De nieuwe trainingsmethode in IPO
Geplaatst: 14 sep 2011 09:59
Hieronder een verslag dat eerder in het VDH blad is verschenen( nu zonder censuur). Mijn methodes zijn anders maar zo wordt dit over het algemeen het nieuwe trainen in IPO gezien
Seminar Team Jogi ( Jorgen Zank)
Zaterdag 2 juli was de tweede dag van het driedaagse VDH evenement “Learning by doing”. “Teamsport Jogi” onder leiding Jurgen Zank zou twee dagen lang hun africhtingmethodes laten zien, horen en voelen. De dag begon om 9 uur maar of half negen was kantine al geheel gevuld en mensen die later kwamen moesten buiten plaats nemen. Jurgen Zank is een bekende africhter in Duitsland die veel prijzen en titels heeft gewonnen. Hij is een leerling van Bart Bellon en heeft jarenlang samen met hem workshop en seminars gegeven. In zijn team zitten allemaal ervaren africhters, onder andere Tobias Oleynik die de Bundes FCI had gewonnen.
De ochtend werd begonnen met een PowerPointpresentatie en het demonstreren van zaken met “menselijke honden” waar Robbie zich een goed hond toonde. Dit theorie deel was nodig om uit te leggen hoe hun systeem en denken over het trainen van honden in elkaar zit. Er werd begonnen met te benadrukken dat hondensport een teamsport is. Dus niet alléén maar samen ontwikkelen in de sport. Daarna werd er een uitleg gegeven over het gebruik van stroomapparaat( teletact). Een waarschuwing werd gegeven over misbruik van teletact waarbij je te maken krijgt met de reactie op de stroom, de hond of vlucht of agressief reageert. De verschillende standen werden op een aantal mensen uitgeprobeerd en de reacties waren verschillend. De een voelde meteen al wat en de andere pas op een hogere weerstand. Sommige mensen zullen anders reageren op stroom (net zo als honden), vooral als ze al angstig zijn. De reactie van het lichaam is dat poriën zich openen en men dan begint te zweten wat dan weer leid tot een betere stroom geleiding, dit leidt dan tot een stuk zelf bevestiging over gebruik van stroom. Bij honden die niet gezwommen hebben is die geleiding er niet omdat honden anders “zweten” dan mensen( temperatuurregulatie vind plaats via ademen en de voeten). Er werd ook verteld dat stroom in Duitsland verboden is en Nederland is het wel toegestaan. Voordat je kunt beginnen moet je op zoek gaan naar de gevoeligheid van de hond en die gebruiken, en geen standje hoger.
Hondentraining anno 2011 is gebaseerd op de volgende punten: humaan, diervriendelijk en effectief. Wat betekent dat geleider en hond respect voor elkaar hebben. Als voorbeeld werd gegeven: tijdens de training kijken of de hond aan de voet zit, de hond beschouwd dit als signaal. Op een examen/ wedstrijd wordt dit gezien als inwerken en kost dit punten. De geleider heeft nu echter een andere lichaamshouding en de hond gaat niet aan de voet zitten en blijft staan. De reactie van de geleider laat zich raden ”hij kan het toch ik zal het hem wel even leren….”Contact met de hond bestaat uit non verbaal( lichaamstaal) en verbaal (commando’s). De opbouw ziet er als volgt uit; 1. Manueel contact,2. Mechanisch contact, 3. Elektronisch contact. In de training is de timing van straffen en belonen belangrijk. Straffen of belonen binnen twee seconden na het vertoonde gedrag. Een nieuw commando pas geven na 5 seconden wachten. Je ziet het vaak tijdens de af oefening, op het teken van de keurmeester gaat de geleider terug naar zijn hond. Als hij er naast staat gaat de hond meteen zitten. De hond heeft geleerd dat het commando( lichaamstaal)”de geleider staat naast mij” en dan moet ik gaan zitten. Door naast de hond te gaan staan, vijf seconden te wachten en dan het commando ”zit” te geven, geef je voor de hond meer duidelijkheid. Dosering is heel belangrijk in training met honden. Inwerken met de lijn is mogelijk. Ook hier geldt actie=reactie (anticiperen) en moet aangemeten aan de situatie gedoseerd worden. Je hebt ook banden met vibratie, het verschil met stroom is dat je geen mogelijkheid hebt om te doseren. Nogmaals werd benadrukt bij hoge stroom is de enige mogelijkheid vlucht of agressie. Maar soms heb je meer nodig om tot je hond door te dringen.
