Beide bewegingen horen toch bij een border..ook de gallop (by bijv een out run..zie ik een border echt niet draven
Ik kan mij voorstellen dat een galop te lang niet gezond is...maar als hij daar nou zelf voor kiest?
Iemand?
Moderator: moderatorteam

Valerie schreef:Jigzy rent alleen maar, draven doet ze niet aan.
ik dacht eerst dat ik dat had aangeleerd, maar buiten dat ze niet gelijk mogen sprinten, heb ik eigenlijk nooit iets gezegd, Darko galopeert trouwens ook niet, maar hij vind zelfs draven naast de fiets niets en zelfs als ik op wandeltempo fiets, blijft hij aan het einde van de riem "hangen"Valerie schreef:Jigzy haar moeder is ook zo, die blijft in draf en kan ook keihard draven maar gaat echt niet galopperen naast de fiets
Haar moeder is precies zo, als ik Jigzy zelf losklik dan rent ze nog 10x harder. Ze loopt trouwens nauwelijks op asfalt.vania schreef:ik dacht eerst dat ik dat had aangeleerd, maar buiten dat ze niet gelijk mogen sprinten, heb ik eigenlijk nooit iets gezegd, Darko galopeert trouwens ook niet, maar hij vind zelfs draven naast de fiets niets en zelfs als ik op wandeltempo fiets, blijft hij aan het einde van de riem "hangen"Valerie schreef:Jigzy haar moeder is ook zo, die blijft in draf en kan ook keihard draven maar gaat echt niet galopperen naast de fiets
ik vind het best wel stom, want als ik Guapa los klik, kan ze ineens wel galoperen

Xavi wil juist de terugweg in galop.... dan heeft ie al ruim 7 km in de benen en een paar baantjes zwemmen en dan is meneer blijkbaar op zn best... en dat mag ie dan ook gewoon.toots schreef:op de terug weg doe ik altijd laatste stuk lopen want hij wil mij anders voort trekken , en denk dan ga ik maar naast de fiets lopen , vind idd wel dat hij de tijd moet hebben om op adem te komen . en vind dat echt de laatste 10 min geen galop meer mag.

dat doe ik ook niet, Xito krijg ik bijna niet dravend... dan sta ik bijna stil en dan krijgt ie het nog voor elkaar om te galoperen....Valerie schreef:Jigzy rent alleen maar, draven doet ze niet aan. Alleen even als ze iets wilt kijken of een luchtje wilt opsnuiven voor de rest rent ze. Ik vind het prima, als zij gelukkig is ben ik dat ook. Ik ga van fietsen niet 1 grote frustratie maken omdat honden horen te draven terwijl ze dat absoluut niet wilt.

dat helpt hier niks, echt ik val bijna om zo langzaam en dan krijgt ie het nog voor elkaar... ik vind het wel best, hij zal het wel fijn vinden dus dan mag hij zo lopen... Xavi is wel een uitstekende draver, draaft ook heel snel, als ik langzamer ga dan 17 km per uur wordt gaat ie echt trekken en vervelend doen, hij wil tempo en kan ook uitstekend op die manier draven. Alleen het laatste stuk op de terugweg wil hij galoperen, en dan is het net zo'n hertje... wat heel elegant en zonder enige moeite dit ook nog doet.Valerie schreef:Ik moet dan zo fietsen: Jigzy nee, niet doen, rustig, nee, terug, rustig, hou op, stop, rustig, in draf, kom op. Nee laat haar maar lekker rennen hoor, doet ze ook als ze los is.

Maar die wilde dieren liepen natuurlijk niet op asfalt en er zijn zat honden(rassen) die gefokt zijn om te werken en geen rem of inzicht hebben in wat goed is. Neem bv een BC die zich helemaal dood rent met de hitte.Inge O schreef:
maar al deze wijsheden hebben dieren in het wild en hondachtigen meer specifiek nooit nodig gehad om te beslissen wanneer ze gingen draven of galopperen - gelukkig maar.
Dit dus wat Sonja zegt. Voor Finn merk ik dat hij in galop wil voor zijn gemak, maar om al zijn spieren en gewrichten zeker de achterhand te gebruiken is draf gewoon beter, dit is ook door de da gezegd, als je de bespiering op de achterhand goed wilt houden is zwemmen prima en in draf naast de fiets, niet constant laten galoperen zegt ze er altijd bij.sirene schreef:Maar die wilde dieren liepen natuurlijk niet op asfalt en er zijn zat honden(rassen) die gefokt zijn om te werken en geen rem of inzicht hebben in wat goed is. Neem bv een BC die zich helemaal dood rent met de hitte.Inge O schreef:
maar al deze wijsheden hebben dieren in het wild en hondachtigen meer specifiek nooit nodig gehad om te beslissen wanneer ze gingen draven of galopperen - gelukkig maar.
Hier mogen ze best galopperen maar op het asfalt naast de fiets heb ik ze meestal in draf. Als ik op onverharde paden rij dan zien ze zelf maar hoe ze willen lopen. Ik geloof dus niet dat je hond stuk gaat van af en toe galopperen naast de fiets maar ik geloof ook niet dat het kwaad kan te laten draven.
Ah, maar jij denkt dus aan "even een fietstochtje" ik denk meteen aan minimaal 3x in de week fietsen met de hondInge O schreef:
nee, natuurlijk is het nooit goed om een hond dingen te laten doen aan een intensiteit of in omstandigheden die overduidelijk overdreven of tegennatuurlijk zijn.
maar daar valt op een normale manier even een fietstochtje wat mij betreft niet onder - ik krijg gewoon spikkels van het moderne overgeanalyseer, al helemaal als dat op voornamelijk hypotheses berust.
Dan snap ik jou opmerking over mijn stukje niet zo, waarbij ik juist aangeef dat enkel draf helemaal niet hoeft. WEl grappig dat als ik met theorie kom waar je om vraagt (waarvoor ik de onderzoeken zou moeten zoeken, maar die er heus wel zijn (of die op internet zijn dat weet ik dan weer niet) en dat je het dan weer te analyserend vindInge O schreef:nee, natuurlijk is het nooit goed om een hond dingen te laten doen aan een intensiteit of in omstandigheden die overduidelijk overdreven of tegennatuurlijk zijn.sirene schreef:Maar die wilde dieren liepen natuurlijk niet op asfalt en er zijn zat honden(rassen) die gefokt zijn om te werken en geen rem of inzicht hebben in wat goed is. Neem bv een BC die zich helemaal dood rent met de hitte.Inge O schreef:
Hier mogen ze best galopperen maar op het asfalt naast de fiets heb ik ze meestal in draf. Als ik op onverharde paden rij dan zien ze zelf maar hoe ze willen lopen. Ik geloof dus niet dat je hond stuk gaat van af en toe galopperen naast de fiets maar ik geloof ook niet dat het kwaad kan te laten draven.
maar daar valt op een normale manier even een fietstochtje wat mij betreft niet onder - ik krijg gewoon spikkels van het moderne overgeanalyseer, al helemaal als dat op voornamelijk hypotheses berust.