Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

kale plekjes, Update, Cushing

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

annemick
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

kale plekjes, Update, Cushing

Ongelezen bericht door annemick »

Ik ben met Mickey half oktober bij de dierenarts geweest omdat ze binnen korte tijd 2 kale plekjes op haar rug kreeg. Op het schraapsel zelf van de plekjes was op eerste gezicht niets te zien maar ze bleek oormijt te hebben en volgens de DA wil dat weleens overslaan naar de huid waar de mijt dan tunneltjes graaft en voila, kale plekjes.

Ik heb Otimectin voor de oren meegekregen en Stronghold pipetten voor in ieder geval 2 maanden omdat die ook i.t.t. andere merken wel werkt tegen oormijt.

Een maand terug waren wij in Frankrijk, heb haar daar eens uitgebreid gewassen (voor het eerst in jaren weer eens) en lekker in het zonnetje laten drogen, ze had er verder ook geen kale plekjes bij gekregen, tot natuurlijk een week later, dacht dat ik misschien door het wassen de stronghold beschermlaag kwijt was en aangezien het alweer bijna tijd was een nieuw pipet stronghold gegeven.

Alles leek eigenlijk goed geen nieuwe plekjes er meer bij tot ik gisteren op haar zij verschillende kleine plekjes zag waar opeens haar aan het los laten was, zij begint er ondertussen behoorlijk door de motten aangevreten uit te zien :ugh:

Heb maar gelijk een afspraak gemaakt bij de DA want het moet volgens mij toch echt iets anders zijn aangezien de DA toen ook zei dat de oormijt makkelijk te bestrijden is.

Ze is natuurlijk al 10 maar is niet een hond die in de afgelopen jaren allergisch was/is voor iets specifieks, voor haar artrose geef ik carporal pijnstilling en ze krijgt trovet mobility/sasha's blend, aangezien ze dat laatste pas een paar maanden gebruikt gaf ik dat vorige keer bij de DA aan als mogelijke oorzaak maar dat vond zij niet waarschijnlijk, het zou ook erg jammer zijn als ze er allergisch voor zou zijn aangezien het haar artrose erg goed doet een paar weken na gebruik zag ik al verbetering en dat is alleen maar nog meer verbeterd.

Heeft een van jullie ervaring met kale plekjes die niet jeuken waarbij de haren in klompjes uitvallen? Kan misschien helpen als ik vanmiddag bij de DA ben.
Laatst gewijzigd door annemick op 03 jan 2012 00:29, 4 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
annemick
Zeer actief

Re: Nog meer kale plekjes, ga naar dierenarts vanmiddag

Update

Tja, echt goed nieuws is het waarschijnlijk niet, het lijkt op de ziekte van Cushing.

Dit was de reguliere DA en niet de invalster, dan baal ik zo dat ik nu een paar maanden verder ben terwijl het hier toch wel van belang is bij behandeling dat je op tijd bent en heb ik de afgelopen maanden verloren doordat we behandelden voor oormijt :gvd:

Ik moet deze week urine opvangen van aantal dagen en pilletjes geven daarmee wordt de test gedaan maar volgens DA leek het er wel heel sterk op, en eigenlijk heeft ze alle symtomen behalve lusteloosheid, ze is wel wat rustiger (maar nog steeds vrolijk) dan jaartje terug maar dat vond ik ook niet zo heel gek nu ze 10 is.
Vandaag is ook al urine bekeken en bloedanalyse gedaan, licht verhoogde waarde van leverenzym en HGB (hemoglobine?) de rest allemaal normaal en uit urine test bleek dat ze inderdaad veel drinkt.

Mocht het inderdaad Cushing zijn hoop ik dat we erop tijd bij zijn met de medicijnen omdat het anders toch een aflopende zaak zou zijn op den duur.
Zijn er hier forummers met ervaring met ziekte van Cushing?

edit: toevoeging
Laatst gewijzigd door annemick op 01 dec 2011 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: kale plekjes, ga naar dierenarts.... Update,Cushing?

Ongelezen bericht door sbientje »

ik weet dat iemand die ik van het labradorforum ken er wel wat ervaring mee heeft, ze zit ook hier maar ik weet haar gebruikersnaam even niet.. wie weet komt ze nog langs, ik ga iig op zoek naar haar naam :)

edit - Lunatic :)
annemick
Zeer actief

Dank jullie wel,
heb toen ik thuis kwam natuurlijk gelijk gegoogeld en wat ik in Nanna's info ook zag was dat het leverenzym verhoogd kan zijn en laat dat nou net ook vandaag het geval bij Mickey zijn geweest.
Nu nog de officiele test afwachten en als het inderdaad Cushing is hoop ik dat de medicijnen aanslaan, moet zeggen dat weer een operatie voor Mickey mij niet echt fijn in de oren klinkt behalve als het een kleine ingreep is maar dat lijkt mij niet of ik moet mij vergissen, misschien moet ik nu nog niet te ver vooruit lopen op de zaken en het echte oordeel afwachten.
Afbeelding
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH

Ongelezen bericht door freskin »

Jacky (je kan via de zoekfunctie wel topics van haar vinden) heeft een hond die al geruime tijd cushing heeft. Met medicijnen gaat het wel goed met hem, geloof ik.

