Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
klitten verwijderen?
Moderator: moderatorteam
-
joyckuhh
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): kruising border collie
klitten verwijderen?
Mijn hond een kruising border collie waarschijnlijk met sheltie. heeft gister gezwommen. heeft er echt van genoten.
maar nu de vacht aan het opdrogen was is heel de vacht gaan klitten/vervilt. ze heeft een dikke ondervacht en is heel erg in de rui. ze heeft waarschijnlijk de vacht van een sheltie.
heeft iemand tips om de klitten eruit te krijgen.
ik vind het zo zielig.
alles is welkom!!
alvast bedankt
joyce
maar nu de vacht aan het opdrogen was is heel de vacht gaan klitten/vervilt. ze heeft een dikke ondervacht en is heel erg in de rui. ze heeft waarschijnlijk de vacht van een sheltie.
ik vind het zo zielig.
alles is welkom!!
alvast bedankt
joyce
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Re: klitten verwijderen?
Als hij nu klitten en vilt heeft dan had hiij dat ook voor het zwemmen blijkbaar.joyckuhh schreef:Mijn hond een kruising border collie waarschijnlijk met sheltie. heeft gister gezwommen. heeft er echt van genoten.
ik vind het zo zielig.
alles is welkom!!
alvast bedankt
joyce
Maar even 2 x heel goed wassen met een goede shampoo en onklitter/creme spoeling.
En als hij droog is flink met de borstel en kam aan de gang.
Steeds meer tot op de huid gaan borstelen en als het nog lukt in laagjes,.
En anders gewoon iemand proberen te vinden die nog een plaatsje op korte termijn heeft in de trimsalon.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- Magic
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Van één keer zwemmen krijgt je hond geen klitten of vilt. Hoe vaak borstel je haar normaalgesproken en wat gebruik je dan voor borstel of kam?

