Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Het commando "vrij"

Moderator: moderatorteam

HHGoogle
Actief
Mijn ras(sen): Langharige Hollandse Herder
Aantal honden: 1
Contacteer:

Het commando "vrij"

Ongelezen bericht door HHGoogle »

Het commando vrij kent Google (7,5 maand) heel goed, het staat voor vrijheid, dus Google weet prima wat het betekent.. dachten we...

De laatste week moet er op 1 of andere manier iets ingeslopen zijn waardoor Google onzeker is over het commando vrij, met als resultaat dat we hem echt moeten pushen om vrij te gaan, het gaat hier dan om echt leuke dingen, zoals mogen eten, of wanneer de riem afgaat bij een wandeling waar hij los mag lopen. Mijn vriendin was tot vandaag er heilig van overtuigd dat het aan mij lag, maar ook bij haar vertoont Google nu twijfel bij het commando "vrij". Heel prettig dat Google op een commando wacht voordat hij vrij gaat, maar dit onzekere of hij echt wel vrij is, is toch wel het andere uiterste.

Iemand nog tips over hoe dit te doorbreken? We hebben het commando altijd op verschillende manieren gebruikt, dus wanneer we naast hem stonden maar ook op afstand, we konden het commando fluisteren, langzaam, snel en hard zeggen, hij wist precies waar het voor stond en ging zijn vrijheid direct tegemoet, zonder enige twijfel.. :hmmm:
hondeponnetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Cattle Dog
Aantal honden: 2

Re: Het commando "vrij"

Ongelezen bericht door hondeponnetje »

Misschien tegelijk met het vrij geven een bal wegrollen ofzo? Ik doe dat wel eens voor de afwisseling
Afbeelding
met dank aan Twinkel
Charell
Actief
Mijn ras(sen): Kyra: American Pitbull x American Bulldog
Dayna: Rottweiler x Rhodesian Ridgeback

Ongelezen bericht door Charell »

Wij gebruiken de commando 'aan de voet' om links naast je te gaan staan, 'naast' om rechts naast je te staan, en 'volg' om te volgen. Deze commando's gebruiken wij dus richting het veld/bos/etc. Bij het commando 'halt' moeten ze vanuit de looptempo meteen gaan zitten, dan gaat de riem los gevolgd door de commando 'blijf', vervolgens zeggen wij 'vrij' en tegelijkertijd wijzen wij waarheen. Soms is dit dus een grasveldje rechts of links van ons, soms is dit dus een bos en wijzen we vooruit. We vragen wel eerst aandacht zodat ze het wijzen wel zien. Soms moeten ze ook aan de voet en volgen, om bijvoorbeeld een weg of fietspad over te steken. Zij weten prima dat ze daarna (meestal) de commando 'vrij' weer krijgen en kunnen doen en laten wat ze willen. Als de hond met zijn voorpoten een stapje heeft gezet maar dus toch nog niet vrij gaat, door de twijfel, zeggen wij altijd bij dat stapje heel aanmoedigend 'ja! vrij!' etc. en wijzen wij opnieuw. Belonen met koekjes en dergelijke doen wij niet in dit soort situaties. Alleen met het leren terug komen.

Het wijzen heeft hier bij bijna alle honden geholpen, soms ook in combinatie met Kyra die deze commando als de beste kent.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

HHGoogle schreef:Het commando vrij kent Google (7,5 maand) heel goed, het staat voor vrijheid, dus Google weet prima wat het betekent.. dachten we...

De laatste week moet er op 1 of andere manier iets ingeslopen zijn waardoor Google onzeker is over het commando vrij, met als resultaat dat we hem echt moeten pushen om vrij te gaan, het gaat hier dan om echt leuke dingen, zoals mogen eten, of wanneer de riem afgaat bij een wandeling waar hij los mag lopen. Mijn vriendin was tot vandaag er heilig van overtuigd dat het aan mij lag, maar ook bij haar vertoont Google nu twijfel bij het commando "vrij". Heel prettig dat Google op een commando wacht voordat hij vrij gaat, maar dit onzekere of hij echt wel vrij is, is toch wel het andere uiterste.

