Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
sperziebonen dieet?
Moderator: moderatorteam
- Me_and_Sandy
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
sperziebonen dieet?
Ik heb een vraag:
De hond van mijn oom en tante is op een sperziebonen dieet op aanraden van de dierenarts, nu hoorde ik dat de hond al meer dan 2 maanden alleen maar sperziebonen eet. Ze is al flink afgevallen, zeker 5 kilo! Nu vraag ik mij af of voor zo'n langere tijd de hond geen tekort aan voedingsstoffen krijgt?
Sandy is recent gesterrilliseerd en ik ben iets minder gaan voeren, nu vroeg ik me af of het zinvol is om haar 1 dag in de week alleen sperziebonen te geven. (ze is niet te dik, maar dit wil ik ook voorkomen).
De hond van mijn oom en tante is op een sperziebonen dieet op aanraden van de dierenarts, nu hoorde ik dat de hond al meer dan 2 maanden alleen maar sperziebonen eet. Ze is al flink afgevallen, zeker 5 kilo! Nu vraag ik mij af of voor zo'n langere tijd de hond geen tekort aan voedingsstoffen krijgt?
Sandy is recent gesterrilliseerd en ik ben iets minder gaan voeren, nu vroeg ik me af of het zinvol is om haar 1 dag in de week alleen sperziebonen te geven. (ze is niet te dik, maar dit wil ik ook voorkomen).
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
- Me_and_Sandy
- Zeer actief
Re: sperziebonen dieet?
Ja
Dat was dus ook mijn reactie...
- Hutsje
- Zeer actief
dat is dus heel slecht en jazeker krijgt de hond te weinig (lees geen) voedingsstoffen binnen. gek hoor dat ze afvalt. ze moeten het wel haast verkeerd begrepen hebben, anders zou ik meteen aan andere da zoeken! een deel van de normale portie kan idd vervangen worden door sperciebonen maar niet alles.

- shibashira
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 3 x Shiba & 1 x Akita
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
OMG.... wat sneu. Sperziebonen geven alleen een vol gevoel, maar heeft verder niks geen voedingswaarden. Wat een crashdieet zeg 
Sandra & Shira, Taro, Nikki, Kaya

- Me_and_Sandy
- Zeer actief
Mijn tante legde mij uit dat het echt de bedoeling alleen sperziebonen (uit blik) te geven en ze is sinds afgelopen week weer gaan mixen met brokken. Ja ik snap ook wel dat de hond afvalt, maar vroeg mij af hoe het zat met het sperziebonen dieet zoals de DA van mijn oom en tante het heeft genoemd. Ik weet niet of de dierenarts misschien bedoelde voor een kortere tijd, maar in overleg gaat ze nu weer mixen met brok dus de DA weet van de situatie. Ik vond het ook al vreemd vandaar dat ik het even navraag hier.
- shibashira
- Zeer actief
- Contacteer:
ps. las nu je eigen vraag pas. Hier moet het duo ook afvallen. Onze eigen schuld, maar het is uit de hand gelopen. Ze krijgen minder te eten en geen tussendoortjes meer. Ik ben begonnen met fietsen en meer bewegen (ze liepen al verdomd veel, maar nu nog meer). En 1 dag in de week vasten ze. Dus krijgen ze niks. Taro heeft er best problemen mee en daarom ga ik hem vandaag eens een keer wat sperziebonen bij het eten geven, zodat die een voller gevoel heeft. Morgen is hun vastdag en krijgen ze niks.

