Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Voeding pup..
Moderator: moderatorteam
- mixy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herder
Voeding pup..
Toen we fay net hadden hebben we veel verschillende soorten voer geprobeerd.. aangezien je overal een probeer verpakking bij kreeg. O.a. Hills Science Plan, Royal Canin pup, voor middelgrote rassen en grote rassen, en pedigree. Fay is best kieskeurig met eten en de Royal Canin voor middelgrote rassen eet ze het beste. Maar nu las ik net op het HF dat er in Royal Canin stoffen verwerkt zitten die kankerverwekkend zijn. En daarbij is het eigenlijk schandalig duur.
Bij haar brokken krijgt ze ook van die rodi "hamburgers" (weet even niet of die een speciale naam hebben) die halen we gewoon bij de supermarkt. Die vind ze ook heerlijk. (en af en toe krijgt ze gewoon alleen vlees, dus zonder groente)
Ik twijfel nu een beetje.. we hebben net een nieuw pak Royal Canin besteld van 15 kilo, en dat is dus aardig aan de prijs. Deze komt donderdag binnen bij de dierenwinkel maar dat zou ik nog kunnen 'afzeggen'.
Ik ben nu nog heel erg aan het zoeken van "wat is nou het beste om haar qua voer te geven". En ik vraag me af of ik al volledig op KVV zou kunnen overgaan? En wat moet ik haar dan nog meer geven behalve KVV (en wat is goede KVV en waar kan ik die vinden?) Voor haar tandjes, etc.
En welke brokken zijn wel aan te raden?
Ze krijgt nu 3 keer per dag brokken, soms vergeet ik zo'n Rodi 'burger' dus dan krijgt ze alleen brokken. Maar vaak krijgt ze dan wel ander vlees wat we nog hebben liggen. Eerst kreeg ze 4 keer per dag, dan was de laatste keer 10 uur 's avonds maar ze heeft een paar keer in haar bench gespuugd dus toen heeft de hondenschool ons aangeraden 3 keer te voeren.
Ze heeft ongeveer 2 keer per dag ontlasting, maar dat is soms wel een beetje slap.. geen diarree maar gewoon niet mooi stevig. Maar soms ook een paar dagen wel. En af en toe heeft ze 2 'goede' drollen en dan 1 zo'n wat slappe.. ik weet niet of dit met de voeding te maken heeft?
Bij haar brokken krijgt ze ook van die rodi "hamburgers" (weet even niet of die een speciale naam hebben) die halen we gewoon bij de supermarkt. Die vind ze ook heerlijk. (en af en toe krijgt ze gewoon alleen vlees, dus zonder groente)
Ik twijfel nu een beetje.. we hebben net een nieuw pak Royal Canin besteld van 15 kilo, en dat is dus aardig aan de prijs. Deze komt donderdag binnen bij de dierenwinkel maar dat zou ik nog kunnen 'afzeggen'.
Ik ben nu nog heel erg aan het zoeken van "wat is nou het beste om haar qua voer te geven". En ik vraag me af of ik al volledig op KVV zou kunnen overgaan? En wat moet ik haar dan nog meer geven behalve KVV (en wat is goede KVV en waar kan ik die vinden?) Voor haar tandjes, etc.
En welke brokken zijn wel aan te raden?
Ze krijgt nu 3 keer per dag brokken, soms vergeet ik zo'n Rodi 'burger' dus dan krijgt ze alleen brokken. Maar vaak krijgt ze dan wel ander vlees wat we nog hebben liggen. Eerst kreeg ze 4 keer per dag, dan was de laatste keer 10 uur 's avonds maar ze heeft een paar keer in haar bench gespuugd dus toen heeft de hondenschool ons aangeraden 3 keer te voeren.
Ze heeft ongeveer 2 keer per dag ontlasting, maar dat is soms wel een beetje slap.. geen diarree maar gewoon niet mooi stevig. Maar soms ook een paar dagen wel. En af en toe heeft ze 2 'goede' drollen en dan 1 zo'n wat slappe.. ik weet niet of dit met de voeding te maken heeft?
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Re: Voeding pup..
Tsja.. ik zou overstappen op Smuldier (de complete varianten dus Vlees compleet of PensVleescompleet).
Maar vraag het 100 mensen en je krijgt 100 meningen.
