Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Granen en gluten?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Judith
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels
Aantal honden: 2

Granen en gluten?

Ongelezen bericht door Judith »

Ik zal wel ontzettend blond zijn, maar wat is het verschil tussen een graan allergie en een gluten allergie.

Diesel had last van een allergie, sinds hij op Fish&Rice staat van Franks pro gold is deze allergie zo goed als weg. Hij likt niet meer en zijn jeuk is weg. Hij heeft geen bruine buik meer. Het is alleen een kwalitatieve slechte brok, dus ja ik wil wat anders proberen...
Kan ik hieruit concluderen dat hij een graanallergie heeft? Of op zijn minste een voedsel gerelateerde allergie?
Kan een Fish&Rice ook glutenvrij zijn?

Ik zou namelijk dolgraag een andere soort brok willen voeren. Wat mij heel erg aanspreekt is Dog lovers gold, maar dat is glutenvrij en niet graanvrij. (ik zit al een tijdje te neuzen op brokkenvergelijkings site).
Er zijn ook andere graanvrije brokken die op basis zijn van vis en rijst, maar die zijn ontzettend duur.

Oftewel ik begrijp er de ballen van :Q:
Afbeelding
BellaDonna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mixje Bella en Chihuahua Donna

Re: Granen en gluten?

Ongelezen bericht door BellaDonna »

In Doglovers Gold zit wel bruine rijst en daarom is ie niet granenvrij. Maar ik denk dat je hond wel tegen rijst kan, omdat dat natuurlijk ook in de Fish&rice zit.
Hier bevalt Doglovers Gold heel erg goed. Ze krijgen er weliswaar niet zoveel van (Ze eten voornamelijk KVV) aar ze vinden het lekker en hebben geen vacht/ huid problemen en ze hebben een goede ontlasting. :ok:
Afbeelding
Chihuahuakennel http://belladonnandi.nl/
EschaenStefanie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door EschaenStefanie »

ik weet niet wat je onwijs duur vind maar je kan ook naar Forza10 kijken ongeveer 65 euro voor 15 kilo baal gratis thuisbezorgd, een antwoord op je vraag kan ik nog niet zo 1,2,3 geven maar volgens mij was een glutenallergie hetzelfde als een graanallergie?
Glutenallergie of coeliaci is een ziekte die veroorzaakt wordt door het eten van gluten. Gluten zijn eiwitten die aanwezig zijn in graan, zoals tarwe. Glutenbevattende granen zijn tarwe, rogge, gerst, spelt, kamut en ook haver.

Deze eiwitten beschadigen de darm en het immuunsysteem en voorkomen dat voedsel en vitaminen worden opgenomen
Afbeelding
Meike
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee rasloze hondjes

Ongelezen bericht door Meike »

Graan: rijst, tarwe, gerst, mais, sorghum (en meer, maar dit zijn de meest voorkomende in brok)
Gluten: eiwitgehalte in granen, het gluten genaamd gliadine zorgt vaak voor problemen, dat zit in tarwe, gerst, sorghum.

Brokken met alleen rijst en/of mais zijn dus glutenvrij, maar niet graanvrij. Een fish&rice is dus glutenvrij als er naast rijst geen andere granen inzit (behalve evt mais).
Meike
Zeer actief

En Dog Lovers Gold is dus een goede keuze voor jou, daar zitten geen gluten in :)
ignit
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ignit »

alles over granen en allergie
http://barf-natuurlijk.nl/barf/barf_gra ... neter.html
vriendelijke groet,
ignit bekken
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik geloof dat granen hoe dan ook niet zo gezond zijn tenzij je een hoefdier bent.
En granen zijn meer dan haver en tarwe en zo.

Maar goed, gevoelig onderwerp geloof ik, dus ik ben weer weg ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Marjoleine schreef:Ik geloof dat granen hoe dan ook niet zo gezond zijn tenzij je een hoefdier bent.

Nou, ja, granen hoorden ook in het dieet van de vroege mens.
Denk eerder dat het ongezonde te maken heeft met het hele verwerkingsproces en het beperkte aantal soorten graan die tegenwoordig het meest gebruikt worden.
Meike
Zeer actief

Marjoleine schreef:Ik geloof dat granen hoe dan ook niet zo gezond zijn tenzij je een hoefdier bent.

Klopt, ben ik het mee eens. Net zoals ik geloof dat aardappelen ook niet zo gezond zijn voor een hond. Maar een brok moet een zetmeelbron hebben om de brok vorm te geven. Ik zou dan ook liever vers aanraden, of desnoods blikvoer zonder granen en veel vlees.

Heb je dat ook overwogen? Vers vlees? De meeste honden met allergie doen het heel goed op vers vlees. Kies dan wel een merk zonder granen.
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Meike schreef:En Dog Lovers Gold is dus een goede keuze voor jou, daar zitten geen gluten in :)

Nee maar wél gist, en een hond die niet tegen gluten kan, heeft meestal ook problemen met gist.
Dit heeft iets te maken met het soort eiwitten waaruit gist opgebouwd is.
Hoe dat precies werkt ben ik vergeten, maar mij is aangeraden om ook gist te vermijden, vandaar dat ik DLG niet ga proberen voor Julia.
:zweep:
Meike
Zeer actief

Paulala schreef:
Meike schreef:En Dog Lovers Gold is dus een goede keuze voor jou, daar zitten geen gluten in :)

Nee maar wél gist, en een hond die niet tegen gluten kan, heeft meestal ook problemen met gist.
Dit heeft iets te maken met het soort eiwitten waaruit gist opgebouwd is.
Hoe dat precies werkt ben ik vergeten, maar mij is aangeraden om ook gist te vermijden, vandaar dat ik DLG niet ga proberen voor Julia.
Je doelt zeker op deze uitleg: http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... =194797&p=

Ik heb het gelezen en geprobeerd te begrijpen, maar het is vrij ingewikkeld. Er wordt geschreven over de Candida gist, en volgens mij is dat een gist die zich voedt met gist dat via de voeding binnenkomt (en met koolhydraten). Als dat zo is, zou de gist in brokken zelf dus niet de reactie oproepen, maar doordat er grotere kans is dat de Candida gist in de darmen zit, zou daardoor de kans op een slechte reactie in het lichaam toenemen. Hm volgens mij maak ik de uitleg ook niet simpel.