Iemand nog tips over hoe dit te doorbreken? We hebben het commando altijd op verschillende manieren gebruikt, dus wanneer we naast hem stonden maar ook op afstand, we konden het commando fluisteren, langzaam, snel en hard zeggen, hij wist precies waar het voor stond en ging zijn vrijheid direct tegemoet, zonder enige twijfel.. :hmmm:
Ik lees dat je het ook gebruikt voor het eten etc. Dat zou ik niet doen. Dat creeert allerlei onduidelijkheden ben ik bang.
Ik zou "vrij" alleen gebruiken als je daarna écht geen verdere verwachtingen van de hond hebt. Dus bijvoorbeeld op een plek waar je hem vrij los laat lopen. Dan lijn je hem af, laat hem nog even volgen, en geeft hem daarna vrij. En dan moet je daarna ook een tijd niks van hem vragen.
Als je het allemaal op de keper beschouwd is een hond eigenlijk niet zo vaak écht vrij hè :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ήυs

Ongelezen bericht door Ήυs »

Ik zou er niet teveel aandacht aan schenken, ik denk namelijk dat als hij twijfelt jullie meerdere malen 'vrij' roepen?

Bij het los laten zou ik dan 'vrij' (op een leuke enthousiaste manier) roepen, hem lis klikken en gewoon verder wandelen zonder te veel poespas eromheen.

Hij weet dan gauw genoeg weer wat het commando inhoudt.
Ik gebruik het zelf ook veel en als ze op hun plaats moeten en ik roep 'vrij' en ze blijven liggen, tja dan blijven ze liggen. Maar ze hebben mij echt wel begrepen.

Bij het voeren gebruik ik ook 'vrij' maar doe dit samen met een handgebaar.
Roompie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roompie »

Ik gebruik het commando 'toe maar'. En dat alleen als ze dus vrij mag rennen. Ze moet volgen tot aan de vrij-plaats. Dan zitten en wachten tot ik de lijn af heb gedaan en dan op mijn commando kneurt ze er vandoor.
Ik zou zoiets dus niet gebruiken bij eten. Dan is het 'wachten' en daarna een 'ja'.
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Bekend iets :mrgreen:
Mijn jongste weet ook perfect wat vrij betekend en gaat altijd als ik hem vrij geef......totdat hij het vermoeden heeft dat ik een bal in m'n zak heb, dan blijft hij bij me dralen tot ik de bal tevoorschijn haal. :lol1: zou zoiets bij Google ook het geval kunnen zijn?
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Boutje schreef:
Fafo schreef:Ik zou er niet teveel aandacht aan schenken, ik denk namelijk dat als hij twijfelt jullie meerdere malen 'vrij' roepen?

Bij het los laten zou ik dan 'vrij' (op een leuke enthousiaste manier) roepen, hem lis klikken en gewoon verder wandelen zonder te veel poespas eromheen.

Hij weet dan gauw genoeg weer wat het commando inhoudt.
Ik gebruik het zelf ook veel en als ze op hun plaats moeten en ik roep 'vrij' en ze blijven liggen, tja dan blijven ze liggen. Maar ze hebben mij echt wel begrepen.

Bij het voeren gebruik ik ook 'vrij' maar doe dit samen met een handgebaar.

Dit dus. Hij mag vrij, hij weet het en het is aan hem om er al of niet gebruik van te maken. Hij is nu 7,5 maanden zeg je, mijn honden waren rond die leeftijd plots terug banger en terughoudender en hingen meer aan mij, misschien speelt dit bij Google ook mee? Ik zou het gewoon zoals Fafo schrijft blijven doen en verder negeren. Bij het voeren gebruik ik het overigens niet, alleen als vrij in de zin van echt vrij, doe maar wat je wil. En bij vb Laïla kan dat ook bij me blijven zijn. De rest gaat meestal rennen.
Ik sluit mij helemaal aan bij Fafo en Boutje :E:
Afbeelding
HHGoogle
Actief
Contacteer:

Bij het eten geven we Google altijd een commando blijf en verstoppen we z'n bak (mag wel wat werken voor z'n vreten), bij commando blijf hoort altijd het commando vrij... ik denk dat ik zijn twijfel wat doorbroken heb door direct na zijn 1e stap na het commando vrij, goed zo te zeggen.

We ontwikkelen nu een zelfde probleem met het commando zit, hij moet eerst zitten voordat we de deur van de bench opendoen, eerst wist hij niet hoe snel hij moest gaan zitten, zijn enthousiasme is er niet minder om geworden, maar als ik hem vraag om te zitten kijkt hij me vaak als een dooie aan.. dus dan ga ik maar demonstratief voor zijn neus mijn schoenen en jas aantrekken, opeens gaat dan een belletje rinkelen en bedenkt zich dat hij toch echt eerst moet gaan zitten voordat hij mij naar buiten mag.. :hmmm:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

HHGoogle schreef:Bij het eten geven we Google altijd een commando blijf en verstoppen we z'n bak (mag wel wat werken voor z'n vreten), bij commando blijf hoort altijd het commando vrij... ik denk dat ik zijn twijfel wat doorbroken heb door direct na zijn 1e stap na het commando vrij, goed zo te zeggen.

