Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Oproep ernstige bijtincidenten/moeizaam aangifte

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

CharlesvdBerkt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders
Aantal honden: 3

Oproep ernstige bijtincidenten/moeizaam aangifte

Ongelezen bericht door CharlesvdBerkt »

Overgenomen van het Duitse Herderforum (Bericht op het DH forum)

De hond van Miranda is aangevallen door een dog met een behoorlijk schade (grote gaten en gebroken ribben) tot gevolg.
Ze heeft daarop geprobeerd aangifte te doen en dat is pas na heel veel moeite en schoorvoetend gelukt.
Ze doet daarom de volgende oproep:
Ik ben op zoek naar mensen die net als ik na een ERNSTIG ( dus niet een tandpitje oid) bijtincident (hond/hond) heel veel moeite hebben moeten doen om aangifte hiervan te doen of waarbij het gewoon niet gelukt is omdat ze verteld werd dat dit niet mogelijk was door de politie.

Dit bericht mag ook op andere fora geplaatst worden.

Mailen kan naar: bepophetweb@gmail.com
CharlesvdBerkt
Zeer actief

Re: Oproep ernstige bijtincidenten/moeizaam aangifte

Inge O schreef:gaat dit om 'onze' miranda :80: ?
Nee dat is weer een andere Miranda
Deze heeft een DH en een mechel

Ik zal eens kijken of ik haar bericht over die aanval kan kopiëren
CharlesvdBerkt
Zeer actief

De aanleiding voor de oproep op het DH forum
mirandab schreef: Vanmorgen is Bullet terwijl hij aangelijnd liep aangevallen door een loslopende duitse dog.
Deze reu heeft al vaker laten zien dat hij bij zijn reu-reu agressie geen bijtrem heeft en ik heb zijn eigenaresse dan ook gevraagd de hond goed bij haar te houden wat ze ook wel deed ook al liep hij naar mijn zin te vaak los en was ik al bang dat het een keer mis zou gaan.
De herder van de buurvrouw verderop heeft hij ook al eens in de nek gebeten en vandaag was Bullet aan de beurt.
Het enorme beest zag Bullet en maakte een spurt en gooide met zn volle gewicht hem omver en beet direkt vol in de buik/flank om flink te schudden
Ik schreeuwde naar zn bazin om hem te pakken wat ze gelukkig deed en in eerste instantie leek het niet ernstig omdat Bullet overeind kwam en nog gromde om vervolgens rustig mee naar huis te lopen.
Ik zag onderweg wel dat er bloed druppelde dus thuisgekomen heb ik de wonden geinspecteerd en daar schrok ik van.
Enorme grote diepe gaten.
Dierenarts gebeld en daar gekomen wilde deze hem onder narcose nakijken omdat de wonden zo diep waren dat hij bang was dat er interne schade zou zijn.
Omdat hij zag dat er een deuk bij het borstbeen zat en een bobbel bij de ribben ook rontgenfoto's gemaakt.
Uiteindelijk bleek dat hij twee gebroken ribben, een verbrijzeld borstbeen en drie enorm grote diepe ( 10 cm) gaten in zn flank/buik had.
Gelukkig geen vitale organen geraakt maar het scheelde niet veel of het had echt mis gegaan.
Het telefoonnr van de eigenaresse van de duitse dog reu achterhaald en gebeld.
Ik heb haar gezegd hoe ernstig het was en dat ik vond dat zij haar hond op zn minst aangelijnd moest houden.
Ze werd boos en zei dat haar hond het niet bij iedere hond deed en dat hij gehoorzaamheidscursussen had gehad en dat ze hem niet voor dit incident aan zou gaan lijnen.
Toen ik vroeg of ze wel besefte dat hij mijn hond bijna had doodgebeten gooide ze de haak erop.
Vervolgens ben ik naar de politie gegaan om aangifte te doen wat niet kon en melding maken was het te druk voor ...ik moest de wijkagent maar bellen.
Wijkagent gebeld en deze was niet op zn plek en drie uur gewacht op telefoontje terug en toen maar weer het bureau gebeld en gevraagd om een hondengeleider.
Deze waren ook niet aanwezig maar de telefoniste was vriendelijk dit keer en zei dat ze zou vragen of er iemand morgen terug zou bellen.

En daar zit je dan met een hond die hijgend van de pijn al twee uur aan een stuk zichzelf staande probeert te houden omdat liggen teveel pijn doet en de pijnstillers niet goed genoeg werken.
Drie drains steken uit zn flank en daar druppelt constant bloed en wondvocht uit.
Niet een belletje van de eigenaresse van de dog die overigens nog lang niet van mij af is.
De eerste rekening van 750 euro ligt al klaar voor haar.

