Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

dekreu - Hoelang vantevoren

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

MonaToetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
Aantal honden: 6
Contacteer:

dekreu - Hoelang vantevoren

Ongelezen bericht door MonaToetje »

Hoi,

Hoe vantevoren gaan jullie op zoek naar een geschikte dekreu voor jullie teef? En waar let je dan voornamelijk op? En stel dat je er twee reuen zijn die je wel geschikt vindt. Wat is dan dooslaggevend?
Bibi is pas 5 maanden oud maar ik heb er nu al een paar in mijn achterhoofd zitten die ik eventueel voor haar hoop te gebruiken.

Linda
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Re: dekreu - Hoelang vantevoren

Ongelezen bericht door crutz »

ehm, wisselend,
ga volgende week een teef dekken waar ik eigenlijk nog over de reu aan het nadenken was (daarom zou ze ook pas in de winter 2012/2013 gedekt worden), maar waar ik nu ineens voor tegen een leuke geschikte reu aanliep die over 4 mnd naar het buitenland is vertrokken (& de teef is 3 jaar oud, dus het kan ook)

maar heb voor een teef die we aangehouden hebben uit het H nest (nu 7 mnd oud) al 2 mnd een reu in gedachten die het tzt wrs ook wel gaat worden (kan nu mooi zijn eerste nakomelingen opvolgen de komende anderhalf jaar)

& heb van de zomer voor volgend jaar zomer & winter 2 reuen besproken voor 2 andere teven, lange termijn planning dus, maar was daar al zeker van....

bij 2 geschikte reuen, wat is doorslaggevend, karakter & gezondheid, dus die die me het meeste aanspreekt...
Agostini
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herders, Mechelse Herder
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Agostini »

Ik ben ondertussen meer dan een jaar bezig met de juiste reu te zoeken/vinden.

In een klein ras is het uiteraard ook veel moeilijker om een gepaste reu te vinden. Ik heb gaande weg een lijstje van reuen opgemaakt, er is een top 3 overgebleven. Waarom het juist die bepaalde reu geworden is? :19:
Hij bevalt me gewoon enorm, heb er steeds een boontje voor gehad, ... dus hem gebruik ik eerst.
Dianavdberkt
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dianavdberkt »

Hier eigenlijk hetzelfde. kost bijna 1 jaar om een goede reu te vinden op nederlandse bodem. Soms heb ik er al op het oog die ik gewoon een hele tijd volg. mijn gevoel moet ook goed zijn bij de reu. Dan nog kijken of de betreffende reu meerwaarde ( karakter) heeft voor mijn teef en in 4 generaties gezond is. Buiten dat moet de bloedvoering ook een toegevoegde waarde hebben op de teef.
Rahne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tamaskan
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rahne »

Ik ben ook al meer dan een jaar bezig om een reu uit te kiezen en nog steeds twijfel ik, zo lastig. Er zijn maar 8 reuen beschikbaar bij de Tamaskan en die zitten allemaal ver weg (Engeland/Schotland). De reu moet goede heupen hebben en vrij zijn van DM, en ik wil dat hij niet te dicht verwant is aan mijn teef. Maar ik wil ook het liefst een reu die niet al te vaak is gebruikt en een fijn karakter heeft. En dan heb ik nog helemaal niet naar het uiterlijk gekeken..
-Rahne-
Afbeelding
Nederlandse Tamaskan Club: http://www.tamaskan-dog.nl
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik ben altijd op zoek.
Alles wat potentieel geschikt is sla ik op, ook voor eventueel door mij gefokte teefjes die elders zitten, als tip zeg maar ;)
Ca een half jaar van te voren ga ik selecteren.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

Marjoleine schreef:Ik ben altijd op zoek.
Alles wat potentieel geschikt is sla ik op, ook voor eventueel door mij gefokte teefjes die elders zitten, als tip zeg maar ;)
Dit, soms al voor geboorte potentiele reuen op het oog, keuze hangt dan af hoe teef zich ontwikkeld. Volg interessante reuen sowieso, voor eigen teven of als tip
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

dat dus idd, loop regelmatig tegen interessante reuen aan, die sla ik op, denk wat ik er evt mee zou kunnen in de toekomst en als het zo ver is dan kijk ik in mijn bestand (excel met linkjes naar oa working-dog.eu of BRN nummers van bloedlijnen)
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