We ontwikkelen nu een zelfde probleem met het commando zit, hij moet eerst zitten voordat we de deur van de bench opendoen, eerst wist hij niet hoe snel hij moest gaan zitten, zijn enthousiasme is er niet minder om geworden, maar als ik hem vraag om te zitten kijkt hij me vaak als een dooie aan.. dus dan ga ik maar demonstratief voor zijn neus mijn schoenen en jas aantrekken, opeens gaat dan een belletje rinkelen en bedenkt zich dat hij toch echt eerst moet gaan zitten voordat hij mij naar buiten mag.. :hmmm:
Na het commando "blijf" kan "vrij" komen OF een ander commando.

Bij het eten is het dan niet vrij, maar ga maar eten of zoek je eten.
Daar hoeft helemaal geen "vrij" tussen.
Dat lijkt me ook erg verwarrend en vermoeiend voor de hond.

Eerst onder appèl ("blijf") en dan mag hij een seconde zelf weten wat hij wil doen ("vrij") en daarna moet hij zijn voer zoeken (weer een commando).

Als een trainer zegt dat je een commando dat netjes wordt uitgevoerd ook weer moet opheffen (omdat je wilt voorkomen dat de hond zelf het commando opheft) dan bedoelt die trainer dat er na de uitvoering een ander commando wordt gegeven.
Dat kan dan "vrij" of "zoek je eten" of "zit" of wat dan ook zijn.

En wat het zitten in de bench betreft, kan hij nog zitten in die bench?
Ik bedoel, hij is groter gegroeid (denk ik?), dus past die bench nog?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
wenja86
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder

Ongelezen bericht door wenja86 »

Hij is 7,5 maand...Het kan goed zijn dat hij inderdaad gewoon een beetje onzeker is en een beetje (nog of gaat) puberen.
Ook met dat zitten in de bench bijvoorbeeld. Hij negeerd het commando gewoon simpelweg en zo leert hij ook een beetje dat hij eigenlijk niet persé in 1x hoeft te luisteren als er niet direct wat voor hem aan vast zit. Zorg dat je erg duidelijk bent. Als hij weet, ik moet eerst gaan zitten voordat ik er uit mag, geef hem eens een af ipv een zit. Iets wat hij niet 'gewend' is in de situatie, om hem scherp te houden. En eis van hem dat hij in 1x luisterd! Zo niet, correctie of wees even extra streng. (weet niet wat voor type trainen jij doet met Google).

Wat ik ook heb geleerd is dat 'vrij' niet te blij gezegd moet worden. Het is eigenlijk gewoon een commando, net als zit. Als je vrij heel blij zegt, wordt dat het leukste commando (is natuurlijk ook wel zo...) ook omdat je het zo zegt. Geeft een vrij met net zo'n stem als enig ander commando. Hij mag met vrij doen wat hij wil, totdat jij wat anders zegt.

Een tip, geeft voor het zoeken van zijn bak het commando 'zoek' ipv 'vrij'. Dat doe ik ook. Zo kun je ook andere zoekspelletjes met hem gaan doen. Brokjes verstoppen, speeltje verstoppen etc. Dan wordt het met zoeken echt een spelletje wat ook echt super tof is om met zijn baasje te doen.

Wie weet bevalt het zo. En waarschijnlijk gaat die onzekerheid er wel weer af. Met loslopen zou ik zoals meerderen al gezegd hebben: 'vrij' geven en dan gewoon doorlopen en er geen aandacht meer aan besteden. Je hebt gezegd: zoek het maar uit. Laat het hem ook maar lekker uitzoeken. Als hij liever bij jou blijft...ook best toch?

Groetjes!!
Properly trained, a man can be dog's best friend
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Mijn honden kennen heel het commando 'vrij' niet, dat maakt het leven een stuk simpeler. :D
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

wenja86 schreef:Hij is 7,5 maand...Het kan goed zijn dat hij inderdaad gewoon een beetje onzeker is en een beetje (nog of gaat) puberen.
Ook met dat zitten in de bench bijvoorbeeld. Hij negeerd het commando gewoon simpelweg en zo leert hij ook een beetje dat hij eigenlijk niet persé in 1x hoeft te luisteren als er niet direct wat voor hem aan vast zit. Zorg dat je erg duidelijk bent. Als hij weet, ik moet eerst gaan zitten voordat ik er uit mag, geef hem eens een af ipv een zit. Iets wat hij niet 'gewend' is in de situatie, om hem scherp te houden. En eis van hem dat hij in 1x luisterd! Zo niet, correctie of wees even extra streng. (weet niet wat voor type trainen jij doet met Google).

