Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Eigen verantwoordelijkheid waar begint dat en eindigt het?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Eigen verantwoordelijkheid waar begint dat en eindigt het?

Ongelezen bericht door blondie »

Je leest steeds vaker over bijtincidenten, mens x hond, of hondxhond meldingen bij de politie, aangiftes, soms leidend tot inbeslagname.
Vaak wordt er gereageerd met een moet je je bijtende kuthond maar muilkorven etc. etc.
Hier wordt ook soms geredeneerd eigen schuld dikke bult.
Steeds meer kan ik me storen aan dat soort zaken. Ik zie geen nuance namelijk. Kleine honden die lopen te pargen onder elkaar en waar soms een wondje komt doordat het escaleert dan kan men schouders ophalen en zeggen, kan gebeuren hoor, ze zijn allebei fout. Constateren ze een wond wanneer een hond in diezelfde modus op een model afgaat die niet zo onder de indruk is van dat geblaf gegrom en evt. ook nog happen erbij en terugreageert en een hond dan in alle staten gaat piepen, tsjenken of het laatste uurtje geslagen heeft dan is degene die die eigenaar is van die hond die die ander zo laat piepen ineens asociaal, en als er wondje valt te bespeuren stel je ze aansprakelijk voor de dierenartskosten en evt maak je ook nog melding van aggressieve hond. Totaal buiten beschouwing laten uiteraard dat het de eigen hond is die zelf op een provocerende manier op andere honden afvliegt.
Vanmorgen ook weer zo'n geval. Dit keer van gelijk formaat als mijn herders. Loopt los op straat, ziet ons en wil niet vriendelijk kennis maken. ik loop door, hond komt nog eens, meneer geeft een brul. Vervolgens loopt de meneer voor ons en de hond verderop op de stoep. Zie dat de meneer gewoon een riem in de handen heeft. |Lijn dan gewoon je hond aan op het moment dat hij al een eerste keer los uitvliegt naar andere honden :19: Vervolgens passeeer ik de meneer, met kan ik er nu wel langs. Hond komt van voor, wederom grommend, en ik heb geen honden die gaan schuilen achter mijn poten. Moet dus even toespreken met negeren en doorlopen! en vervolgens had ik die hond naast me. "OPDONDEREN NU!!!) dat werkte wel, ging achter ons lopen bij de baas. Tot ik hoorde "nee! hier, niet doen!! kom hier!" dan word ik het wel zat hoor.
"lijn die hond verdomme aan als hij niet luistert!"( zat me dood te irriteren, elke keer de kans dat die hond achterop zou kunnen klappen omdat hij nog steeds los liep, wat wil je bewijzen?" Lijn aan bij twijfel dan heb je geen gezeur en iedereen blij. Woonwijk voor de goede orde.
Maar stel dat dat beest toch had gekomen, en ik heb dat eerder aan de hand gehad dat ik wegliep van een situatie maar er van achter werd aangevallen. in dat geval gaf ik mijn aangevallen hond meer lijn, betrof ook een hond van gelijk formaat. dan ga ik niet stug doorlopen en hem maar laten bijten.
Ik vind het wel kut dat op het moment dat je dus meer lijn geeft en ze zijn sterker of dominanter of hoe je het ook wilt noemen dat jij de klacht aan je broek kunt krijgen als de andere hond beschadigt is. Die vent vanmorgen reageerde met | criminelen lopen ook los 'dus ik laat mijn hond ook loslopen" en ik vroeg me af hoe hij gereageert zou hebben als ik die van mij had laten reageren op de provocatie van de hond. Dan had Leiden in last geweest denk ik.
Ik ben door bepaalde zaken erg allert gewordne en beschermend en vermijdend. Maar soms vraag ik me echt wel eens af in hoeverre ik dit nog wel leuk vind, het moet toch ook van twee kanten komen. Ik weet dat ik wel vaker mijn frustratie heb uitgesproken, maar ik vind het ook niet normaal dat er redelijk vaak honden blaffend en grommend op mijn honden afkomen die niets liever doen dan lekker lopen en spelen met mij. Maar toch wel in de verdediging kunnen schieten als we zo benaderd worden. Loop je met een duo op waarvan de honden ook relaxed zijn is er niets aan de hand.
Vervelend vind ik het echt dat ik en vive moet zijn op mensen die het ok vinden hun honden maar af te laten gaan in grom en blafmodus en dan maar wat lachen. Hun hond is zo stoer, ik raak er gefrustreerd van. Ik kan doorlopen met jut en jul. Maar gevoelsmatig denk ik van verdorie jullie negeren zowiezo, het wordt lastig als je geprovoceerd wordt en ik dus daadwerkelijk inspeel met doorlopen en negeren. Moet dan wel weer die verantwoordelijkheid op me nemen dat ze echt niet aangevalllen worden. Maar ik vind het gewoon niet meer leuk soms in Nederland.
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Re: Eigen verantwoordelijkheid waar begint dat en eindigt he

