Mijn hond is ook gevoelig voor ontstekingen. Met name zijn linkeroor is er gevoelig voor. Op zo'n moment zitten er grote, vieze klonten oorsmeer in zijn oor, en als je een oorflap optilt, stinkt het een uur in de wind. Ik hou de opening naar de gehoorgang zo veel mogelijk vrij van haar. Aan de binnenkant van de oorflap scheer ik regelmatig haar weg met een mini-tondeuse (officieel voor bakkebaarden). Waar ik niet goed met de tondeuse bij kan, gebruik ik een schaar met een botte punt. Ik check zijn oren iedere dag. Kwestie van oorflap optillen, ruiken, en kijken of ik al moet plukken. Als het nodig is om haren weg te plukken gebruik ik een tang (zo'n ding:
»klik«). Eén keer in de maand spoel ik zijn oren schoon (onderhoud).
Misschien dat je met klikkertraining iets kan bereiken? Of een speeltje waar ze gek op is? En dan iedere dag niet meer dan een plukje weghalen, om haar te laten wennen. Een pincet heb ik ook ooit geprobeerd om mee te plukken, maar die dingen zijn inderdaad scherp, en ronduit onhandig. Je kan ook plukken met je vingers als je dat durft. Evt. met gebruik van een speciaal oorpoeder. Heb je ook wat meer 'grip'.