Suzanne
Suzanne
- mixy
- Zeer actief
Ja is ook zo. Maar er zijn toch wel veel mensen die verstand hebben van die dingen hier.. dus dan krijg ik in ieder geval wat meer info ;]Suzanne123 schreef:Tsja.. ik zou overstappen op Smuldier (de complete varianten dus Vlees compleet of PensVleescompleet).
Suzanne
Ik heb trouwens nu ook smuldier in de vriezer liggen. Maar dat vind ik best wel onhandig.. want dat is zo'n hele "homp" vlees. En als ik dat laat ontdooien.. dan heb ik volgens mij veel te veel?
- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
- Aantal honden: 2
Ik denk dat jouw pup wel steviger drollen zou krijgen als je haar helemaal op vlees zet. Nu zijn de rodi schijven nog erg handig omdat ze niet zoveel eet.
Kun je atijd later overgaan op smuldier.
Kun je atijd later overgaan op smuldier.

-
Kimmie
lekker over zetten op een kvv/vlees...een hond is en blijft een carnivoor en is ip geen brokken eter,gezonder kan je niet voeren...
en hier eten pupjes zoveel ze willen,maar als je dat niet wil,dan kan je toch geven wat je wil en het restand in de koelkast bewaren,allemaal zo simpel op te lossen...
en hier eten pupjes zoveel ze willen,maar als je dat niet wil,dan kan je toch geven wat je wil en het restand in de koelkast bewaren,allemaal zo simpel op te lossen...
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Welneemixy schreef:Ja is ook zo. Maar er zijn toch wel veel mensen die verstand hebben van die dingen hier.. dus dan krijg ik in ieder geval wat meer info ;]Suzanne123 schreef:Tsja.. ik zou overstappen op Smuldier (de complete varianten dus Vlees compleet of PensVleescompleet).
Suzanne
Ik heb trouwens nu ook smuldier in de vriezer liggen. Maar dat vind ik best wel onhandig.. want dat is zo'n hele "homp" vlees. En als ik dat laat ontdooien.. dan heb ik volgens mij veel te veel?
Ik denk dat ze nu nog zo'n 5% van haar lichaamsgewicht per dag mag eten? Want, eenmaal groot vind ik haar een "grote hond" en dan is NU zo'n 5% van het huidige lichaamsgewicht per dag wel goed.
Weegt ze nu een 10 kg? Schatting? Dan mag ze dus 500 gram per dag (ervan uitgaande dat ze die dag alleeen Smuldier krijgt!!
Het gaat maar even om het voorbeeld, om het rekensommetje.
Je kunt het gewoon laten ontdooien en per maaltijd zoveel pakken als je nodig hebt; de rest houd je (goed afgesloten) in de koelkast minstens 1, maar ook wel 2 dagen goed.
Even bij mijn voorbeeld blijven; je geeft die 500 gram dus verdeeld over 3 maaltijden!
Wil je 1 maaltijd van de 3 brok voeren, voer je 1/3 van de normale hoeveelheid brokken voor 1 dag en dan voer je 2/3 van de berekende hoeveelheid Smuldier die je op 1 dag zou geven.
Het komt niet op een grammetje hoor en als je merkt dat ze te dik wordt dan geef je minder
Suzanne
- Minhie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Akita
- Aantal honden: 1
Ik zou ook overstappen op KVV maar wel een waar geen kunstmatige calcium is aan toegevoegd zoals in smuldier. Dat vind ik belangrijk voor een pup. Een KVV dus met gemalen botten als calciumbron.Suzanne123 schreef:Tsja.. ik zou overstappen op Smuldier (de complete varianten dus Vlees compleet of PensVleescompleet).
Suzanne

- May Linn
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): border collie's en herders
Mijn voorkeur van goed naar minder (of slecht in mijn ogen):
- barf/nrv (wel inlezen en wat meer (denk)werk.
- een kvv met een natuurlijke calciumbron. Een jonge hond groeit gelijkmatiger op met een natuurlijke calciumbron. Voorbeelden zijn: Carnibest, Naturis, Darf en nog wel veel meer maar daar weet ik de naam niet zo van.
- een kvv met een calciumsupplement, voorbeelden hiervan: Smuldier, Duck, Farm Food Fresh.
- een brok met hoog vlees gehalte, hoe meer procenten in vlees hoe beter. Bv: Orijen, Dog Lovers Gold, Taste off the wild.
- een gewone brok, voorbeelden: Royal Canin, Eukenuba enz.