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

tja... Ik heb een klein hondje en van mij mag hij niet grommend en blaffend naar honden toe (komt soms voor en dan moet meneer ook gelijk aan de riem ). vaak is het zo dat andere mensen dat enig lijken te vinden een klein fel hondje (ik stoor me juist aan vreemden die er om lachen als toots gromd) dit zijn altijd mensen met kleine ook felle hondjes die nooit los mogen van de riem . ik vind bijten niet noormaal zowel voor kleine als grote honden .
ik vind ook dat als mensen hun honden aan de lijn hebben en er een andere hond los naar hun toe gaat en die doet blaffen en grommen , en die hond die word gegrepen door de aangelijnde hond . Vind ik toch echt de verantwoordelijkheid voor de loslopende hondeneigenaar .

maar ik merk ook dat de meningen hier over zijn verdeeld . ik denk wel dat iedereen gewoon wel rekening moet houden met het feit dat zeker als je hond los loopt er ook wel eens iets kan gebeuren .
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Zilla
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso Italiano en Staffordshire Bull Terrier

Ongelezen bericht door Zilla »

Ik weet hier wel welke honden niet vriendelijk zijn, loslopen, niet luisteren. Meestal kan je hier best ver kijken wat er aan komt, en als ik zie dat het een hond is onder deze categorie neem ik een afslag eerder of wacht ik ergens ofzo, er iets van zeggen helpt toch niet meer. Irritant is het zeker, maar het gaat maar om een paar exemplaren die ik toch niet al te vaak tegenkom. Aan de andere kant zijn Zilla en Luke aan de riem ook niet altijd even vriendelijk tegen 'bepaalde' honden, dan is vermijden als dat kan toch makkelijker.
Afbeelding
Cash
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitseherder

Ongelezen bericht door Cash »

Tsja, ik neem graag mijn verantwoordelijkheid omdat ik gewoon geen zin in gezeik heb, ookal heb ik mijn honden netjes aan de lijn en ben ik niet degene die in de 'fout' gaat.

En ik ga daar misschien ver in ja want ik loop dus nooit met Hera en Cash (Frank ook niet) tegelijk omdat ik weet dat ik ze niet allebei kan handelen mocht er een hond los op mij afkomen. En 9 van de 10x gebeurd er niks en had ik Hera achteraf prima mee kunnen nemen op de lange wandeling met Cash. Maar die ene keer dat er wel een hond los aan komt vliegen wil ik gewoon niet hebben dat mijn honden kunnen verwonden (of erger) omdat ik niet in staat ben ze dat te beletten.

Ik heb dus ook niet die instelling van "mijn honden zitten vast, jouw hond loopt los waar het niet mag dus heb je pech als je hond een gaatje (of weer erger) oploopt".
Ja, mocht 1 van mijn honden werkelijk aangevallen worden waarbij ze mogelijk zelf het loodje zouden kunnen gaan leggen dan zal ik ze vast laten gaan maar dat ben ik nog nooit tegen gekomen.

En natuurlijk baal ik als een stekker als er honden loslopen op plaatsen waar het niet mag en ik kom er met Hera aan en zo'n loslopende hond luisterd totaal niet. Dan denk ik ook "hou zo'n hond dan vast" maar goed, ik loop snel door, waarschuw de eigenaar en vaak lost het zich netjes op.

Ik heb hier in ieder geval met niemand problemen in de wijk. Iedereen kent de agressie van Hera en ik vind het juist heel fijn dat de mensen uit de wijk rekening met haar houden en ik met hen. Door bijv. zelf even een ander paadje in te slaan of mij even de ruimte te geven. Als ik met haar hier bij het meer loop en ze zien mij met haar aankomen, lijnen ze vrijwel allemaal aan en de honden die niet aangelijnd worden ken ik, die komen niet naar mij en Hera toe. :ok:
En loop ik zonder Hera maar met Cash en/of Woopy dan maak ik met allemaal een vriendelijk praatje en zeggen elkaar gedag e.d.

Het is toch een kwestie van geven en nemen hoor.
AfbeeldingAfbeelding
Cash v Heiligental en Flow.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik ken het eerlijk gezegd ook amper. Nou ja, gisteren wel iets vervelends. Een man met een loslopende groenendaelerreu komt aan en vraagt aan mij 'gaat dat wel goed?', daarbij wijzend op mijn meisjes. Terwijl ik zeg 'ja hoor', zie ik ineens die reu bovenop Kyra klappen die heel rustig aan de kant van het pad staat te snuffelen aan een graspolletje. :ugh:
Vanwege haar artrose zakt zij direct door haar rug en gilt van de pijn waarop de reu aftaait. Geen gaatjes maar wel mijn hond die veel pijn heeft. De man liep snel door en ik was te verbouwereerd om iets te zeggen maar de volgende keer als ik hem weer zie zal ik hem daar zeker even op aanspreken.

