Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Traplopen
Moderator: moderatorteam
-
Judith86
- geregistreerd lid
Traplopen
Ik heb een vraagje. Ik ben op zoek naar een woning omdat ik binnenkort weer op mijzelf ga wonen (woon even tijdelijk bij mijn ouders). Ik wil al heel lang heel graag een hond en wanneer de omstandigheden dat toelaten dan gaat die er komen.
Het is alleen niet heel makkelijk een woning te vinden, en ik vroeg mij af. Is het een probleem als een woning op een eerste of tweede etage zit wanneer er geen lift is, alleen een trap?
Ik zou echt mn best doen om een begane grond woning te krijgen, maar stel dat dat nog wat langer zou duren. Is een trap een optie?
Een paar vragen en/of gedachtegangen hierover van mij:
-Mag een volwassen gezonde hond een aantal keer per dag een of twee trappen op en af lopen?
-Als je een groot ras hebt en je hond heeft een keer wat aan zn poot/poten dan heb je een probleem met die trap?
-Als je hond hd of iets dergelijks krijgt, wat ik absoluut niet hoop, dan heb je een probleem?
(-Ik ben niet van plan een pup te nemen maar een volwassen hond uit een asiel of goede herplaatsing, maar je weet het nooit zeker. Een pup mag niet traplopen (misschien enkel om het aan te leren). De meeste pups zijn wel te tillen maar ik hou ook wel van grotere rassen en ik niet weet tot welke leeftijd ze niet mogen traplopen?)
Wat denken jullie ervan? En/of wat is jullie ervaring?
Alvast bedankt!
Het is alleen niet heel makkelijk een woning te vinden, en ik vroeg mij af. Is het een probleem als een woning op een eerste of tweede etage zit wanneer er geen lift is, alleen een trap?
Ik zou echt mn best doen om een begane grond woning te krijgen, maar stel dat dat nog wat langer zou duren. Is een trap een optie?
-Mag een volwassen gezonde hond een aantal keer per dag een of twee trappen op en af lopen?
-Als je een groot ras hebt en je hond heeft een keer wat aan zn poot/poten dan heb je een probleem met die trap?
-Als je hond hd of iets dergelijks krijgt, wat ik absoluut niet hoop, dan heb je een probleem?
(-Ik ben niet van plan een pup te nemen maar een volwassen hond uit een asiel of goede herplaatsing, maar je weet het nooit zeker. Een pup mag niet traplopen (misschien enkel om het aan te leren). De meeste pups zijn wel te tillen maar ik hou ook wel van grotere rassen en ik niet weet tot welke leeftijd ze niet mogen traplopen?)
Alvast bedankt!
- May Linn
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): border collie's en herders
Re: Traplopen
Lijkt mij geen probleem voor een gezonde volwassen hond.
Enige waar je dan wel mee zit is als er wat is met hond (mank ofzo) dat je hem dan ook boven en beneden moet krijgen.
Ik zou kiezen voor een ras die in nood nog wel 1 of 2 trappen kan tillen.
Of gokken bij een grotere hond dat ie nooit wat heeft, maar dat risico zou ik persoonlijk niet nemen.
Of evt een flat met lift als je dat wel gaat lukken.
Enige waar je dan wel mee zit is als er wat is met hond (mank ofzo) dat je hem dan ook boven en beneden moet krijgen.
Of gokken bij een grotere hond dat ie nooit wat heeft, maar dat risico zou ik persoonlijk niet nemen.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Ja en wat als jezelf je rug/been of armen breekt,..??May Linn schreef:Lijkt mij geen probleem voor een gezonde volwassen hond.
Als je overal rtekening mee moet houden kom je ook nergens.
Heb vroeger 3 bouviers op een flat gehad 4 hoog zonder lift.
Die liepen ook iedere uitlaat beurt omhoog en omlaag 4 hoog.
Nooit geen problemen gehad en die hondenm hadden een hele goede bespiering juist door het trap lopen .
Wat je zegt ben je zelfffff 

- Joenino
- Actief
- Mijn ras(sen): Chow Chow x Herder
- Aantal honden: 1
Woon zelf in een flat (hopelijk krijgen we over 2 maanden de sleutel van ons nieuwe huis
) op 2 hoog maar met lift. En als die het niet doet gaat de trap net zo makkelijk (zelfs sneller:P) maar een grote hond van 45 kg (in Rex zijn geval) tillen, daarvoor moet je wel van goede huizen komen
Want stil blijven liggen hoooo maar hehe. Dus hou daar wel enigzins rekening mee.
Proud owner of Chow Chow Herder Rex

