Dan blijft gelden dat de eigenaar van de hond wettelijk aansprakelijk is.
(Ik ga er even niet van uit dat er een dusdanige omstandigheid was dat die aansprakelijheid beperkt wordt, bijvoorbeeld door "medeschuld" van het kind).
Dus; laat de ouders van het kind eea op papier zetten, vergezeld van nota's.
Stuur dat in naar de verzekeringsmaatschappij / tussenpersoon waar de AVP loopt (die verzekering heet GEEN WA maar avp) en verklaar in een begeleidende brief waarom de schade zo laat werd gemeld.
Dan volgt (normaliter) "gewoon" een uitkering op die verzekering aan de ouders van het kind.
Hou er wel rekening mee dat ook een vergoeding voor smartegeld kan inbegrepen zijn, zeker als lidtekens zichtbaar blijven.
Betaal in eerste instantie NIET zelf; laat de beslissing daartoe over aan de maatschappij, zoals ook in de polisvoorwaarden vereist. Geef aan de tegenpartij aan dat je eea heel vervelend vind (voor zover dat nog niet is gebeurd) en dat je de stukken naar jouw maatschappij instuurt.
Die nemen dan waarschijnlijk ook contact op met deze tegenpartij om "hun kant van het verhaal te horen" en dan komt het goed.
*edit; mocht de maatschappij om welke reden dan ook niet betalen kun je altijd nog overwegen de schade zelf te betalen. Ik zou dat waarschijnlijk doen (afhankelijk van de omstandigheden), maar dat is aan jou/jullie/je vriend natuurlijk.
Suzanne
Jip schreef:De hond van mijn vriend heeft een kind gebeten in zijn huis, mijn vriend is wel WA verzekerd en heeft ook een rechtsbijstand verzekering.
Het kind is onder narcose door een plastisch chirurg gehecht en is 5 dagen opgenomen geweest en heeft een infuus gehad met antibiotica, haar kleding is kapot geknipt .
Dus er zijn naturlijk nogal wat kosten gemaakt , we hebben meteen aangeboden een melding te maken bij onze verzekering ivm met kosten zoals kleding en benzine van moeder omdat ze vaak heen en weer naar ziekenhuis moest rijden,telefoonkosten en eten in het ziekenhuis.
Maar daar wilde moeder niks van weten en de andere ziekenhuiskosten leek ons normaal gesproken vergoed te worden door de ziektekostenverzekering?
Wel hebben we aangegeven dat als er een eigen bijdrage of eigen risico was we dat graag wilde betalen.
Nu krijgen we na een half jaar te horen dat kind en moeder niet verzekerd waren.
Of wel verzekerd maar wanbetaler?
Het kind heeft duidelijk geen trauma opgelopen omdat ik haar nu alweer bij onze nieuwe hond moet weghouden (de hond die beet hebben we in laten slapen)