Maar verder heb ik nooit problemen met mijn teefjes. En zelfs toen ik Cody had, had ik nooit problemen. De meesten hier in de buurt wisten hoe hij was en hielden hun honden keurig bij zich en de enkeling met een buurtende hond, hield ik wel weg bij Cody.
Ik heb ook nooit het standpunt gehuldigd 'ik hou mijn hond bij me en als iemand anders zijn hond dan bij ons liet komen, dan waren de gaatjes voor hún rekening.'
Cody beet en goed ook. Mijn verantwoording. Of het nou een speelse pup of een andere reu met minder goede bedoelingen was. Ik ben verantwoordelijk voor het gedrag van mijn hond, niet die van een ander en ik heb er dus maar voor te zorgen dat mijn hond niet bijt, ongeacht de aanleiding of omstandigheden.
Afbeelding
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Het hangt ook af van je omgeving, mijn vorige hond was ook niet bijzonder vriendelijk tegen andere honden (gelukkig maakte hij zelden een gaatje, als het al "mis" ging), maar waar wij toen woonden, werkte echt niemand mee. "Geven en nemen" werd daar "geven en geven" voor mij. Ik liep met hem een stukje langs de buitenrand van een losloopgebied, dat begon nl direct aan de deur van de flat en echt helemaal niemand riep zijn hond terug. Ook niet mensen die hem allang kenden, hun standaard commentaar was: "als jouw hond zo agressief is, moet je hier niet komen wandelen" (Ja, ik spring wel van het balkon, over het losloopgebied heen). Datzelfde commentaar kreeg ik ook als ik in het aanlijngedeelte van het bos liep en maakt niet uit waar.
Nou, dan wordt je het wel een keer goed zat! Nogmaals, hij maakte zelden een gaatje, maar ik deed er altijd alles aan om te zorgen dat er überhaupt niets kon gebeuren, maar als ik iemand vriendelijk verzoek de hond even terug te roepen en ik krijg dan zo'n commentaar.....
Ik heb hem dus ook wel eens iets meer lijn gegeven, net genoeg om eens flink te snauwen, dan werd de andere hond tenminste teruggeroepen.

Waar we nu wonen, laat niemand zijn hond naar een andere hond rennen, zonder dat de baasjes eerst contact hebben gehad. En als een hond een keer de benen neemt, verontschuldigt zijn baas zich ook nog. Voor mensen met hele makkelijke, speelse honden, misschien wat minder gezellig, maar ik vind het heerlijk.
Cash
Zeer actief

Volgens mij ligt het ook heel erg aan waar je woont hoor en hoe men rekening met elkaar houdt.
Mijn ouders wonen in het Westland en daar kan ik dus echt amper fatsoenlijk wandelen met Hera omdat ze daar dus van mening zijn dat het mijn probleem is en ik maar fijn zelf uitzoek hoe de ongelukken voorkomen kunnen worden.
Als ik daar iemand vriendelijk vraag (gewoon daar waar honden niet eens los mogen) de hond even bij zich te houden dan krijg ik een grote bek van heb ik jou daar.

De laatste keer heb ik daar half staan janken toen een labradorreu Hera nogal geil vond en, tewijl ik haar omhoog en in bedwang hield, achterop haar sprong (keer op keer) om te rijden. Terwilj Hera dus HD heeft aan 1 heup en ze daar op dat moment gigantisch veel last/pijn van had. En dan ook nog zo'n moddervet beest.
Ik heb die man huilend moeten smeken die hond eraf te halen. En als ik Hera in bedwang moet houden heb ik gewoon zelf de kracht niet meer om ook nog een dikke labrador weg te schoppen/slaan.
En dan staat zo'n vent daar maar te staan en half lachend toe te kijken. Werkelijk, woest was ik.

Zoiets maak ik hier echt niet mee hoor. Terwijl als ik bij mijn ouders een paar dagen ben ik standaard 1 of 2x witheet van woede thuiskom omdat men het gewoon vertikt even rekening te houden met je.
AfbeeldingAfbeelding
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Het overgrote deel van loslopende honden is in mijn wijk geen enkel probleem. De honden die komen buurten zijn meestal teven, kleine reuen of gecastreerde reuen. Dat vindt mijn roedel allemaal prima. Intacte grote reuen gaan bijna allemaal met een grote boog om mij heen. Natuurlijk is er ook een deel dat gewoon goed onder appel staat en waarvan de baas zorgt dat er geen contact is.