Hierna werd het begrip leren uitgelegd. Positief leren( met behulp van voertje) is je hond niet aanraken. Als de hond het doet word die bevestigd en als hij het niet doet wordt hij niet bevestigd( geen beloning). Negatief leren is door middel van dwang, minimale inwerking totdat de hond doet wat je wilt, inwerking stopt op het moment van het gewenst gedrag. Voordeel van positief leren is de uitstraling en het nadeel is dat je geen zekerheid hebt dat hij doet wat er van hem verlangd word. Het systeem waarin Jogi werkt combineert de voordelen van beide en heet nepopo( negatief, positief, positief). Het werkt als volgt, de hond krijgt een negatieve inwerking ( ne), daardoor gaat hij het gewenst gedrag vertonen en dit stopt de inwerking ( po) en vervolgens wordt hij beloond voor het getoonde gedrag( po). Voordeel van deze methode is dat je belastbare honden krijgt en na een correctie kan er toch beloond worden. Om zover te komen moet de hond eerst worden voorgewerkt in de drie stappen.
Om het systeem te kunnen volgen werd er een uitleg gegeven over klassieke conditionering. Bij velen bekent als het experiment van Pavlov die ontdekte dat als hij een bel luidde en de hond tegelijktijdig eten gaf, na verloop van tijd na het luiden van de bel al begon te speeksel af te scheiden omdat hij eten verwacht. Hij had geleerd dat het geluid van de bel eten betekende. Het betekent dat je het onbekende met het bekende kunt verbinden en dan zit de controle er meteen in. De uitzondering hier is het geven van stroom dat moet gelijktijdig met het commando gebeuren. Er werd een voorbeeld gegeven van vlucht verhindering van de pakwerker. Het voet commando kan hier gebruikt worden als beloning of als straf door de toon van het woord ‘voet’. Er wordt gebruik gemaakt van de volgende wetmatigheid: wanneer een consequentie aangenaam is, zal het optreden van het voorafgaand gedrag toenemen. Wanneer een consequentie onaangenaam is, zal het voorafgaande gedrag minder voorkomen. Bijvoorbeeld om een hond te leren plassen op commando als hij het commando “plassen” zeggen en als hij dan plast belonen. Het gedrag plassen op commando zal doen toenemen als het de hond iets oplevert. In de training worden zowel de clicker als stroom gebruikt, omdat deze op afstand kan worden gebruikt, waarbij stroom ook nog gedoseerd kan worden.