- Danoontje powerrr
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español
- Aantal honden: 2
Daar heb ik veel over nagedacht en info gezocht, toen ik een hond wilde kopen.
Toentertijd heb ik de Duitse Herders en dogachtigen laten afvallen.
Ik heb mijn pup gekocht, toen ik in een appartement zonder lift woonde (twee hoog).
Ik heb hem gedragen, totdat ik het niet meer kon. En dat was echt niet tot hij volwassen was, hoor.
Het is namelijk een Dobermann. In nood zou ik hem denk ik wel naar beneden krijgen, trouwens.
Ik krijg hem ook de badkuip in en dan sputtert hij behoorlijk tegen
Toentertijd heb ik de Duitse Herders en dogachtigen laten afvallen.
Ik heb mijn pup gekocht, toen ik in een appartement zonder lift woonde (twee hoog).
Ik heb hem gedragen, totdat ik het niet meer kon. En dat was echt niet tot hij volwassen was, hoor.
Het is namelijk een Dobermann. In nood zou ik hem denk ik wel naar beneden krijgen, trouwens.
Ik krijg hem ook de badkuip in en dan sputtert hij behoorlijk tegen
- kimmeke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alaskan Malamute
Ik vind dat je zoiets moet bekijken samen met je toekomstplannen.
Ikzelf zit met een hond van dik 30kg op een 3de verdiep zonder lift. Normaal is dat hier ook geen probleem maar heb ook al gehad dat ze door echt serieus ziek te zijn die trappen niet meer kon doen voor enkele dagen, ja dan moest ik haar maar 3 verdiepen naar beneden dragen om haar ding te gaan doen beneden en weer naar boven dragen. Dat is iets dat ik mij op voorhand wel had kunnen bedenken en dat 'risico' heb ik er dan maar bijgenomen. Waarom heb ik er toch voor gekozen om een grote hond op een appartement te nemen? Wij zijn nooit van plan geweest om zo heel lang op een appartement te wonen maar hadden ook geen zin om nog jaren met een hond te wachten.
Dus ik vind dat je gewoon moet kijken naar wat je zelf van plan bent. Ga je nog jaren (of altijd) op dat appartement wonen, dan kies je misschien toch beter voor een kleine(re) hond want stel dat die op latere leeftijd gewoon te trap nietmeer kan doen?
Maar dat is volledig eigen keuze he
Ikzelf zit met een hond van dik 30kg op een 3de verdiep zonder lift. Normaal is dat hier ook geen probleem maar heb ook al gehad dat ze door echt serieus ziek te zijn die trappen niet meer kon doen voor enkele dagen, ja dan moest ik haar maar 3 verdiepen naar beneden dragen om haar ding te gaan doen beneden en weer naar boven dragen. Dat is iets dat ik mij op voorhand wel had kunnen bedenken en dat 'risico' heb ik er dan maar bijgenomen. Waarom heb ik er toch voor gekozen om een grote hond op een appartement te nemen? Wij zijn nooit van plan geweest om zo heel lang op een appartement te wonen maar hadden ook geen zin om nog jaren met een hond te wachten.
Dus ik vind dat je gewoon moet kijken naar wat je zelf van plan bent. Ga je nog jaren (of altijd) op dat appartement wonen, dan kies je misschien toch beter voor een kleine(re) hond want stel dat die op latere leeftijd gewoon te trap nietmeer kan doen?
Maar dat is volledig eigen keuze he
Als je een hond iets leert met geschreeuw, zal hij nooit naar je gefluister luisteren...

Hotel voor alle knaagdieren en konijnen: http://www.everyoneweb.com/knagershotel/

Hotel voor alle knaagdieren en konijnen: http://www.everyoneweb.com/knagershotel/
- frank-bobby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): bordeauxdog
chihuahua - Aantal honden: 3
- Contacteer:
Dit dusbouvierpoedel schreef:Ja en wat als jezelf je rug/been of armen breekt,..??May Linn schreef:Lijkt mij geen probleem voor een gezonde volwassen hond.
Als je overal rtekening mee moet houden kom je ook nergens.
Heb vroeger 3 bouviers op een flat gehad 4 hoog zonder lift.
Die liepen ook iedere uitlaat beurt omhoog en omlaag 4 hoog.
Nooit geen problemen gehad en die hondenm hadden een hele goede bespiering juist door het trap lopen .