-
~Suzanne~
- Zeer actief
Onder geen voorwaarde is dat een goed dieet.
Probeer 's gewoon minder te geven van een kwalitatief goed voer?
Suzanne
Probeer 's gewoon minder te geven van een kwalitatief goed voer?
Suzanne
- Me_and_Sandy
- Zeer actief
Een dag niks eten is voor Sandy niet te doen, na 18 uur ofzo gaat ze zowieso gal spugen.
Even ter aanvulling:
Sandy is niet te dik, maar nu na de operatie weeg ik haar voer af. Veel lopen doen we zowieso. Ik dacht als een soort vastendag (waar Sandy dus niet tegenkan) een dag sperziebonen in de week te doen.
Eigenlijk voer(de) ik ook vaak op het oog en dat gaat dus prima (nu na de operatie weer even gaan afwegen), maar onder het motto beter voorkomen dan genezen...
Even ter aanvulling:
Sandy is niet te dik, maar nu na de operatie weeg ik haar voer af. Veel lopen doen we zowieso. Ik dacht als een soort vastendag (waar Sandy dus niet tegenkan) een dag sperziebonen in de week te doen.
Eigenlijk voer(de) ik ook vaak op het oog en dat gaat dus prima (nu na de operatie weer even gaan afwegen), maar onder het motto beter voorkomen dan genezen...
Laatst gewijzigd door Me_and_Sandy op 19 okt 2011 15:52, 2 keer totaal gewijzigd.
- shibashira
- Zeer actief
- Contacteer:
Dan zou je het die dag idd met sperziebonen kunnen proberen. Dat ze toch wat in haar maag heeft.

-
~Suzanne~
- Zeer actief
?shibashira schreef:Dan zou je het die dag idd met sperziebonen kunnen proberen. Dat ze toch wat in haar maag heeft.
Waarom niet gewoon minder van een goed voer?
Een dag alleen sperciebonen is echt niet goed en als je ze uit blik geeft nog te zout ook.
Wat eventueel wel gebeurd is het aanvullen.. dus gewoon normaal eten, dan wat minder en het verschil "aanvullen"met die bonen.
Ik zie het nut niet eerlijk gezegd.
Maar echt, het "alleen bonen" al tijden lang is gewoon ronduit SLECHT; de hond mist allerlei belangrijke stoffen.
Suzanne
- dagmar88
- Zeer actief
Let dan wel op dat er niets aan toegevoegd is; vaak zit er veel zout in die blikken.Me_and_Sandy schreef:Mijn tante legde mij uit dat het echt de bedoeling alleen sperziebonen (uit blik) te geven
Dan zou ik eerder gaan voor diepvries boontjes.
Wat eet Sandy nu?
- Me_and_Sandy
- Zeer actief
Nu eet Sandy brokken (home made bij een fokker vandaan, gemaakt van groenten, lam en rijst) en smuldier... Ach ik laat die sperziebonen voor wat het is. Ik bel mijn tante wel even vanavond dan zal ik haar even uithoren. Teveel zout kan echt niet de bedoeling zijn maar de voedingstoffen zijn ook 0,0. Als ik Sandy sperziebonen zal geven kook ik zelf wel ff een portie voor haar, zonder zout.
- dagmar88
- Zeer actief
Je zegt dat je al iets minder bent gaan voeren.Me_and_Sandy schreef:Nu eet Sandy brokken (home made bij een fokker vandaan, gemaakt van groenten, lam en rijst) en smuldier... Ach ik laat die sperziebonen voor wat het is. Ik bel mijn tante wel even vanavond dan zal ik haar even uithoren. Teveel zout kan echt niet de bedoeling zijn maar de voedingstoffen zijn ook 0,0. Als ik Sandy sperziebonen zal geven kook ik zelf wel ff een portie voor haar, zonder zout.
Misschien zou je 1 x per week de brokken en smuldier kunnen vervangen met een penslapje...
En eens per week wat minder smul en dan een eitje en lik magere yoghurt.
- shibashira
- Zeer actief
- Contacteer:
Je begrijpt me niet goed Suzanne. Ik geef nergens aan dat ze sperziebonen uit blik moet geven, die eet ik zelf ook niet. Je hebt ze ook vers.Suzanne123 schreef:?shibashira schreef:Dan zou je het die dag idd met sperziebonen kunnen proberen. Dat ze toch wat in haar maag heeft.
Waarom niet gewoon minder van een goed voer?
Een dag alleen sperciebonen is echt niet goed en als je ze uit blik geeft nog te zout ook.
Wat eventueel wel gebeurd is het aanvullen.. dus gewoon normaal eten, dan wat minder en het verschil "aanvullen"met die bonen.
Ik zie het nut niet eerlijk gezegd.
Maar echt, het "alleen bonen" al tijden lang is gewoon ronduit SLECHT; de hond mist allerlei belangrijke stoffen.
Suzanne
Maar ik had het over 1 dag vasten voor een hond. Dat dat juist goed is voor een hond.