Mijn voorkeur voor een pup zou echt uitgaan naar vlees.
Mocht je een kleinere beurs hebben zou ik gaan voor smuldier.
Of als je wat meer te besteden hebt voor Carnibest of een andere kvv met natuurlijke calcium.
Brok heeft altijd een mindere verteerbaarheid, maar als je dat toch graag wil zou ik wel voor een goede brok.
Royal Canin vind ik niet onder de goede broksoorten vallen, het bevat nog geen 30% vlees.
- barf/nrv (wel inlezen en wat meer (denk)werk.
- een kvv met een natuurlijke calciumbron. Een jonge hond groeit gelijkmatiger op met een natuurlijke calciumbron. Voorbeelden zijn: Carnibest, Naturis, Darf en nog wel veel meer maar daar weet ik de naam niet zo van.
- een kvv met een calciumsupplement, voorbeelden hiervan: Smuldier, Duck, Farm Food Fresh.
- een brok met hoog vlees gehalte, hoe meer procenten in vlees hoe beter. Bv: Orijen, Dog Lovers Gold, Taste off the wild.
- een gewone brok, voorbeelden: Royal Canin, Eukenuba enz.
Mijn voorkeur voor een pup zou echt uitgaan naar vlees.
Mocht je een kleinere beurs hebben zou ik gaan voor smuldier.
Of als je wat meer te besteden hebt voor Carnibest of een andere kvv met natuurlijke calcium.
Brok heeft altijd een mindere verteerbaarheid, maar als je dat toch graag wil zou ik wel voor een goede brok.
Royal Canin vind ik niet onder de goede broksoorten vallen, het bevat nog geen 30% vlees.
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Dat ben ik op zich wel met je eens, maar aangezien het waarschijnlijk niet te duur mag zijn ;-( zal een "betere kvv" wellicht niet zo tot de mogelijkheden behoren. Wellicht kan ze het afwisselen met bijv Carnibest?minhie schreef:Ik zou ook overstappen op KVV maar wel een waar geen kunstmatige calcium is aan toegevoegd zoals in smuldier. Dat vind ik belangrijk voor een pup. Een KVV dus met gemalen botten als calciumbron.Suzanne123 schreef:Tsja.. ik zou overstappen op Smuldier (de complete varianten dus Vlees compleet of PensVleescompleet).
Suzanne
Dan vind ik Smuldier nog altijd te prefereren boven een brok
Suzanne
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Hier een 'pup' van inmiddels bijna 1 jaar (op 1 week na) en die heeft vanaf dat ie 3 weken is al Smuldier gehad en heeft het er uitstekend op gedaan!

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Arthos
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijs
Arthos krijgt Duck "uitmuntend". In kennelverpakking, dus ongeveer 2.4 per kg.
Duck ligt in de vriezer, maar is per plakjes van 100 gr verpakt. Je kunt er dus zo 100 of 200 gr uitleggen.
Duck is compleet vers vlees voer, vergelijkbaar met o.a. Energique.
Duck ligt in de vriezer, maar is per plakjes van 100 gr verpakt. Je kunt er dus zo 100 of 200 gr uitleggen.
Duck is compleet vers vlees voer, vergelijkbaar met o.a. Energique.
Een Drent is eigenlijk net een hond.

- mixy
- Zeer actief
Ik weet niet hoe 'duur' betere KVV is? Want op zich vind ik het niet erg om daar dan wat meer aan te besteden.. zo'n pak Royal Canin voor ong. 2/3 weken is ook al 30 euro.. en die van 15 kilo geloof ik rond de 80 euro..Suzanne123 schreef:Dat ben ik op zich wel met je eens, maar aangezien het waarschijnlijk niet te duur mag zijn ;-( zal een "betere kvv" wellicht niet zo tot de mogelijkheden behoren. Wellicht kan ze het afwisselen met bijv Carnibest?minhie schreef:Ik zou ook overstappen op KVV maar wel een waar geen kunstmatige calcium is aan toegevoegd zoals in smuldier. Dat vind ik belangrijk voor een pup. Een KVV dus met gemalen botten als calciumbron.Suzanne123 schreef:Tsja.. ik zou overstappen op Smuldier (de complete varianten dus Vlees compleet of PensVleescompleet).