Iedere dag feest!
- djee01
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): australian shepherd
ik denk regelmatig kammen, maar dat is nu te laat.
Mijn hond krijgt altijd van die klitten die onuitkambaar zijn achter haar oren en in in haar oksels, een vriendin heeft geleerd om honden uit te kammen en die doet dat dan met zon kammetje met mesjes. Maar zij zegt ook ga dit zelf niet proberen want je kan zo je hond flink bezeren. Ik denk dus dat je wanneer het zelf niet meer lukt echt een bezoekje moet brengen aan een proffesional
Mijn hond krijgt altijd van die klitten die onuitkambaar zijn achter haar oren en in in haar oksels, een vriendin heeft geleerd om honden uit te kammen en die doet dat dan met zon kammetje met mesjes. Maar zij zegt ook ga dit zelf niet proberen want je kan zo je hond flink bezeren. Ik denk dus dat je wanneer het zelf niet meer lukt echt een bezoekje moet brengen aan een proffesional
-
joyckuhh
- Vaste gebruiker
onze hond word minstens 2 keer in de week geborsteld met een borstel.
klitten heb ik nog nooit eerder ontdenkt en word regelmatig gekontroleerd want dat is iets wat ik echt niet wil!!!!!
hij heeft een erg loszittende ondervacht en die is gaan klitten tijdens het zwemmen. van tevoren had hij nog een goede vacht zonder klitten
(wel erg in de rui)
ik ga em proberen te wassen met cremespoeling. dat was ik al van plan.
en dan hopen da het goed komt.
klitten heb ik nog nooit eerder ontdenkt en word regelmatig gekontroleerd want dat is iets wat ik echt niet wil!!!!!
hij heeft een erg loszittende ondervacht en die is gaan klitten tijdens het zwemmen. van tevoren had hij nog een goede vacht zonder klitten
(wel erg in de rui)
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
Klitten haal je eerst met de vingers zoveel mogelijk uit elkaar en dan begin je met een speciale klittenkam aan de onderkant terwijl je het aan de bovenkant met de andere hand vasthoudt. Zo trek je niet aan de huid.
Grote klitten of echte vilten kun je met een schaartje in de lengte inknippen en vervolgens kammen. Op die manier krijg je geen 'happen' in de vacht.
Normaal gesproken worden echte verviltingen in de vacht er niet beter op als je de hond in bad doen, de klitten worden 'dichter' en nog moeilijker te verwijderen. Een langharige hond moet je altijd eerst goed doorborstelen voor je ze in bad doet.
Jij zegt dat je de hond 2x in de week borstelt. Dat zegt helaas niets. Een langharige hond met een flinke ondervacht die ook nog in de rui is, hou je niet bij met een eenvoudige borstelbeurt. Daar heb je speciale wolkammen en ontklittingskammen voor nodig. Al dan niet in combinatie met een goede antiklitspray. Met een borstel hou je alleen de bovenkant bij, die haren van de borstel komen echt niet bij de ondervacht.
Ik raad je aan met de hond naar een goede trimsalon te gaan en het voor deze keer door hen te laten doen. Voor de toekomst moet je echt goede kammen en borstels aanschaffen. Sommigen daarvan gebruik je alleen in de ruitijd, andere kun je het hele jaar door gebruiken. Een goede borstel/kam is behoorlijk prijzig maar je bent in de helft van de tijd klaar en dan ook goed.
Geloof me, ik ben door de jaren heen met mijn collies ook door schade en schande wijs geworden.
Grote klitten of echte vilten kun je met een schaartje in de lengte inknippen en vervolgens kammen. Op die manier krijg je geen 'happen' in de vacht.
Normaal gesproken worden echte verviltingen in de vacht er niet beter op als je de hond in bad doen, de klitten worden 'dichter' en nog moeilijker te verwijderen. Een langharige hond moet je altijd eerst goed doorborstelen voor je ze in bad doet.
Jij zegt dat je de hond 2x in de week borstelt. Dat zegt helaas niets. Een langharige hond met een flinke ondervacht die ook nog in de rui is, hou je niet bij met een eenvoudige borstelbeurt. Daar heb je speciale wolkammen en ontklittingskammen voor nodig. Al dan niet in combinatie met een goede antiklitspray. Met een borstel hou je alleen de bovenkant bij, die haren van de borstel komen echt niet bij de ondervacht.
Ik raad je aan met de hond naar een goede trimsalon te gaan en het voor deze keer door hen te laten doen. Voor de toekomst moet je echt goede kammen en borstels aanschaffen. Sommigen daarvan gebruik je alleen in de ruitijd, andere kun je het hele jaar door gebruiken. Een goede borstel/kam is behoorlijk prijzig maar je bent in de helft van de tijd klaar en dan ook goed.
Geloof me, ik ben door de jaren heen met mijn collies ook door schade en schande wijs geworden.
Laatst gewijzigd door lieke op 17 aug 2011 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Dat lijkt zo voor de leek dat hij geen klitten en vilt heeft.joyckuhh schreef:onze hond word minstens 2 keer in de week geborsteld met een borstel.
(wel erg in de rui)
Maar zodra in bad of na het zwemmen worden de vilt en klitten ine zichtbaar op een natte hond.
Je zult de eerste niet zijn en de laatste ook nniet hoor ondanks 2 x borstelen per week.
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
~Suzanne~
- Zeer actief
Waar woon je? Anders wil ik wel een keertje komen helpen / voordoen?
Suzanne
Suzanne
-
joyckuhh
- Vaste gebruiker
het is me vandaag gelukt!!
met een hoop cremespoeling en een kam.
zijn we erdoorheen gekomen!!
heel erg bedankt voor alle tips!
en ze heeft weer een mooie glanzende vacht.
nu is ze ook bijna niet meer in de rui. want heel
haar onder vacht is eruit gekamt.
dus ze is goed onder de kam geweest vandaag!!
met een hoop cremespoeling en een kam.
zijn we erdoorheen gekomen!!
heel erg bedankt voor alle tips!
en ze heeft weer een mooie glanzende vacht.
nu is ze ook bijna niet meer in de rui. want heel
haar onder vacht is eruit gekamt.
dus ze is goed onder de kam geweest vandaag!!
-
hercujess
Ik ben niet zo van de borstels. Daar borstel je vaak er over heen. Ik adviseer altijd te kammen en in laagjes.
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Nou toch niet bij mijn schotse collies hoor. Ik borstel onregelmatig, van 1 keer per week tot om de dag. Ik begin toch echt met een borstel en eindig met een kam. Beginnen met een kam zou de hond erg pijn doen, hoe voorzichtig je ook begint.hercujess schreef:Ik ben niet zo van de borstels. Daar borstel je vaak er over heen. Ik adviseer altijd te kammen en in laagjes.
Voor ts. We hebben al jaren schotse collies en de daarbij behorende verschillende moeilijke vachten. Het borstelen is een kunst en heb ik ik in de loop der jaren (o.a door schande) moeten leren. Ik wordt er steeds beter in en daardoor wordt het ook steeds makkelijker. Die losliggende ondervacht die je beschrijft, is een teken aan de wand. Die hoort daar al niet te zitten en geeft aan dat niet op de correcte wijze de onderlaag van de vacht ook geborsteld wordt. Mijn moeder moet nu voor het eerst de vachtverzorging van haar collie zelf doen (ik deed het voorheen altijd, en help en adviseer nu meer op achtergrond) en ze vind het nog moeilijk en af en toe moet ik bijspringen en dan heeft ze een collie met een zeer makkelijke vacht.
Ik zou me eens laten adviseren door een trimsalon (niet door een dierenwinkel!) zodat je dit soort voorvalletjes kan voorkomen. Echt ik weet hoeveel akelig werk het kan zijn, terwijl dat op zich helemaal niet hoeft. Heb nu 3 maanden een schotse collie in huis, die als overbehaarde dame binnenkwam. Ik ben echter 2 maanden bezig geweest om de vacht al borstelend in goede conditie te krijgen. (tja een trimsalon had het in paar uur kunnen doen, daar het een opvanger is en niet mijn eigen hond). Cremespoeling en antiklit middelen helpen je nu even uit de brand, maar het kan simpelere en echt daar hoef je echt niet elke dag een uur voor te borstelen hoor. Bij lange na niet

