Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waarom showen?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Supernova
Zeer actief
Aantal honden: 2

Waarom showen?

Ongelezen bericht door Supernova »

Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd wat jullie motivatie is om met de honden naar shows te gaan. Als ik het goed heb is het showen niet verplicht om een stamboomnest te fokken dus dan is er vast een andere reden. Zelf zou ik best af en toe willen showen met een hond maar als je zou vragen waarom kom ik niet veel verder dan omdat het mij leuk lijkt :mrgreen: En het lijkt mij ook prettig om te weten of je hond een beetje voldoet aan het gewenste uiterlijk.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Re: Waarom showen?

Ongelezen bericht door Machie »

Ik vind het wel leuk om te doen en ik wil gewoon bij Dumas het NK kopen ;)
Daarbij vind ik het ook leuk om zo'n onbekend ras wel te laten zien :)
Yvet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Pepper, Dwergpinscher x Podenco uit La Línea de la Concepción
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Yvet »

Sorry ik ben niet zo van de shows en die van mij is een kruisinkje
Hoe je mensen beter leert kennen des te meer je van dieren gaat houden

Kom eens in mijn fotoboekje kijken
viewtopic.php?f=26&t=235201

Afbeelding
Yvet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Pepper, Dwergpinscher x Podenco uit La Línea de la Concepción

Ongelezen bericht door Yvet »

Machie schreef:Ik vind het wel leuk om te doen en ik wil gewoon bij Dumas het NK kopen ;)
NK Kopen??????? :goeie: :LOL: :LOL: :LOL:
Laatst gewijzigd door Yvet op 20 jan 2012 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe je mensen beter leert kennen des te meer je van dieren gaat houden

Kom eens in mijn fotoboekje kijken
viewtopic.php?f=26&t=235201

Afbeelding
Char7
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door Char7 »

Denise. schreef:Als ik het goed heb is het showen niet verplicht om een stamboomnest te fokken
Ooh? kan iemand dit uitleggen?
Ik dacht namelijk dat je wel zoveel shows gelopen moest hebben om een stamboomnest te krijgen.
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Ik vind het leuk. Ushi vind het ook leuk.
Ben trots op mijn meisje en laat haar graag zien. Ze hoeft van mij niet perse kampioen te worden.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Yvet schreef:
Machie schreef:Ik vind het wel leuk om te doen en ik wil gewoon bij Dumas het NK kopen ;)
NK Kopen???????
Ja. Ik heb een hond waar er meestal maar 1 van is in de ring. Dan heb je die punten voor het NK dus vrij makkelijk bij elkaar. Dan vind ik het dus een gekocht kampioensschap :)
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Als je volgens de richtlijnen van een RV fokt heb je show kwalifikaties nodig, dus zal je toch moeten showen :mrgreen: Ik heb jarenlang shows gelopen en ik vond het een dagje uit, gezellig met iedereen beppen en een beetje shoppen :F:
Afbeelding
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Char7 schreef:
Denise. schreef:Als ik het goed heb is het showen niet verplicht om een stamboomnest te fokken
Ik dacht namelijk dat je wel zoveel shows gelopen moest hebben om een stamboomnest te krijgen.
Voor de raad maakt het niet uit. Sommige rasverenigingen stellen als eis dat je een bepaalde hoeveelheid g's, zg's of u'tjes haalt :wink:
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Char7
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door Char7 »

nathalie schreef:
Char7 schreef:
Voor de raad maakt het niet uit. Sommige rasverenigingen stellen als eis dat je een bepaalde hoeveelheid g's, zg's of u'tjes haalt :wink:
Ok, thnx voor je antwoord. :wink:
Supernova
Zeer actief

->Chanty<- schreef:Als je volgens de richtlijnen van een RV fokt heb je show kwalifikaties nodig, dus zal je toch moeten showen :mrgreen: Ik heb jarenlang shows gelopen en ik vond het een dagje uit, gezellig met iedereen beppen en een beetje shoppen :F:
Maar lid zijn van een RV is geen verplichting, dus dan kun je toch zonder showen een stamboomnest fokken. Want de RvB verplicht het showen niet. Of zit ik nu verkeerd?
Lizzie.
Zeer actief

nathalie schreef:
Char7 schreef:
Dat zeg ik :lekkerpuh:
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Om via de rasvereniging te fokken is het vaak wel verplicht om showresultaten (bij onze RV 1x ZG en 1x U minimaal) te hebben voor fokdieren. Of je moet naar een fokinventarisatie gaan, daar wordt ook het exterieur beoordeeld en bepaald of met een hond via de RV gefokt mag worden.