Wat ik ook heb geleerd is dat 'vrij' niet te blij gezegd moet worden. Het is eigenlijk gewoon een commando, net als zit. Als je vrij heel blij zegt, wordt dat het leukste commando (is natuurlijk ook wel zo...) ook omdat je het zo zegt. Geeft een vrij met net zo'n stem als enig ander commando. Hij mag met vrij doen wat hij wil, totdat jij wat anders zegt.

Een tip, geeft voor het zoeken van zijn bak het commando 'zoek' ipv 'vrij'. Dat doe ik ook. Zo kun je ook andere zoekspelletjes met hem gaan doen. Brokjes verstoppen, speeltje verstoppen etc. Dan wordt het met zoeken echt een spelletje wat ook echt super tof is om met zijn baasje te doen.

Wie weet bevalt het zo. En waarschijnlijk gaat die onzekerheid er wel weer af. Met loslopen zou ik zoals meerderen al gezegd hebben: 'vrij' geven en dan gewoon doorlopen en er geen aandacht meer aan besteden. Je hebt gezegd: zoek het maar uit. Laat het hem ook maar lekker uitzoeken. Als hij liever bij jou blijft...ook best toch?

Groetjes!!
ik geef de vrij juist wel op een redelijk hoge toon, sta niet te jubelen maar het is wel een blij commando.
en daarna ga ik wat voor mezelf doen ;)

waarom vind je dat de vrij niet blij gegeven mag worden?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
renee-uk
Zeer actief

Hanneke2 schreef:Mijn honden kennen heel het commando 'vrij' niet, dat maakt het leven een stuk simpeler. :D
dat ligt er maar net aan wat je van je honden verwacht.
Als ik de af niet ophef is het heel verwarrend voor mijn hondjes want die mogen niet van hun plek komen als ik ze een af gegeven heb.
Liggen ze daar tot in der eeuwigheid op dat plekkie af te liggen :jank:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
HHGoogle
Actief
Contacteer:

Dat kan :8): maar wij hebben besloten om vanuit het commando blijf altijd het commando vrij te geven. Een commando zoeken bij zijn eten is overbodig aangezien we voor z'n neus het eten klaarmaken en na het commando vrij prima weet wat de bedoeling is, als we nou wel of niet zoek zeggen, zoeken doet ie toch wel. Dit ging zo'n 5 maanden ook gewoon prima, tot voor kort.
HHGoogle
Actief
Contacteer:

Hij is 7,5 maand...Het kan goed zijn dat hij inderdaad gewoon een beetje onzeker is en een beetje (nog of gaat) puberen.
We hebben dit ook bij onze hondenschool voorgelegd, en de instructrice zegt ook dat het goed modelijk is dat Google in een onzekere fase zit..
Er is 1 moment op de dag dat Google zeker weten direct gaat zitten in de bench, en dat is in de ochtend. De dag is weer begonnen joepppieee! Naar ons idee zit er natuurlijk best wel een leuke beloning aan het zitten vast, hij mag eruit. Maar blijkbaar is dat op sommige momenten dus niet belonend genoeg. Google is geen luie hond, en wekt de indruk dat hij altijd in is voor actie, maar het lijkt er steeds meer op dat hij in de bench blijven ook geen probleem vindt zodat ie nog even door kan slapen. Het zitten eisen vind ik lastig, er zit wel een deurtje tussen.. en ik lijk niet echt door te dringen. De enige directe consequentie die ik er aan kan binden is dat het deurtje niet opengaat, en ik zou het door kunnen trekken door opzichtig mijn schoenen en jas aan te doen en de deur uit te lopen. Niet zitten is dus niet uit de bench en baasje gaat zonder jou op stap (wat hij over het algemeen heel erg vindt), zou ik het hier meer mee kunnen afdwingen?