Hopelijk valt het nog mee. En mocht het wel cushng zijn ze met medicijnen nog heel lang mee kan :wink: Sterkte met Mickey :J:
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
annemick
Zeer actief

@ Freskin
Dank je wel, zal dat ook even napluizen.
Afbeelding
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 boomertjes

Ongelezen bericht door gemini6 »

De Shih Tzu van de buren heeft Cushing gehad en kreeg Vetoryl.
Ze heeft daarna nog een jaar of 2 a 3 geleefd en overleden aan een hartkwaal.

Maar is het misschien demodex?? Dit kan ook bij ouder wordende honden voorkomen waarbij
de weerstand minder wordt. Als ik kale plekken hoor denk ik daar altijd als eerste aan.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

sbientje schreef:ik weet dat iemand die ik van het labradorforum ken er wel wat ervaring mee heeft, ze zit ook hier maar ik weet haar gebruikersnaam even niet.. wie weet komt ze nog langs, ik ga iig op zoek naar haar naam :)

Klopt, mijn westie heeft cushing gehad, ze had een gezwel in de hypofyse, ze heeft vertoryl gekregen wat wel hielp tegen het vele plassen, maar ze kreeg al snel allerlei andere dingen erbij, ineens niet meer kunnen lopen e.d. helaas is ze er dus niet oud mee mogen worden :( (ze was 11 toen ze het kreeg)

Sterkte met Mickey :roos:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
annets
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse cocker spaniel

Ongelezen bericht door annets »

Mijn vorige hond had ook Cushing.
Toen ik las van dat kaal worden, dacht ik daar gelijk aan.
9 keer per dag liet ik hem op straat en dan nog plaste hij binnen.
Zijn haar werd dun en groeide langzaam.
Tijdens het uitlaten, bleef ie af en toe gewoon stil staan.
Ook liep hij langzaam.
Hij was ongeveer 10 jaar.
Hij kreeg na onderzoek, meds, weet alleen niet meer welke.
Na 10 dagen meds, werd hij erg ziek en hebben we hem laten inslapen.
Weet dus niet of de meds zouden helpen.
Gr. van Annet, James en haar 4 duveltjes, en Bowie vanaf de regenboogbrug.
Afbeelding
annemick
Zeer actief

gemini6 schreef:De Shih Tzu van de buren heeft Cushing gehad en kreeg Vetoryl.
Ze heeft daarna nog een jaar of 2 a 3 geleefd en overleden aan een hartkwaal.

Maar is het misschien demodex?? Dit kan ook bij ouder wordende honden voorkomen waarbij
de weerstand minder wordt. Als ik kale plekken hoor denk ik daar altijd als eerste aan.

Bij mickey is het juist niet bij de kop of poten maar op het lichaam meer de rug en zijkant, juist haar oren zijn b.v. helemaal mooi gaaf, blijkbaar bij Demodex begint het juist bij de kop.
Ik gaf wel aan dat de eerste kale plek eigenlijk begon na een kleine operatie in september voor het weghalen van een bult, dus weerstand leek mij ook wel wat. Maar met alle andere symtomen erbij had hij toch sterk vermoeden Cushing.
Afbeelding
annemick
Zeer actief

Lunatic schreef:
sbientje schreef:ik weet dat iemand die ik van het labradorforum ken er wel wat ervaring mee heeft, ze zit ook hier maar ik weet haar gebruikersnaam even niet.. wie weet komt ze nog langs, ik ga iig op zoek naar haar naam :)

Klopt, mijn westie heeft cushing gehad, ze had een gezwel in de hypofyse, ze heeft vertoryl gekregen wat wel hielp tegen het vele plassen, maar ze kreeg al snel allerlei andere dingen erbij, ineens niet meer kunnen lopen e.d. helaas is ze er dus niet oud mee mogen worden :( (ze was 11 toen ze het kreeg)