- lieke
- Zeer actief
- Contacteer:
Heb je gelijk in. Alleen als het al te ver is gegaan, ben je idd. úren bezig om de vacht weer in conditie te krijgen en de ondervacht te verwijderen. Als je het bijhoudt, is het een fluitje van een cent.gyanty schreef:Ik zou me eens laten adviseren door een trimsalon (niet door een dierenwinkel!) zodat je dit soort voorvalletjes kan voorkomen. Echt ik weet hoeveel akelig werk het kan zijn, terwijl dat op zich helemaal niet hoeft. Heb nu 3 maanden een schotse collie in huis, die als overbehaarde dame binnenkwam. Ik ben echter 2 maanden bezig geweest om de vacht al borstelend in goede conditie te krijgen. (tja een trimsalon had het in paar uur kunnen doen, daar het een opvanger is en niet mijn eigen hond). Cremespoeling en antiklit middelen helpen je nu even uit de brand, maar het kan simpelere en echt daar hoef je echt niet elke dag een uur voor te borstelen hoor. Bij lange na niet
Zelfs met mijn castraten (met bijbehorende vacht) ben ik een keer per week een half uurtje per hond bezig en dan zijn ze echt helemaal goed doorgeborsteld.
Ik begin trouwens eerst met een varkensharen borstel, vervolgens met een poochborstel om de onderharen er ook uit te krijgen en kam alleen het zachte haar achter de oren. Als ik met een kam door de vacht heen ga, trek ik de haren eruit en dat doet zeer.
Alleen in de echte ruiperiode borstel ik ze elke dag om de lange haren eruit te halen. Maar dan praat je ook over een kwartiertje werk per hond.

-
hercujess
gyanty schreef:Nou toch niet bij mijn schotse collies hoor. Ik borstel onregelmatig, van 1 keer per week tot om de dag. Ik begin toch echt met een borstel en eindig met een kam. Beginnen met een kam zou de hond erg pijn doen, hoe voorzichtig je ook begint.hercujess schreef:Ik ben niet zo van de borstels. Daar borstel je vaak er over heen. Ik adviseer altijd te kammen en in laagjes.
Daar heb ik in mijn trimsalon nooit last van en mijn klanten ook niet sindsdien ik ze dit heb bijgeleerd. Ook Schotse Collie eigenaren.
- mim
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Aussie en een Teckel
Mag ik vragen wat voor borstels en kammen je gebruikt? Smook( aussie) zwemt iedere dag en is dus nauwelijks uit de klit te houdenlieke schreef:Klitten haal je eerst met de vingers zoveel mogelijk uit elkaar en dan begin je met een speciale klittenkam aan de onderkant terwijl je het aan de bovenkant met de andere hand vasthoudt. Zo trek je niet aan de huid.
-
Odi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border collie
- Aantal honden: 4
Misschien komt dat wel door de sheltie haren?
Ik heb 3 border collies, waarvan eentje met echt heel veel en lang haar.
Ze zwemmen bijna elke dag en ik borstel heel weinig.
Ik kom heel weinig klitten tegen en als ik ze tegen kom knip ik die weg.
Misschien een naar een trimster gaan of van het aanbod van Suzanne gebruik maken.
Daar leer je hoe je moet borstelen en waar je op moet letten.
Ik heb 3 border collies, waarvan eentje met echt heel veel en lang haar.
Ze zwemmen bijna elke dag en ik borstel heel weinig.
Ik kom heel weinig klitten tegen en als ik ze tegen kom knip ik die weg.
Misschien een naar een trimster gaan of van het aanbod van Suzanne gebruik maken.
Daar leer je hoe je moet borstelen en waar je op moet letten.
- lieke
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb een denmanborstel voor het 'grove' werk (daarmee borstel ik voor):mim schreef:[Mag ik vragen wat voor borstels en kammen je gebruikt? Smook( aussie) zwemt iedere dag en is dus nauwelijks uit de klit te houden. Ik knip nu de klitten eruit , maar ze ziet er ook echt "verknipt uit". De lange haren aan haar buik knip ik er gewoon af...