-
Judith86
- geregistreerd lid
Ik zat al erg te twijfelen ook i.v.m. mijn katten, daarvoor is het gewoon veel beter als ik een tuin heb. Ze gaan graag naar buiten, vooral een, en die is wat schrikachtig soms. En als ze dan via een open trap moeten is dat wat minder fijn dan wanneer ze via de deur gelijk een tuin hebben. Maar dit is een hondenforum natuurlijk
en ik vind het wel interessant om daarover na te denken wat een hond betreft ook al is het niet (meer) op mij van toepassing.
Maar voor mijn katten voelt het niet goed en zal ik toch echt gaan voor de begane grond.
Maar ik vind het nog wel leuk en interessant om de reacties te lezen hoor
Maar voor mijn katten voelt het niet goed en zal ik toch echt gaan voor de begane grond.
Maar ik vind het nog wel leuk en interessant om de reacties te lezen hoor
-
blondie
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Ik kom uit een huisje met tuin op de begane grond met flinke tuin achter en om het huis heen, ik had toen nog geen honden. Begon met konijn en toen kwamen daar twee katten. Toen ik daar weg wilde vanwege overlast ben ik wel bewust op zoek gegaan naar huis met tuin. Die heb ik, voor en achter. Echter wel een huis waar je trapje op moet om bij de voordeur te komen en trap af om in de schuur en dus de benedenverdieping te komen.
Heb voor nu een loopplank gemaakt langs de trap omdat mijn ene hond wat last van zijn rug heeft, en als ze zich verstapt hebben, of zelfs eens de teen gebroken is het gewoon niet fijn dat ze altijd trap moeten lopen in en om het huis. En die van mij laten zich ook niet zomaar tillen
Is dus wel iets om rekening mee te houden eerlijk gezegd, maar iemand anders zei ook al sommige dingen kun je niet voor zijn. Toen ik nog geen (grote) huisdieren had heb ik ook eens mijn enkelbanden gescheurd en toen kon ik ook niet alleen blijven, zeker de eerste dagen na het ongeluk niet, toen is er een bed in de woonkamer bij mijn ouders gezet waar ik kon gaan bivakkeren
Heb voor nu een loopplank gemaakt langs de trap omdat mijn ene hond wat last van zijn rug heeft, en als ze zich verstapt hebben, of zelfs eens de teen gebroken is het gewoon niet fijn dat ze altijd trap moeten lopen in en om het huis. En die van mij laten zich ook niet zomaar tillen
Is dus wel iets om rekening mee te houden eerlijk gezegd, maar iemand anders zei ook al sommige dingen kun je niet voor zijn. Toen ik nog geen (grote) huisdieren had heb ik ook eens mijn enkelbanden gescheurd en toen kon ik ook niet alleen blijven, zeker de eerste dagen na het ongeluk niet, toen is er een bed in de woonkamer bij mijn ouders gezet waar ik kon gaan bivakkeren
- dagmar88
- Zeer actief
Mijn hond heeft vanaf 9 maanden & 42 kilo trap gelopen bij mij.Judith86 schreef:Ik heb een vraagje. Ik ben op zoek naar een woning omdat ik binnenkort weer op mijzelf ga wonen (woon even tijdelijk bij mijn ouders). Ik wil al heel lang heel graag een hond en wanneer de omstandigheden dat toelaten dan gaat die er komen.
Alvast bedankt!
Ik woon op de 1e, maar hij komt ook wel eens helemaal boven een kijkje nemen.
Hij heeft geleerd om achter mij te blijven en heel rustig te lopen en heeft mooie gespierde billen van onder andere het traplopen gekregen.
Hij heeft geen goede heupen, maar geen last met traplopen.
Heeft hij wat aan zijn poten dan ondersteun ik hem door iets tegenwicht te geven met de riem aan zijn harnas.
Als hij echt beroerd is (heeft veel last van zijn darmen gehad) en niet wil lopen kan hij bij nood het balkon op.
Ik zie dus geen probleem, maar heb wel back up mocht het toch mis gaan.
- rubyred
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Basset Hond, Maltese, Husky Hybrid.
- Aantal honden: 3
Ligt eraan wat voor hond het is. Voor Basset honden is het heel slecht om trap (af) te lopen dus geen trappen voor hen.
-
Inc
Uhhm tja, het is toch niet handig als je met een hond die je niet kan tillen op 3 hoog gaat wonen, zonder lift.
Het is voor geen enkele hond goed om 5 keer per dag een aantal trappen op en af te lopen.
Dus zou ik voor een kleinere hond gaan of een woning zoeken op een begane grond, als je perse een grotere hond wilt.
Het is voor geen enkele hond goed om 5 keer per dag een aantal trappen op en af te lopen.
Dus zou ik voor een kleinere hond gaan of een woning zoeken op een begane grond, als je perse een grotere hond wilt.
- aman.en.don
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): mechelse herder, daro
border collie, skyler - Aantal honden: 2
met mijn vorige hond woonde ik 3 hoog zonder lift. ik was ruim 6 mnd zwanger, hond kwam ongepland, en hij moest dus vrij snel al trappen lopen. hij was een herders kruizing. dit is nooit een probleem geweest. tot aan zijn dood heeft hij nooit last van zijn heupen gehad. gelukkig ook nooit een dag kreupel. op een maag darm virus na is hij tot aan zijn laatste dag nooit echt ziek geweest dus ook niet om die reden hoeven dragen. zijn laatste dag moest ik hem in laten slapen aan een vergiftiging en toen kon hij geen eens meer staan. ik woonde toen al in een flat met lift maar had ik die niet had ik toen wel naar beneden moeten dragen. bo liet zich niet dragen op die ene nacht na.
heb nu een mechelaar van nu 8 mnd. heb dus een lift en hij loopt dus niet vaak trappen. heel af en toe als de lift kapot is wel en ik gebruik die momenten om hem gecontroleerd en rustig trap te leren lopen. hij is met 6 mnd zo zoek geweest, bloedvergiftiging, dat hij niet meer liep en ik dus erg blij was met de lift. daro laat zich wel goed dragen.
ik denk dat een hond op een flat prima kan maar dat je er wel rekening mee moet houden dat je je hond eventueel wel zou kunnen dragen in noodgevallen. ik zou niet snel voor een hond kiezen die dik boven de 35 kilo uit gaat om deze reden.
heb nu een mechelaar van nu 8 mnd. heb dus een lift en hij loopt dus niet vaak trappen. heel af en toe als de lift kapot is wel en ik gebruik die momenten om hem gecontroleerd en rustig trap te leren lopen. hij is met 6 mnd zo zoek geweest, bloedvergiftiging, dat hij niet meer liep en ik dus erg blij was met de lift. daro laat zich wel goed dragen.
ik denk dat een hond op een flat prima kan maar dat je er wel rekening mee moet houden dat je je hond eventueel wel zou kunnen dragen in noodgevallen. ik zou niet snel voor een hond kiezen die dik boven de 35 kilo uit gaat om deze reden.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
De meestte honden houden niets over van trap lopen.Inc schreef:Uhhm tja, het is toch niet handig als je met een hond die je niet kan tillen op 3 hoog gaat wonen, zonder lift.![]()
Wat je zegt ben je zelfffff 