Fusca is nu ook 5 maanden en mijn ogen houd ik nu ook open voor potentiële kandidaten. Het hangt er vanaf hoe ze zich ontwikkelt wat voor reu ik bij haar wil. Wat zijn uiteindelijk haar sterke en mindere punten? Oriënteren, wat ik weet, zie en wat evt. nog geboren gaat worden dat doe ik wel.
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Ik ben al een aantal maanden bezig. Ushi is nu 19 maanden en wordt op z'n vroegst eind volgend jaar pas gedekt.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik heb een keer een aanvraag gehad voor een teef die pas een jaar later loops zou worden. Dat vond ik erg prettig, meer dan genoeg tijd om alles uit te zoeken.
En een keer een aanvraag gehad voor een teef die elk moment loops kon worden, en dan ook graag gedekt a.u.b. Die heb ik afgewezen, onder andere omdat ik dus niet genoeg tijd had om dingen uit te zoeken.
v. 't Brabantse Bont
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door v. 't Brabantse Bont »

Ik ben ook al een hele poos aan het zoeken, terwijl een eventueel volgend nestje ook nog ongeveer 1 jaar op zich laat wachten. Ik hou me ook niet aan de dekreuen-lijst en kijk ook verder dan dat. De reu die ik op het oog heb voor Senna, was ook pas 15 maanden toen ik de bazin benaderde om te vragen of hij op de reuenlijst zou komen. Ja, dus. Ondertussen is hij 18 maanden en over ongeveer 1 jaar wil ik hem gaan gebruiken indien de combinatie goedgekeurd wordt, maar ik verwacht daarmee geen problemen. Dat wil dus zeggen dat ik nu +- 1 a 1,5 jaar van tevoren kijk.

Met Senna's eerste nestje was ik ook al lange tijd aan het zoeken.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

dit inderdaad.
Idem met teven trouwens. Die sla ik ook op onder de noemer interessant en die ik in het oog hou moesten ze een nest krijgen.
Niet dat ik veel honden wil, verre van, aan 1 actieve hond heb ik immers mijn handen vol, maar ik wil ooit wel verder met een nakomeling van mijn eigen hond. Dan dus graag in combinatie met een teef die me interesseert. Ik heb er zo al één in gedachten, fokker weet ervan en heeft eveneens interesse in mijn reu. (alleen vind ik de fokker niet zooooo interessant, dan prefereer ik wel een ander fokker, maar allé, zowiezo is dat nog een meer jarenplan).

Om maar te zeggen: al wat interessant is, hou ik in de gaten :engel: Is het niet voor mezelf, dan is het voor een ander immers...
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

Abygail is 17 weken en ik ben ook al rond aan het kijken. In ieder geval zit in NL en Duitsland niks interessants op het moment. Zo wie zo val NL (als er al iets interessants was) af omdat ze niet genoeg gezondheidstesten doen

Heb wel wat leuks gezien met ook nog een heel leuk karakter. Maar het duurt nog lang eer het voorjaar 2014 is :F:
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

ik kijk altijd rond en sla alles op. In principe fok ik maar 1 nest per generatie eigen teef , Garuda is pas 12 weken maar heb al potentiele kandidaten voor de toekomst. Zodra een jaarvan te voren duidelijk is dat ik een nestje ga fokken, ga ik alles nog eens kritischer bekijken. Alle reuen die ik "opsla" zijn al door een strenge selectie heengekomen, de doorslag geeft het beste gevoel dat ik bij de reu/ combinatie krijg.

voor Solar had ik al ruim van te voren 2 reuen uitgezocht, toen puntje bij paaltje kwam koos ik pas, het werd de oudste reu die nog geen nakomelingen had, dit om de genenpoel beter te vergroten ( de andere reu en zijn broer hadden al diverse nakomelingen) en omdat de reu al op leeftijd was ( 9jaar ) wist ik al veel van zijn gezondheid en ook van zijn nestzussen ( hij had geen broer) en ook zijn eigenaresse was het meest enthousiast , dat was niet het belangrijkste maar speelde toch ook wel mee, omdat zij ook erg met het ras bezig is en de eigenaren van de andere potentiele kandidaat vonden volgens mij alles wel best....

de reu die ik nu voor Smitthy gebruikt heb, had ik al op het oog voor Solar, maar omdat ik toen KI en het overkomen van zaad uit de USA nog niet aandurfde had ik hem nog niet op die manier serieus overwogen voor Solar. Omdat een natuurlijke dekking mijn voorkeur geniet heb ik 1-2jaar van te voren wel reuen geselecteert voor SMitthy die aan deze kant van de oceaan zitten maar al met al heb ik de stap gewaagd en zaad over laten komen, en heb absoluut geen spijt :wink:

Ik weet nu ook welke kant ik exact op wil met het ras, dat maakt de selectie al een stuk "eenvoudiger " ( of juist niet haha )
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”