Suzanne
Dan vind ik Smuldier nog altijd te prefereren boven een brok
Suzanne
- mixy
- Zeer actief
Ja ze weegt nu denk ik rond de 10 kg.. 2 weken geleden bij de dierenarts woog ze 8,4 (weet niet zeker maar zoiets) maar de dierenarts vond haar te dik.. dus ze krijgt nu al iets minder voer maar dat lijkt niet echt te helpen.Suzanne123 schreef:Welneemixy schreef:Ja is ook zo. Maar er zijn toch wel veel mensen die verstand hebben van die dingen hier.. dus dan krijg ik in ieder geval wat meer info ;]Suzanne123 schreef:Tsja.. ik zou overstappen op Smuldier (de complete varianten dus Vlees compleet of PensVleescompleet).
Suzanne
Ik denk dat ze nu nog zo'n 5% van haar lichaamsgewicht per dag mag eten? Want, eenmaal groot vind ik haar een "grote hond" en dan is NU zo'n 5% van het huidige lichaamsgewicht per dag wel goed.
Weegt ze nu een 10 kg? Schatting? Dan mag ze dus 500 gram per dag (ervan uitgaande dat ze die dag alleeen Smuldier krijgt!!
Het gaat maar even om het voorbeeld, om het rekensommetje.
Je kunt het gewoon laten ontdooien en per maaltijd zoveel pakken als je nodig hebt; de rest houd je (goed afgesloten) in de koelkast minstens 1, maar ook wel 2 dagen goed.
Even bij mijn voorbeeld blijven; je geeft die 500 gram dus verdeeld over 3 maaltijden!![]()
Wil je 1 maaltijd van de 3 brok voeren, voer je 1/3 van de normale hoeveelheid brokken voor 1 dag en dan voer je 2/3 van de berekende hoeveelheid Smuldier die je op 1 dag zou geven.
Het komt niet op een grammetje hoor en als je merkt dat ze te dik wordt dan geef je minder
Suzanne
Ga straks eerst met Fay naar de markt, maar als we thuis komen ga ik even goed uitzoeken hoeveel ze dan van Smuldier mag hebben. Dan probeer ik eerst dat een tijdje, en dan stap ik misschien over naar een betere KVV. Want smuldier kan ik hier gewoon bij de supermarkt halen dus da's wel handig. Anders moet ik eerst naar de stad en dat is 3 kwartier fietsen..
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Ik zou overigens JUIST op deze opgroeiende leeftijd een betere kvv geven; zie de website van carnibest voor verkooppunten.
Van een kvv mag ze rond de 5% van haar gewicht; dat is van alle kvv's een beetje hetzelfde.
Geef haar maar flink minder; ze moet juist als ze opgroeit niet te dik zijn! Wat op verpakkingen staat is vaak veel en veel te veel.
Suzanne
Van een kvv mag ze rond de 5% van haar gewicht; dat is van alle kvv's een beetje hetzelfde.
Geef haar maar flink minder; ze moet juist als ze opgroeit niet te dik zijn! Wat op verpakkingen staat is vaak veel en veel te veel.
Suzanne
- mixy
- Zeer actief
Moet ik trouwens geleidelijk overgaan op KVV, of kan ik haar zegmaar in 1 keer 'overzetten'?
We hebben nu nog wel wat brokken om het te mengen voor denk ik 2 weken. Maar is dat echt nodig?
We hebben nu nog wel wat brokken om het te mengen voor denk ik 2 weken. Maar is dat echt nodig?
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Kiki (16 weken) krijgt al vanaf dag 1 hier vlees in de vorm van Natudog (en heel af en toe Carnibest) en brokken.Heb ook al weleens Smuldier gegeven omdat ik nog pakjes voor Max en Bente had liggen.
Die brokken hou ik er in omdat ze misschien weleens moet logeren en dan wil ik dat ze de structuur enz kent.Niet iedereen is er van gecharmeerd om vers vlees te geven.
Ze krijgt zo'n 50 gram per kilo lichaamsgewicht en doet het er prima op.
Als je er voor zorgt dat je de complete versie van alles geeft kan er heel veel.
Kiki is ineens over gezet trouwens.
Die brokken hou ik er in omdat ze misschien weleens moet logeren en dan wil ik dat ze de structuur enz kent.Niet iedereen is er van gecharmeerd om vers vlees te geven.
Ze krijgt zo'n 50 gram per kilo lichaamsgewicht en doet het er prima op.
Als je er voor zorgt dat je de complete versie van alles geeft kan er heel veel.