-
~Suzanne~
- Zeer actief
huh? sperciebonen ook vers?
vers?
wasda?
Suzanne
vers?
wasda?
Suzanne
- shibashira
- Zeer actief
- Contacteer:
haha... oke oke... vers... nou ja, niet uit blik
Maar ben zo gewent om over vers te praten.... hier eten ze nu vers nijntje.. nou ja, uit vriezer.
Maar ff on topic, wel super dat je nu al rekening houdt met het op gewicht blijven. Had ik dat destijds maar gedaan na de castraties. Beiden zijn nu te zwaar en het gewicht er af krijgen is vast veel lastiger dan op peil houden. Taro staat nu op dit moment voor het eerst in zijn leven boontjes te vreten naast zij nijntje zodat die eens vol zit. Zucht...
Maar ben zo gewent om over vers te praten.... hier eten ze nu vers nijntje.. nou ja, uit vriezer.
Maar ff on topic, wel super dat je nu al rekening houdt met het op gewicht blijven. Had ik dat destijds maar gedaan na de castraties. Beiden zijn nu te zwaar en het gewicht er af krijgen is vast veel lastiger dan op peil houden. Taro staat nu op dit moment voor het eerst in zijn leven boontjes te vreten naast zij nijntje zodat die eens vol zit. Zucht...

- foxalert
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 75% Puli 25% Pumi
De buurhond moest ook 5 kilo afvallen en kreeg hetzelfde dieet.
Echter moest de buurvrouw de porties eten verkleinen en aanvullen met sperziebonen.
Arm beest.
Echter moest de buurvrouw de porties eten verkleinen en aanvullen met sperziebonen.
Arm beest.
-
Gajes
Hier heb ik Gajes maanden terug ook wat op dieet gezet en gaf daar dan ook sperziebonen bij om zijn lege gevoel wat te vullen, alleen Gajes moet dus echt geen sperziebonen, daar deed hij verder de hele dag over en echt met lange tanden.
- dagmar88
- Zeer actief
Waarom is het dan een arm beest?foxalert schreef:De buurhond moest ook 5 kilo afvallen en kreeg hetzelfde dieet.
Arm beest.
Zo valt hij af zonder de hele dag honger te hebben.
Een dikke hond vind ik een veel armer beest...
- Hutsje
- Zeer actief
ik vind het wel een arm beest. eerst laat zijn baas hem te dik worden en vervolgens krijgt hij maanden alleen maar sperziebonen uit blikdagmar88 schreef:Waarom is het dan een arm beest?foxalert schreef:De buurhond moest ook 5 kilo afvallen en kreeg hetzelfde dieet.
Arm beest.

- Henriette
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Yorkshire, Dwergteckel en Lhasa Apso
Alleen sperziebonen kan nooit goed zijn voor een hond.
Een deel van het voer door sperziebonen vervangen is wel goed om iets af te vallen.
Ik doe dat ook wel eens bij Lara,maar nooit elke dag,alleen als wij sperziebonen eten en ze vind ze best wel erg lekker.
Een hond is geen "arm beest",omdat hij/zij op dieet staat,je hond veel te dik laten worden is pas zielig.
Een deel van het voer door sperziebonen vervangen is wel goed om iets af te vallen.
Ik doe dat ook wel eens bij Lara,maar nooit elke dag,alleen als wij sperziebonen eten en ze vind ze best wel erg lekker.
Een hond is geen "arm beest",omdat hij/zij op dieet staat,je hond veel te dik laten worden is pas zielig.

