maar ...
het kan in ieder geval geen kwaad wanneer je 50% vlees en 50% bot voert.
kaal bot - bot zonder vlees - is vragen om problemen.
uhh ... daar gaat je stoofpotje.
Moderator: moderatorteam
Dat dusSarah5 schreef:Nu lijken lamsbotten ook niet echt ideaal om mee te beginnen als je honden verder nooit rauwe bot krijgen.
Dat is alweer een heel ander verhaalTara schreef:Nou, ze krijgen gerust wel eens rauwe dingen hoor, maar niet dagelijks.Sarah5 schreef:Nu lijken lamsbotten ook niet echt ideaal om mee te beginnen als je honden verder nooit rauwe bot krijgen.
Bij mooi weer krijgen ze op zaterdag wel eens een zalmkop, en als ik kleinwild sta te slachten, dan krijgen ze ook wel hun deel.
Eendennekjes, kippennekjes, ganzennekken, fazantennekken krijgen ze allemaal wel, evenals hazenribben.
Verder geef ik ze wel eens een bevroren mergpijp als alternatief ijsje op een warme dag, dat wordt helemaal uitgeslobberd en kaalgeknaagd om vervolgens afgedankt te worden.
Ook een runderstrot krijgen ze wel eens.
Het is dus niet zo dat ze het nog nooit gehad hebben, maar het is gewoon niet dagelijks.
En echt botten zoals ik ze nu heb bewaard, hebben ze volgens mij nog niet eerder gehad.
Laat ik de vraag dan anders formuleren: kan het kwaad om die (onder begeleiding!)aan de honden te geven?
Kijk, dat veranderd de zaakTara schreef:Je hebt helemaal gelijk, maar ze knagen er niet op, het wordt tussen de pootjes geklemd, en met toegeknepen oogjes helemaal uitgelebberd.Suzanne123 schreef:Oh, even over dat mergpijpje; wil je dat aub niet meer doen? Dat is gevaarlijk om twee redenen: het is te hard en kan om de kaak komen te zitten (of, als het kleiner is, in hun keel schieten).
Vervolgens schrapen ze nog een beetje de buitenkant af, en dat is dan weer dat.
Ze danken ze ook gelijk af als het merg eruit is, dus bij onze honden kan het niet zoveel kwaad.
We geven altijd mergpijpen waar ze hun kaak niet doorheen kunnen steken.
Voor de goede orde trouwens: wij blijven altijd in de buurt als ze iets te knagen krijgen, we kunnen te allen tijde ingrijpen.
ik zou het wel doen, mits genoeg vlees erbij, desnoods geef je er wat spiervlees bij.Tara schreef:Nou, er zit her en der nog wel wat vlees aan, ik heb het er met een vrij groot mes afgesneden, dus er zitten genoeg kleine restjes vlees aan.Sarah5 schreef:
Dat is alweer een heel ander verhaal![]()
Dan gaat het antwoord van Ignit op, als het al helemaal kaal bot is (omdat je zelf al het vlees er af hebt gesneden) niet geven. Als het bevleesd is wel geven (onder begeleiding)
Ik heb even gekeken, en 50/50 is het denk ik wel.
Het schouderblad is trouwens heel dun, en zelfs flexibel, dus nog heel kraakbenig.
Dat is toch wel okee?

Mee eens (het inmiddels wel op zijn al)Hutsje schreef:ik zou het wel doen, mits genoeg vlees erbij, desnoods geef je er wat spiervlees bij.Tara schreef:Nou, er zit her en der nog wel wat vlees aan, ik heb het er met een vrij groot mes afgesneden, dus er zitten genoeg kleine restjes vlees aan.Sarah5 schreef:
Dat is alweer een heel ander verhaal![]()
Dan gaat het antwoord van Ignit op, als het al helemaal kaal bot is (omdat je zelf al het vlees er af hebt gesneden) niet geven. Als het bevleesd is wel geven (onder begeleiding)
Ik heb even gekeken, en 50/50 is het denk ik wel.
Het schouderblad is trouwens heel dun, en zelfs flexibel, dus nog heel kraakbenig.
Dat is toch wel okee?
Paniek zaaien is niet nodig, Suzanne... mergpijpje in de keel schieten?? Hoe schiet een hond een mergpijpje in zijn keel, met zijn katapult misschien?Suzanne123 schreef:Oh, even over dat mergpijpje; wil je dat aub niet meer doen? Dat is gevaarlijk om twee redenen: het is te hard en kan om de kaak komen te zitten (of, als het kleiner is, in hun keel schieten).Suzanne
Nee, ik verzin dit soort dingen niet, het gebeurt!ignit schreef:Paniek zaaien is niet nodig, Suzanne... mergpijpje in de keel schieten?? Hoe schiet een hond een mergpijpje in zijn keel, met zijn katapult misschien?Suzanne123 schreef:Oh, even over dat mergpijpje; wil je dat aub niet meer doen? Dat is gevaarlijk om twee redenen: het is te hard en kan om de kaak komen te zitten (of, als het kleiner is, in hun keel schieten).Suzanne![]()
De schade die aangericht kan worden wanneer een mergpijpje klem zit om de onderkaak, komt niet door het gebeuren op zichzelf. Het komt door mensen die in paniek raken en beginnen te wrikken om het ding er weer af te krijgen.
Wat gemakkelijk om de onderkaak kan schuiven, kan er ook gemakkelijk weer af - als je rustig bent. Je zet je hand onder de onderkaak en duwt het botje naar boven. Terwijl je dat doet, schuif je het voorzichtig naar voren en klaar is kees.