Kiki is ineens over gezet trouwens.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Ja hoor dat kan, eventueel kun je er even wat gekookt water overheen gooien en pro biotica geven.mixy schreef:Moet ik trouwens geleidelijk overgaan op KVV, of kan ik haar zegmaar in 1 keer 'overzetten'?
http://www.lotgering.nl/ is goedkoop en heeft een natuurlijk calcium. (jeetje het lijkt wel of ik aandelen in ze heb maar dat is niet het geval hoor!)
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Valerie schreef:Ja hoor dat kan, eventueel kun je er even wat gekookt water overheen gooien en pro biotica geven.mixy schreef:Moet ik trouwens geleidelijk overgaan op KVV, of kan ik haar zegmaar in 1 keer 'overzetten'?
http://www.lotgering.nl/ is goedkoop en heeft een natuurlijk calcium. (jeetje het lijkt wel of ik aandelen in ze heb maar dat is niet het geval hoor!)
Haha,ik zie de naam staan en denk er ineens aan dat Kiki ook Lotgering krijgt.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- mixy
- Zeer actief
Hmm.. waarom is er toch zoveel keuze..
Ik zie net op de site van carnibest dat ze het hier in het dorp verkopen. Dat is wel erg handig dus daar ga ik vanmiddag even kijken, moet er toch nog langs.
Ik zie net op de site van carnibest dat ze het hier in het dorp verkopen. Dat is wel erg handig dus daar ga ik vanmiddag even kijken, moet er toch nog langs.
- HillieS
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes
Je kunt inderdaad in een keer overgaan op volledig KVV...
Ontlasting zal er minder (in hoeveelheid) en beter van worden. In de brok zitten namelijk stoffen die je hondje helemaal niet nodig heeft, dus er ook weer uitpoept.
Ontlasting zal er minder (in hoeveelheid) en beter van worden. In de brok zitten namelijk stoffen die je hondje helemaal niet nodig heeft, dus er ook weer uitpoept.

- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Hoe kies je een merk uit?
Als eerst zou ik gaan kijken naar welke merken bij jou in de buurt verkrijgbaar zijn. Onderaan zal ik de lijst met merken plaatsen,
daar kun je vaak kijken welke merken verkrijgbaar zijn bij jou in de buurt.
Meestal hebben de goedkopere merken een calcium preparaat wat betekent dat het lichaam niet zelf kan bepalen hoeveel
calcium ze op kan nemen, alles wordt gewoon opgenomen. Tevens hebben de goedkopere merken vaak minder spiervlees,
wat toch echt een essencieel gedeelte van hondenvoeding zou moeten zijn.
De overstap
Goed, je hebt een merk uitgekozen. Nu moet je nog beginnen met voeren. Als je bang bent dat het niet goed gaat kun je
altijd pro biotica bijvoeren. Dit kun je gewoon in de drogisterij kopen. Ook kun je een klein beetje gekookt water over de kvv gooien.
Dit moet je wel afbouwen want zo gaan er wel voedingsstoffen verloren. Je kunt pas na een week of 6 zeggen hoe je hond het
op het merk doet. Ik zou ook zo min mogelijk andere dingen erbij voeren, want als je hond een reactie krijgt weet je niet waar het
vandaan komt. Je kunt veranderingen bij je hond zien wat ontgiften heet. Hierover kun je meer lezen in de bieb.
Frequentie van voeren
Kvv is gemalen, het verlaat het lichaam van de hond redelijk makkelijk waardoor er een hongergevoel kan ontstaan en zelfs gal spugen.
Ik zou daarom 2 keer per dag voeren, al zijn er genoeg honden die het prima aankunnen om gewoon een keer per dag te voeren.
Omdat het gemalen is zou ik ook oppassen met vastdagen, omdat de hond op een vastdag niets heeft om op te teren waardoor
het weer galspugen kan veroorzaken.
Vlees erbij voeren
Veel mensen gaan naast kvv toch wat ander rauw vlees erbij voeren. Ik zou vooral diersoorten nemen die niet al in het kvv merk
zitten. Als je bijvoorbeeld smuldier voert zit daar al rund in dus kun je kip, lam, eend, vis etc ernaast voeren. Aangezien er in
kvv al ruim voldoende orgaanvlees zit zou ik dat er niet naast gaan voeren. Je kunt stukken spiervlees geven en wat bot.