- dagmar88
- Zeer actief
In het bovenstaande voorbeeld staat toch echt dat de porties verkleind worden en aangevuld met sperziebonen.Hutsje schreef:ik vind het wel een arm beest. eerst laat zijn baas hem te dik worden en vervolgens krijgt hij maanden alleen maar sperziebonen uit blikdagmar88 schreef:Waarom is het dan een arm beest?foxalert schreef:De buurhond moest ook 5 kilo afvallen en kreeg hetzelfde dieet.
Arm beest.
- jessica74
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): newfoundlander
berner senner - Aantal honden: 2
dat is toch erg 2 maanden op alleen spercibonen? kan me niet voorstellen dat het zo bedoeld is door de da.
vervangen kan wel voor het honger gevoel.
misschien is het handiger speciaal voer te kopen om eerst af te vallen.
maar naar mij idee moet het toch gewoon kunnen met minder eten geven.
mijn honden zijn ook geholpen en dan moet je meteen al beginnen met 1/4 minder geven dan komen ze ook niet aan bij mij althans.
zodra ik niets afweeg en ze krijgt weer effe meer zie je dat meteen.
vervangen kan wel voor het honger gevoel.
misschien is het handiger speciaal voer te kopen om eerst af te vallen.
maar naar mij idee moet het toch gewoon kunnen met minder eten geven.
mijn honden zijn ook geholpen en dan moet je meteen al beginnen met 1/4 minder geven dan komen ze ook niet aan bij mij althans.
zodra ik niets afweeg en ze krijgt weer effe meer zie je dat meteen.
- shibashira
- Zeer actief
- Contacteer:
denk ook dat ze het verkeerd begrepen hebben van hun DA. Enkel sperziebonen kan die niet bedoelt hebben.
En idd... honden zijn pas sneu als ze veels te dik zijn.
En idd... honden zijn pas sneu als ze veels te dik zijn.

- Hutsje
- Zeer actief
oh, nou ja, dan nog arm beest. eerst veel te dik worden en dan op dieet moeten.dagmar88 schreef:In het bovenstaande voorbeeld staat toch echt dat de porties verkleind worden en aangevuld met sperziebonen.Hutsje schreef:ik vind het wel een arm beest. eerst laat zijn baas hem te dik worden en vervolgens krijgt hij maanden alleen maar sperziebonen uit blikdagmar88 schreef:Waarom is het dan een arm beest?foxalert schreef:De buurhond moest ook 5 kilo afvallen en kreeg hetzelfde dieet.
Arm beest.

- noekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/? - Aantal honden: 2
- Contacteer:
De vroegere dierenarts op mijn werk zei dat ook altijd.
Te dikke honden moesten gewoon op alleen sperziebonen en mochten niks erbij.
Nu geven we gewoon wat minder voerbij dikkere honden.
Te dikke honden moesten gewoon op alleen sperziebonen en mochten niks erbij.
Nu geven we gewoon wat minder voerbij dikkere honden.
scooby 06-07-1995/31-08-2007
andor 12-04-2001/10-09-2009
andor 12-04-2001/10-09-2009
- Me_and_Sandy
- Zeer actief
Ja ik vind het niet de manier, inmiddels krijgt de hond weer brok (en sperziebonen). Maar ze is er nu beter aan toe dan toen ze zo dik was. Wellicht had de aanpak wat minder drastisch gekund (maar zij wisten niet beter, advies van de DA wordt trouw gevolgd) Ik had ze ook al een tijdje niet gezien, anders had ik dit besproken met hun. Het is dat ik geen before and after foto heb, anders konden jullie het zelf zien maar ze is echt opgeknapt, gewoon een andere hond. Dat vind ik dan wel weer mooi en lekker fit en actief, de hond was er goed aan toe.
- Annestiekje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Naar mijn weten werkt een sperziebonendieet prima maar dan wel 1 x per dag een brok of barf vervangen voor sperziebonen en dan de andere maaltijd gewoon brok of barf maar dan misschien iets minder qua hoeveelheid. Maar nooit alleen maar sperziebonen.

My home is .... where my dog is..........
Wat missen we je lieve kleine brompot.... 20-12-2002 - 22-09-2011
- Hutsje
- Zeer actief
de meeste "barfers" (of nrvers, of rauwvoerders voeren 1 keer daags. je kunt veel doen met vasten, waar je normaal dubbel voor die tijd geeft kun je dat naar anderhalf keer doen (of gewoon normaal voeren, dan geef je 1 maaltijd per week minder, dat scheelt al aardig.) en je kunt de maaltijden aanvullen met yoghurt en groente.Annerieke schreef:Naar mijn weten werkt een sperziebonendieet prima maar dan wel 1 x per dag een brok of barf vervangen voor sperziebonen en dan de andere maaltijd gewoon brok of barf maar dan misschien iets minder qua hoeveelheid. Maar nooit alleen maar sperziebonen.