheid] en epilepsie. deze 3 reuen hebben honderden nakomenlingen verwekt, het gevolg o.a. blinde honden en epilepsie lijders. Van 2 reuen werden er blinde honden geconstateerd het gevolg, uitschakeling van de fok, men ging verder met reu 3,daar werd ook na verloop van tijd ook een blinde hond van gevonden, dat werd in de doofpot gestopt, het bewijs was met de kerstpost zoekgeraakt.Dat heb je met dubbel functies, de slager keurt zijn eigen vlees.Om de de fokkerij te redden van deze kennel, stond nog maar 1 weg open, de mogelijke dragers van p.r.a. te kruisen met honden uit de zg.nimrodlijn want daar was nog nimmer een lijder gevonden.Maar in deze lijn zijn al in het vroege bestaan van het ras nesten gevonden waar 20% tot 70% lijders uit 1 nest kon worden geconstateerd.Het gevolg veelste veel onnodige lijders aan epilepsie, alleen om de fokkerij van de kennel te redden.P.r.a. word vastgestelt door onpartijdige deskundige, en als zodanig onherroepelijk, maar alleen lijders aan epilepsie worden uitgesloten voor de fok, dus met de zussen en broertjes kan worden doorgefokt.Kortom al in een clubblad van December 2006 werd al vermeld dat de rasver. in 20 jaar tijd geen enkele vooruitgang heeft geboekt in de bestrijding van epilepsielijders.Ook is toen al vastgesteld dat 1 op de 12 drenten een epilepsielijder word, een onaanvaardbaar hoog aantal.Over deze tijdsperiode hadden we een gegevens beheerder die is er mee gestopt, en alle gegevens over periode zijn verloren gegaan althans dat beweerd de huidige voorzitter van de f.b.c.Waarom deze toch uitgebreide uitleg, omdat ik via dit forum eigenaren of ex eigenaren van een mogelijke blinde of epileptise drent wil oproepen om dit te melden aan mij.Om een voorbeeld te geven een tijd terug kwam ik in de bossen mensen tegen die hun drent aan de riem hielden,ik vroeg waarom, de hond was blind, de hond kwam uit de combinatie Boomer Silvano v. Groevenbeek x teef, een teef is niet zo belangrijk, want een reu krijgt veel meer nakomenlingen,maar in dit verband is de teef ook drager.Ook was de hond epilepties, dit kan helaas ook 1 op de 12 huidige eigenaren van een drent overkomen daarom doe ik nogmaals een dringend beroep meld dit, dan kunnen we het ras misschien nog redden, want van alle 40 honden rassen die in Nederland zijn onderzocht op epilepsie, is de Drent de trieste koploper. Frans.
Voor de duidelijkheid...
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Dag Frans, leuk je hier te zien.

Ik snap wat je wilt zeggen, maar vertel me eens hoe je de oplossing dan ziet?

edit: Lilith, dat hoeft niet hoor. Frans is een integere vent die echt betrokken is.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Toevallig, mijn oog viel van de week op een ingezonden stukje in de telegraaf.
Ik snap de sentimenten wel enigszins, maar daarmee los je een probleem, als dat er werkelijk is, niet op denk ik.

Uitsterven Wetterhoun?
AMSTERDAM - Het hondenras Engelse Setter dreigt uit te sterven. Maar de Friese Wetterhoun staat daarvoor ook in de rij.

De Nederlandse Stabij- en Wetterhounen (NVSW) wil namelijk zes andere hondenrassen bij de Wetterhoun inkruisen om het ras zogenaamd te redden. Kenners stelden vast dat er geen onderzoek naar de toestand van het ras is verricht. In dat geval kun je natuurlijk geen enkel plan maken. Toch zet de NVSW door. Op 19 maart 2012 wil de NVSW het plan in stemming brengen. De groep Behoud van de Wetterhoun is daar op tegen. Uitvoering van het plan leidt tot de ondergang van onze favoriete hond. Bovendien bestaat de kans dat de NVSW de stem van Stabijhouneigenaren gebruikt om voor het plan te stemmen. Zoiets gebeurde al in de jaarvergadering van 2011. Met behulp van deze groep keerde het bestuur toen een voorstel tot grondig onderzoek naar de Wetterhounpopulatie. Tot nu toe wist NVSW-voorzitter Chris Hofkamp, oud-burgemeester van Weesp en huidig voorzitter van IVN Natuur- en milieueducatie, geen oplossing te vinden. Hopelijk lukt dat haar nog.