Deze borstel kun je bestellen bij de collieclub, net als de grove houten kam:
Daarnaast heb ik de fijnere klittenkam met roterende tanden:
Een coatking om de vacht van Lyndie uit te dunnen (als andere collie-eigenaren het horen vallen ze flauw

En verder zwéér ik bij de poochborstel. Hartstikke duur maar het is een geweldige borstel om overtollige haren eruit te kammen, de rui op gang te brengen en in een mum van een tijd de vacht helemaal goed door te borstelen. Ik heb de groene:
Daarnaast heb ik nog een hoop andere borstels en kammen, maar die zijn meer voor de leuk of voor kleine dingetjes. Het enige wat ik wel gebruik als ze helemaal mooi moeten zijn, is de afwerking met de glansborstel. Dan spuit ik wat glansspray op die borstel (een zachte varkensharenborstel) en 'poets' ze op.
Ik heb trouwens altijd klittenspray in huis maar bij gebrek daaraan kun je ook maizena in de klitten masseren, dan kun je de klitten makkelijker ontwarren.

-
~Suzanne~
- Zeer actief
Oh! dus deze heeft "ongelijke tanden" EN roteert bij jou? Ik heb de versie waarbij de tanden niet roteren....lieke schreef:
![]()
Ik val niet flauw... zou dat bij Guinnie (dramavacht ivm castratie) ook een idee kunnen zijn??lieke schreef: Een coatking om de vacht van Lyndie uit te dunnen (als andere collie-eigenaren het horen vallen ze flauw)
![]()
Dus, deze gebruik jij alleen in de rui?lieke schreef:
En verder zwéér ik bij de poochborstel. Hartstikke duur maar het is een geweldige borstel om overtollige haren eruit te kammen, de rui op gang te brengen en in een mum van een tijd de vacht helemaal goed door te borstelen. Ik heb de groene:
![]()
Zijn de andere versies alleen verschillend van vorm of ook van functie?
Suzanne
- lieke
- Zeer actief
- Contacteer:
Suzanne, de pooch gebruik ik eigenlijk altijd na het voorborstelen. Ook al omdat de rui vooral bij Cody maar zeer moeilijk op gang komt en hij eigenlijk het hele jaar door verhaart. Het fijne van de pooch is dat deze door de hele vacht heenkomt en niet alleen de bovenvacht borstelt. Het is wel pijnlijk voor ze als er nog klitten inzitten, vandaar dus het voorborstelen. Er zit wel verschil in de borstels. Je hebt ze voor verschillende vachten. Ik heb op aanraden van een trimster de dubbele groene genomen. Jij zou voor je shelties de enkele groene kunnen nemen.
De coatking vind ik een uitvinding voor erge castratenvachten. Lyndie heeft zo ongelooflijk veel haar dat het gewoon zielig voor haar is. Ik dun het met de coatking gewoon uit. Vooral bij de broek, de bevedering en de kraag kan ik de hoeveelheid haar gewoon halveren (en dan heeft ze nóg veel haar
). Je moet alleen voorzichtig zijn op de rug want ik ben wel eens te enthousiast geweest en heb ook het bovenhaar uitgedund. Dat was niet zo'n strak plan.
Overigens geldt voor de coatking hetzelfde als voor de pooch: eerst goed voorborstelen om klitten en takjes/blaadjes eruit te halen omdat anders de tanden van de coatking het eruit rukt. En da's niet zo'n fijn gevoel voor ze
.
We kunnen ook eens afspreken en dan laat ik het je zien.
De coatking vind ik een uitvinding voor erge castratenvachten. Lyndie heeft zo ongelooflijk veel haar dat het gewoon zielig voor haar is. Ik dun het met de coatking gewoon uit. Vooral bij de broek, de bevedering en de kraag kan ik de hoeveelheid haar gewoon halveren (en dan heeft ze nóg veel haar
Overigens geldt voor de coatking hetzelfde als voor de pooch: eerst goed voorborstelen om klitten en takjes/blaadjes eruit te halen omdat anders de tanden van de coatking het eruit rukt. En da's niet zo'n fijn gevoel voor ze
We kunnen ook eens afspreken en dan laat ik het je zien.