Waarom ik mijn honden show? Voornamelijk omdat ik het belangrijk vind dat een ras als het mijne ook voor het grote publiek die naar shows komt te zien moet zijn. Als je weet hoe vaak ik op shows wordt aangesproken door mensen die meer willen weten over wat voor hond ik bij me heb, dat is echt niet normaal. En ook wel leuk, ik ben dol op mijn ras en praat er graag over met mensen die er meer over willen weten.
Verder vind ik dat mijn honden het waard zijn om gezien en beoordeeld te worden. Ik vind het ook niet vervelend om te winnen, hoewel verliezen van een kwalitatief betere hond ook helemaal geen schande is. Als mijn honden geen lol meer uitstralen in de ring, dan show ik niet meer. Zo heb ik met Sjefke jaren niet geshowd omdat ze het niet naar haar zin meer had in de ring, en merkte ik toen ik haar een keer in de veteranenklasse uitbracht dat ze er toen weer voor de volle 100% voor ging. Nozem heeft het altijd prima gedaan, maar bij haar is de lol er een beetje af sinds kort dus die hoeft niet meer mee.
Tapas vindt alles leuk, dus die breng ik af en toe nog wel uit om mijn kennelnaam in de catalogus te krijgen. :wink:

Op een showdag vermaak ik me altijd prima met het kletsen met bekenden, overleggen met andere fokkers en liefhebbers van mijn ras en bij andere ringen te kijken hoe het met andere rassen waar ik warm voor loop gaat.
Lizzie.
Zeer actief

Denise. schreef:
->Chanty<- schreef:Als je volgens de richtlijnen van een RV fokt heb je show kwalifikaties nodig, dus zal je toch moeten showen :mrgreen: Ik heb jarenlang shows gelopen en ik vond het een dagje uit, gezellig met iedereen beppen en een beetje shoppen :F:
Maar lid zijn van een RV is geen verplichting, dus dan kun je toch zonder showen een stamboomnest fokken. Want de RvB verplicht het showen niet. Of zit ik nu verkeerd?
Dat klopt, maar 1 van de redenen is dat fokkers graag via de club pup bemiddeling willen, vandaar toch die kwalifikaties
Afbeelding
Rea
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rea »

nathalie schreef:
Char7 schreef:
Da's dan ook de enigste rede waarom ik zo nu en dan op een show loop.
Wil je volgens de eisen van de rasverenigingen fokken, zul je de benodigde kwalificaties moeten behalen.
Afbeelding
Annemiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): American Staffordshire Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Annemiek »

Wij moeten ook een paar ZG tjes halen alvorens we een nestje mogen fokken via de rasvereniging.
Buiten dat vind ik het zelf altijd erg leuk en is het een soort hobby, we hebben een leuke vriendengroep met wie we naar show gaan.
Afbeelding

Groetjes Annemieke
HaddockandFriends
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mopshond Haddock en Poolse schone Suki.
Contacteer:

Ongelezen bericht door HaddockandFriends »

Maar goed ik begin dit jaar met showen met Haddock omdat ik het leuk vind.
Lang over nagedacht, veel gekeken op shows en na de jonge hondendag werd het duidelijk, samen hebben wij hier plezier in!
Daarnaast vind ik Haddock een ongelooflijk mooi mopsje, hoorde ik van verschillende mensen dat ik eens naar show moest gaan met hem.
al die dingen opgeteld heeft mij doen besluiten ervoor te gaan. Een doel heb ik niet, ja plezier hebben!
Supernova
Zeer actief

Showen om onbekende rassen te laten zien is inderdaad een goede, daar had ik nog niet eens bij stil gestaan.

@ Amy, las ik laatst niet ergens dat Haddock te veel neus had? Dat vond ik zo raar :oeps:

Ik vind het trouwens erg jammer dat er bij poedels zo'n kapsel verplicht is. Om die reden zie ik mezelf echt geen poedel showen.
Lijkt me veel handiger om je hond eventjes af te kloppen en zo de ring in te stappen :tongue:
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Denise. schreef: Lijkt me veel handiger om je hond eventjes af te kloppen en zo de ring in te stappen :tongue:
Ik klop niet eens af, maar stap gewoon zo de ring in. :wink:
Machie
Zeer actief

Denise. schreef: Ik vind het trouwens erg jammer dat er bij poedels zo'n kapsel verplicht is. Om die reden zie ik mezelf echt geen poedel showen.
Lijkt me veel handiger om je hond eventjes af te kloppen en zo de ring in te stappen :tongue:
Zet je Nova in koorden :LOL:

Ik doe trouwens niks aan Dumas. Ja, 4 dagen van te voren zn staartjes eruit halen ;)
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Denise. schreef:Showen om onbekende rassen te laten zien is inderdaad een goede, daar had ik nog niet eens bij stil gestaan.

