Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Beste van het ras eerst naar de dierenarts?
Moderator: moderatorteam
-
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniels
Beste van het ras eerst naar de dierenarts?
Ik lees net op de engelse kennelclub-website dat binnenkort de winnaars van "high profile breeds" eerst naar de dierenarts voor een "clean bill of health" .Pas daarna krijgen ze de titel, dus niet de keurmeester heeft het laatste woord, maar de dierenarts.
Link: http://www.thekennelclub.org.uk/item/3964/23/item/277
Waarom kan dat nou in nederland ook niet??
Link: http://www.thekennelclub.org.uk/item/3964/23/item/277
Waarom kan dat nou in nederland ook niet??
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
- Magic
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Re: Beste van het ras eerst naar de dierenarts?
Misschien ook een idee om dat bij miss-verkiezingen te doen. Dat de winnares eerst even door de MRI scan moet voordat ze haar tiara kan ophalen
.

Iedere dag feest!
- fes/lou
- Zeer actief
- Contacteer:
Gut ja, super idee....
Dan kun je je naast de willekeur van de keurmeester ook nog aan de willekeur van de dierenarts onderwerpen...
Want wat de ene dierenarts acceptabel vindt, vindt de andere dat niet...
Dan kun je je naast de willekeur van de keurmeester ook nog aan de willekeur van de dierenarts onderwerpen...
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Rare regel. Waar controleren ze dan zoal op? Als een hond toevallig een ontstoken oogje heeft, mag die niet naar de erering?
Keurmeesters kunnen zelf best letten op extreme eigenschappen in het uiterlijk. Verder moet een fokker ook zelf gewoon helder nadenken he. Je kan aan de buitenkant niet zien dat een hond bijvoorbeeld PL zou hebben, maar een beetje normale fokker weet dat zelf heel goed en handelt daar naar.
Keurmeesters kunnen zelf best letten op extreme eigenschappen in het uiterlijk. Verder moet een fokker ook zelf gewoon helder nadenken he. Je kan aan de buitenkant niet zien dat een hond bijvoorbeeld PL zou hebben, maar een beetje normale fokker weet dat zelf heel goed en handelt daar naar.
-
- Zeer actief
Mee eens, mijn da kan vreselijk doorzeuren over de platvoeten van Finn. Maar dat vond ze ook van Bluf en die staat gewoon goed op haar poten en heeft helemaal geen platvoetenfes/lou schreef:Gut ja, super idee....

- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Waarom geen gezondheidstesten overleggen voor je mee mag doen met de wedstrijd. Ik vind het wel een goed iets al vraag ik mij wel af wat de dierenarts dan precies beoordeeld.
- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
nou feit is natuurljik wel dat winnende honden veel gebruikte worden voor de fok, de winnares van een miss verkiezing niet.Magic schreef:Misschien ook een idee om dat bij miss-verkiezingen te doen. Dat de winnares eerst even door de MRI scan moet voordat ze haar tiara kan ophalen.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
-
- Zeer actief
Is dat bij veel rassen niet zo dan? Kun je zomaar zonder dat je bepaalde gezondheidstesten overlegd meedoen met belangrijke shows?Valerie schreef:Waarom geen gezondheidstesten overleggen voor je mee mag doen met de wedstrijd. Ik vind het wel een goed iets al vraag ik mij wel af wat de dierenarts dan precies beoordeeld.
Als je ziet wat je bij de duitse herder moet kunnen overleggen als je mee wilt doen aan een clubmatch of aankeuring (en volgens de VDH regels wilt fokken) http://www.duitseherder.nl/index.php?op ... cle&id=108
Laatst gewijzigd door blondie op 04 okt 2011 00:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Vaste gebruiker
Blondie, bij de cockers mag gewoon iedere cocker geshowt worden, wel of niet getest. Ik dacht eigenlijk dat het bij alle rassen wel zo zou was??
Maar wat mij betreft mogen ze best hun HD-uitslagen en ECVO-briefjes meenemen hoor, van de BOB mag je best wat extra's verwachten, toch?
Maar wat mij betreft mogen ze best hun HD-uitslagen en ECVO-briefjes meenemen hoor, van de BOB mag je best wat extra's verwachten, toch?
-
- Zeer actief
Hoewel ik geneigd ben hier voorstander van te zijn weet ik het al met al toch nog niet ....
- wat moet je dan bij een DA laten "testen". Ook hier zal sprake zijn van een eh.. niet willekeur of partijdigheid, maar van 'verschil van inzicht of zienswijze'.
- moet dat dan alleen gelden voor de winnende teef/reu of voor alle honden voor die show? Dat levert problemen op, bijv. bij een clubmatch die door een RV wordt georganiseerd; dan zie je ook gewoon "normale mensen"
die 's willen weten wat een km nou van Fikkie vindt. Geen fok- of andere aspiraties
- het vooraf laten overleggen van allerlei test-uitslagen (ogen, heupen) is wat mij betreft niet nodig, zie ook weer "Fikkie van de hoek"
Ik snap het doel; het zou de gezondheid van een ras ten goede moeten komen als alleen honden die goed in elkaar steken zouden winnen, maar ik blijf toch wat bezwaren zien eerlijk gezegd in de praktische uitvoering.
Suzanne
- wat moet je dan bij een DA laten "testen". Ook hier zal sprake zijn van een eh.. niet willekeur of partijdigheid, maar van 'verschil van inzicht of zienswijze'.
- moet dat dan alleen gelden voor de winnende teef/reu of voor alle honden voor die show? Dat levert problemen op, bijv. bij een clubmatch die door een RV wordt georganiseerd; dan zie je ook gewoon "normale mensen"