De keren dat er wel een patsende reu mijn roedel in kwam is op de vingers van één hand te tellen. Op een Golden retriever na, waren het trouwens allemaal labrador reuen. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door EstherK op 03 dec 2011 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
EstherK
Zeer actief
Contacteer:

Cash schreef: De laatste keer heb ik daar half staan janken toen een labradorreu Hera nogal geil vond en, tewijl ik haar omhoog en in bedwang hield, achterop haar sprong (keer op keer) om te rijden. Terwilj Hera dus HD heeft aan 1 heup en ze daar op dat moment gigantisch veel last/pijn van had. En dan ook nog zo'n moddervet beest.
Ik heb die man huilend moeten smeken die hond eraf te halen. En als ik Hera in bedwang moet houden heb ik gewoon zelf de kracht niet meer om ook nog een dikke labrador weg te schoppen/slaan.
En dan staat zo'n vent daar maar te staan en half lachend toe te kijken. Werkelijk, woest was ik.
Wat doet Hera als je haar op zo'n moment haar gang laat gaan?
Cash
Zeer actief

EstherK schreef:
Cash schreef: De laatste keer heb ik daar half staan janken toen een labradorreu Hera nogal geil vond en, tewijl ik haar omhoog en in bedwang hield, achterop haar sprong (keer op keer) om te rijden. Terwilj Hera dus HD heeft aan 1 heup en ze daar op dat moment gigantisch veel last/pijn van had. En dan ook nog zo'n moddervet beest.
Dan slaat ze er op los.
Dat kan dus gewoon niet. Hera kan niet normaal corrigeren of een snauw uitdelen. Die klapt er direct vol op.

En dat is ook zoiets. Dan roepen ze "ohh laat haar maar even een snauw geven hoor, dan dimt hij wel in". Alsof ik daar voor mijn lol mijn hond de lucht in sta te hijsen en haar strak in bedwang aan het houden ben. :roll:
AfbeeldingAfbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Cash schreef:
EstherK schreef:
Dan slaat ze er op los.
Dat kan dus gewoon niet. Hera kan niet normaal corrigeren of een snauw uitdelen. Die klapt er direct vol op.

En dat is ook zoiets. Dan roepen ze "ohh laat haar maar even een snauw geven hoor, dan dimt hij wel in". Alsof ik daar voor mijn lol mijn hond de lucht in sta te hijsen en haar strak in bedwang aan het houden ben. :roll:
:cool2: Die hoor ik ook vaak. 'Misschien leert hij daar wat van'.
Alsof mijn hond en ik een opvoedende functie hebben ipv de baas :roll:
herejede
Zeer actief

Ongelezen bericht door herejede »

ik heb bij voorhand al geen zin in loslopende honden die naar mij kunnen komen, dus zorg ik ervoor dat het nooit gebeurt
heb ooit wel eens met paab aan de lijn gelopen, toen er dus een herder grommend op hem afrende, ja en toen heb ik de riem losgelaten, baasje was nergens.
nu heb ik heerlijke uitlaatplekken voor ze gevonden waar dus niemand komt, ja soms mensen die aan het vissen zijn, maar dat is geen probleem
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Eigenlijk vind ik dat eigen verantwoordelijkheid begint bij het uitkiezen van welk soort hond bij je past. Daar gaan veel mensen namelijk de mist in, volgens mij. Maar je kunt ook pech hebben, als je veel aandacht daaraan hebt besteed en toch een hond hebt waar rekening mee gehouden moet worden vanwege agressie. Ik vind het zelf een slecht idee als onzekere mensen kiezen voor sterke rassen. Want voor een sterk ras moet je, in mijn ogen, toch een paar eigenschappen hebben, die niet iedereen bezit. Ik denk wel dat het veel gebeurt dat juist onzekere mensen, die niet stevig in hun schoenen staan, kiezen voor een sterk ras. Vanuit het idee dat je hond je kan beschermen. Ik vind dat je nooit een hond moet gebruiken om je te beschermen, tenzij je bij de bewaking of politie werkt. Ook niet met aanblaffen of grommen. Ik vind persoonlijk dat mensen met elkaar te stellen moeten hebben, niet honden. En daar zit 'm de kneep want tegenwoordig zijn veel mensen bang voor elkaar. Begrijpelijk ook wel als je ziet hoe makkelijk je hond in beslag wordt genomen. Àls je hond dan een keer hapt, in een onvoorziene situatie zoals bij de topic 'hond in beslag genomen,wat nu?', moet je maar hopen dat iemand geen aangifte doet.