Daarna begon Tobias met zijn gedeelte van de theorie met als onderwerp ”hoe breng ik mijn hond iets bij” De eerste stap is met non verbale communicatie en manueel contact. De hond wordt door lichte inwerking op de achterhand in zit gebracht( ne) en als hij zit stopt de inwerking( po) en dan click en beloning(po) De inwerking mag alleen zeer licht zijn anders zal de hond weerstand vertonen, actie=reactie. De tweede stap is dan manueel contact en mechanisch contact door lichte inwerking van de hand op de achterhand en de lijn iets ophoog halen ( klassieke conditionering). Door te gaan zitten wordt de druk van de hand en lijn weggenomen Het testen of de hond het heeft begrepen gaat als volgt: eerst en het nieuwe signaal en dan pas het oude. Dus eerst inwerking met lijn en als de hond het gewenst gedrag vertoont lijn druk verminderen en belonen. Als de hond niet gaat zitten bij de inwerking met de lijn dan weer manueel contact erbij, als hij dan gaat zitten inwerking op heffen en belonen. Er zijn tussen de honderd en honderdvijftig herhalingen nodig totdat het gedrag helemaal gekend is. De opbouw gaat dus via manuele, naar mechanisch en dan verbaal en als laatste elektronisch. De dosering is hier belangrijk, altijd lage dosering gebruiken bij het aanleren. Daarom word er ook zo weinig mogelijk met een lange lijn gewerkt, geen dosering mogelijk. Hond leert door eigen gedrag de omgeving te beïnvloeden. Dit geeft duidelijkheid voor de hond en minder stress. Te hoge stressniveaus blokkeert het leren. Stroom kan als volgt worden gebruikt het zit commando en stroom worden gelijktijdig gegeven, met als gevolg hond gaat zitten. De stroom wordt dan uitgeschakeld en dan clicken en voer. Het instellen van het niveau van de teletact is zoveel als mogelijk en zo weinig als wenselijk. Als de hond de oefening niet begrijpt blijft de dosering gelijk. Het afbouwen van het hulpmiddel gaat piramide gewijs. Het fundament is a, hierbij altijd hulpen gebruiken met lage stroom, het middenstuk b de hulpen worden afgebouwd met intervallen en de top is c hierbij geen hulpen maar alleen een correctie eventueel met een hogere intensiteit.
De versterking in het middenstuk gebeurd door intervallen en er worden vier verschillende gebruikt zodat de hond niet weet welke hij verwachten kan. De eerste is contact met bevestiging, de tweede is contact en geen bevestiging, de derde is geen contact maar wel bevestiging en de laatste is geen contact en geen bevestiging. Contact staat hier voor inwerking. De motivatie bestaat om het aangename te verkrijgen en het onaangename te vermijden. Het systeem draagt zorg voor opgewekte honden en concentratie en geen gedrukte honden. De top van de piramide c wordt alleen gebruikt in een periode vlak voor wedstrijd/examen en daarna wordt er weer terug geschakeld naar a en b. Een hulpmiddel blijft een hulpmiddel zolang het nut heeft. Bij een examen mag je geen hulpmiddelen gebruiken, maar door gewoontevorming denkt de hond dat ze er wel zijn. Examen/ wedstrijd moet gelijk uitzien als in de training. Anders zorg je niet voor gelijke omstandigheden en zal je hond zich anders gedragen.
In de pauze was het tijd voor andere zaken daarna werd begonnen met de praktijk buiten. Er werd een voorbeeld gegeven van een hond die niet wil werken voor voer. Meestal word er dan gezegd laat hem maar een tijdje hongeren en dan wil hij werken voor voer. Dit is geen diervriendelijke methode. Je kunt het ook zo doen, hond twee weken ruim te eten geven en dan de helft voeren en de rest kan hij dan verdienen. De hond heeft dan ook hongergevoel, maar is minder schadelijk voor zijn welzijn. Er werd begonnen met de basis van volgwerk, hierbij is de eis attent blijven. Door de bal onder linkerarm te stoppen ontstaat een fixatiepunt. De hond loopt dan met de kop omhoog en heeft minder snel de neiging om voor of scheef te lopen. Het oefenen voor een spiegel werd gedemonstreerd. Hier kan de geleider zien wat de hond doet zonder zelf zijn houding hoeven te veranderen, wat anders weer tot inwerken kan leiden. In de basispositie worden de afleidingen verder geleidelijk aan op gebouwd. De bal wordt naast de combinatie gelegd. Als de oefening goed gaat mag de hond de bal pakken. De sterkte van de afleidende prikkels wordt steeds groter. Eerst dode buit, bal, bijtmouw en dan bijtmouw met stilstaande pakwerker. Vervolgens persoon die met bal zwaait en staat te schreeuwen, enzovoort. Daarna was het apporteren aan de beurt. Hier werd vastgesteld dat er bij apporteren eigenlijk drie soorten problemen zijn: hond gaat niet snel genoeg uit, hond komt niet snel genoeg terug en hond zit scheef voor en knauwt.