- het vooraf laten overleggen van allerlei test-uitslagen (ogen, heupen) is wat mij betreft niet nodig, zie ook weer "Fikkie van de hoek"

Ik snap het doel; het zou de gezondheid van een ras ten goede moeten komen als alleen honden die goed in elkaar steken zouden winnen, maar ik blijf toch wat bezwaren zien eerlijk gezegd in de praktische uitvoering.
Suzanne
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Op zich geen slecht idee ware het niet dat het volgens mij een doekje voor het bloeden is,want hoe kan een dierenarts bijvoorbeeld een epilepticus beoordelen?
Of worden alleen de kortsnuiten en Cavaliertjes op deze manier gepakt?
Of worden alleen de kortsnuiten en Cavaliertjes op deze manier gepakt?

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
-
- Zeer actief
Heb in mijn bericht even de juiste link gezet. Ik weet niet hoe het zit met showen van Duitse herders op een "gewone" hondenshow hoor. Misschien dat iemand dat weet? Maar evengoed als fokkers die daaraan meedoen en volgens de VDH fokken hebben ook aan die eisen moeten voldoen die gesteld worden.pienjo schreef:Blondie, bij de cockers mag gewoon iedere cocker geshowt worden, wel of niet getest. Ik dacht eigenlijk dat het bij alle rassen wel zo zou was??
-
- Vaste gebruiker
Blondie: dat gaat over het fokbeleid, niet over het wel/niet toelaten op shows, toch?
- Plumeau
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 leen-shelties en 1 leen-collie
Aan de ene kant vind ik het overdreven om medische testen en shows op uiterlijk te combineren. Goed nadenkende mensen zouden immers gezond en mooi in eenzelfde hokje moeten plaatsen? Maar aan de andere kant weten we ook dat er rassen zijn waarbij dingen flink uit de hand lopen
Ik kan me daarom wel vinden in bijvoorbeeld een grens tussen 'lokale shows', waar weinig 'status' te verdienen valt en waar extra gezondheid documenten niet vereist zijn en anderzijds 'beste van het jaar, verzamelt u hier'-shows waarbij een u-score alleen mogelijk is met correcte papieren, anders is een zg het maximaal haalbare.
Wat mij echter meer trekt dan zo'n DA-rapportje is meer aandacht voor senioren keuringen. Een lijn die veel honden boven de 9 jaar nog fit en vrolijk in de ring heeft draven heeft voor mij een streepje voor op een lijn waar je 4+ niks meer van hoort. De senioren lintjes van de (over)grootouders zouden daarbij ook een groter deel uit mogen maken van de wervende tekst bij een nest dan een BOB-score in de jonge jaren