Daarom ben ik ook niet aan een echte herder begonnen. Shelly is mijn nepherdertje. Ik hou erg van herders vanwege hun intelligentie en mooie karakter, maar ik heb niet de eigenschappen (en de energie) die je nodig hebt voor een echte herder. Ik vroeg me laatst af, zou het kunnen dat ze in de toekomst de sterkere rassen gewoon gaan verbieden? Omdat je een incident, zelfs een ernstig incident met dit soort honden nooit helemaal kunt voorkomen. En sommige incidenten kun je niet voorkomen met wat voor soort hond dan ook. Maar goed, in Amerika gaan ze heel vaak rechtszaken met elkaar aan en daar mag je ook nog steeds een hond hebben. Ik vind het te ver gaan om het bezit van sterkere rassen te verbieden, maar zou het wel zien zitten als eigenaren verplicht werden een basiscursus of gehoorzaamheidscursus te volgen. Nou ja, veel honden, juist ook die kleintjes, zouden daar baat bij hebben.

We hebben hier veel vrijheid, en daar hoort veel verantwoordelijkheid bij. Anders moet de overheid ingrijpen, en dat zie ik minder zitten. Stel je voor dat je je hond altijd moet muilkorven bij het uitlaten vanuit de wet! Dan doe ik liever een cursus. Maar dat kan niet alles wat er kan gebeuren voorkomen. Blijft over, dat we misschien moeten leren beter met elkaar om te gaan, dan is dat allemaal niet nodig.
Lin-C
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Russische Toy Terriër
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Lin-C »

Ik snap wel wat je bedoelt, ik ben (en kom) dat soort mensen ook wel tegengekomen. Semmy loopt eigenlijk altijd los omdat ik altijd in losloopgebied loop. Mocht ik dan een hond tegenkomen die aangelijnd is, lijn ik Sem ook aan. (Moet zeggen dat ik daar ook wel eens moe van word hoor, niet-sociale honden die worden uitgelaten in losloopgebieden. Je blijft soms aanlijnen). Ik heb dan zelf wel een sociale hond maar er is wel eens spanning tussen hem en een andere intacte reu. Als ik dan zeg dat Sem moet doorlopen doet hij dat, ik erger me er dan ook aan als het andere baasje zijn hond (reu) niet bij zich roept of aanlijnt. Het kan dan namelijk wel fout gaat als de andere hond vervelend/opdringerig/dominant blijft doen.

Het enige wat je kunt doen is zorgen dat jouw honden luisteren en jij jouw honden wel onder controle hebt. Meer valt er niet echt te doen, sommige mensen boeit het gewoon niet en snappen ook niet hoe vervelend het voor een ander kan zijn.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik vind het lastig. Ik hou Luca altijd bij me en uit de buurt van andere reuen. Niet omdat hij er direct op klapt maar hij gaat wel lopen grommen end at kan voldoende uitlokken bij een andere reu. Maar is het een valse hond? Nee. Is het een stoere hond? Nee. Gewoon een simpele kruising maar niet altijd even lief naar onbekende reuen. Ik laat hem dus alleen maar los op plekken waar of geen andere honden komen, of de boel goed overzichtelijk is :)
kipo
Zeer actief

Nanna schreef:
Fizgig schreef:Eigenlijk vind ik dat eigen verantwoordelijkheid begint bij het uitkiezen van welk soort hond bij je past.
Dit dus.

Ik vind het heel flauw om huilerig het vingertje naar andere te wijzen ( "ZIJ houden hun honden niet bij zich") als je zelf met een potentiële bijter rondloopt.
Dat hóef je nl. niet te doen hoor. :19:
En ik vind in aanleg agressieve honden ook niet thuishoren in flats en drukbevolkte woonwijken. Alleen al voor het beest zelf niet.
Als je als a.s. eigenaar dáár nou eens naar kijkt en op let voor je met je stoere 'sterke ras' thuiskomt, kon het je weleens een hoop gedoe en gezeur schelen :ok:
Behalve dan dat je niet altijd aan een pup kunt zien of hij wel of niet leuk met andere honden gaat zijn als 'ie groot is. En dan heb ik het niet over rassen waar je bij voorbaat van weet dat ze als volwassene meestal niet met soortgenoten kunnen, daar kun je rekening mee houden, maar je kunt ook pech hebben en tijdens het opgroeien van je pup een of meer vervelende incidenten meemaken, waardoor jouw hond niet meer zo dol is op soortgenoten.
Als je er alles aan doet om andere honden tegen jouw hond te beschermen, mogen de eigenaren van die andere honden daar best een beetje aan meewerken. En dan bedoel ik heus niet dat iedereen je, al buigend, vrij baan moet geven, maar als je het vraagt, kan een ander zijn hond toch even bij zich houden ipv dom commentaar te geven.
kipo
Zeer actief