Deze uitleg in dat andere topic is volgens mij gericht op glutenintolerantie (wat dus een autoimmuun-reactie is) en hier gaat het om glutenallergie. Misschien geldt de uitleg wel voor beide hoor, dat weet ik niet.

Maar het kan natuurlijk sowieso geen kwaad om gist te mijden.
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Mijn hond heeft een granen en kip allergie maar heeft geen probemen met de gist die in brokken zit.
Ook met rijst heeft ze geen problemen.
Afbeelding
Mojuan
Zeer actief

jacq1970 schreef:Mijn hond heeft een granen en kip allergie maar heeft geen probemen met de gist die in brokken zit.

Het gaat niet om granen en gist.
Maar om gluten en gist, dát is nml een op elkaar gelijkende eiwitsoort.
Mojuan
Zeer actief

Inge O schreef:
Paulala schreef:
jacq1970 schreef:Mijn hond heeft een granen en kip allergie maar heeft geen probemen met de gist die in brokken zit.

Het gaat niet om granen en gist.
Maar om gluten en gist, dát is nml een op elkaar gelijkende eiwitsoort.
en wat zijn gluten dan volgens jou :denken: ?
Als een hond geen graan verdraagt, hoeft dat niet perse door de eiwitten te zijn (gluten).
Meestal gaat het dan ook om álle granen, dus ook rijst/mais/haver.

Daar ligt toch echt wel een verschil hoor.
Het kan nml ook heel goed door de soort vezels komen.
Mojuan
Zeer actief

Inge O schreef:
hmmm, ik wil niet het tegendeel beweren maar heb er mijn twijfels over.
wat bedoel je dan met 'vezels'?
Granen bestaan uit niet in water oplosbare vezels die de darmen kunnen overprikkelen.
De vezels uit fruit en groente bijvoorbeeld, zijn wel in water oplosbaar, en helpen meestal bij een goede stoelgang.

Romeo heeft bijvoorbeeld last van bepaalde graanvezels, ik merk dat hij niet goed tegen mais kan en ook niet tegen haver.
En dat heeft bij hem niets met gluten te maken, zijn darmen raken overprikkeld door de vezels.
Ze zijn slecht/niet verteerbaar.

Meer dan dit weet ik er niet van, ik heb me er niet nog verder in verdiept.
Hoewel het wél erg interessant is.
Mojuan
Zeer actief

Inge O schreef:
dat heeft niks te maken met wateroplosbaarheid maar met het (van nature) missen van de juiste enzymen én verteringssystemen (pens, caecum) om dat soort vezels af te breken.

en mechanisch geprikkeld raken is lang niet hetzelfde als een allergische reactie, dus ofwel is die granenallergie van jacq geen allergie ofwel houdt het wel verband met gluten volgens mij.

Helemaal precies weet ik het niet.
Maar ik weet wel dat heel veel mensen denken dat hun hond een allergie heeft voor granen, terwijl dat lang niet altijd het geval is.
Maar dat wordt meestal niet volledig onderzocht.

info over wel of niet in water oplosbare vezels:

http://www.gezond-vitaal.nl/Voedingsvezels.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/Voedingsvezels
http://www.lekker-in-je-vel.nl/artikele ... ezels.html

Dus het is toch écht zo hoor :19:
Mojuan
Zeer actief

Inge O schreef:
alledrie deze links slaan op hoe de vertering werkt in mensendarmen.

ik zeg ook niet dat de term 'oplosbare vezels' of 'onoplosbare vezels' niet zou bestaan maar dat het geen rechtstreeks verband hoeft te houden met of dierendarmen er wel of geen probleem mee hebben, laat staan of het daarom om een allergie zou gaan.

of vezels wel of niet verteerd worden hangt helemaal af van de diersoort en dus ook de problemen die daarrond wel of niet zouden kunnen ontstaan.

Ah zo bedoel je het, ik dacht idd dat je bedoelde dat oplosbaar of niet oplosbaar niet bestond.
Dus ik begreep je helemaal verkeerd.
Ik weet dat dit gaat over mensendarmen, maar volgens mij heb ik ook eens op voernatuurlijk of barfplaats gelezen over hoe dit bij honden werkt.
Maar dat weet ik echt niet meer te vinden, en misschien vergis ik me ook wel en was het ergens anders.
Mojuan
Zeer actief

Inge O schreef:
een heleboel van dit soort details is ook nog niet onderzocht - dit zijn ook behoorlijk moeilijke en dure onderzoeken dus wordt er vaak te makkelijk geëxtrapoleerd van de ene diersoort naar de andere en dat zorgt voor nogal wat onwaarheden die overal circuleren :wink: .
Daar kan je best eens groot gelijk in hebben ja.

Maar het is dus eigenlijk nog gewoon een groot vraagteken.
We kunnen niet zeggen dat het niet zo is, maar ook niet dat het wel zo is.

Het zijn allemaal speculaties dus eigenlijk.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”