Het waren lange inspannende dagen. Er werd een heel systeem van training gepresenteerd. Hier kun je niet zomaar stukjes uithalen en het is belangrijk de basis ideeën hier achter goed te beheersen. Je zag invloeden naast de IPO ook uit Mondioring, Agility en Obedience.
Seminar Team Jogi ( Jorgen Zank)
Zaterdag 2 juli was de tweede dag van het driedaagse VDH evenement “Learning by doing”. “Teamsport Jogi” onder leiding Jurgen Zank zou twee dagen lang hun africhtingmethodes laten zien, horen en voelen. De dag begon om 9 uur maar of half negen was kantine al geheel gevuld en mensen die later kwamen moesten buiten plaats nemen. Jurgen Zank is een bekende africhter in Duitsland die veel prijzen en titels heeft gewonnen. Hij is een leerling van Bart Bellon en heeft jarenlang samen met hem workshop en seminars gegeven. In zijn team zitten allemaal ervaren africhters, onder andere Tobias Oleynik die de Bundes FCI had gewonnen.
De ochtend werd begonnen met een PowerPointpresentatie en het demonstreren van zaken met “menselijke honden” waar Robbie zich een goed hond toonde. Dit theorie deel was nodig om uit te leggen hoe hun systeem en denken over het trainen van honden in elkaar zit. Er werd begonnen met te benadrukken dat hondensport een teamsport is. Dus niet alléén maar samen ontwikkelen in de sport. Daarna werd er een uitleg gegeven over het gebruik van stroomapparaat( teletact). Een waarschuwing werd gegeven over misbruik van teletact waarbij je te maken krijgt met de reactie op de stroom, de hond of vlucht of agressief reageert. De verschillende standen werden op een aantal mensen uitgeprobeerd en de reacties waren verschillend. De een voelde meteen al wat en de andere pas op een hogere weerstand. Sommige mensen zullen anders reageren op stroom (net zo als honden), vooral als ze al angstig zijn. De reactie van het lichaam is dat poriën zich openen en men dan begint te zweten wat dan weer leid tot een betere stroom geleiding, dit leidt dan tot een stuk zelf bevestiging over gebruik van stroom. Bij honden die niet gezwommen hebben is die geleiding er niet omdat honden anders “zweten” dan mensen( temperatuurregulatie vind plaats via ademen en de voeten). Er werd ook verteld dat stroom in Duitsland verboden is en Nederland is het wel toegestaan. Voordat je kunt beginnen moet je op zoek gaan naar de gevoeligheid van de hond en die gebruiken, en geen standje hoger.
Hondentraining anno 2011 is gebaseerd op de volgende punten: humaan, diervriendelijk en effectief. Wat betekent dat geleider en hond respect voor elkaar hebben. Als voorbeeld werd gegeven: tijdens de training kijken of de hond aan de voet zit, de hond beschouwd dit als signaal. Op een examen/ wedstrijd wordt dit gezien als inwerken en kost dit punten. De geleider heeft nu echter een andere lichaamshouding en de hond gaat niet aan de voet zitten en blijft staan. De reactie van de geleider laat zich raden ”hij kan het toch ik zal het hem wel even leren….”Contact met de hond bestaat uit non verbaal( lichaamstaal) en verbaal (commando’s). De opbouw ziet er als volgt uit; 1. Manueel contact,2. Mechanisch contact, 3. Elektronisch contact. In de training is de timing van straffen en belonen belangrijk. Straffen of belonen binnen twee seconden na het vertoonde gedrag. Een nieuw commando pas geven na 5 seconden wachten. Je ziet het vaak tijdens de af oefening, op het teken van de keurmeester gaat de geleider terug naar zijn hond. Als hij er naast staat gaat de hond meteen zitten. De hond heeft geleerd dat het commando( lichaamstaal)”de geleider staat naast mij” en dan moet ik gaan zitten. Door naast de hond te gaan staan, vijf seconden te wachten en dan het commando ”zit” te geven, geef je voor de hond meer duidelijkheid. Dosering is heel belangrijk in training met honden. Inwerken met de lijn is mogelijk. Ook hier geldt actie=reactie (anticiperen) en moet aangemeten aan de situatie gedoseerd worden. Je hebt ook banden met vibratie, het verschil met stroom is dat je geen mogelijkheid hebt om te doseren. Nogmaals werd benadrukt bij hoge stroom is de enige mogelijkheid vlucht of agressie. Maar soms heb je meer nodig om tot je hond door te dringen.