Ik ga in ieder geval eens proberen hoe Google op af reageert..
HHGoogle
Actief
Contacteer:

Inge O schreef:nee, ik zou werken aan het algemene appèl - er zullen nog wel dingetjes gaan komen waarbij hij het vertikt om die op het gevraagde tempo uit te voeren en die kan je ook niet oplossen door telkens weg te lopen.
En de "dan maar niet aanpak", niet dat ik daar iets mee wil afdwingen, maar meer om hem wel te laten merken wat de consequentie is van niet direct gaan zitten, dus hij gaat niet zitten, het deurtje gaat niet open en ik ga eerst even wat anders doen, ik probeer het 10 minuten later weer.. hij wist eerder niet hoe snel hij moest gaan zitten (bijna een half jaar lang meerdere keren op een dag), maar blijkbaar is het tegenwoordig niet altijd even interessant genoeg. En dat vind ik prima, wil Google in de bench blijven, geen probleem. Buiten de bench gaat hij op zich altijd wel aardig snel zitten, en voor een lamslongetje of runderhart doet hij het supersnel. Hem met snoepjes gaan belonen omdat hij in de bench gaat zitten lijkt me niet echt slim :roll:

Ook denk ik dat moeheid wel een grote rol speelt. Het is echt een dooie af en toe.
ranetje
Zeer actief

HHGoogle schreef:
Dat kan :8): maar wij hebben besloten om vanuit het commando blijf altijd het commando vrij te geven. Een commando zoeken bij zijn eten is overbodig aangezien we voor z'n neus het eten klaarmaken en na het commando vrij prima weet wat de bedoeling is, als we nou wel of niet zoek zeggen, zoeken doet ie toch wel. Dit ging zo'n 5 maanden ook gewoon prima, tot voor kort.
Daar kan je flink mee in de knoop komen als je verder met hem wilt trainen.
Als hij na een af en blijf moet gaan zitten kan je er geen "vrij" tussendoor gooien.
Nou ja, kan wel, maar dan vliegen de puntjes het raam uit :wink:

Ook al is het commando bij zijn eten niet nodig, je leert hem wel een commando als je "zoek" zou zeggen.
Als hij eens iets moet zoeken dat niet voor zijn neus is klaargemaakt weet hij eerder wat hij moet doen.

Ik geef alleen suggesties hoor.
Wat je er mee doet is aan jou :D :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
HHGoogle
Actief
Contacteer:

ranetje schreef: Wat je er mee doet is aan jou :D :wink:
Ik weet, ik weet... hoe we het nu inzetten hebben we geleerd op de hondenschool.. en zoals gezegd hebben we er tot nu toe geen problemen mee gehad en voorzie ik die ook niet.. :roll:

Het commando zoeken hebben we er vanaf het begin ook al ingeslepen, en variaties er op, "zoek op grond" "zoek hoog" "zoek beertje" "zoek varken" "zoek vis" "zoek bal" "zoek botje" of "zoek + naam van persoon", we hebben veel zoekspelletjes gedaan toen Google in het begin wat last van zijn pootje had en niet al te wild mocht bewegen. Dus het zoeken zit er goed in en zoekspelletjes doen we dagelijks..
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Nou, het is volgens mij vrij simpel: als hij een commando niet meteen opvolgt en aarzelt, is er onduidelijkheid.

Je mág alles doen zoals ze dat op de hondenschool leren, maar het moet niet, hoor ;)
Wil je überhaupt verder trainen met hem?

Verder ga ik met Jaap en Ranetje mee trouwens.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Jaap* schreef:
HHGoogle schreef:Het commando vrij kent Google (7,5 maand) heel goed, het staat voor vrijheid, dus Google weet prima wat het betekent.. dachten we...

Ik lees dat je het ook gebruikt voor het eten etc. Dat zou ik niet doen. Dat creeert allerlei onduidelijkheden ben ik bang.
Ik zou "vrij" alleen gebruiken als je daarna écht geen verdere verwachtingen van de hond hebt. Dus bijvoorbeeld op een plek waar je hem vrij los laat lopen. Dan lijn je hem af, laat hem nog even volgen, en geeft hem daarna vrij. En dan moet je daarna ook een tijd niks van hem vragen.
Als je het allemaal op de keper beschouwd is een hond eigenlijk niet zo vaak écht vrij hè :wink:
Hier sluit ik mij bij aan. Het commando vrij staat bij ons voor het eind van de appèl. Daarna moet ie niets meer. Dus ook niet eten. 'Vrij' krijgt ie als hij wordt afgelijnd en daarna lekker op eigen initiatief de benen mag strekken. Enige is dat wij dan de richting bepalen, route bepaald de hond zelf.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

HHGoogle schreef:
ranetje schreef: Wat je er mee doet is aan jou :D :wink:
Ik weet, ik weet... hoe we het nu inzetten hebben we geleerd op de hondenschool.. en zoals gezegd hebben we er tot nu toe geen problemen mee gehad en voorzie ik die ook niet.. :roll:

Het commando zoeken hebben we er vanaf het begin ook al ingeslepen, en variaties er op, "zoek op grond" "zoek hoog" "zoek beertje" "zoek varken" "zoek vis" "zoek bal" "zoek botje" of "zoek + naam van persoon", we hebben veel zoekspelletjes gedaan toen Google in het begin wat last van zijn pootje had en niet al te wild mocht bewegen. Dus het zoeken zit er goed in en zoekspelletjes doen we dagelijks..
In de puppycursus heb ik mijn cursisten ook geleerd dat ze een commando opheffen op het veld met "vrij".