@ Amy, las ik laatst niet ergens dat Haddock te veel neus had? Dat vond ik zo raar :oeps:

Ik vind het trouwens erg jammer dat er bij poedels zo'n kapsel verplicht is. Om die reden zie ik mezelf echt geen poedel showen.
Wil jij dan graag de showring in :mann: Je mag Kiyoshi best een keer showen op een kleine show.
Lizzie.
Zeer actief

Denise. schreef:
Ik vind het trouwens erg jammer dat er bij poedels zo'n kapsel verplicht is. Om die reden zie ik mezelf echt geen poedel showen:
Daarom zal ik met een poedel nooit geen shows lopen, ik vind het meer een trim wedstrijd :schrik:
Afbeelding
Supernova
Zeer actief

LongFields schreef:Ik klop niet eens af, maar stap gewoon zo de ring in. :wink:
Nou dat is helemaal ideaal :mrgreen:
Machie schreef: Zet je Nova in koorden :LOL:

Ik doe trouwens niks aan Dumas. Ja, 4 dagen van te voren zn staartjes eruit halen ;)
Dat lijkt me best geinig zo'n koordpoedeltje :lol1: Maar teveel werk.
En om de vacht van een Puli showklaar te hebben ben je ook wel even bezig toch?
Valerie schreef: Wil jij dan graag de showring in :mann: Je mag Kiyoshi best een keer showen op een kleine show.
Ja leuk! Dat wil ik best doen :cheer:
Supernova
Zeer actief

->Chanty<- schreef:
Denise. schreef:
Ik vind het trouwens erg jammer dat er bij poedels zo'n kapsel verplicht is. Om die reden zie ik mezelf echt geen poedel showen:
Daarom zal ik met een poedel nooit geen shows lopen, ik vind het meer een trim wedstrijd :schrik:
Ja suf he? En het is ook zonde, want er zullen zat eigenaren zijn die leuke honden hebben maar ook geen zin hebben in die kapsels. Er gaat zoveel werk inzitten :U:
Machie
Zeer actief

Denise. schreef::
Dat lijkt me best geinig zo'n koordpoedeltje :lol1: Maar teveel werk.
Nee joh, koorden zijn koorden. Daar hoef je niks aan te doen. Ja even takjes uit de vacht halen. Maar dat moet sowieso ;)
Eens in de zoveel tijd even de koorden controleren en bijscheuren tot de huid meer doe ik er niet aan :F:
Lizzie.
Zeer actief

Het gaat er mij niet om dat de vacht zoveel werk is, ik vind een show vacht geen porum :schrik:
Afbeelding
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Ik vind het leuk en gezellig, verder totaal geen ambities. Ben net zo tevreden met een G als met een 1U :ok:
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Allereerst omdat ik benieuwd was wat een expert van mijn hond vind. Daarna kwam het idee om hem in te zetten voor de fok, dus wilde ik meerdere keurverslagen om zo zij goede en slechte punten op een rijtje te krijgen. Dat weten we inmiddels wel en nu is showen gewoon leuk, gezellig en leerzaam :mrgreen:
Supernova
Zeer actief

Machie schreef:
Denise. schreef: Dat lijkt me best geinig zo'n koordpoedeltje :lol1: Maar teveel werk.
Nee joh, koorden zijn koorden. Daar hoef je niks aan te doen. Ja even takjes uit de vacht halen. Maar dat moet sowieso ;)
Eens in de zoveel tijd even de koorden controleren en bijscheuren tot de huid meer doe ik er niet aan :F:
Nouja, bij poedels vallen die koorden er niet vanzelf in he :tongue: Een poedel moet sowieso de juiste vacht hebben daarvoor, en om dan die koorden te krijgen ben je wel even bezig. En als je je poedel kort houdt hoef je er ook geen takjes vanaf te plukken :mrgreen: Maar dat scheuren valt dan inderdaad mee, het meeste gaat ook vanzelf natuurlijk.
->Chanty<- schreef:Het gaat er mij niet om dat de vacht zoveel werk is, ik vind een show vacht geen porum :schrik:
:LOL: Ja dat kan ook.
Machie
Zeer actief

Dat is waar, een poedel heeft een andere vacht idd :)
Nouja, leen je Kiyoshi een keertje! Leuk toch?
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”