- Nawosh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka
Een V-rake (een v vormig harkje) is ook ideaal voor het gericht weghalen van klitten.
Ik heb een met roterende tanden en een met vaste tanden.
Die poochborstel heb ik in de nepvariant, ik vond 80 euro net iets te duur voor zo'n klein borsteltje, om over de dubbele uitvoering nog maar te zwijgen

Die poochborstel heb ik in de nepvariant, ik vond 80 euro net iets te duur voor zo'n klein borsteltje, om over de dubbele uitvoering nog maar te zwijgen
Groetjes, Marjan
-
Odi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border collie
- Aantal honden: 4
Ik gebruik ook de groene pooch borstel en ook heel soms de coat king.
Allebei aangeschaft bij de trimster.
En verder een harkje.
En matgex spray.
Als je dat op de broek en staart doet, dan gaat het kammen veel makkelijker.
Allebei aangeschaft bij de trimster.
En verder een harkje.
En matgex spray.
Als je dat op de broek en staart doet, dan gaat het kammen veel makkelijker.
- mim
- Zeer actief
Bedankt allemaal
Staan een hoop antwoorden op mijn vraag!
- lieke
- Zeer actief
- Contacteer:
Nawosh schreef:Een V-rake (een v vormig harkje) is ook ideaal voor het gericht weghalen van klitten.
Die poochborstel heb ik in de nepvariant, ik vond 80 euro net iets te duur voor zo'n klein borsteltje, om over de dubbele uitvoering nog maar te zwijgen![]()
Ik heb de dubbele uitvoering voor 60 euro's via een bevriende trimster gekregen
Edit: en ik vind de borstel het geld dubbel en dwars waard. Waar ik eerst ruim een uur aan het borstelen was en dan nog het resultaat niet helemaal goed, ben ik nu na een half uur klaar. Echt helemaal grondig uitgeborsteld, inclusief dikke ondervacht. Lyndie heeft nl. de vacht van een schaap.

-
empyree
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Als ik deze kammen zie snap ik dat je zegt eerst te borstelen omdat het anders zeer doet.....lieke schreef:Ik heb een denmanborstel voor het 'grove' werk (daarmee borstel ik voor):mim schreef:[Mag ik vragen wat voor borstels en kammen je gebruikt? Smook( aussie) zwemt iedere dag en is dus nauwelijks uit de klit te houden. Ik knip nu de klitten eruit , maar ze ziet er ook echt "verknipt uit". De lange haren aan haar buik knip ik er gewoon af...
Deze borstel kun je bestellen bij de collieclub, net als de grove houten kam:
![]()
Een coatking om de vacht van Lyndie uit te dunnen (als andere collie-eigenaren het horen vallen ze flauw)
Daarnaast heb ik nog een hoop andere borstels en kammen, maar die zijn meer voor de leuk of voor kleine dingetjes. Het enige wat ik wel gebruik als ze helemaal mooi moeten zijn, is de afwerking met de glansborstel. Dan spuit ik wat glansspray op die borstel (een zachte varkensharenborstel) en 'poets' ze op.
Ik heb trouwens altijd klittenspray in huis maar bij gebrek daaraan kun je ook maizena in de klitten masseren, dan kun je de klitten makkelijker ontwarren.
Want die kam met het houten handvat is echt prul, dat metaal trekt aan de haren als je daarmee kamt en is echt onaangenaam voor welke hond dan ook.
Ik zit nu op mijn werk dus kan even geen foto,s kopieren maar kijk voor echt fijne kammen eens op de website van Jetty van der Hulst en dan de kammen met het zwarte handvat; Die gebruik ik al jaren en zelfs de fijnere zijn nog fijn/goed te gebruiken met een newfoundlandervacht (alleen de fijnste is té fijn qua afstand tussen de tanden)
Sandra

