Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

steriliseren of castreren

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Alhomaro
Actief
Mijn ras(sen): Catalaanse herder, Kuvasz en Havanezer
Aantal honden: 3

steriliseren of castreren

Ongelezen bericht door Alhomaro »

Kyra, mijn Kuvasz teefje van 9 maanden is nu voor het eerst loops. Omdat zij veel buiten in de tuin rondloopt, bestaat er altijd het risico dat er een reu door de omheining weet te dringen (veel loslopende en zwerfhonden hier), waardoor zij onbedoeld zwanger zou worden. Vooral als ik niet thuis ben. Ik zal de komende weken dus extra moeten opletten en haar in de kennel doen, als ik weg moet. Maar om eventuele ongelukjes in de toekomst te voorkomen, ben ik mij aan het oriënteren wat daarvoor de beste methode is.
Dan valt het mij op, dat er bij teefjes nooit sprake is van sterilistatie (al wordt dat vaak wel zo genoemd), maar altijd van castratie. En ik vraag me af, waarom. Ik begrijp, dat een teef nog wel loops wordt na een sterilisatie en dat zou voor veel mensen een reden voor castratie kunnen zijn. Maar ik denk zelf, dat het behouden van de vrouwelijke hormonen, ook voordelen kan hebben. In mijn geval, loop ik met een castratie van mijn toch al dominante Kuvasz (naar mijn andere 2 honden), het risico dat dit nog een graadje erger wordt. Ze zal waarschijnlijk minder vachtproblemen krijgen en minder snel aanleg om dik te worden, dan bij castratie. Misschien ook minder kans op incontinentie?
Misschien zit ik er helemaal naast en heeft sterilisatie nog een paar nadelen, die ik niet ken, of waar ik niet zo snel aan denk. Dan hoor ik dat graag van mensen die hier wel bekend mee zijn.
Tot nog toe lijkt ze niet veel last te hebben van haar loopsheid. Ik moet het verder nog even afwachten natuurlijk. Mocht ze toch na de loopsheid erge last krijgen van schijnzwangerschap, kan dat natuurlijk juist weer een reden voor castratie zijn.
Ik ben erg benieuwd, hoe jullie hier tegenaan kijken.
Afbeelding
Echo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toy Poedel
Aantal honden: 1

Re: steriliseren of castreren

Ongelezen bericht door Echo »

Ik dacht (ben geen ervaringsdeskundige) dat castratie ook als voordeel heeft dat het de kans op een baarmoederontsteking aanzienlijk verkleint.
Groetjes van Eva en pootje van Jerry!
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Echo schreef:Ik dacht (ben geen ervaringsdeskundige) dat castratie ook als voordeel heeft dat het de kans op een baarmoederontsteking aanzienlijk verkleint.
Die kans verdwijnt zelfs, als je dat ding eruit haalt kan ie niet ontsteken tenslotte.
Maar de rest van de effecten vind ik minder.
Steriliseren doen ze niet bij teven voor zover ik weet. Helaas.

De nadelen wegen me te zwaar, ik doe er dus niet aan.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Marjoleine schreef: Steriliseren doen ze niet bij teven voor zover ik weet. Helaas.
Breng maar langs ik doe het met genoegen ;) Klant is koning uiteraard maar ook ik zou eerder aanreden 'gewoon' te castreren. Maar als jij liever een sterilisatie hebt doe ik niet moeilijk hoor. Wel met de aanmerking dat als er later dan alsnog gecastreerd moet worden, de rekening wat hoger uit kan vallen omdat het castreren van een gesteriliseerde teef lastiger is dan bij een 'gewone' intacte teef.

Een tussenweg kan trouwens ook, halen we wel de baarmoeder en 1 eierstok weg, maar laten we de andere zitten. Baarmoederontsteking kan dan trouwens nog steeds ;)

Groetjes,

Kees
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Rosita heeft wel eens een teefje laten steriliseren, dus er zit een ervaringsdeskundige op het forum.

Ik weet niet of er nadelen aan zitten. Behalve de operatie zelf kan ik er geen verzinnen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Prul
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berner Sennen (2021) en Franse Bulldog (2015). Trouwens gek op heel veel andere rassen en zogenaamde bastaardjes.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Prul »

Casey schreef: Een tussenweg kan trouwens ook, halen we wel de baarmoeder en 1 eierstok weg, maar laten we de andere zitten. Baarmoederontsteking kan dan trouwens nog steeds ;)
Groetjes,
Kees
Kees, leg me eens uit hoe een baarmoeder kan ontsteken als die er niet meer is. (behalve in het vuilnisvat). Ik als vrouw kan bijvoorbeeld nooit last krijgen van prostatitis, simpelweg omdat ik geen prostaat heb (nooit gehad ook trouwens :wink: ), en ik kan maar niet verzinnen hoe ik een baarmoederontsteking zou kunnen krijgen als dat orgaan verwijderd is. Bedoel je soms dat door de hormonale activiteit van die ene eierstok er dan toch baarmoederslijmvlies kan worden opgebouwd, zoiets als endometriose, en dat dan kan gaan spoken :denken:
“Je zult nooit nieuwe continenten ontdekken, als je niet de moed hebt de bekende kust uit het oog te verliezen.”
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Klopt, ongeveer dezelfde afwegingen gemaakt als TS en voor deze teef besloten dat sterilisatie het beste was. Zij leefde ook in een omgeving waar een ongewenste dekking niet 100% voorkomen kon worden en gedragstechnisch zagen we haar liever zo nu en dan schijnzwanger dan als castratenbitch.