Dat is omdat elk commando dan nog apart wordt aangeleerd en als de opdracht is uitgevoerd dan mogen de puppy's even ontspannen met een spelletje.
Daarna, bij de vervolglessen worden commando's gecombineerd en dan komt er dus niet altijd een "vrij" achter.

Leuk dat je spelletjes doet :ok:
Afbeelding
HHGoogle
Actief
Contacteer:

Nou, het is volgens mij vrij simpel: als hij een commando niet meteen opvolgt en aarzelt, is er onduidelijkheid.
Is onduidelijkheid niet inherent aan het leven van een jonge hond, met al die fases en hormonen die beginnen op te spelen. Wij zijn uiterst consequent in het volgen van een bepaald opvoedingstraject (of het nou de juiste is of niet :D ), dus als iets wat al honderden keren perfect gaat opeens stokt, ja dan gaat het wel opvallen. We hangen het in ieder geval nu eerst aan een fase, in de tijd dat dit topic loopt hebben we het commando vrij weer aangescherpt en zit er sinds vandaag eigenlijk geen twijfel meer in.
Je mág alles doen zoals ze dat op de hondenschool leren, maar het moet niet, hoor ;)
Ik denk dat onze hondenschool instructrice begint te huilen als ze bij ons thuis komt. De school is van het positieve opvoeden, en het woord NEE is uit den boze, laat Google het woord NEE nou als beste kennen :pffff: Hiermee hebben we Google heul snel duidelijk gemaakt dat bepaalde dingen niet gewenst zijn. Dus ja hoor, we zijn eigenwijs genoeg wat dat betreft. We liggen qua commando's aanleren sowieso een stuk voor op de hondenschool, dus we bewandelen al lekker ons eigen pad.
Wil je überhaupt verder trainen met hem?
We zitten nu in de vervolgcursus, en daar houdt het eerst even op. We gaan met de kerst verhuizen naar een huis met een hele grote tuin (we hebben nu geen tuin, hier in Groningen, alleen een Noorderplantsoen), dus eerst even geen hondenscholen meer als de vervolgcursus over een maand is afgelopen.
wenja86
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder

Ongelezen bericht door wenja86 »

Ik ben nog steeds duidelijk van mening dat met dat gaan zitten in de bench en dat commando niet opvolgen, gewoon KEIhard weigeren van het commando is. Als je wegloopt om dan je jas aan te doen, heeft je hondje echt niet zoiets van: oje, dadelijk mag ik niet mee. Nee...hij denkt, die heb ik mooi in mijn zak en als ze dadelijk terugkomt wil ik wel graag wandelen, dus ga ik netjes zetten. DUs...commando geven = commando uitvoeren. Eigenlijk direct! Juist in deze periode met die hormonen, duidelijk laten weten dat wat jij zegt en wilt, gebeurd. Klaar.
Ik heb ook even op een hondenschool gezeten die alleen maar positief was. Daar zijn we na de puppencursus toch echt gestopt. We liepen al ver voor op de rest en Loki was zich aan het eind gewoon aan het vervelen in de les en ging dus regelmatig klieren. Ik ben absoluut van zoveel mogelijk positief, maar niet tot in den treure. Een keer een duidelijk correctie (NEE, bijvoorbeeld :)) is gewoon echt wel eens nodig bij onze jongen. Hij is gewoon behoorlijk pittig. Als ik dit niet doe en vooral nu in zijn pubertijd, walst hij volledig over me heen.

In mijn ogen is 'vrij' ook een soort commando en deze geeft ik op net zo'n manier als zit/af/etc. Alleen met spelen ('vast' bij ons) ben ik wel extra enthousiast. spelen met de baas is het tofste wat er is natuurlijk :D.