Alfred Plantinga, Heerenveen

Bron
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Jaja, Jaap ;)

Maar wat wil je hier nu mee zeggen? Wat los je waar niet mee op?

Afbeelding

Lillith
Zeer actief

Marjoleine schreef:Dag Frans, leuk je hier te zien.

edit: Lilith, dat hoeft niet hoor. Frans is een integere vent die echt betrokken is.
Fijn :scratch: , ik ben wel benieuwd naar hoe het dan zou moeten.....
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Marjoleine schreef:Jaja, Jaap ;)

Maar wat wil je hier nu mee zeggen? Wat los je waar niet mee op?
Aha, een oplettende lezer :F:
Ik zag toevallig enkel een gelijksoortig (uitsterven) berichtje staan :wink:
Maar ik bedoel misschien ook wel dat, áls (als) het zo erg gesteld is met de wetterhoun zoals de NVSW kennelijk stelt, het niet zo productief is om coute que coute tegen inkruising te zijn waarschijnlijk.
Nu ben ik totaal niet op de hoogte met de gezondheidskwestie omtrend de wetterhoun, maar in het algemeen is het wel verstandig om niet te wachten tot het bijna twaalf uur is denk ik. Als je een probleem aan ziet komen om half twaalf moet je er dan misschien al wat mee doen.
Of heeft de NVSW andere motieven voor het inkruisen en dus een dubbele agenda?
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Nanna schreef:
frans1945 schreef: daarom doe ik nogmaals een dringend beroep meld dit, dan kunnen we het ras misschien nog redden, want van alle 40 honden rassen die in Nederland zijn onderzocht op epilepsie, is de Drent de trieste koploper.
Hoe wilde je het ras gaan redden dan?
Door alwéér honden uit te gaan sluiten middels heiligverklaarde zaligmakende testen en het hele ras nóg verder die genetische bottleneck in te douwen?
Veel succes. :ok:
Dus gewoon door blijven fokken met honden die epilepsie hebben? :denken:

De drentsche patrijs gaat mij altijd wel aan het hart, in mijn jeugd liep er altijd een drentsche patrijs hond rond, helaas waren dat er meerdere omdat van de 3 drenten die mijn ouders hebben gehad, de oudste 6 jaar is geworden.
Drent nr. 1 is 6 maanden geworden, ingeslapen i.v.m. een leverziekte (weet even niet meer de naam) maar met 6 maanden is ze ingeslapen, Drent nr. 2 is 5 geworden, ingeslapen i.v.m. juist ja, epilepsie (en dat is vreselijk om te zien :cry: ) en Drent nr. 3 is 6 jaar geworden en is ingeslapen i.v.m. acuut nierfalen.
Toen hebben mijn ouders besloten om maar geen drent meer te nemen, hoe leuk ze het ras ook vinden :ugh: :ugh:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Jaap* schreef:
Aha, een oplettende lezer :F:
Ik zag toevallig enkel een gelijksoortig (uitsterven) berichtje staan :wink:
Maar ik bedoel misschien ook wel dat, áls (als) het zo erg gesteld is met de wetterhoun zoals de NVSW kennelijk stelt, het niet zo productief is om coute que coute tegen inkruising te zijn waarschijnlijk.[/quote] Nee, dat ben ik wel met je eens.
Ik ben dan ook niet tegen inkruising.
Nu ben ik totaal niet op de hoogte met de gezondheidskwestie omtrend de wetterhoun, maar in het algemeen is het wel verstandig om niet te wachten tot het bijna twaalf uur is denk ik. Als je een probleem aan ziet komen om half twaalf moet je er dan misschien al wat mee doen.
Of heeft de NVSW andere motieven voor het inkruisen en dus een dubbele agenda?
Nee, de motieven hebben alles te maken de gezondheid.
Je kunt natuurlijk niks doen, maar de inteelt is verschrikkelijk hoog en de fertiliteit is laag. Oftewel: de helft van de dekkingen resulteert niet in een nest.
Er zijn nog geen 800 dieren en daarvan wordt natuurlijk maar een deel gebruikt in de fokkerij. Ga maar na dus.
De resultaten laten zich raden.