Ik kan nu kijken hoe het eea hier in de praktijk gaat qua afhandelen ernstige bijtincidenten
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

Sneu voor Bullet :(
Heeft ze weer een dh dan?

Trouwens mirandab heeft hier ook een account, raar dat ze dat dan niet gebruikt :scratch:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Maylala
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Maylala »

Jezus wat een verschrikkelijke situatie zeg! En arme Bullet, wat moet het arme beest er aan toe zijn. :(
Hopelijk wordt de aangifte wel aangenomen en volgen er sancties voor de eigenaresse van de Dog, want dit lijkt me echt een nachtmerrie om mee te maken en er zou op zijn minst vergoeding van alle schade en een aanlijn-/muilkorfgebod op moeten volgen gezien de ernst van de aanval.
Afbeelding
Kristina
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullkita "Gijs", Mopshond "Bram" en Amstaff kruising "Taiga" RIP
Contacteer:

Ongelezen bericht door Kristina »

Wat vreselijk!

Volgens mij heb ik weleens hier op het forum gelezen dat mensen toch aangifte konden doen. Misschien anders via internet?
Anders via een AVP verzekering om in ieder geval dat geld terug te krijgen?
Rust zacht lieve Taiga. 14-11-1998 - 04-11-2011

Afbeelding
CharlesvdBerkt
Zeer actief

Om het even duidelijk te houden:

ze is al druk bezig om schade vergoed te krijgen en heeft daarvoor ook kontakt opgenomen met een advokaat.
Nu gaat het er om dat er door de politie zo moeilijk gedaan wordt om aangifte te doen. In feite werd het in eerste instantie geweigerd.

Daar wil ze graag ervaringen van verzamelen...
Maylala
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs

Ongelezen bericht door Maylala »

Ik heb wel ervaring met tegenwerkende politie nadat een mens gebeten was door (meerdere) honden, maar ik denk niet dat ze daar wat aan heeft.
Wel wil ik haar veel succes wensen met haar strijd, ik vrees dat als ze de juiste plekken weet te vinden ze heel veel mensen met gelijksoortige verhalen tegenkomt. Helaas. :(
Afbeelding
BAILEYSBAASJE
Zeer actief
Mijn ras(sen): F1b Goldendoodle

Ongelezen bericht door BAILEYSBAASJE »

Verschrikkelijk, wat een verhaal. Waar speelde dit alles zich af? Ik zit ook nog steeds op vergoeding van Bailey's 2e bijtincident te wachten.
Afbeelding
miran
Actief

Ongelezen bericht door miran »

renee-uk schreef: Trouwens mirandab heeft hier ook een account, raar dat ze dat dan niet gebruikt :scratch:
Ik gebruik die idd hoogst zelden.
Alleen voor herplaatsingen en een keer omdat ik me opwond over een afgemaakt hondje.
Ik ken/ben al lid op het hondenforum sinds st Juttemis ( 11 jaar terug voor het eerst) maar ik kan niet alle fora bijhouden.

Ik stuit na dit -ernstige- incident met Bullet op problemen met de aangifte en afwikkeling via de politie en heb daarom een advocate om advies gevraagd.
Deze heeft gemerkt dat er enorm veel klachten zijn over het feit dat de politie aangeeft dat er geen aangifte kan worden gedaan omdat het een civiele zaak betreft...
Je wordt dus - als je mazzel hebt- doorverwezen naar de wijkagent die vaak geen tijd heeft.

Je kunt dus WEL aangifte doen.
Ik heb na herhaaldelijke malen zeuren, schermend met artikel 425 lid 2 van het wetboek van strafrecht aangifte kunnen doen.
Ik heb gevraagd tijdens het opnemen van proces verbaal om een evt straatverbod van eigenarese en hond.
Volgens de agent die de aangifte opnam kon dit niet omdat het een strafrechterlijke procedure betreft
ONZIN...je kunt gewoon vragen -of van justitie- om een straatverbod in de opname..hiervoor hoeft er geen civiele procedure te zijn opgestart.
Of het straatverbod toegekend wordt besluit de rechter na alle feiten te hebben bekeken.

Even de link naar mijn verhaal..
http://www.forum.duitseherders.com/foru ... a&start=45

Mijn hond had na een beet.. twee gebroken ribben, een verbrijzeld borstbeen, en diepe gaten die dwars door de spierlaag heengingen.
Hij heeft geluk gehad..