Nanna schreef:
kipo schreef: je kunt ook pech hebben en tijdens het opgroeien van je pup een of meer vervelende incidenten meemaken, waardoor jouw hond niet meer zo dol is op soortgenoten.
Als je er alles aan doet om andere honden tegen jouw hond te beschermen, mogen de eigenaren van die andere honden daar best een beetje aan meewerken. En dan bedoel ik heus niet dat iedereen je, al buigend, vrij baan moet geven, maar als je het vraagt, kan een ander zijn hond toch even bij zich houden ipv dom commentaar te geven.
Ja, in een ideale wereld wel ja ;-)
De werkelijkheid leert ons echter dat dit meestal niet zo werkt. En van heel veel mensen is het niet eens onwil maar gewoon onwetendheid. Die hebben gewoon een hondje voor de fun en buiten moet ie speuluhhhh!
Daarom zeg ik al, als je het vraagt! Verder heb je wel gelijk, maar frustrerend is het soms wel.
EstherK
Zeer actief
Contacteer:

Iedereen die de hond los laat moet zich ervan doordrongen zijn dat hij/zij zelf verantwoordelijk is voor de gevolgen.

Ik laat Benthor en Mukkie alleen los in overzichtelijke gebieden. Benthor omdat hij kan patsen en Mukkie omdat ze met iedere hond kennis wil maken. Een tweede eis is dat het gebied absoluut veilig moet zijn. Iarik staat goed onder appel dus die loopt ook op andere plekken los (waar geen aanlijnplicht is).

Als ik Benthor los laat en hij loopt een verwonding op omdat hij bij een aangelijnde reu gaat lopen patsen dan zie ik dat toch echt als mijn eigen verantwoordelijkheid. Excuses aan de andere eigenaar zou ik ook op zijn plaats vinden want die heb ik er immers mee opgezadeld. Gelukkig is dat nog nooit gebeurd.
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Ik denk dat eigen verantwoordelijkheid alleen begint en niet eindigt, hoe lastig dat soms ook kan zijn.
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
Cash
Zeer actief

Nanna schreef:
Fizgig schreef:Eigenlijk vind ik dat eigen verantwoordelijkheid begint bij het uitkiezen van welk soort hond bij je past.
Dit dus.

Ik vind het heel flauw om huilerig het vingertje naar andere te wijzen ( "ZIJ houden hun honden niet bij zich") als je zelf met een potentiële bijter rondloopt.
Dat hóef je nl. niet te doen hoor. :19:
En ik vind in aanleg agressieve honden ook niet thuishoren in flats en drukbevolkte woonwijken. Alleen al voor het beest zelf niet.
Als je als a.s. eigenaar dáár nou eens naar kijkt en op let voor je met je stoere 'sterke ras' thuiskomt, kon het je weleens een hoop gedoe en gezeur schelen :ok:
Nou dan kun je dus eigenlijk wel gewoon stoppen met het nemen van honden?
Natuurlijk weet ik dat ik met het kopen van een herderpup de kans loop dat deze buitensporig agressief kan worden en dat je bij een golden veel minder risico's loopt maar dan nog.
Hera is de enige herder die ik heb gehad/opgevangen heb die zo agressief is naar andere honden.
De anderen waren gewoon sociale exempleren waarbij er 1 zich rustig verrot liet bijten zonder ook maar te denken aan terug te bijten. tsja.

Daarbij wijs ik bijv. niet huilerig met een vingertje hoor. Ik weet dat ik met die, in jouw ogen, kut herder loop en dat het in eerste instantie allemaal mijn eigen grote probleem is. Maar jezus, kunnen we nog rekening met elkaar houden?
Ik heb er daarbij alle begrip voor als er een keer een hond toch komt buurten, geen probleem. IK hou mijn herder wel de lucht in, niks aan het handje.
Maar zoals in mijn voorbeeld, ja ik vind dat echt jammer.
Alsof ik het nou zo ontzettend grappig en geinig vind dat Hera is zoals ze is. IK had ook liever gehad dat ze was geweest als Cash of Kimba of Ghaya of Chello.
AfbeeldingAfbeelding
Cash
Zeer actief

En dan nog even je ene zinnetje "dat hoef je niet te doen hoor" over het rondlopen met een agressieve hond.
Wat wil je dan? Moet ik haar maar in laten slapen? Omdat anderen dus te beroerd zijn hun honden bij zich te houden op plaatsen waar ze niet eens los mogen? Omdat mensen honden los hebben lopen die totaal niet luisteren en maar als idioten rond rennen? Alweer op plaatsen waar het niet mag?