Ik kan me daarom wel vinden in bijvoorbeeld een grens tussen 'lokale shows', waar weinig 'status' te verdienen valt en waar extra gezondheid documenten niet vereist zijn en anderzijds 'beste van het jaar, verzamelt u hier'-shows waarbij een u-score alleen mogelijk is met correcte papieren, anders is een zg het maximaal haalbare.
Wat mij echter meer trekt dan zo'n DA-rapportje is meer aandacht voor senioren keuringen. Een lijn die veel honden boven de 9 jaar nog fit en vrolijk in de ring heeft draven heeft voor mij een streepje voor op een lijn waar je 4+ niks meer van hoort. De senioren lintjes van de (over)grootouders zouden daarbij ook een groter deel uit mogen maken van de wervende tekst bij een nest dan een BOB-score in de jonge jaren

Het enige wat ik fijn zou vinden is als men voortaan om de HD en ECVO uitslag vraagt, en deze papieren meestuurt tijdens de inschrijving. Kan allemaal digitaal.
Als je je kampioensschapspapiertje als bijlage MOET verzenden voordat je in de kampioensklas mag staan, dan kun je het bovenstaande ook eisen voordat een hond überhaupt de ring in mag. Vanaf 18 maanden.
Als je je kampioensschapspapiertje als bijlage MOET verzenden voordat je in de kampioensklas mag staan, dan kun je het bovenstaande ook eisen voordat een hond überhaupt de ring in mag. Vanaf 18 maanden.
- MonaToetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Belachelijk idee!
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
-
- Zeer actief

Wat je zegt ben je zelfffff 

- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Daar vind ik inderdaad ook wel wat voor te zeggen.Plumeau schreef:
Wat mij betreft mag er ook op de clubmatches van rasverenigingen meer aandacht aan de veteranen besteed worden, door standaard de beste veteraan van de dag te kiezen. Bij onze rasvereniging wordt dat nooit gedaan en doen de veteranen alleen mee voor de BOB en hebben dus geen aparte eindkeuring.
-
- Zeer actief
Dan moeten we er maar vanuit gaan dat de medische wetenschap dat beest niet in leven heeft gehouden.LongFields schreef:Daar vind ik inderdaad ook wel wat voor te zeggen.Plumeau schreef:
Wat mij betreft mag er ook op de clubmatches van rasverenigingen meer aandacht aan de veteranen besteed worden, door standaard de beste veteraan van de dag te kiezen. Bij onze rasvereniging wordt dat nooit gedaan en doen de veteranen alleen mee voor de BOB en hebben dus geen aparte eindkeuring.

- fes/lou
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat noem je Liefhebbers Nanna, dat is tactischer 

"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Dat ligt er net aan wat daarvoor geboden wordt natuurlijk. Als er een veteraneneindkeuring gehouden wordt zal dat al wel schelen lijkt mij, dan mag je je ouwetje ook in de erering nog eens aan het publiek laten zien en maak je kans om BIS veteraan te worden. Ik vind het met Sjefke leuk om af en toe nog in te schrijven hoor, en de keren dat ik dat heb gedaan en er een veteraneneindkeuring was waren er best veel veteranen van andere rassen.Nanna schreef:Mensen gaan écht hun kansloze oude lullen niet inschrijven á raison van 60 euroPlumeau schreef: Wat mij echter meer trekt dan zo'n DA-rapportje is meer aandacht voor senioren keuringen. Een lijn die veel honden boven de 9 jaar nog fit en vrolijk in de ring heeft draven heeft voor mij een streepje voor
Dat is maar een héél klein groepje.
Ze zouden ook kunnen overwegen om de prijs voor ingeschreven veteranen net zoals bij pups wat lager te houden.
Overigens zijn lang niet alle veteranen manke slecht uitziende honden die niet willen of kunnen draven en die door de ring getrokken moeten worden hoor. Sjefke van bijna 12 heeft nog gangwerk waar menig jonge hond jaloers op zou zijn, en ik ben hartstikke trots op hoe goed ze nog in conditie is op haar leeftijd.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Dat schreef ik hierboven dus ook al.Nanna schreef:Ja, dat zeg ik. Er zijn altijd mensen die trots hun oude beer laten zien op grote shows.
Maar het gros vindt dat zonde van het geld.
En de bedoeling was geloof ik om in een bepaald ras ras nou eens te laten zien hoe de oude exponentjes er nog uitzagen. Misschien iets voor de KCM, en dan de oudjes een inschrijfgeld van 10 euro laten betalen.

