Qua appèl zijn we volop bezig met het volgen en het zoekwerk.
Ik wil graag een hond die zelfstandig zoekt en zijn neus gebruikt, dus na de start met gewoon spoortjes lopen ben ik nu bezig met "vrij" zoeken. Dat betekent dat ik een buisje weggooi, Numa afleid door even een rondje te lopen en hem dan wegstuur om te zoeken. Je ziet hem dan heel fanatiek met zijn neus aan de gang gaan en dan geur pakken en gaan cirkelen tot hij het buisje vindt. Het terugbrengen gaat wisselend, soms laat hij het nog wat te vroeg vallen ipv helemaal naar mij te brengen, maar dat komt straks wel. Ik wil nu het plezier van zoeken vooral stimuleren.
Het kistrevieren (blaffen op de kist) vond hij als klein pupje heel leuk maar daar kwam weerstand in, hij vond er geen zak meer aan. Dus de klapkist gaan gebruiken. Daarin stop ik zijn bal en als hij goed blaft maak ik op afstand de kist open en mag hij zijn bal pakken. Dit doe ik nu een week of 2 en ik zie het plezier weer terugkomen, hij wil graag zijn bal verdienen. Ik kan hem nu op een meter of 10 naar de kist sturen en hij blijft erbij en blaffen tot ik de kist open en hij zijn bal mag pakken. De volgende stap is dat hij weer óp de kist gaat staan.

Verder ben ik bezig met het afliggen en blijven. Hij vindt dat nog steeds moeilijk, maar het gaat steeds beter. Ik kan nu op een meter of 5 afstand heen en weer lopen en dan teruglopen, hij blijft (meestal) liggen tot hij zijn beloning krijgt.
Sinds 1,5 week bijt hij ook op het volle pak ipv op alleen een mouw.
De eerste keer was niet echt goed. Ik werd geholpen door een clubgenoot omdat ik met pijnklachten in mijn schouder en nek zit en die bleef ook na het bijten hem stimuleren, dat werkte echter niet helemaal goed. Numa was daardoor wat onrustig in zijn beet.
De tweede keer heeft Peter mij geholpen met het aanbijten van Numa (vanwege mijn klachten) maar dat was op een wat onervaren helper, die rondjes bleef lopen ipv echt stimuleren en uitdagen. Het was beter dan de eerste keer, maar nog steeds niet wat ik wilde zien.
Vandaag gevraagd of Peter voor mij het pak aan wilde trekken en hem er zelf opgezet (Peter is niet zo groot

Ik ben dus vooralsnog heel tevreden over mijn ventje. Als ie het zo blijft doen mag ie blijven hahaha