Ik ben nog steeds duidelijk van mening dat met dat gaan zitten in de bench en dat commando niet opvolgen, gewoon KEIhard weigeren van het commando is. Als je wegloopt om dan je jas aan te doen, heeft je hondje echt niet zoiets van: oje, dadelijk mag ik niet mee. Nee...hij denkt, die heb ik mooi in mijn zak en als ze dadelijk terugkomt wil ik wel graag wandelen, dus ga ik netjes zetten. DUs...commando geven = commando uitvoeren. Eigenlijk direct! Juist in deze periode met die hormonen, duidelijk laten weten dat wat jij zegt en wilt, gebeurd. Klaar.
Ik heb ook even op een hondenschool gezeten die alleen maar positief was. Daar zijn we na de puppencursus toch echt gestopt. We liepen al ver voor op de rest en Loki was zich aan het eind gewoon aan het vervelen in de les en ging dus regelmatig klieren. Ik ben absoluut van zoveel mogelijk positief, maar niet tot in den treure. Een keer een duidelijk correctie (NEE, bijvoorbeeld

) is gewoon echt wel eens nodig bij onze jongen. Hij is gewoon behoorlijk pittig. Als ik dit niet doe en vooral nu in zijn pubertijd, walst hij volledig over me heen.
In mijn ogen is 'vrij' ook een soort commando en deze geeft ik op net zo'n manier als zit/af/etc. Alleen met spelen ('vast' bij ons) ben ik wel extra enthousiast. spelen met de baas is het tofste wat er is natuurlijk

.
Loki heeft op het moment ook wel een beetje twijfels als we hem 'vrij' geven nadat we gegeten hebben (moet hij in de mand), maar ik besteed er gewoon geen aandacht verder aan. Op een gegeven moment komt hij vanzelf zijn mandje uit (heel voorzichtig), maar als hij merkt dat we er niets van zeggen en hij toch ECHT uit zijn mandje mag is het weer de vrolijke, zelfverzekerde ventje
Ook moet Loki nu voordat ik hem aanlijn netjes naast mij komen zitten. Als hij dat uit zichzelf doet, moet hij gaan liggen van mij. Hij gaat niet bepalen wat er gebeurd. Simpel eigenlijk
Succes!