Jij kunt het je nauwelijks voorstellen, dat weet ik wel maar Hera betekend voor mij net zoveel als jouw sociale hondjes voor jou doen hoor.
AfbeeldingAfbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Maahaar Nanna, ook die ene golden kan niet de liefste zijn?
Beter nog, de meeste goldenreuen hier in de omgeving zijn geen doetjes. Die patsen ook naar andere reuen... Nu blijft dat vooral bij patsen en grommen, ze maken elkaar niet af ofzo maar ook die reuen zijn niet altijd de schatjes...
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

tja, ik los het zelf wel op dan. als een eigenaar dat niet doet.

heb al zo vaak honden van Buster afgetrokken. Buster weet het ook, en mag van mij dan niks terugdoen. ik pluk die hond er wel af, en met mijn lichaamshouding weet ik die hond ook wel duidelijk te maken dat hij niet terug moet komen. een stap naar de hond doen, en je arm naar voren wijzen ``wegwezen``!

dan moet ik er wel bijzeggen, dat ik gelukkig nog nooit een mens- agressieve hond heb meegemaakt. of zo ie zo een ``red-zone``case. dit waren dan gewoon etter-hondjes, die dachten even te rellen. ja, mooi niet dus :pffff:

ik vind trouwens wat cesar Millan hierover zegt: dat dat de kansen zijn, om je als roedelleider op te stellen, ook naar die andere hond toe. heel erg goed :ok:
Buster weet dan ook, dat ik het regel. daar kan hij van op aan. en zal dus niet snel terug knokken, als ik er ben.

maar nogmaals, ik ben nog nooit een red-zone tegen gekomen.
Echo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toy Poedel

Ongelezen bericht door Echo »

Ik ken anders ook een schapendoes die elke hond die haar niet aanstaat (en dat zijn er een boel) probeert aan te vliegen met trekken aan de riem en blaffen en grommen. Of ze echt zal bijten weet ik niet maar het is dus wel zo dat de ene hond de andere niet is.
Je kunt het moeilijk voorspellen. Bij het ene ras kun je ervan uit gaan dat er hond agressie is, en bij sommige kán dit ook, maar is lang niet altijd zo. En dan zijn er de rassen waar je het niet van verwacht, en daar ook zitten agressos tussen!

In een ideale wereld houdt iedereen rekening met elkaar maar helaas is dat niet zo. Als je daar niet tegen kunt moet je óf verhuizen ergens waar je niemand tegen komt, óf geen hond nemen, óf voor herplaatsers gaan die poeslief zijn. Bij pups weet je dus idd niet altijd hoe ze uiteindelijk zijn.
Dat betekent niet dat die mensen die geen rekening met anderen houden niet super irritant zijn.
Groetjes van Eva en pootje van Jerry!
Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

EstherK schreef:Iedereen die de hond los laat moet zich ervan doordrongen zijn dat hij/zij zelf verantwoordelijk is voor de gevolgen.

Ik laat Benthor en Mukkie alleen los in overzichtelijke gebieden. Benthor omdat hij kan patsen en Mukkie omdat ze met iedere hond kennis wil maken. Een tweede eis is dat het gebied absoluut veilig moet zijn. Iarik staat goed onder appel dus die loopt ook op andere plekken los (waar geen aanlijnplicht is).

Als ik Benthor los laat en hij loopt een verwonding op omdat hij bij een aangelijnde reu gaat lopen patsen dan zie ik dat toch echt als mijn eigen verantwoordelijkheid. Excuses aan de andere eigenaar zou ik ook op zijn plaats vinden want die heb ik er immers mee opgezadeld. Gelukkig is dat nog nooit gebeurd.
Hier kan ik mij volkomen in vinden :flower:
ik zou me zelf kapot schamen als het voor komt , ben toch verantwoordelijk voor dat kleine ding .
maar zal zeker als iemand een hond aan de lijn heeft en toots zou er heen gegaan zijn in de aanval die persoon niets kwalijk nemen . wel mezelf . en ik zou mijn excuzes maken .

echter is toots als hij aangelijnd is een stuk feller dan los , en als ik hem aan lijn in de woonwijk zelf waar hij niet los mag omdat daar autos rijden en die zien hem niet . en als er daar een hond op hem af komt dan vraag ik de eigenaar wel aan te lijnen of bij zich te houden . want aan de riem kan toots echt heel fel zijn en dat zou verkeerd begrepen kunnen worden .

ik merk hier in de wijk dat er veel mensen anders zijn . veel mensen geven grote honden eigenaren de schuld van alles en nog wat . maar dit zijn wel een bepaald soort mensen die hun hondjes nooit los durven laten , en bij het minste geringste gaan schreeuwen als ze een hond zien lopen die ze eng vinden .
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Cash
Zeer actief