Nu komt er bij de wetterhoun goddank geen epilepsie voor, maar wel kanker, nog een aantal hartproblemen en dan dus dat gedoe met vruchtbaarheid.
Ik vind het wel ernstig genoeg eigenlijk.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Tamara. schreef:Dus gewoon door blijven fokken met honden die epilepsie hebben? :denken:
Nee, natuurlijk niet ;-)
Maar de oplossing wordt meestal gezien in testen en uitsluiten. Terwijl dat hele uitsluiten nu JUIST de ondergang van uiteindelijk alle rassen gaat worden.
Jamaar, dat zegt Frans toch niet?

Ik ben wel benieuwd wat hij als oplossing ziet hoor, trouwens.

Afbeelding

~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Jammer als Frans zich toch niet meer meldt...

Ik vind namelijk dat op zich testen een heel goed iets is. Mits het goed gebruikt wordt... GEbruikt, niet misbruikt.

Voor mijn gevoel gaat (voor elk ras) het volgende op.
Met lijders van een bepaalde ernstige aandoening (blindheid, sterke HD, Patella-luxatie, epileptie) moet je niet verder fokken. Ook niet met de nakomelingen van die honden.
Het is dan dus best handig om te weten welke dieren welke erfelijke ERNSTIGE aandoeningen door kunnen geven. Die honden zou je moeten uitsluiten van verdere fok.

Daarmee wordt je fokpopulatie verkleind, dat snap ik ook wel, maar het alternatief is dat je deze aandoeningen in BLIJFT kruisen.. en dat kan ook nooit de bedoeling zijn.

Dan wordt het zoeken bij alle eigenaren van zo'n rashond naar nog gezonde honden. Dus, niet alleen de show-winnaars, de bewezen jachthonden, de werkprestaties, maar ook de gewone huis/tuin/keukenhond. Afhankelijk van het ras is dat moeilijk of makkelijk.
Een reu en teef vooral niet teveel nakomelingen laten krijgen; mocht later alsnog blijken dat zo'n ouderdier ziek wordt (met iets ernstigs) heeft dat niet teveel consequenties voor je ras/populatie.

Het wordt dan zaak om "bijkomstige fouten"; bijvoorbeeld een oorstand, afwijkende maat, ongewenste kleur te accepteren. (mits die honden verder gezond en dus niet leidend aan die ernstige aandoeningen). Daar moet dan dus de kracht van opnieuw opbouwen van een ras te vinden zijn.

Maar, je moet dan WETEN welke dieren wat mankeren. Dan zijn testen dus handig. Dan kun je wellicht in een uiterst geval een drager met een drager kruisen om dan alleen de VRIJE honden in de fok verder op te nemen. Mocht je een "lijder" treffen, dan alleen met een "vrije hond" kruisen. Op die manier wordt het "meten is weten" oftwel; gericht testen om daar je fokprogramma op aan te passen.
Oppassen dat je niet het kind met het badwater weggooit.... als de ene hond vrij is van A, maar lijder van B, moet je dus zoeken naar een partner die hooguit drager is van A en vrij van B. Dat moet je dan dus middels testen te weten komen.

Probleem is dat je de medewerking van alle fokkers nodig hebt om dat te laten slagen.
Iedereen wil dat vast wel toegeven, maar je hebt ook (en DAAR gaat het mogelijk fout) de eerlijkheid van al die fokkers. Men moet EERLIJK gaan vertellen welke hond waaraan lijdt om er vervolgens voor te zorgen dat in de loop van de komende generaties zo weinig mogelijk "lijders" nog geboren worden.

En je zult "minder ernstige fouten/problemen" voor lief moeten nemen... in ieder geval de eerstkomende X generaties.