- Minhie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Akita
Tsjah lastig. Ikzelf zou het toch niet doen.
Wij hebben in hetzelfde pakket gezeten en heb mijn eisen toch veranderd naar óf tuin, óf lift.
Nu heb ik gekozen voor een aardig groot ras (over 4 weken komt mijn akitapup) en zou niet willen dat hij elke dag op en neer die trap moet. 30-40 kilo tillen is ook niks, dat kan voor noodgevallen maar niet voor dagelijks. (naja, wat niet kan, maar handig is het niet)
Ik zal de pup overigens eerst wel moeten tillen want we gaan pas eind dit jaar verhuizen, maar dan is hij nog klein en licht.
Met minyo (kruising, kilootje of 20-25) woonde ik ook in een appartement 2 hoog en hem heb ik gewoon elke dag opgetild. Dat was goed te doen, alhoewel ik daar zelf niet zo snel meer voor zou kiezen.
Maar wat voor rassen spreken je dan aan? Dat maakt namelijk wel uit.
Wij hebben in hetzelfde pakket gezeten en heb mijn eisen toch veranderd naar óf tuin, óf lift.
Nu heb ik gekozen voor een aardig groot ras (over 4 weken komt mijn akitapup) en zou niet willen dat hij elke dag op en neer die trap moet. 30-40 kilo tillen is ook niks, dat kan voor noodgevallen maar niet voor dagelijks. (naja, wat niet kan, maar handig is het niet)
Ik zal de pup overigens eerst wel moeten tillen want we gaan pas eind dit jaar verhuizen, maar dan is hij nog klein en licht.
Met minyo (kruising, kilootje of 20-25) woonde ik ook in een appartement 2 hoog en hem heb ik gewoon elke dag opgetild. Dat was goed te doen, alhoewel ik daar zelf niet zo snel meer voor zou kiezen.
Maar wat voor rassen spreken je dan aan? Dat maakt namelijk wel uit.

-
Inc
Totdat dat wel het geval is, en dan zit je dan op 3 hoog te kijkenbouvierpoedel schreef:De meestte honden houden niets over van trap lopen.Inc schreef:Uhhm tja, het is toch niet handig als je met een hond die je niet kan tillen op 3 hoog gaat wonen, zonder lift.![]()
- frank-bobby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): bordeauxdog
chihuahua - Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik ben het toch echt met BP eens.
Bitch van mij heeft 1 slechte heup links achter loopt vanaf een maand of 6 trap 3 a 4 x per dag op en af en heeft daar door een mooie bespiering wat de ergste klappen op kan vangen ze lijkt er zelfs geen pijn van te hebben ( linker achter poot knikt naar buiten)
Bitch van mij heeft 1 slechte heup links achter loopt vanaf een maand of 6 trap 3 a 4 x per dag op en af en heeft daar door een mooie bespiering wat de ergste klappen op kan vangen ze lijkt er zelfs geen pijn van te hebben ( linker achter poot knikt naar buiten)