Loki heeft op het moment ook wel een beetje twijfels als we hem 'vrij' geven nadat we gegeten hebben (moet hij in de mand), maar ik besteed er gewoon geen aandacht verder aan. Op een gegeven moment komt hij vanzelf zijn mandje uit (heel voorzichtig), maar als hij merkt dat we er niets van zeggen en hij toch ECHT uit zijn mandje mag is het weer de vrolijke, zelfverzekerde ventje :-)

Ook moet Loki nu voordat ik hem aanlijn netjes naast mij komen zitten. Als hij dat uit zichzelf doet, moet hij gaan liggen van mij. Hij gaat niet bepalen wat er gebeurd. Simpel eigenlijk :)

Succes!
Properly trained, a man can be dog's best friend
ranetje
Zeer actief

wenja86 schreef:Ik ben nog steeds duidelijk van mening dat met dat gaan zitten in de bench en dat commando niet opvolgen, gewoon KEIhard weigeren van het commando is. Als je wegloopt om dan je jas aan te doen, heeft je hondje echt niet zoiets van: oje, dadelijk mag ik niet mee. Nee...hij denkt, die heb ik mooi in mijn zak en als ze dadelijk terugkomt wil ik wel graag wandelen, dus ga ik netjes zetten. DUs...commando geven = commando uitvoeren. Eigenlijk direct! Juist in deze periode met die hormonen, duidelijk laten weten dat wat jij zegt en wilt, gebeurd. Klaar.
Ik heb ook even op een hondenschool gezeten die alleen maar positief was. Daar zijn we na de puppencursus toch echt gestopt. We liepen al ver voor op de rest en Loki was zich aan het eind gewoon aan het vervelen in de les en ging dus regelmatig klieren. Ik ben absoluut van zoveel mogelijk positief, maar niet tot in den treure. Een keer een duidelijk correctie (NEE, bijvoorbeeld :)) is gewoon echt wel eens nodig bij onze jongen. Hij is gewoon behoorlijk pittig. Als ik dit niet doe en vooral nu in zijn pubertijd, walst hij volledig over me heen.

In mijn ogen is 'vrij' ook een soort commando en deze geeft ik op net zo'n manier als zit/af/etc. Alleen met spelen ('vast' bij ons) ben ik wel extra enthousiast. spelen met de baas is het tofste wat er is natuurlijk :D.

Loki heeft op het moment ook wel een beetje twijfels als we hem 'vrij' geven nadat we gegeten hebben (moet hij in de mand), maar ik besteed er gewoon geen aandacht verder aan. Op een gegeven moment komt hij vanzelf zijn mandje uit (heel voorzichtig), maar als hij merkt dat we er niets van zeggen en hij toch ECHT uit zijn mandje mag is het weer de vrolijke, zelfverzekerde ventje :-)

Ook moet Loki nu voordat ik hem aanlijn netjes naast mij komen zitten. Als hij dat uit zichzelf doet, moet hij gaan liggen van mij. Hij gaat niet bepalen wat er gebeurd. Simpel eigenlijk :)

Succes!
Hoe bedoel je dat nou :?

Ik leer mijn hond te gaan zitten als ze de riem om krijgt.
En als ik de riem pak en ze zou zelf al gaan zitten dan moet ze af "want ZIJ gaat niet bepalen wat er gebeurt?"

Staat dit niet een beetje gelijk aan "moeilijk doen is ook een vak"? :roll:
Laatst gewijzigd door ranetje op 14 okt 2011 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

wenja86 schreef:Ik ben nog steeds duidelijk van mening dat met dat gaan zitten in de bench en dat commando niet opvolgen, gewoon KEIhard weigeren van het commando is. Als je wegloopt om dan je jas aan te doen, heeft je hondje echt niet zoiets van: oje, dadelijk mag ik niet mee. Nee...hij denkt, die heb ik mooi in mijn zak en als ze dadelijk terugkomt wil ik wel graag wandelen, dus ga ik netjes zetten. DUs...commando geven = commando uitvoeren. Eigenlijk direct! Juist in deze periode met die hormonen, duidelijk laten weten dat wat jij zegt en wilt, gebeurd. Klaar.

Succes!
dan denk ik toch echt bij het dikgedrukte dat Loki geen idee heeft wat het commando vrij inhoudt en lijkt het mij dat je niet erg duidelijk naar je hondje toe bent.
Lijkt me ook dat je op deze manier de kans gaat lopen dat ie straks op dezelfde manier onder commando's uit probeert te komen, ten eerste omdat het hem bij dat vrij commando lukt en ten tweede omdat het hem daardoor niet duidelijk is dat commando's opgevolgd moeten worden.
Afbeelding

MJ
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door MJ »

oh nee...krijgen we die ? ...de hond bepaalt heulemaal niks. IK bepaal alles. :schrik:

Als ik mijn honden elke keer zou laten zitten bij het aanlijnen ..dan weet ik zeker dat met een paar daagjes ze zelf al braaf gaan zitten als ik de riemen alleen al pak. Jeetje, hoe braaf wil je het hebben ?