Bij onze clubmatch vorig jaar was er een oproep gedaan om langharen van 12 jaar en ouder mee te brengen om bloed af te laten nemen voor het onderzoek naar maagkanker. Er waren daardoor meer veteranen ingeschreven dan gebruikelijk. Volgens mij mochten ze ook inschrijven tegen een lager tarief, dat weet ik niet zeker. Wat ik dan weer heel jammer vond was dat er in de eindkeuring helemaal geen aandacht meer besteed werd aan de veteranen, er werd geen BIS veteraan gekozen of zo. Dus de veteranen die er waren gingen naadloos op in het grote geheel en dat vond ik zelf een beetje een afknapper.
Wat wij wel hevpbben en dat doen ze bij de belgische rasvereniging ook (en al veel langer), is een jonge honden en veteranendag, waarbij er dus wel er te behalen valt omdat de beste veteraan van de dag gekozen wordt. Dat trekt ook wel aardig wat ouwetjes altijd.
- Plumeau
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 leen-shelties en 1 leen-collie
Voor dit soort honden is naar mijn gevoel nog te weinig aandacht in de show wereld.LongFields schreef: Sjefke van bijna 12 heeft nog gangwerk waar menig jonge hond jaloers op zou zijn, en ik ben hartstikke trots op hoe goed ze nog in conditie is op haar leeftijd.
Hoe deze honden beter naar shows gelokt kunnen worden en hoe een competitie voor deze dieren eerlijk opgezet kan worden heb ik niet helemaal scherp, maar ik vind dat de senioren meer tonen van de kracht van een ras of lijn dan uitsluitend de prachtige dieren in hun piek...
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
maar testen op HD is toch helemaal niet verplicht om te showen? Dat gaat denk ik nooit lukken.. trouwens, terecht ook, als ik een rashond zou hebben weet ik ook niet of ik hem/haar op HD zou laten testen als ik verder helemaal geen fokplannen had. Dan zou ik dus niet aan show mee kunnen doen?Wilm@ schreef:Het enige wat ik fijn zou vinden is als men voortaan om de HD en ECVO uitslag vraagt, en deze papieren meestuurt tijdens de inschrijving. Kan allemaal digitaal.
-
- Zeer actief
Hoewel ik dat met je eens bent is het NIET zoals het werkt ;-(Cleva schreef:Ik vind het onzin. Het is een keuring op exterieur.
Dat staat sowieso al los van de fokwaarde.
Ze zouden niet gezond hoeven te zijn om te winnen, het winnen zou niet meteen moeten betekenen dat je er mee moet fokken.
Suzanne
Nee, het is niet verplicht. Maar daarom mag ik wel opperen dat ik dit graag zou willen. Als je hobby showen is en je doet hier verder niets mee, dan heb je met mijn suggestie inderdaad een probleem. Maar telkens ongeveer €50,00 neertikken om 1 dag te hobbyen is ook best veel geld. Gewoon bij je DA een papiertje ophalen dat je hond een HD uitslag heeft, de ogen zijn goedgekeurd en niet is geholpen. Elke show scan je dit in en daarmee geef je jezelf toegang tot een show.sbientje schreef:maar testen op HD is toch helemaal niet verplicht om te showen? Dat gaat denk ik nooit lukken.. trouwens, terecht ook, als ik een rashond zou hebben weet ik ook niet of ik hem/haar op HD zou laten testen als ik verder helemaal geen fokplannen had. Dan zou ik dus niet aan show mee kunnen doen?Wilm@ schreef:Het enige wat ik fijn zou vinden is als men voortaan om de HD en ECVO uitslag vraagt, en deze papieren meestuurt tijdens de inschrijving. Kan allemaal digitaal.
Ik ben gewoon voorstander van de medische papieren vooraf opsturen.
Naar shows gaan is leuk, zonder meer! Ik heb het altijd een grandioos gebeuren gevonden. Toch met het uiteindelijke doel om een dekreu in huis te hebben. Zou Barça nooit hebben gedekt, zou dit ook goed zijn. Ik ben en blijf voorstander om de medische papieren per show op te sturen en de toegangsprijs te verlagen.
Als de medische papieren in orde zijn dan is het aan de km welke hond het ras het beste benaderd. Dit wil beslist niet zeggen dat dit ook meteen een goede dekreu of fokteef is, vaak niet! Maar ik denk wel dat we ergens moeten beginnen en dan zou ik het medische deel graag in orde zien als je de ring instapt.
- ArCee
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nikan, kruising Rottweiler x Beauceron vanuit Spanhe.
- Aantal honden: 1
Strak plan, maar dan zou er wil iets moeten zijn als een soort lijst waar de honden op worden gechecked?
Op zich zal er op die wijze toch iets meer naar de gezondheid van een dier gekeken worden, en word een dier niet slechts op de buitenkant beoordeeld.
Het is net als een auto kopen. Je kijkt niet alleen naar de lak en de mooie elgen, maar je gaat ook rijden en luisterd of de motor goed koinkt, zodat het binnenste ook gecontroleerd is.
Lijkt mij logische, en een hond die niet goed blijkt te zijn bevonden door een DA, geen winnaar, maar de DA moet het wel goed onderbouwen en bewijzen.
Er mag geen sprake zijn van willekeur natuurlijk en er mogen geen twijfels bestaan over de uitslag van een DA. .
Op zich zal er op die wijze toch iets meer naar de gezondheid van een dier gekeken worden, en word een dier niet slechts op de buitenkant beoordeeld.
Het is net als een auto kopen. Je kijkt niet alleen naar de lak en de mooie elgen, maar je gaat ook rijden en luisterd of de motor goed koinkt, zodat het binnenste ook gecontroleerd is.
Lijkt mij logische, en een hond die niet goed blijkt te zijn bevonden door een DA, geen winnaar, maar de DA moet het wel goed onderbouwen en bewijzen.
Er mag geen sprake zijn van willekeur natuurlijk en er mogen geen twijfels bestaan over de uitslag van een DA. .
Met een huis vol dieren, valt er altijd iets te vieren
Toen ik de mensen leerde kennen, ging ik mijn hond meer verwennen
Toen ik de mensen leerde kennen, ging ik mijn hond meer verwennen
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
als de motor koinkt hoef ik m niet hoor 