Heeft je hond nog nooit bot gegeten raad ik je aan eerst een bottendocument te lezen.
Brok erbij voeren
Er zijn ontzettend veel discussies met betrekking tot de verschillende vertering van brok en rauw. Er wordt vaak aangeraden om
8 uur tussen de verschillende voedingen te laten zitten. Al zeggen sommige mensen dat je het ook gewoon kunt mengen.
Kwa vertering zal geperste brok het beste zijn om te combineren met rauw. Je moet zelf bedenken hoe je beiden voedingen
gaat combineren. Wat volgens mij het makkelijkst is om een aantal dagen rauw, en dan weer een aantal dagen brok te geven.
http://www.ahv-breda.nl
http://www.banditvoeding.nl
http://www.bibidiervoeding.nl
http://www.carnibest.nl
http://www.degomeat.be
http://www.ducknatuurvoeding.com
http://www.energique.nl
http://www.frosti-fit.de/NLindex.htm (niet compleet)
http://www.haaksbarf.nl
http://www.kivo-petfood.nl/
http://www.prinspetfood.nl
http://www.rodi-petfood.nl
http://www.doggyfood.nl/index.html (Runner)
http://www.diervoeding.com (Smuldier)
http://www.tolerant.nl/actueel/index.htm
http://www.farmfood.nl/hondenvoeding/ho ... vlees.html
http://www.allanimal.nl/
http://www.naturis.be/
http://www.lupa-diervoeding.nl/index_be ... ge1731.htm
http://www.lotgering.nl/
http://www.tinlo.nl/
Als eerst zou ik gaan kijken naar welke merken bij jou in de buurt verkrijgbaar zijn. Onderaan zal ik de lijst met merken plaatsen,
daar kun je vaak kijken welke merken verkrijgbaar zijn bij jou in de buurt.
Meestal hebben de goedkopere merken een calcium preparaat wat betekent dat het lichaam niet zelf kan bepalen hoeveel
calcium ze op kan nemen, alles wordt gewoon opgenomen. Tevens hebben de goedkopere merken vaak minder spiervlees,
wat toch echt een essencieel gedeelte van hondenvoeding zou moeten zijn.
De overstap
Goed, je hebt een merk uitgekozen. Nu moet je nog beginnen met voeren. Als je bang bent dat het niet goed gaat kun je
altijd pro biotica bijvoeren. Dit kun je gewoon in de drogisterij kopen. Ook kun je een klein beetje gekookt water over de kvv gooien.
Dit moet je wel afbouwen want zo gaan er wel voedingsstoffen verloren. Je kunt pas na een week of 6 zeggen hoe je hond het
op het merk doet. Ik zou ook zo min mogelijk andere dingen erbij voeren, want als je hond een reactie krijgt weet je niet waar het
vandaan komt. Je kunt veranderingen bij je hond zien wat ontgiften heet. Hierover kun je meer lezen in de bieb.
Frequentie van voeren
Kvv is gemalen, het verlaat het lichaam van de hond redelijk makkelijk waardoor er een hongergevoel kan ontstaan en zelfs gal spugen.
Ik zou daarom 2 keer per dag voeren, al zijn er genoeg honden die het prima aankunnen om gewoon een keer per dag te voeren.
Omdat het gemalen is zou ik ook oppassen met vastdagen, omdat de hond op een vastdag niets heeft om op te teren waardoor
het weer galspugen kan veroorzaken.
Vlees erbij voeren
Veel mensen gaan naast kvv toch wat ander rauw vlees erbij voeren. Ik zou vooral diersoorten nemen die niet al in het kvv merk
zitten. Als je bijvoorbeeld smuldier voert zit daar al rund in dus kun je kip, lam, eend, vis etc ernaast voeren. Aangezien er in
kvv al ruim voldoende orgaanvlees zit zou ik dat er niet naast gaan voeren. Je kunt stukken spiervlees geven en wat bot.
Heeft je hond nog nooit bot gegeten raad ik je aan eerst een bottendocument te lezen.
Brok erbij voeren
Er zijn ontzettend veel discussies met betrekking tot de verschillende vertering van brok en rauw. Er wordt vaak aangeraden om
8 uur tussen de verschillende voedingen te laten zitten. Al zeggen sommige mensen dat je het ook gewoon kunt mengen.