Sterkte met Mickey :roos:
Dank je wel, wat triest voor je westie dat de vertoryl niet goed heeft geholpen.
Afbeelding
annemick
Zeer actief

annets schreef:Mijn vorige hond had ook Cushing.
Toen ik las van dat kaal worden, dacht ik daar gelijk aan.
9 keer per dag liet ik hem op straat en dan nog plaste hij binnen.
Zijn haar werd dun en groeide langzaam.
Tijdens het uitlaten, bleef ie af en toe gewoon stil staan.
Ook liep hij langzaam.
Hij was ongeveer 10 jaar.
Hij kreeg na onderzoek, meds, weet alleen niet meer welke.
Na 10 dagen meds, werd hij erg ziek en hebben we hem laten inslapen.
Weet dus niet of de meds zouden helpen.
Toch best wel wat mensen met ervaring met Cushing :ugh: sterkte met het verlies van je hond.

Mickey drinkt best veel maar heeft nog geen last van incontinentie, ze heeft wel langzamer groeiend haar en dus die rare kale plekken, ze loopt ook wel langzamer maar ja ze heeft ook artrose dus moet zeggen dat ik dat eigenlijk ook wel verwachte. Mickey wil ook wel eens stil blijven staan, heeft ze trouwens altijd wel last van gehad, ze is nogal een nieuwsgierig aagje die alles in de gaten wil houden, dus is het wel een alerte manier van stilstaan, als ik wat reakties lees hier hoop ik dan toch dat als het Cushing blijkt te zijn dat zij nog niet te ver heen is om te behandelen.
Afbeelding
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër

Ongelezen bericht door flatcoat »

Is het bloed al onderzocht op schildklierfunctie? Vertraagde schildklier geeft bijna dezelfde symptomen.
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
annemick
Zeer actief

flatcoat schreef:Is het bloed al onderzocht op schildklierfunctie? Vertraagde schildklier geeft bijna dezelfde symptomen.
Kan mij niet herinneren dat het werd genoemd, heb hieronder de test van gistermiddag, weet niet of het ertussen zit of dat dat weer een aparte test is.
Als het geen Cushing is zal ik het noemen, al wil ik dan zo wie zo verder om te ontdekken wat er dan aan de hand is voordat ze helemaal kaal is, dat er iets is is wel duidelijk.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door annemick op 14 aug 2012 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
*Esther
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door *Esther »

Mijn Boxerteef was ook al flink op leeftijd toen ze in haar flanken kale plekken kreeg: schildklierprobleem...Eenmaal ingesteld heeft ze het op dagelijkse medicijnen nog anderhalf jaar goed gedaan en moest ik haar om een andere medische reden in laten slapen.
Sterkte!!
annemick
Zeer actief

Dank je wel, ben ook op schildklier gaan googelen en lijkt op eerste gezicht ook best op cushing, wie weet zal dat uiteindelijk de uitkomst zijn, klinkt in ieder geval positiever.
Afbeelding
*Esther
Zeer actief

annemick schreef:Dank je wel, ben ook op schildklier gaan googelen en lijkt op eerste gezicht ook best op cushing, wie weet zal dat uiteindelijk de uitkomst zijn, klinkt in ieder geval positiever.
Wat je bij schildklierproblemen ook hoort is dat de hond somberder is en ook deze uitstraling heeft. Mij is dat bij mijn Chelsea niet opgevallen omdat de verandering zo langzaam gaat. Maar eenmaal aan de medicijnen is ze opgeknapt en dus ook vrolijker geworden.
Ik duim voor Mick!!
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër

Ongelezen bericht door flatcoat »

Bij schildklier wordt TSH, T3 en T4 onderzocht (als ik me goed herinner). Mijn vorige hond had het en zij had geen kale plekken maar werd zienderogen dikker, steeds slomer en keek erg zielig/depri uit de ogen.
De afkortingen hierboven zeggen mij niets :oeps: Maar deze link geeft veel info http://www.shelties.nl/gezond/schildklier.htm
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Wat een zorgen :( sterkte en ik duim voor Mickey!
Afbeelding
annemick
Zeer actief

Wat ik nu veel lees over schildklier problemen en wat Mickey dan weer niet heeft is dat depri of uitgeblust zijn, zij is nog behoorlijk vrolijk alleen wat langzamer, "rende" vanmiddag weer rond met haar bal en moet die regelmatig voor haar verstoppen zodat ze het weer kan vinden, door het dolle als er vrienden/familie langs komt enz. dus dat gedeelte rijmt niet echt maar er zullen wel verschillende stadia zijn, ook bij Cushing.
Afbeelding
*Esther
Zeer actief

Chels was ook niet depri hoor, wel wat slomer. Nou ja...ik hoop t gewoon voor je. Dat zou beter te behandelen zijn.
Ik blijf je volgen hoor :lief:
annemick
Zeer actief

