Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Overgeven? (+antivlo)

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

mixy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder

Overgeven? (+antivlo)

Ongelezen bericht door mixy »

Ik had laatst al een topic geplaatst over een ontwormingskuurtje voor mijn Collie. Nu ga ik straks even langs de dierenarts om andere medicijnen voor haar te halen. Alleen weet ik niet wat ik met mijn vlooienkuur moet doen.
Het is van Advantage, en ik weet niet of dit veilig is voor collies. Ik heb inmiddels wel gelezen dat sommige collie-eigenaren Stronghold geven of een Scalibor tekenband (maar dat is dus niet tegen vlooien?) maar andere raden die merken ook weer af.. Weet iemand welk merk er wel veilig is?
Ik denk trouwens dat ik haar voorlopig nog geen anti-vlooien middel geef maar het is toch wel handig om te weten.

En nog even iets anders. Fay is nogal wageziek dus in de auto moet ze steeds spugen, maar nu heeft ze vannacht in haar bench ook overgegeven en af en toe lijkt het net of ze moet braken maar dan gebeurd er niets.. Ze eet gewoon normaal (brokken en rodi) en af en toe geef ik haar een beetje kaas in haar Kong...
Zou het komen omdat ze verkeerde brokken eet? Of zou er meer aan de hand zijn? (dus moet ik met haar langs de dierenarts?)
Vind het maar een beetje vreemd, want ze komt toch bij een goede fokker vandaan.. ik merk trouwens ook dat ze vaak jeuk heeft en dan in haar vacht begint te bijten. Dit heb ik al bij de dierenarts aangegeven en die zegt dat het misschien komt door het voer wat ze krijgt en dat ik het in de gaten moet houden.. Kan dat met elkaar in verband liggen?
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Re: Overgeven? (+antivlo)

Ongelezen bericht door empyree »

Dat braken of de neiging daartoe kan eventueel komen als de keel geïrriteerd is dus bijvoorbeeld door een verkoudheid(kennelhoest) of zo maar als het brake geel is dan kan het door honger/lege maag zijn .
En kriebels in een dikke puppycollievacht zijn ook niet raar als ze nog jong zijn want veel haar per vierkante cm geeft weinig lucht op het velletje en dat kan wel eens irriteren? als er geen vlooien zijn is er niet direct reden tot bezorgdheid.
Sandra
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Voor de behandeling tegen vlooien of teken zou ik zeggen;

NIET behandelen....

Tenzij ze zoveel teken oploopt dat het de spuigaten uitloopt. Wel natuurlijk dagelijks nalopen op teken en die verwijderen.

Lees de tips en genoemde merknamen nog 's op gemak door op het forum hier en het collie/sheltie forum. Lijkt me stug dat je er dan niet uitkomt??

Het middel wat je DA in eerste instantie meegaf tegen wormen is dus niet veilig (genoeg) in mijn ogen. Dat zou ik zeker niet geven.

Frontline is op zich veilig maar ik weet niet of dat bij pups mag (!)

Kijk hier http://www.nederlandsesheltievereniging ... dframe.htm
voor een lijst van gevaarlijke medicatie. Ga dus ALTIJD de omschrijving en werkzame stoffen na om te zien of er iets inzit wat op deze lijst staat. Geef het dan gewoon niet (tenzij in overleg met een DA als er niets anders meer kan).

Kijk ook hier: http://www.nederlandsesheltievereniging ... dframe.htm

(WAt voor shelties geldt, geldt voor collies ook)

Nogmaals; tegen teken en vlooien zou ik NU nog niets gebruiken; pas als er teveel teken op Fay komen. Het is hoe dan ook een gif. Overweeg liever Siverlinde (even googelen)

Suzanne
Laatst gewijzigd door ~Suzanne~ op 23 mei 2011 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.
mixy
Zeer actief

Suzanne123 schreef:Voor de behandeling tegen vlooien of teken zou ik zeggen;

NIET behandelen....

Tenzij ze zoveel teken oploopt dat het de spuigaten uitloopt. Wel natuurlijk dagelijks nalopen op teken en die verwijderen.

Lees de tips en genoemde merknamen nog 's op gemak door op het forum hier en het collie/sheltie forum. Lijkt me stug dat je er dan niet uitkomt??

HEt middel wat je DA in eerste instantie meegaf is dus niet veilig (genoeg) in mijn ogen.
Dat zou ik zeker niet geven. Frontline is op zich veilig maar ik weet niet of dat bij pups mag.

Suzanne
Ik lees net dat in Advantage als werkzame stof imidacloprid(e) zit, en dat dit niet gevaarlijk is voor collies?
mixy
Zeer actief

empyree schreef:Dat braken of de neiging daartoe kan eventueel komen als de keel geïrriteerd is dus bijvoorbeeld door een verkoudheid(kennelhoest) of zo maar als het brake geel is dan kan het door honger/lege maag zijn .
En kriebels in een dikke puppycollievacht zijn ook niet raar als ze nog jong zijn want veel haar per vierkante cm geeft weinig lucht op het velletje en dat kan wel eens irriteren? als er geen vlooien zijn is er niet direct reden tot bezorgdheid.
Het was geel (en leek een beetje zanderig terwijl als ze in de auto spuugt je echt de brokjes ziet..)
Maar ze had gister ook niet zoveel gegeten dus dan zal het daardoor wel gekomen zijn..
~Suzanne~
Zeer actief

Kijk nou gewoon op die links en zoek op google desnoods op werkzame stof + collies.

Sorry hoor, ik snap dat je onzeker bent maar bekijk en lees de info nou 's die je van alle kanten wordt aangereikt!

(Ik kan deze werkzame stof niet terugvinden op de verdachte lijst, maar dat terzijde)

Suzanne
mixy
Zeer actief

Suzanne123 schreef:Kijk nou gewoon op die links en zoek op google desnoods op werkzame stof + collies.

Sorry hoor, ik snap dat je onzeker bent maar bekijk en lees de info nou 's die je van alle kanten wordt aangereikt!

(Ik kan deze werkzame stof niet terugvinden op de verdachte lijst, maar dat terzijde)

Suzanne
Maar ik heb ook heel wat info gelezen en gegoogled op de werkzame stof en collies..
Daar kwam voor zo ver ik kon vinden uit dat ik het anti-vlooien middel kan gebruiken maar die wormtabletten een risico zijn..
Maar het kan altijd zo zijn dat ik het niet helemaal goed heb uitgezocht dus wilde ik het toch even navragen.
~Suzanne~
Zeer actief

Goed zo ;-)
Vraag dus een ander ontwormingsmiddel en geef dat "nu" en over een maandje nog een keer; daarna alleen als er bewezen wormen zijn tenzij je gaat naar een land/gebied waar een extra risico geldt.

Verder blijf ik bij mijn tip tegen vlooien / teken; niets gebruiken zolang het niet nodig is.

Als je hond naar een kennel / pension zou gaan (wat ik met een collie al helemaal niet aanraad) dan zou je het misschien kunnen overwegen maar verder .. laat maar; hoe minder gif hoe beter!

Suzanne
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”