Suzanne
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Gewoon andere honden inkruisen. Ben je 10 jaar later alweer een heel stuk in de goede richting :)
Maar dat is schijnbaar niet zo makkelijk. Bij de wetter is men er al een behoorlijke poos mee bezig maar nog geen nest geboren...
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Nanna schreef:
Suzanne123 schreef:En je zult "minder ernstige fouten/problemen" voor lief moeten nemen... in ieder geval de eerstkomende X generaties.
Suzanne
:engel:
Wie is "je"?
In ieder geval niet de fokkers die op de show in de prijsjes willen vallen hoor. Die gaan écht geen genoegen nemen met een afwijkende kleur of oorstand :neenee:
Die gaan gewoon op de ingeslagen weg door :ok: . En als het ras kapot is nemen ze wel wat anders. Of ze stoppen er mee en gaan modeltreintjes sparen.
De enkeling die het ras ter harte gaat en niet de eer, het aanzien, het geld of de rozetjes zal niet genoeg werk kunnen verzetten om een heel ras te redden.
Mijn pessimistische, maar naar ik vrees wel realistische, mening.
"je" is "men" ;-) maar dat had je zelf ook wel door denk ik.

Suzanne
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Machie schreef:Gewoon andere honden inkruisen. Ben je 10 jaar later alweer een heel stuk in de goede richting :)
Maar dat is schijnbaar niet zo makkelijk. Bij de wetter is men er al een behoorlijke poos mee bezig maar nog geen nest geboren...
Dat moeten de leden willen, he. En er zijn leden die het iet willen, en die houden de zaak tegen.

Afbeelding

Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Marjoleine schreef:
Machie schreef:Gewoon andere honden inkruisen. Ben je 10 jaar later alweer een heel stuk in de goede richting :)
Dat moeten de leden willen, he. En er zijn leden die het iet willen, en die houden de zaak tegen.
Kortom, over 20 jaar geen wetters meer... Ja, wetters die omvallen van alle ellende door het hoge inteelt%.
En aankeuren is ook op geen enkele manier mogelijk he? Anders zou ik gewoon een wetterteef kopen en een verse lijn dmv inkruising beginnen...
*Esther
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door *Esther »

Hier een KM aan woord over zijn ras.
http://www.uwhondenkat.nl/honden/index.php?nieuws=541
Hij vertelt trouwens dat er wel degelijk lijders in de Nimrodstam zitten.
Lillith
Zeer actief

Lillith schreef:
Marjoleine schreef:Dag Frans, leuk je hier te zien.

Fijn :scratch: , ik ben wel benieuwd naar hoe het dan zou moeten.....
Heel betrokken dus doet een reuteltje en dan.....
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Marjoleine schreef:
Nou, dan doen de leden die het niet willen toch niet mee? Dan fokken alleen de leden die wel willen met een ander ras erbij.
Lijkt me reuze eenvoudig. :19:
Maar ik zal er wel weer te stom voor zijn en te simpel denken.
Nou, de leden die niet willen zijn van mening dat je het ras kapot maakt als je vreemd bloed infokt. En dus vinden ze dat niemand het mag doen.

@Lillith, niet iedereen zit de hele dag op fora, he. Misschien is Frans wel niet op de gedachte gekomen dat er zoveel reacties zouden komen?
Maar als het je dwars zit kun je hem toch pb-en?

Afbeelding

Machie
Zeer actief

Marjoleine, kan je niet een nieuwe rasvereniging beginnen?
Lillith
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Nanna schreef:
Marjoleine schreef:
Nou, dan doen de leden die het niet willen toch niet mee? Dan fokken alleen de leden die wel willen met een ander ras erbij.
Lijkt me reuze eenvoudig. :19:
Maar ik zal er wel weer te stom voor zijn en te simpel denken.
Nou, de leden die niet willen zijn van mening dat je het ras kapot maakt als je vreemd bloed infokt. En dus vinden ze dat niemand het mag doen.

@Lillith, niet iedereen zit de hele dag op fora, he. Misschien is Frans wel niet op de gedachte gekomen dat er zoveel reacties zouden komen?

Ik begrijp niet waarom iemand iets ergens opgooit om vervolgens geen antwoorden te geven...OH, dan moet ik gaan pb'en wat een onzin en ik heb het niet tegen jou Marjoleine.
Maar als het je dwars zit kun je hem toch pb-en?
Quote verkloot.. vet van toepassing :F:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Machie schreef:Marjoleine, kan je niet een nieuwe rasvereniging beginnen?
Ken je de eisen daarvoor, machie? ;)
Lillith schreef:Ik begrijp niet waarom iemand iets ergens opgooit om vervolgens geen antwoorden te geven...OH, dan moet ik gaan pb'en wat een onzin en ik heb het niet tegen jou Marjoleine.
Maar ik wel tegen jou.
Ik snap niet dat jij er van uit gaat dat iedereen 24/7 aan de pc geplakt zit.
Je moet niet altijd zo drammen.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Marjoleine schreef:
dat snap ik dan weer niet - ik heb rv-besturen wel veel onzinniger beslissingen weten nemen zonder de leden zelfs überhaupt te raadplegen.
Nou, hiervoor is toestemming van de raad nodig en die vraagt draagvlak. Dat betekent dus een toestemming van de ALV.