Kwa vertering zal geperste brok het beste zijn om te combineren met rauw. Je moet zelf bedenken hoe je beiden voedingen
gaat combineren. Wat volgens mij het makkelijkst is om een aantal dagen rauw, en dan weer een aantal dagen brok te geven.
http://www.ahv-breda.nl
http://www.banditvoeding.nl
http://www.bibidiervoeding.nl
http://www.carnibest.nl
http://www.degomeat.be
http://www.ducknatuurvoeding.com
http://www.energique.nl
http://www.frosti-fit.de/NLindex.htm (niet compleet)
http://www.haaksbarf.nl
http://www.kivo-petfood.nl/
http://www.prinspetfood.nl
http://www.rodi-petfood.nl
http://www.doggyfood.nl/index.html (Runner)
http://www.diervoeding.com (Smuldier)
http://www.tolerant.nl/actueel/index.htm
http://www.farmfood.nl/hondenvoeding/ho ... vlees.html
http://www.allanimal.nl/
http://www.naturis.be/
http://www.lupa-diervoeding.nl/index_be ... ge1731.htm
http://www.lotgering.nl/
http://www.tinlo.nl/
-
koentje
Hoi Fay,
Ik heb Murdy van het begin af aan afwisselend carnibest en Hills brokjes gegeven. Sinds 2/3 weken zit hij voor 75 % op carnibest. De ontlasting is mooi; hij draait prachtig stevige drolletjes voor me, waar ik heel blij mee ben.
De carnibest is verkrijgbaar in worsten van 500 of 1000 gram; ze krijgen als pup 50 gram per dag per kilo lichaamsgewicht. Dus binnenkort stappen we over op de grotere worsten. Het enige lastige is namelijk dat de carnibest alleen ingevroren verkocht wordt zodat ie bijna niet te snijden is. En ontdooit moet ie binnen enkele dagen op zijn. Dus is het het handigst helemaal over te gaan op carnibest en alleen tussen de worsten door een maaltijd brokjes te geve. Zo blijven zedat ook gewend en kun je ze dat eens geven als je toevallig door de carnibest bent of het niet ontdooid is.
De grotere worsten barnibest zijn weer iets voordeliger dan de kleine.
Met goede voeding voorkom je ook een hoop medische problemen (althans dat zeggen ze en het klinkt logisch) wat uiteindelijk natuurlijk ook financiel scheelt!
Ik heb Murdy van het begin af aan afwisselend carnibest en Hills brokjes gegeven. Sinds 2/3 weken zit hij voor 75 % op carnibest. De ontlasting is mooi; hij draait prachtig stevige drolletjes voor me, waar ik heel blij mee ben.
De grotere worsten barnibest zijn weer iets voordeliger dan de kleine.
Met goede voeding voorkom je ook een hoop medische problemen (althans dat zeggen ze en het klinkt logisch) wat uiteindelijk natuurlijk ook financiel scheelt!
- dagmar88
- Zeer actief
Mwah, brokken gewend zijn maakt volgens mij niks uit. Hier eten ze allebei van pup af aan vers, maar een handje brokken tussendoor of een keer als maaltijd is geen enkel probleem en denk dat je daar ook geen probleem in moet gaan zien.koentje schreef:Hoi Fay,
Ik heb Murdy van het begin af aan afwisselend carnibest en Hills brokjes gegeven. Sinds 2/3 weken zit hij voor 75 % op carnibest. De ontlasting is mooi; hij draait prachtig stevige drolletjes voor me, waar ik heel blij mee ben.![]()
De carnibest is verkrijgbaar in worsten van 500 of 1000 gram; ze krijgen als pup 50 gram per dag per kilo lichaamsgewicht. Dus binnenkort stappen we over op de grotere worsten. Het enige lastige is namelijk dat de carnibest alleen ingevroren verkocht wordt zodat ie bijna niet te snijden is. En ontdooit moet ie binnen enkele dagen op zijn. Dus is het het handigst helemaal over te gaan op carnibest en alleen tussen de worsten door een maaltijd brokjes te geve. Zo blijven zedat ook gewend en kun je ze dat eens geven als je toevallig door de carnibest bent of het niet ontdooid is.
![]()
Je kunt die grotere rollen gewoon half laten ontdooien, per portie verpakken en weer terug in de vriezer doen.
- Selene
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herders
De mijne kreeg al Lotgering bij de fokker en ik ben daar mee doorgegaan, hij groeit goed op en ziet er goed uit.