-
~Suzanne~
- Zeer actief
Lieke, we doen even pb 
ik heb behoorlijk wat kammen en borstels, maar wil altijd bijleren.
De "probleemvachthoudster" is Guinnie
En ze ziet er, getuige de foto's
prima uit, maar het is gewoon erg lastig haar mooi te houden.
Suzanne
En ze ziet er, getuige de foto's
Suzanne
- mim
- Zeer actief
Mag ik het óók weten??Suzanne123 schreef:Lieke, we doen even pb
En ze ziet er, getuige de foto'sprima uit, maar het is gewoon erg lastig haar mooi te houden.
Suzanne
- Gon
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising boomer. mopshond
- Aantal honden: 1
IK gebruik bij Famke een herdersharkje, die had ik nog uit de tijd dat ik een keeshond had.........
Groetjes van Gon, Famke, en poezebeest Ayla, een kleine doerak...

- lieke
- Zeer actief
- Contacteer:
mim schreef:Mag ik het óók weten??Suzanne123 schreef:Lieke, we doen even pb
En ze ziet er, getuige de foto'sprima uit, maar het is gewoon erg lastig haar mooi te houden.
Suzanne
Van mij wel, hoor
Maken we een keer een afspraak en doe ik het wel voor. Nu niet op mijn honden overigens, want die zijn nu al flink uitgedund en net vandaag in bad geweest. Die zien er nu uit om door een ringetje te halen

- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Aantal honden: 1
Ik had hier vorige week na een wandeling door wilde grassoorten ook een hondje wat vol klitten zat, vervilt tot op de huid.En dat terwijl zijn vacht de dag ervoor nog gewoon glad en doorkambaar was tot op de huid. Ik heb nooit beseft dat vervilten binnen een dag kon ontstaan en was dus lichtelijk in paniek
Waarschijnlijk waren minuscule zaadjes de oorzaak want zijn vacht is nu (na een uitkam-knip-en wasbeurt)weer normaal maar inmiddels heb ik ook al drie borstels en twee kammen en ben nog steeds op zoek naar de beste oplossing om zijn vacht goed te houden.
Waarschijnlijk waren minuscule zaadjes de oorzaak want zijn vacht is nu (na een uitkam-knip-en wasbeurt)weer normaal maar inmiddels heb ik ook al drie borstels en twee kammen en ben nog steeds op zoek naar de beste oplossing om zijn vacht goed te houden.
- Nawosh
- Zeer actief
Ik heb een tas vol met "net niet" borstels en kammen en een stuk of 5-6 kammen en borstels die het op dit moment wel zijn.
Tot ik op een show o.i.d. weer een borstel of kam tegenkom die me nóg iets beter en handiger lijkt.
En zo blijf je bezig
Tot ik op een show o.i.d. weer een borstel of kam tegenkom die me nóg iets beter en handiger lijkt.
En zo blijf je bezig
Groetjes, Marjan
- Nawosh
- Zeer actief
Da's al weer een heel ander verhaal, misschien had ik me dan ook wel laten verleiden om hem te kopenlieke schreef:Nawosh schreef:Een V-rake (een v vormig harkje) is ook ideaal voor het gericht weghalen van klitten.
Die poochborstel heb ik in de nepvariant, ik vond 80 euro net iets te duur voor zo'n klein borsteltje, om over de dubbele uitvoering nog maar te zwijgen![]()
Ik heb de dubbele uitvoering voor 60 euro's via een bevriende trimster gekregen.
Edit: en ik vind de borstel het geld dubbel en dwars waard. Waar ik eerst ruim een uur aan het borstelen was en dan nog het resultaat niet helemaal goed, ben ik nu na een half uur klaar. Echt helemaal grondig uitgeborsteld, inclusief dikke ondervacht. Lyndie heeft nl. de vacht van een schaap.
Ik heb voor de kleine neppert trouwens 12,50 betaald en die voldoet ook prima!
Groetjes, Marjan