Die ALV is in maart, dus laten we maar afwachten wat daaruit gaat komen.

Afbeelding

Machie
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Nee :mrgreen:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Machie schreef:
Marjoleine schreef:
Nee :mrgreen:
Dat dacht ik al.
Maar buiten dat: waarom zou ik dat willen?
Ik ben voor inkruisen. De rasvereniging is ervoor.
Waarom zou ik dan een nieuwe rasvereniging willen?
Dat laat ik dan graag over aan degenen die ertegen zijn.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nouja, wat kan ik anders doen?
Je kunt wel in het wilde weg gaan inkruisen, maar mijn voorkeur gaat dus uit naar opening van het stamboek.
Aan ons zal het niet liggen, hoor. En aan de Raad ook niet. Die is voorstander.

Afbeelding

Lillith
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Lillith schreef:Ik begrijp niet waarom iemand iets ergens opgooit om vervolgens geen antwoorden te geven...OH, dan moet ik gaan pb'en wat een onzin en ik heb het niet tegen jou Marjoleine.
Maar ik wel tegen jou.
Ik snap niet dat jij er van uit gaat dat iedereen 24/7 aan de pc geplakt zit.
Je moet niet altijd zo drammen.
Ik vraag me serieus af wie hier dramt :cheer:
Ik reageer op TS, zie eerste post jij op mij of moet ik eerst aan jou vragen of ik mag posten :piew: .
Hollandse rassen interesseren mij zeer dus ik ben benieuwd naar oplossingen :19:
Maar zoals jij reageert is wel treffend in deze, alle petjes staan schijnbaar nooit dezelfde kant op in de rasverenigingen.
Maar ik reageer hier niet meer...heb het alweer gezien, jammer :(
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Lillith schreef: Ik vraag me serieus af wie hier dramt :cheer:
Ik reageer op TS, zie eerste post jij op mij of moet ik eerst aan jou vragen of ik mag posten :piew: .
Hollandse rassen interesseren mij zeer dus ik ben benieuwd naar oplossingen :19:
Maar zoals jij reageert is wel treffend in deze, alle petjes staan schijnbaar nooit dezelfde kant op in de rasverenigingen.
Maar ik reageer hier niet meer...heb het alweer gezien, jammer :(
Lillith, wat moet je nou van me?

Jij gaat lopen drammen omdat TS nog niet gereageerd heeft.
Láát die man, die komt wel en anders niet.

Wat dat verder met mijn andere reacties te maken heeft weet ik niet, leg me dat eens uit?
Want blijkbaar ben je helemaal niet geinteresseerd in oplossingen.
Ik werk al jaren aan oplossingen maar ik heb je er nog nooit naar zien vragen en als ik er hier iets over zeg ben je alweer weg.
Opbouwend, hoor :ok:

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Marjoleine schreef:Nouja, wat kan ik anders doen?
Je kunt wel in het wilde weg gaan inkruisen, maar mijn voorkeur gaat dus uit naar opening van het stamboek.
Aan ons zal het niet liggen, hoor. En aan de Raad ook niet. Die is voorstander.
mijn :roll: slaat ook niet op het feit dat jij iets zou kunnen doen maar op de kortzichtigheid van de tegenstanders.
Nee, dat snap ik wel, hoor. ;)
Ik bedoel, jij weet hoe ik erover denk tenslotte ;)
Maar een aparte RV heeft ook geen zin, ik bedoelde het vooral eigenlijk naar Machie.

Als het aan mij lag was dat eerste nest er allang geweest. Ik zie de boel hardhollend achteruit gaan. :(

Afbeelding

Roswitha
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Roswitha »

Ik denk dat het al zou helpen als er nu eindelijk eens een dekbeperking zou komen (reuen met meer dan 100 nakomelingen zijn geen uitzondering) en de leeftijd waarop gefokt mag worden omhoog gaat.
Groet,
Roswitha
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”