Naast de Lotgering voer ik vis, eendenekken en karkasjes.......... vindt hij helemaal lekker!
Ik zou trouwens altijd kiezen voor een natuurlijke cakciumbron om problemen te voorkomen.
Brokken zou ik verder laten staan en gebruiken als belongssnoepje bijv als je bang bent dat ze het anders niet meer wil eten.
Heb me eigenlijk nooit zorgen over gemaakt, op vakantie scharrel ik wel wat bij elkaar voor hem en als ie echt honger heeft al hij brokken ook wel pikken denk
Kortom: lekker overgaan op vers
Naast de Lotgering voer ik vis, eendenekken en karkasjes.......... vindt hij helemaal lekker!
Ik zou trouwens altijd kiezen voor een natuurlijke cakciumbron om problemen te voorkomen.
Brokken zou ik verder laten staan en gebruiken als belongssnoepje bijv als je bang bent dat ze het anders niet meer wil eten.
Heb me eigenlijk nooit zorgen over gemaakt, op vakantie scharrel ik wel wat bij elkaar voor hem en als ie echt honger heeft al hij brokken ook wel pikken denk
Kortom: lekker overgaan op vers
Linda, Rayos (*02/06/2011) en Shepherd (*30/11/2012)
Voor altijd bij me: Prado van Scalindjo (28-11-2010 - 30-09-2011)

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it
Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
Voor altijd bij me: Prado van Scalindjo (28-11-2010 - 30-09-2011)

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it
Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
- juuth
- Vaste gebruiker
- Aantal honden: 0
Ik heb nu die kleine verpakkingen met vlees voor honden en katten van smuldier..
Maar als ik er op zou overstappen.. waar kan ik het verder bestellen? Hierbij de c1000 kosten ze iets van 1 euro, en dan heb je echt een kleine verpakking..
Maar als ik er op zou overstappen.. waar kan ik het verder bestellen? Hierbij de c1000 kosten ze iets van 1 euro, en dan heb je echt een kleine verpakking..
- HillieS
- Zeer actief
Je zou Lotgering kunnen proberen, (http://www.lotgering.nl/) maar dat neemt ook wel wat meer ruimte in in je vriezer(omdat het in wat grotere hoeveelheden tegelijk besteld moet worden). Het ligt er net aan wat je wil...juuth schreef:Ik heb nu die kleine verpakkingen met vlees voor honden en katten van smuldier..
Er zijn gelukkig op dit forum veel mensen die vers voeren en dus ook veel adviezen...

- mixy
- Zeer actief
Dat lotgering.. moet je daar zelf nog dingen bij voeren? (groente of weetikveelwat) want daar snap ik nog niet veel van.HillieS schreef:Je zou Lotgering kunnen proberen, (http://www.lotgering.nl/) maar dat neemt ook wel wat meer ruimte in in je vriezer(omdat het in wat grotere hoeveelheden tegelijk besteld moet worden). Het ligt er net aan wat je wil...juuth schreef:Ik heb nu die kleine verpakkingen met vlees voor honden en katten van smuldier..
Er zijn gelukkig op dit forum veel mensen die vers voeren en dus ook veel adviezen...
Of kun je daar gewoon bijv. 500 gram per dag van geven en dan hoeft daar verder niets bij?
- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
- HillieS
- Zeer actief
- Naima
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labradinges
Ik lees ook even mee
Ik wil pup zonder naam een combi van brok (Prins) en kvv gaan geven, met voor af en toe een keer kippennekjes etc ter afwisseling. Django was altijd dol op Smuldier, maar ik begrijp dat ik pup dit beter niet kan geven omdat ze nog in de groei is? Als ik nu Lotgering of Carnibest ga voeren, is het dan het beste om dat zo te houden of kan ik dan na een jaar oid over op Smuldier? En zaken als kippennekjes, wanneer kun je die geven (vanaf welke leeftijd)?
Ik wil pup zonder naam een combi van brok (Prins) en kvv gaan geven, met voor af en toe een keer kippennekjes etc ter afwisseling. Django was altijd dol op Smuldier, maar ik begrijp dat ik pup dit beter niet kan geven omdat ze nog in de groei is? Als ik nu Lotgering of Carnibest ga voeren, is het dan het beste om dat zo te houden of kan ik dan na een jaar oid over op Smuldier? En zaken als kippennekjes, wanneer kun je die geven (vanaf welke leeftijd)?
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)