Nu is het de bedoeling dat ik voor twee weken met Otto in het huis van deze vriendin ga zitten. Het is in mijn woonplaats, dus ik kan gewoon naar mijn eigen huis om mijn katten te verzorgen, klusjes in en om huis te doen, wat ik al wilde doen tijdens mijn twee vrije weken. Ik had mijn vakantie al vastgelegd toen vriendin me vroeg of ik tijdens haar vakantie op haar huis en hond wilde passen. Ik vind het geen fijne gedachte om hem dan veel alleen te laten. Hij zit altijd al veel thuis, maar dan in gezelschap van vriendin. Mijn idee is daarom om hem ook eens mee te nemen naar hier thuis, en als dat overdag goed gaat misschien ook voor een of meer nachten. Als in: dan kunnen ze hier lekker vrij in de achtertuin rotten en stoeien wat ze willen (wat bij vriendin niet mag, maar daar doen ze het wel als ik daar even de tuin inloop om een peukie te doen) en hij is even uit zijn eigen omgeving weg, even iets anders.
Maar: hoe wijs is dat?
De situatie is voor Shadow immers al anders omdat zijn vrouwtje van huis is. Het zal geen groot probleem zijn om in haar huis met Otto te bivakkeren, maar met uitlaten en mijn eigen plannen zal het een aantal malen praktischer zijn om hem ook even mee te nemen naar hier.
Shadow was anders naar een pension gegaan terwijl vriendin met vakantie gaat. Daar heeft hij het naar zijn zin, maar hij komt wel flink mager terug. Daarom nu dus deze oplossing, al kan het nog wat worden met eten. Niet zozeer baknijd, maar hij krijgt brokken en Otto voer ik vers. Apart voeren zal geen probleem zijn. Hij gaat af en toe wel met vriendin mee logeren naar familie (waar geen andere hond woont) en ik heb begrepen dat dat goed gaat. De keren dat hier een andere hond op bezoek is geweest (Shadow was nog niet eerder), is Otto altijd zeer gastvrij geweest.
En: in de voorgaande maanden hebben ze elkaar niet gezien. Shadow had een breuk in zijn poot en mocht van de DA niet stoeien. Is hersteld, maar aansluitend speelde zich wat af in de familie van vriendin waardoor onze etentjes zijn opgeschort. Sindsdien hebben ze elkaar na ongeveer 3 maanden twee keer weer gezien. Het leek of het spel anders ging, wat feller. Gerimpelde neus tijdens stoeipartijen bij Shadow, en het volgende moment liggen ze elkaars piemels weer te likken. Ik denk dat ze aan elkaar zijn gewaagd. Als ik weg moet, kan ik ze apart zetten, zowel in huis van vriendin (dan zit er een glazen deur tussen
Vorig jaar had ik een logeerhond waarmee het in huis prima ging, maar hij stond buiten enorm te hijgen en te trillen op zijn poten omdat hij de geluiden van de stad niet is gewend. Die heb ik na een paar dagen teruggebracht (vader in rolstoel, dochter met vakantie, buren hebben uiteindelijk geholpen en ik ben er zelf nog heen geweest om hem uit te laten). Bij Shadow ben ik daar niet heel bang voor, het zal meer de spanning van de nieuwe omgeving zijn als hij hier is. Ik ken hem verder als een zeer enthousiaste hond, kan dominant zijn met andere reuen, doet het leuk met kleine hondjes, heeft behoefte aan duidelijkheid van zijn baas. Ik heb wel eens gemerkt dat hij naar mij soms beter luistert dan naar vriendin, als ik daar ben (met of zonder Otto). Als in: 'Shadow, ga eens even af?' (vriendin) tegenover: 'Shadow: af. Nu.' (ik).
Tips, advies... is welkom.