Hierna werd het begrip leren uitgelegd. Positief leren( met behulp van voertje) is je hond niet aanraken. Als de hond het doet word die bevestigd en als hij het niet doet wordt hij niet bevestigd( geen beloning). Negatief leren is door middel van dwang, minimale inwerking totdat de hond doet wat je wilt, inwerking stopt op het moment van het gewenst gedrag. Voordeel van positief leren is de uitstraling en het nadeel is dat je geen zekerheid hebt dat hij doet wat er van hem verlangd word. Het systeem waarin Jogi werkt combineert de voordelen van beide en heet nepopo( negatief, positief, positief). Het werkt als volgt, de hond krijgt een negatieve inwerking ( ne), daardoor gaat hij het gewenst gedrag vertonen en dit stopt de inwerking ( po) en vervolgens wordt hij beloond voor het getoonde gedrag( po). Voordeel van deze methode is dat je belastbare honden krijgt en na een correctie kan er toch beloond worden. Om zover te komen moet de hond eerst worden voorgewerkt in de drie stappen.
Om het systeem te kunnen volgen werd er een uitleg gegeven over klassieke conditionering. Bij velen bekent als het experiment van Pavlov die ontdekte dat als hij een bel luidde en de hond tegelijktijdig eten gaf, na verloop van tijd na het luiden van de bel al begon te speeksel af te scheiden omdat hij eten verwacht. Hij had geleerd dat het geluid van de bel eten betekende. Het betekent dat je het onbekende met het bekende kunt verbinden en dan zit de controle er meteen in. De uitzondering hier is het geven van stroom dat moet gelijktijdig met het commando gebeuren. Er werd een voorbeeld gegeven van vlucht verhindering van de pakwerker. Het voet commando kan hier gebruikt worden als beloning of als straf door de toon van het woord ‘voet’. Er wordt gebruik gemaakt van de volgende wetmatigheid: wanneer een consequentie aangenaam is, zal het optreden van het voorafgaand gedrag toenemen. Wanneer een consequentie onaangenaam is, zal het voorafgaande gedrag minder voorkomen. Bijvoorbeeld om een hond te leren plassen op commando als hij het commando “plassen” zeggen en als hij dan plast belonen. Het gedrag plassen op commando zal doen toenemen als het de hond iets oplevert. In de training worden zowel de clicker als stroom gebruikt, omdat deze op afstand kan worden gebruikt, waarbij stroom ook nog gedoseerd kan worden.
Daarna begon Tobias met zijn gedeelte van de theorie met als onderwerp ”hoe breng ik mijn hond iets bij” De eerste stap is met non verbale communicatie en manueel contact. De hond wordt door lichte inwerking op de achterhand in zit gebracht( ne) en als hij zit stopt de inwerking( po) en dan click en beloning(po) De inwerking mag alleen zeer licht zijn anders zal de hond weerstand vertonen, actie=reactie. De tweede stap is dan manueel contact en mechanisch contact door lichte inwerking van de hand op de achterhand en de lijn iets ophoog halen ( klassieke conditionering). Door te gaan zitten wordt de druk van de hand en lijn weggenomen Het testen of de hond het heeft begrepen gaat als volgt: eerst en het nieuwe signaal en dan pas het oude. Dus eerst inwerking met lijn en als de hond het gewenst gedrag vertoont lijn druk verminderen en belonen. Als de hond niet gaat zitten bij de inwerking met de lijn dan weer manueel contact erbij, als hij dan gaat zitten inwerking op heffen en belonen. Er zijn tussen de honderd en honderdvijftig herhalingen nodig totdat het gedrag helemaal gekend is. De opbouw gaat dus via manuele, naar mechanisch en dan verbaal en als laatste elektronisch. De dosering is hier belangrijk, altijd lage dosering gebruiken bij het aanleren. Daarom word er ook zo weinig mogelijk met een lange lijn gewerkt, geen dosering mogelijk. Hond leert door eigen gedrag de omgeving te beïnvloeden. Dit geeft duidelijkheid voor de hond en minder stress. Te hoge stressniveaus blokkeert het leren. Stroom kan als volgt worden gebruikt het zit commando en stroom worden gelijktijdig gegeven, met als gevolg hond gaat zitten. De stroom wordt dan uitgeschakeld en dan clicken en voer. Het instellen van het niveau van de teletact is zoveel als mogelijk en zo weinig als wenselijk. Als de hond de oefening niet begrijpt blijft de dosering gelijk. Het afbouwen van het hulpmiddel gaat piramide gewijs. Het fundament is a, hierbij altijd hulpen gebruiken met lage stroom, het middenstuk b de hulpen worden afgebouwd met intervallen en de top is c hierbij geen hulpen maar alleen een correctie eventueel met een hogere intensiteit.