*Esther schreef:Chels was ook niet depri hoor, wel wat slomer. Nou ja...ik hoop t gewoon voor je. Dat zou beter te behandelen zijn.Ik blijf je volgen hoor :lief:
Hoop het ook :ok: , maar het liefst dat het gewoon een of ander stom kruipbeestje is die ze over het hoofd zien en met een flinke shampoo beurt weg is, wishful thinking :engel:
Afbeelding
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 boomertjes

Ongelezen bericht door gemini6 »

Het blijft toch nog even afwachten, maar zal ondertussen voor je duimen.
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

De resultaten zoals hierboven wijzen niet echt direct naar Cushing. Bij Cushing verwacht je in het bloedbeeld:
* Stressformule (veel neutrofielen en weinig lymfocyten). De lymfo's zijn wel een beetje (te?) laag (de meeste boeken houden 1.0 als laagste waarde aan) maar de neutro's zijn normaal.
(in 85% van de gevallen)
Bloedbiochemie:
Verhoging ALKP (in 90% van de gevallen)
Verhoging ALT (bij jou wel verhoogd maar zo weinig dat dat niet relevant is) (75% van de gevallen)
Hyperglicemie (glucose dus) (60% van de gevallen).

Weet je de waarde van de urinedichtheid? Die is bij Cushing meestal sterk verlaagd (lager dan 1.007 ongeveer).

Wanneer de schildklier niet goed werkt verwacht je meestal (75% van de gevallen) een verhoogd gehalte Cholesterol te zien, en dat is bij jou ook niet het geval.

Waarmee ik niet wil zeggen dat hij geen Cushing of hypothiroidy kan hebben, maar ik zou eerst naar andere oorzaken voor die kale plekjes zoeken, dan pas aan een hormonaal probleem gaan denken. Zeker als de urinedichtheid boven de 1.007 ligt.

Groetjes,

Kees
annemick
Zeer actief

Kees, bedankt voor je uitleg.
Ik weet de urinedichtheid niet alleen dat de DA na urine onderzoek zei dat ze echt veel te veel drinkt.
Omdat ik paar dagen voor werk in buitenland zit begin ik dinsdag met de 3 daagse urine test met dexamethason.
Hopelijk wijst dat ook op iets anders en kunnen we verder zoeken.
Afbeelding
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pets_Passion »

Mijn Tascha had ook Cushing, heeft er ruim 4 jaar prima mee geleefd en is uiteindelijk ingeslapen omdat ze een tumor bij haar lever had.
Vetoryl werkt vaak heel goed.

Bij een operatie halen ze de hele hypofyse ook weg. Je moet dan dus de werking van de hypofyse kunstmatig gaan vervangen.
Is ook erg duur.

Bij Tascha hebben we daar niet voor gekozen, Vetoryl was voor haar gelukkig een goede optie.
Je hebt nog een ander, veel heftiger medicijn. Deze vernietigd (deels) de bijnieren waardoor je de productie van bijnierhormonen ook kan beïnvloeden.
In Amerika is dat medicijn wel populair, of was tenminste 4 jaar terug, maar dan zoeken ze bewust naar een dosis waarop de bijnieren nog wel functioneren.
In NL was in die tijd nog de mening dat je gewoon de boel vernietigd en dan kunstmatig gaat vervangen. Vandaar dat ik daar toen niet voor koos.

Succes met de diagnose.

Karen
Afbeelding

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

hopelijk komt er snel duidelijkhedi wat ze mankeert....heel veel sterkte!
Afbeelding
*Esther
Zeer actief

Heb je soms al wat meer duidelijkheid gekregen inmiddels?
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

ik ben ook wel benieuwd hoe het nu gaat ja..
annemick
Zeer actief

Helaas, weet ik het nog niet, krijg deze week uitslag van de cushing test :ugh: duurt wel lang allemaal.
Mickey wordt ondertussen nog kaler, veel kleine plekjes erbij en drinkt nog steeds erg veel, ze heeft nu zelfs al een keer haar kussen ondergeplast tijdens het slapen, ik probeer haar zoveel mogelijk plasjes te laten doen, ze mag ook naast de gewone wandelingen zo vaak ze wil even de tuin in, ik moet van de DA haar vooral zoveel laten drinken als ze wil.
Ik heb ook nog een keer haar urine dichtheid laten checken en die is blijkbaar hetzelfde als vorige week 1.010
Gelukkig heeft ze zelf tot nu toe er weinig last van, behalve het vele plassen, zo te zien geen pijn of jeuk.
Afbeelding

Terug naar “Medisch”