Afbeelding

Afbeelding

De advocate die ik heb benaderd voor hulp is bezig met een onderzoek naar hoe ernstige bijtincidenten (hond-hond) worden opgepakt door de politie en wil graag ervaringen die zij kan bundelen om hier aandacht voor te vragen
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

hij ziet er niet uit alsof ie geluk heeft gehad, wat vreselijk zeg :(
miran
Actief

Voor een normaal reu-reu akkefietje zou ik overigens geen aangifte doen...ik heb het over een ernstig incident.
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Allemachtig :O:
Heel veel sterkte met hem.Ik ga dit ook her en der plaatsen.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

wat vreselijk!!!!

(jammer dat de foto's er zonder waarschuwing stonden; een link erheen is fijner wat mij betreft dan kan je ervoor kiezen niet te kijken)

Maar, ik zou het een goede zaak vinden als er meer duidelijkheid komt mbt aangiftes "hond bijt hond". Dus, als dat iets goeds is wat uit deze ellende komt, heb je toch wat bereikt!
Ik hoop dat er veel reakties komen en dat er richtlijnen voor onze blauw-pet-vrienden komen!!

Suzanne
miran
Actief

sbientje schreef:hij ziet er niet uit alsof ie geluk heeft gehad, wat vreselijk zeg :(

Jij bent snel... :wink:
Hij heeft wel geluk gehad omdat de rib niet door zn long is gegaan en/of zn hart niet is geraakt.
Ik heb de rontgen foto's en dan schrik je als je ziet hoe diep de gaten zijn en hoe dicht ze komen bij vitale organen als hart en longen.
Wil wel even vermelden dat de meeste duitse doggen dit soort agressie niet in hun genen hebben..integendeel
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

jezus dat is inderdaad niet niks :jank:
hoe is het nou met Bullet?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Via een vriend van mij:

Klacht niet-opname-aangifte" bij de Hoofdofficier van Justitie

Het komt voor dat de politie weigert een aangifte op te nemen.
Vaak zeggen ze dat dat niet kan, of dat het geen zin heeft (en dat beter alleen een melding kan worden gedaan). Uiteindelijk bepaalt een slachtoffer zelf of hij of zij aangifte doet of niet.

De politie is op grond van artikel 163 lid 5 en artikel 165 lid 1 Sv verplicht de aangifte of klacht in ontvangst te nemen.
Artikel 163 lid 5 Sv luidt (tav de aangifte):
"Tot het ontvangen van aangiften bedoeld in de artikelen 160 en 161 zijn de opsporingsambtenaren, en tot ontvangen van de aangiften bedoeld in artikel 162 Sv de daarbij genoemde ambtenaren verplicht."
en artikel 165 lid 1 Sv (tav de klacht):
"Tot het ontvangen der klachte is elke officier van justitioe en elke hulpofficier van justitie bevoegd en verplicht"

Klacht bij weigering
Als de politie weigert uw aangifte onttrekking op te nemen, kan hiertegen geklaagd worden. Er kan een klacht worden ingediend bij de politie (het korps), maar daarnaast is het altijd verstandig om (ook) een klacht niet-opname aangifte in te dienen bij de Hoofdofficier van Justitie van het arrondissement waaronder het korps valt. Op de website van het Openbaar Ministerie staan de adresgegevens vermeld.

Opsporingsonderzoek
Hoewel de politie verplicht is om de aangifte op te nemen, zijn zij niet onder alle omstandigheden verplicht om in de aangebrachte zaak opsporingsactiviteiten te verrichten. Zij kunnen van (verdere) opsporingsactiviteiten afzien. De politie dient dit dan wel schriftelijk aan de aangever te melden. Tegen deze mededeling kan binnen 3 maanden op grond van artikel 12 Sv een klaagschrift worden ingediend.

Geplaatst op 20-04-2010, door mr. J.J. van 't Hoff, De Lange c.s. Advocaten

Sterkte met Bullet!
Afbeelding
BAILEYSBAASJE
Zeer actief
Mijn ras(sen): F1b Goldendoodle

Ongelezen bericht door BAILEYSBAASJE »

@miran,

OMG, wat is de arme ziel toegetakeld! Heel veel sterkte en beterschap voor Bullet en succes met je actie.
Afbeelding
miran
Actief

renee-uk schreef:jezus dat is inderdaad niet niks :jank:

Met Bullet gaat het goed..
Hij staat nog op de Rymadil vanwege zn botbreuken maar in principe wil hij alles weer.
Dat wilde hij al vrij snel maar omdat ik weet hoe ernstig zijn interne verwondingen zijn laat ik dit niet toe.
Hij zal toch echt zes weken lang iets rustiger aan moeten doen.
Trappen lopen doet hij en een klein stukje los lopen ook maar zeker geen half uur.
Er staat zes weken voor het helen van botbreuken dus dat houd ik aan.
De dierenarts stond versteld van zijn hardheid en ik eigenlijk ook wel.
Maakt het ook moeilijk inschatten wanneer alles geheeld is.
Ik laat hem opnieuw rontgenen na 2 maand