Nanna schreef:
Cash schreef:
Alsof ik het nou zo ontzettend grappig en geinig vind dat Hera is zoals ze is. IK had ook liever gehad dat ze was geweest als Cash of Kimba of Ghaya of Chello.
Je hebt nog geluk. Dat het niet omgekeerd is: dat de hele rest van de bups agressief is en Hera alleen niet ;-)
Ik blijf erbij: met het kiezen van een dergelijk ras wéét je dat je problemen kunt krijgen. Hoeft niet, maar de kans is duidelijk groter dan bij de gemiddelde retriever of gezelschapshond. Laten we wel wezen.
En ja, in gebieden waar een aanlijnplicht is houdt bijna geen mens zich daaraan :19: . Dat is een gegeven. Het zou anders moeten, maar zo is het nou eenmaal niet.
Ik vind een grote agressieve hond als een Komondor leuk. Maar die neem ik zoals ik nu woon niet. Omdat ik me niet 80 kilo boosheid op zie hijsen als er wéér eens iemand blijk geeft van schijt aan de regels of grote onkunde. Het is maar net hoe moeilijk je het jezelf wilt maken hoor.
Dan heb je het dus al over een ras als de komondor. Nee die zal ik dus ook nooit aanschaffen omdat ik dan zeker weet dat ik met een agressief ding opgescheept zit. Net zoals ik nooit een stafford zal nemen.
En net zo goed als dat ik nooit een jachthond zal nemen omdat ik niet zit te wachten op dat zelfstandige gejaag e.d.
Maar wat ik al zei; ik ken genoeg sociale herders. Ik vind de kans dat het 'mis' gaat bij een herder gewoon fifty-fifty.
AfbeeldingAfbeelding
EstherK
Zeer actief
Contacteer:

Jip schreef:Ik vindt een Herder niet te agressief om in een drukke woonwijk te wonen maar je kan verwachten van een waak en verdedigingshond dat het geen hond is die makkelijk in de omgang buiten is en lekker sociaal...........

Een ander ras zal toch iets makkelijker omgaan met prikkels van de buitenwereld .........ze zijn er wel hoor die Herders die nergens van onder de indruk zijn maar ze zijn er niet veel.
Je bedoelt het vast anders dan het nu overkomt. Een "herder is een waak en verdedigingshond" en "er zijn maar weinig herders die nergens van onder de indruk zijn". Dat rijmt toch niet?

Iarik is een waak- en verdedigingshond. Uiteraard heeft hij een andere persoonlijkheid dan een herder. Hij is verder zeer sociaal naar mensen en andere honden, dat past in mijn ogen juist heel goed bij een waak- en verdedigingshond. Hij is de rust zelve.
Hij is nergens van onder de indruk, behalve van de aanwijzingen van zijn bazen. Als hij overal van onder de indruk zou zijn dan had ik een ongeleid projectiel in handen. :schrik:
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Mijn eigen verantwoordelijkheid begint en eindigt bij mijzelf.
En andere mensen veranderen gaat niet lukken dus kun je de oplossing beter in jezelf zoeken.
Toen Orson nog leefde ergerde ik me ook wel dood hoor aan ongeleide projectielen die op je af kunnen en mogen vliegen.
Maar voor mij lag de oplossing toch in zo met hem trainen dat er overal met hem gelopen kon worden indien nodig.
Niet altijd los nee, en toen hij jong was ook weleens met muilkorf om.
Toen we eenmaal de knopjes op hem hadden gevonden :mrgreen: had hij relatief veel vrijheid voor een toch behoorlijk scherpe hond.
Maar wel op de daarvoor bestemde plekken en in situaties die veilig genoeg waren.
Cash
Zeer actief

Een herder hoort in mijn ogen een hele stabiele hond te zijn die in beginsel niet overal maar op meent te moeten reageren en je in die zin dus overal bovenop moet zitten bij het opgroeien van een pup naar volwassen hond.
Ze moeten er staan indien nodig en ze mogen heus alert zijn maar verder....

Cash had dat trouwens wel als jonge hond. Alles wat maar 'anders' was daar moest op gereageerd worden. Ik heb dat dus echt moeten begeleiden en nu is er niks meer aan de hand maar 'normaal' vond ik dat niet.
AfbeeldingAfbeelding
Cash
Zeer actief

Dat zal allemaal best wel maar ik heb dus geen zin om van alles uit de kast te moeten gaan halen zodat ik een jachthond krijg die netjes bij mij blijft.
Ik wil een ras ala een herder, die gewoon lekker mee hobbelt en niet de halve wandeling bezig is met het spotten van wild.
Het zelfstandige in deze rassen trekt mij gewoon niet.

Nu snap ik trouwens dat jouw honden misschien netjes bij je blijven hoor maar ik heb toch iets teveel van dit soort rassen gezien (op wandelingen, in opvang gehad, bij vrienden etc) die dus wel heel veel ruimte nemen. Zoveel ruimte dat ik mij daar niet fijn bij voel. Terwijl een jachthonden liefhebber daar wellicht niet warm of koud van wordt.
AfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”