Iets anders over IK bepaal...als bijv Dust zin heeft om met me te spelen...komt ie ook op me af lopen met een mini flostouwtje.
Leuk..heb ik zin, doe ik leuk mee :cheer: , heb ik geen zin ...effe niet ,Dust. :wink:

Het is een hond. Geen robot. Ze mogen toch ook wat eigen initiatieven hebben ? Het is aan jou of je er op in gaat of niet. :U:

Verder ga ik met Boutje mee. :wink:
renee-uk
Zeer actief

MJ schreef:oh nee...krijgen we die ? ...de hond bepaalt heulemaal niks. IK bepaal alles. :schrik:

Als ik mijn honden elke keer zou laten zitten bij het aanlijnen ..dan weet ik zeker dat met een paar daagjes ze zelf al braaf gaan zitten als ik de riemen alleen al pak. Jeetje, hoe braaf wil je het hebben ?

Iets anders over IK bepaal...als bijv Dust zin heeft om met me te spelen...komt ie ook op me af lopen met een mini flostouwtje.
Leuk..heb ik zin, doe ik leuk mee :cheer: , heb ik geen zin ...effe niet ,Dust. :wink:

Het is een hond. Geen robot. Ze mogen toch ook wat eigen initiatieven hebben ? Het is aan jou of je er op in gaat of niet. :U:

Verder ga ik met Boutje mee. :wink:
hondje zou dingen zelf bepalen als ie ging zitten voordat de riem gepakt is of hem op een andere manier is duidelijk gemaakt dat er naar buiten gegaan wordt.
Als hondje netjes gaat zitten als de riem om moet omdat hem dat zo geleerd is zou ik dat niet verwarrender maken door er dan opeens een ander commando bij te halen.

Ik vind echt dat je op die manier heel onduidelijk bent voor je hond, dat beest weet zo nooit waar hij aan toe is en wat er van hem verwacht wordt.
Afbeelding

MJ
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door MJ »

renee-uk schreef: Als hondje netjes gaat zitten als de riem om moet omdat hem dat zo geleerd is zou ik dat niet verwarrender maken door er dan opeens een ander commando bij te halen.
Omdat ik las dat er dan opeens een 'af' cue gegeven werd omdat hondje braaf ging zitten omdat dat normaal gevraagd wordt....(en dan onder het mom vam hij bepaalt niet wat er gebeurt als rode lap zeg maar :oeps:) zat ik even :80: .
Ik vind echt dat je op die manier heel onduidelijk bent voor je hond, dat beest weet zo nooit waar hij aan toe is en wat er van hem verwacht wordt.
Nee pcies. Dat hondje weet begod niet meer wat te doen om het wel goed te doen. Je maakt hem stik onzeker zo lijkt mij. Ik zou het hier niet hoeven doen. Die 3 apies zouden het echt niet meer weten en heel onzeker worden met alle gevolgen van dien.
renee-uk
Zeer actief

MJ schreef:
renee-uk schreef: Als hondje netjes gaat zitten als de riem om moet omdat hem dat zo geleerd is zou ik dat niet verwarrender maken door er dan opeens een ander commando bij te halen.
Omdat ik las dat er dan opeens een 'af' cue gegeven werd omdat hondje braaf ging zitten omdat dat normaal gevraagd wordt....(en dan onder het mom vam hij bepaalt niet wat er gebeurt als rode lap zeg maar :oeps:) zat ik even :80:
het hondje bepaalt ook nog eens helemaal niks, het hondje doet netjes wat hem geleerd is :?
MJ schreef:
renee-uk schreef:Ik vind echt dat je op die manier heel onduidelijk bent voor je hond, dat beest weet zo nooit waar hij aan toe is en wat er van hem verwacht wordt.
Nee pcies. Dat hondje weet begod niet meer wat te doen om het wel goed te doen. Je maakt hem stik onzeker zo lijkt mij. Ik zou het hier niet hoeven doen. Die 3 apies zouden het echt niet meer weten en heel onzeker worden met alle gevolgen van dien.
hondje wordt van al die tegenstrijdigheden echt niet attenter, wel onzeker en het lijkt me niet dat je dat moet willen :U:
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”