Zijn gedrag is ook stabiel gebleven.
Hij zoekt alleen wel naar de desbetreffende hond als ik hem uitlaat
Dan maakt hij zich groot en kijkt constant om zich heen...net ut vrouwtje... :tongue:
Maar naar andere honden heeft hij nog steeds hetzelfde gedrag..niets veranderd...gelukkig.
Ik ben blij met zijn stabiliteit en veerkracht.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

miran schreef:
renee-uk schreef:jezus dat is inderdaad niet niks :jank:

Met Bullet gaat het goed..
Hij staat nog op de Rymadil vanwege zn botbreuken maar in principe wil hij alles weer.
Dat wilde hij al vrij snel maar omdat ik weet hoe ernstig zijn interne verwondingen zijn laat ik dit niet toe.
Hij zal toch echt zes weken lang iets rustiger aan moeten doen.
Trappen lopen doet hij en een klein stukje los lopen ook maar zeker geen half uur.
Er staat zes weken voor het helen van botbreuken dus dat houd ik aan.
De dierenarts stond versteld van zijn hardheid en ik eigenlijk ook wel.
Maakt het ook moeilijk inschatten wanneer alles geheeld is.
Ik laat hem opnieuw rontgenen na 2 maand

Zijn gedrag is ook stabiel gebleven.
Hij zoekt alleen wel naar de desbetreffende hond als ik hem uitlaat
Dan maakt hij zich groot en kijkt constant om zich heen...net ut vrouwtje... :tongue:
Maar naar andere honden heeft hij nog steeds hetzelfde gedrag..niets veranderd...gelukkig.
Ik ben blij met zijn stabiliteit en veerkracht.
dat laatste kan ik me voorstellen, maar jeetje miran wat ziet dat er afschuwelijk uit :eek:
arme kerel :(
Afbeelding

miran
Actief

Frenk schreef:Via een vriend van mij:

Klacht niet-opname-aangifte" bij de Hoofdofficier van Justitie

Het komt voor dat de politie weigert een aangifte op te nemen.
Vaak zeggen ze dat dat niet kan, of dat het geen zin heeft (en dat beter alleen een melding kan worden gedaan). Uiteindelijk bepaalt een slachtoffer zelf of hij of zij aangifte doet of niet.

De politie is op grond van artikel 163 lid 5 en artikel 165 lid 1 Sv verplicht de aangifte of klacht in ontvangst te nemen.
Artikel 163 lid 5 Sv luidt (tav de aangifte):
"Tot het ontvangen van aangiften bedoeld in de artikelen 160 en 161 zijn de opsporingsambtenaren, en tot ontvangen van de aangiften bedoeld in artikel 162 Sv de daarbij genoemde ambtenaren verplicht."
en artikel 165 lid 1 Sv (tav de klacht):
"Tot het ontvangen der klachte is elke officier van justitioe en elke hulpofficier van justitie bevoegd en verplicht"

Klacht bij weigering
Als de politie weigert uw aangifte onttrekking op te nemen, kan hiertegen geklaagd worden. Er kan een klacht worden ingediend bij de politie (het korps), maar daarnaast is het altijd verstandig om (ook) een klacht niet-opname aangifte in te dienen bij de Hoofdofficier van Justitie van het arrondissement waaronder het korps valt. Op de website van het Openbaar Ministerie staan de adresgegevens vermeld.

Opsporingsonderzoek
Hoewel de politie verplicht is om de aangifte op te nemen, zijn zij niet onder alle omstandigheden verplicht om in de aangebrachte zaak opsporingsactiviteiten te verrichten. Zij kunnen van (verdere) opsporingsactiviteiten afzien. De politie dient dit dan wel schriftelijk aan de aangever te melden. Tegen deze mededeling kan binnen 3 maanden op grond van artikel 12 Sv een klaagschrift worden ingediend.

Geplaatst op 20-04-2010, door mr. J.J. van 't Hoff, De Lange c.s. Advocaten

Sterkte met Bullet!

