Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Staart kapot...

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Abby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua en Leonberger
Aantal honden: 2

Staart kapot...

Ongelezen bericht door Abby »

Was ik eerder al met Bennie zn pootje (ontstoken nagelbed) naar de DA geweest, AB-kuur voor gehad, leek beter te worden maar gign niet helemaal over. Zag ik dus begin deze maand dat ie zo idioot ging doen (als een gek wegsprinten van waar hij lag, en vervolgens lopen ijsberen) en dat kwam door een open plek/wond op zn staart.
5 september mee naar DA geweest, ook meteen weer voor dat pootje. Hijheeft een AB-injectie gehad die 2 weken werkt en kreeg pilletjes mee tegen de jeuk. Dat heeft al met al prima gewerkt, pootje ziet er zo goed als 'beter' uit en zn staart is weer helemaal netjes. De DA bleef volhouden dat hij vast nog ergens een vlo had, wat knap irritant was, aangezien ik hem 2 weken daarvoor al had ontvlooid en ik gewoon wist dat dat het probleem niet was... Ging zij met een kammetje over zijn rug. Niks. Nog een keer en ook stukje over zn staart, jawel, rood-bruine stukjes. "Kijk! Zie je wel, das wel vlooienpoep hoor." Volgens mij waren het gewoon korstjes van de wondjes op zn staart...maar goed. :roll:
Nu is dat dus allemaal weer rustig, zag ik ineens dat Yolah's staart-haar nogal raar zat. Ik til die staart op (want t zat aan de binnenkant) en ja hoor! Open plekken, vieze plakkerige wonden! Wel verd****! Precies hetzelfde als Bennie dus. We vinden dit wel heel toevallig, dus zijn aan het bedenken waardoor dit nou kan komen. Wim riep meteen dat het 'vast van dat vieze vreet'n' kwam. Ik heb ze sinds een maand over gezet op Smuldier. Nu kan ik me ergens voorstellen dat, omdat de ontlasting harder is dan eerder, dat misschien 'anders' aan hun kont voelt met poepen ofzo en dat ze daarom in die omgeving gaan likken en zo de huid kapotknagen... Maar dat lijkt me wel een beetje vergezocht.
Ik ga vanmiddag naar de DA, schon wieder, en dan zullen we t wel zien. Maar ik was toch even nieuwsgierig of iemand dit herkent, of misschien meteen een idee heeft van: Dat zou t kunnen zijn. :19:
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Re: Staart kapot...

Ongelezen bericht door alm@ »

Hotspot van vlooien. Het hoeft er inderdaad maar één te zijn.
Afbeelding
Abby
Zeer actief

Jamaar bij allebei zo'n beetje tegelijk? :hmmm: Yolah heeft bovendien nog nooit een vlo gehad (die wij hebben gevonden dan), laat staan een reactie daarop... :U:

Bij Bennie dacht ik toen wel meteen aan een hotspot, maar die zat ook echt op 1 plek te likken. Yolah's wond ziet er wel net zo uit, maar is meer een aaneenschakeling van kleine wondjes, verspreid over zo'n 10-15 cm staart. En zij zit er ook niet aan... Teminste, ik heb haar de afgelopen dagen niet 1x aan haar staart ziek likken/knagen... Nou ja, wat t ook is, als het maar snel weer over is. Vorige maand is Yolah ook al gecastreerd, dus de DA-kas is voorlopig wel genoeg gespekt.:ugh:
Abby
Zeer actief

Tja... Misschien hebben ze dan allebei toch spontaan vlooienallergie? We hebben hier een kat met vlooienallergie rondlopen en die is tot nu toe de 'graadmeter' qua aanwezigheid van vlooien geweest. We ontvlooien wel regelmatig hoor, maar als er stiekem toch een vlo was 'ontsnapt', merkten we dat eigenlijk altijd aan de kat. We zullen zien...
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Kijk eens of je in de buurt groene leem kunt krijgen, daar een papje van maken met water en op de wondjes aanbrengen.

:wink: De beschrijving van dat spul heeft een enorm jomanda gehalte, maar in de praktijk werkt het dus echt; geloof dat er hier meerdere zijn met ervaring er mee.
alm@
moderator

Mijn herder had ook een tijdje de ene hotspot na de andere. Oorzaak :U: waarschijnlijk dan toch één passerende vlo wat Nanna al zegt. Overigens zou ik niet met groene leem gaan klunzen met dit soort dingen. Het haar eromheen zoveel mogelijk weghalen en een paar maal per dag schoonsoppen met een paar druppels Betadine-scrub op een nat gaasje zodat bacteriën geen kans krijgen een ontsteking te veroorzaken.
Afbeelding
laura&seven
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): x fila
rh. Ridgeback
x stafford

Ongelezen bericht door laura&seven »

Het is een hotspot. Deze kan door 2 dingen komen. 1. vlooien. en 2. anaalklieren.

Als een hond een vlooienallergie heeft voldoet 1 beet van een vlo al genoeg om de allergie te doen opspelen. Het is zeer verstandig om een middel te gebruiken wat niet in het bloed gaat zitten maar in het huidvet (advantage bv.). Een vlo hoeft niet te bijten om dood te gaan. De gehele hond word als het ware omringd door een beschermend jasje.

Honden die last hebben van de anaalklieren kunnen de staartbasis vlakbij de anus kapot bijten. Ook zullen ze moeite hebben met poepen vanwege de pijn. Anaalklieren kunnen ontstoken of overvult raken. Vaak voldoet een kuurtje en het leegknijpen van ze grote wonderen!

hotspots kan je het beste behandelen met hydrocortiderm. dit neemt ook nog eens de jeuk weg. Even goed rondom kaalscheren en opbrengen als je gaat wandelen met de hond.

Overleg eens met de dierenarts of het niet de anaalklieren kunnen zijn waardoor ze zich kapot bijt en kies een goed ontvlooiings middel. :) SUCCES ;)
alm@
moderator

Nanna schreef:
alm@ schreef:Mijn herder had ook een tijdje de ene hotspot na de andere. Oorzaak :U: waarschijnlijk dan toch één passerende vlo wat Nanna al zegt. Overigens zou ik niet met groene leem gaan klunzen met dit soort dingen. Het haar eromheen zoveel mogelijk weghalen en een paar maal per dag schoonsoppen met een paar druppels Betadine-scrub op een nat gaasje zodat bacteriën geen kans krijgen een ontsteking te veroorzaken.
Ik zou een hotspot eerder met hydrocortiderm behandelen. Inderdaad wel goed kaalscheren. En zelf handschoenen dragen bij het opbrengen.
O dat is ook heel goed (standaard in huis tegenwoordig) :ok: betadine wil nog wel goed helpen als je helemaal in de beginfase zit of zo gauw niks anders bij de hand hebt. Maar dit waren al natte plekken geloof ik.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”