-
- Zeer actief
Dat soort ongein moet je helemaal niet willen op een show.
Voordat hij de erering in mag dus gekeurd worden door DA.
Dat houd dus in dat jij beste van zijn ras en groep is geworden , dus die overwinning heeft hij al.
En dan als hij niet gezond blijkt wat ook maar een oppervlakkige DA check is dan mag hij de erering niet in en moet zijn andere net behaalde titels inleveren van bob en bog. ??
En wie komt er dan tevoorschijn voor hem in de plaats .?
De 1 na beste van het ras
dat kan dus niet want die heeft geen bob of bog.
De keurmeester moet gewoon niet keuren op extremiteiten aangaande bouw en dan kom je al een heel eind.
Zet gewoon de rassen zoals de cavelier en bv extreem platte honden even in de wacht en laat het aan de RV over om een wat minder extreem platte hond te fokken en bv wel op show's mee doen maar niet verder dan hun eigen ras.
En daar mag de keurmeester de beste [ lees minder extreme ] uithalen.
Laat de show lekker show zijn en niet direkt aan het fokken koppelen.
Maar geef dan ook eerlijke info naar buiten toe dat een winnaar of kampioen niet per definitie een goede fokhond /vererver is.
Voordat hij de erering in mag dus gekeurd worden door DA.
Dat houd dus in dat jij beste van zijn ras en groep is geworden , dus die overwinning heeft hij al.
En dan als hij niet gezond blijkt wat ook maar een oppervlakkige DA check is dan mag hij de erering niet in en moet zijn andere net behaalde titels inleveren van bob en bog. ??
En wie komt er dan tevoorschijn voor hem in de plaats .?
De 1 na beste van het ras

De keurmeester moet gewoon niet keuren op extremiteiten aangaande bouw en dan kom je al een heel eind.
Zet gewoon de rassen zoals de cavelier en bv extreem platte honden even in de wacht en laat het aan de RV over om een wat minder extreem platte hond te fokken en bv wel op show's mee doen maar niet verder dan hun eigen ras.
En daar mag de keurmeester de beste [ lees minder extreme ] uithalen.
Laat de show lekker show zijn en niet direkt aan het fokken koppelen.
Maar geef dan ook eerlijke info naar buiten toe dat een winnaar of kampioen niet per definitie een goede fokhond /vererver is.