De versterking in het middenstuk gebeurd door intervallen en er worden vier verschillende gebruikt zodat de hond niet weet welke hij verwachten kan. De eerste is contact met bevestiging, de tweede is contact en geen bevestiging, de derde is geen contact maar wel bevestiging en de laatste is geen contact en geen bevestiging. Contact staat hier voor inwerking. De motivatie bestaat om het aangename te verkrijgen en het onaangename te vermijden. Het systeem draagt zorg voor opgewekte honden en concentratie en geen gedrukte honden. De top van de piramide c wordt alleen gebruikt in een periode vlak voor wedstrijd/examen en daarna wordt er weer terug geschakeld naar a en b. Een hulpmiddel blijft een hulpmiddel zolang het nut heeft. Bij een examen mag je geen hulpmiddelen gebruiken, maar door gewoontevorming denkt de hond dat ze er wel zijn. Examen/ wedstrijd moet gelijk uitzien als in de training. Anders zorg je niet voor gelijke omstandigheden en zal je hond zich anders gedragen.
In de pauze was het tijd voor andere zaken daarna werd begonnen met de praktijk buiten. Er werd een voorbeeld gegeven van een hond die niet wil werken voor voer. Meestal word er dan gezegd laat hem maar een tijdje hongeren en dan wil hij werken voor voer. Dit is geen diervriendelijke methode. Je kunt het ook zo doen, hond twee weken ruim te eten geven en dan de helft voeren en de rest kan hij dan verdienen. De hond heeft dan ook hongergevoel, maar is minder schadelijk voor zijn welzijn. Er werd begonnen met de basis van volgwerk, hierbij is de eis attent blijven. Door de bal onder linkerarm te stoppen ontstaat een fixatiepunt. De hond loopt dan met de kop omhoog en heeft minder snel de neiging om voor of scheef te lopen. Het oefenen voor een spiegel werd gedemonstreerd. Hier kan de geleider zien wat de hond doet zonder zelf zijn houding hoeven te veranderen, wat anders weer tot inwerken kan leiden. In de basispositie worden de afleidingen verder geleidelijk aan op gebouwd. De bal wordt naast de combinatie gelegd. Als de oefening goed gaat mag de hond de bal pakken. De sterkte van de afleidende prikkels wordt steeds groter. Eerst dode buit, bal, bijtmouw en dan bijtmouw met stilstaande pakwerker. Vervolgens persoon die met bal zwaait en staat te schreeuwen, enzovoort. Daarna was het apporteren aan de beurt. Hier werd vastgesteld dat er bij apporteren eigenlijk drie soorten problemen zijn: hond gaat niet snel genoeg uit, hond komt niet snel genoeg terug en hond zit scheef voor en knauwt.
Het waren lange inspannende dagen. Er werd een heel systeem van training gepresenteerd. Hier kun je niet zomaar stukjes uithalen en het is belangrijk de basis ideeën hier achter goed te beheersen. Je zag invloeden naast de IPO ook uit Mondioring, Agility en Obedience.