Klopt...maar ik heb aangifte kunnen doen na aandringen en nu ga ik kijken naar de afwikkeling.
Doen ze het niet serieus en accuraat stap ik naar de burgemeester
Voor de gemeente Hilversum

http://www.hilversum.nl/Politiek/Verord ... ersum_2010

"Artikel 2.4.16 Loslopende honden; verboden plaatsen .................................................................................................25
Artikel 2.4.17 Verontreiniging door honden.................................................................................................................25
Artikel 2.4.18 Gevaarlijke honden ................................................................................................................................26
Artikel 2.4.19 Houden van hinderlijke of schadelijke dieren ........................................................................................26
Artikel 2.4.20 Wilde dieren...........................................................................................................................................27
Artikel 2.4.21 Loslopend vee en pluimvee....................................................................................................................27
Artikel 2.4.22 Bijen.......................................................................................................................................................27"

Artikel 2.4.18 Gevaarlijke honden
1. Het is de eigenaar of houder van een hond verboden die hond te laten verblijven of
te laten lopen op een openbare plaats of op het terrein van een ander:
a. anders dan kort aangelijnd nadat het college aan de eigenaar of de houder heeft
bekendgemaakt dat het die hond gevaarlijk of hinderlijk acht en een
aanlijngebod in verband met het gedrag van die hond noodzakelijk vindt;
b. anders dan kort aangelijnd en voorzien van een muilkorf nadat het college aan
de eigenaar of de houder heeft bekendgemaakt dat het die hond gevaarlijk of
hinderlijk acht en een aanlijn en muilkorfgebod in verband met het gedrag van
die hond noodzakelijk vindt.
2. Onverminderd het bepaalde in artikel 2.4.16, eerste lid onder c, geldt voor het
bepaalde in het eerste lid bovendien dat de hond voorzien moet zijn van een optisch
leesbaar, niet- verwijderbaar identificatiekenmerk in het oor of de buikwand.
3. In het eerste lid wordt verstaan onder:
a. muilkorf: een muilkorf vervaardigd van stevige kunststof, of van stevig leer of
van beide stoffen, die door middel van een stevige leren riem rond de hals
zodanig is aangebracht dat verwijdering zonder toedoen van de mens niet
mogelijk is en die zodanig is ingericht dat de drager geen mens of dier kan
bijten, dat de afgesloten ruimte binnen de korf een geringe opening van de bek
toelaat en dat geen scherpe delen binnen de korf aanwezig zijn;
b. kort aanlijnen: aanlijnen van een hond met een lijn met een lengte, gemeten van
hand tot halsband, die niet langer is dan 1,50 meter
.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

miran schreef:
Is dit in Hilversum gebeurd? :80:
Afbeelding
miran
Actief

Cleva schreef:Ik verkies toch de redelijkheid en het gesprek boven de politie hoor.

Ik ook hoor...ben hondenliefhebber.
Heb heel lang rustig met haar staan praten maar ik kreeg het gevoel dat het niet doordrong.
Heb ook nooit meer iets van haar vernomen.
Geen vraag ook hoe het met mijn hond gaat.
Heb gebeld en ingesproken op haar voice mail met de vraag om terug te bellen om afspraken te maken over tijden van uitlaten.
Leek mij geen goed plan dat deze twee reuen elkaar nog tegen zouden komen.
Geen reactie
Dan hoop ik toch op de politie.
Kan moeilijk met een kettingzaag of hakbijl mn hond gaan uitlaten.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Cleva schreef:Heeft de eigenaar van de dog deze foto's ook gezien?
In haar verhaaltje staat dat ze de eigenaresse van de dog gebeld heeft na het bezoek aan de da. :19:
Afbeelding
miran
Actief

Frenk schreef:
miran schreef:
Is dit in Hilversum gebeurd? :80:

Yepp... :wink:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

miran schreef:Yepp... :wink:
Ik heb je even een pb-tje gestuurd.
Afbeelding
miran
Actief

Frenk schreef:
miran schreef:Yepp... :wink:
Ik heb je even een pb-tje gestuurd.

je hebt er een terug... :wink:
Afbeelding
tycha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Smoothies
Contacteer:

Ongelezen bericht door tycha »

Jeetje, wat ziet dat er naar uit!
Fijn dat het met Bullit zelf wel weer gaat, maar pas inderdaad wel op. Het is ook wel mechelaar eigen op net te doen of er niets aan de hand is. Je moet ze tegen zichzelf in bescherming nemen.

Heel veel sterkte met Bullit en de afwikkeling van het incident.
Afbeelding
Groetjes Marja
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Schrik wel van dit verhaal zeg. (en de foto's helemaal :( )
Hoop dat Bullet snel opknapt!
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
herejede
Zeer actief

Ongelezen bericht door herejede »

vreselijk zeg...
ik heb 1 keer een agressieve dog meegemaakt, liep los in het weiland, was blij dat ik me 4 rottweilers bij me had, verder dan grommen en flink tekeergaan, deed deze dog dan ook niet
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”