Alle voor- en nadelen van gewoon loops worden hou je dus, alleen de voortplanting is gestopt. Bijwerkingen als gewichtstoename, vachtverandering, incontinentie krijg je dus gewoon niet want je castreert niet.

ik denk dat iedere DA het technisch kán, je moet alleen even zeker stellen dat hij/zij het ook dóet op jouw verzoek.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Prul schreef:Kees, leg me eens uit hoe een baarmoeder kan ontsteken als die er niet meer is.
Ik heet geen Kees, maar het stompje kan nog steeds gaan ontsteken.
Al is die kans aanzienlijk kleiner dan bij een intacte baarmoeder. Nagenoeg nul. Niet helemaal nul.

Ik zou een dominante teef helemaal niet graag laten castreren.
Naast alle andere nadelen (en voordelen, die er óók zijn), heb je kans dat het gedrag negatief beinvloed wordt.

Verder wil ik je even meegeven dat een succesvolle dekking óók door een kenneldeel heen kan.
Daar zijn voorbeelden van.
Dat je het even weet ;)

Ik zou wel, zoals Rosita ook al aangeeft, héél duidelijk maken aan je DA dat je géén castratie wil, enkel het afbinden van de eileiders.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Miranda schreef: Verder wil ik je even meegeven dat een succesvolle dekking óók door een kenneldeel heen kan.
Daar zijn voorbeelden van.
Dat je het even weet ;)
zeker als je gewoon de standaard kennelpanelen met 8-10 ruimte tussen de spijlen hebt, bij 5cm of bij 5x5 gaas zal het moeilijker worden, maar goed, zit er een goed dak op, want een teef kan er ook zelf uit om een partner te zoeken als ze zo ver is....
Alhomaro
Actief

[/quote]
Een tussenweg kan trouwens ook, halen we wel de baarmoeder en 1 eierstok weg, maar laten we de andere zitten. Baarmoederontsteking kan dan trouwens nog steeds ;)
[/quote]

Ik wil alle opties goed bekijken voor ik een besluit neem en zou graag ook hiervan de voor- en nadelen horen. Ook als het kan van ervaringsdeskundigen.
Afbeelding
CKS
Zeer actief

Miranda schreef:
Prul schreef:Kees, leg me eens uit hoe een baarmoeder kan ontsteken als die er niet meer is.
Ik heet geen Kees, maar het stompje kan nog steeds gaan ontsteken.
Al is die kans aanzienlijk kleiner dan bij een intacte baarmoeder. Nagenoeg nul. Niet helemaal nul.
Nee, ook niet bijna nul, helaas. Of het stompje gaat ontsteken hangt namelijk niet af van de aanwezigheid van een (volledige) baarmoeder maar of de hormonale stimulering er nog is. En als je de eierstokken laat zitten blijft de stimulans en is de kans op baarmoederontsteking vergelijkbaar met een intacte teef.
Alhomaro schreef:

Ik wil alle opties goed bekijken voor ik een besluit neem en zou graag ook hiervan de voor- en nadelen horen. Ook als het kan van ervaringsdeskundigen.
Voordelen: kan niet meer drachtig worden.
Nadelen: blijft gewoon loops worden, je blijft de kans op mammatumoren houden, je blijft de kans op baarmoederontsteking houden, teef blijft loops worden (incl. bloedverlies) en als de teef later alsnog gecastreerd moet worden is het veel lastiger de overgebleven eierstok te vinden.

Kortom je hebt er niets aan ;) Dit werd hier vroeger wel geprobeerd in de hoop dat je door 1 eierstok weg te halen de kans op bm ontsteking en mammatumoren kon reduceren zonder de bijwerkingen van een 'gewone' castratie maar dat werkt dus helaas niet zo.

Groetjes,

Kees
Jeffy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder

Ongelezen bericht door Jeffy »

Waarom is het moeilijker om een gesteriliseerde teef later te castreren?
CKS
Zeer actief

Jeffy schreef:Waarom is het moeilijker om een gesteriliseerde teef later te castreren?
Omdat je normaalgesproken de eierstokken vindt door de baarmoederhoorn te volgen. De eierstok zit aan twee kanten vast: naar achteren aan de baarmoederhoorn en naar voren met bindweefsel. Als je de baarmoederhoorn weghaalt 'duikt' de eierstok verder de buikholte in omdat het bindweefsel aan de voorkant wel blijft zitten. Zeker bij de rechter eierstok, die sowieso verder naar voren zit dan de linker, wordt het dan echt graven om hem nog te vinden. Bij een Kuvash sta je dan zowat tot je oksels in de buikholte van de teef, schiet niet echt op ;) Verder is een eierstok gemaakt van tamelijk zacht weefsel, dus niet heel makkelijk te voelen.

Groetjes,

Kees
Jeffy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder

Ongelezen bericht door Jeffy »

Ok dank je voor de informatie :ok: Ik dacht gewoon *knip knip* daar raakt een baarmoeder toch niet zoek door of zo :mrgreen:
Prul
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berner Sennen (2021) en Franse Bulldog (2015). Trouwens gek op heel veel andere rassen en zogenaamde bastaardjes.

Ongelezen bericht door Prul »

Dank je wel Kees voor je bijdragen aan dit topic, ik leer iedere keer weer bij! Ik hoef de kost er niet mee te verdienen maar ik vind het gewoon interessante informatie! :ok:
“Je zult nooit nieuwe continenten ontdekken, als je niet de moed hebt de bekende kust uit het oog te verliezen.”
Alhomaro
Actief

Allemaal heel erg bedankt voor de informatie. Ik heb genoeg stof gekregen om over na te denken. En dat ga ik de komende tijd dan ook doen. Alle voors en tegens tegen elkaar afwegen en dan hopelijk de juiste beslissing nemen. Gelukkig heb ik hiervoor nog een paar maanden de tijd.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”