Timber is aan zijn linker oog zo goed als blind.
Tot nu toe gaat het verbazingwekken goed met het inschatten van afstanden. Maar nu beginnen we aan de katteloop.
We hebben al met hem geoefend als de planken op de grond liggen en uiteraard gaat de katteloop niet in de hoogste stand. Maar toch ben ik een beetje afwachtend met hoe hij dat gaat doen.
Hoogtes kan hij niet goed inschatten dus de kans is aanwezig dat hij de katteloop ook niet in kan schatten als hij erboven op staat. Ik ben als de dood dat hij ervan af dondert.
Gelukkig heb ik dat dan wel onder controle en weet ik ondertussen hoe ik het niet aan Tim moet laten merken. Maar zijn er nog tips?
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Tips mbt katteloop...
Moderator: moderatorteam
-
*Jolanda*
- bennie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie - Aantal honden: 6
Re: Tips mbt katteloop...
Ik zou met backchaining werken. Dan weet je dat hij in een rechte lijn naar het raakvlak gaat. Je begint dan bij het afgaande raakvlak. Dit maak je zo interessant mogelijk, een beetje afhankelijk van hoe hij leert. Bv zelf op laten zoeken, of hem er in 2 on 2 off op plaatsen, spelletjes op spelen, veel voerbeloningen op geven, het raakvlak tot een feestje maken, net zolang tot het een soort magneet voor hem is. Vervolgens laat je hem vanaf een meter naar het raakvlak gaan en die afstand bouw je uit tot aan het begin van de kattenloop.
-
*Jolanda*
Het raakvlak is gelukkig voor hem al heel belangrijk gemaakt.
We werken met een target en hij hoeft het target maar te zien of hij wil erheen.
Dus we hebben `m nu al aan het einde liggen zodat hij achterpoten op het raakvlak moet blijven staan en voorpoten op het gras.
De planken liggen nu nog op de grond en hij blijft er netjes oplopen maar ik ben als de dood dat hij ervan af valt zodra de planken de lucht in gaan.
De schutting heeft hij al neiging om er vanaf te lopen en daar heb ik nog redelijk veel ruimte om hem te corrigeren.
Katteloop kan ik `m praktisch niet corrigeren. En daarnaast heb ik `m altijd loslopen gezien het feit hij anders te veel op mij let als ik `m aangelijnd heb.
We werken met een target en hij hoeft het target maar te zien of hij wil erheen.
Dus we hebben `m nu al aan het einde liggen zodat hij achterpoten op het raakvlak moet blijven staan en voorpoten op het gras.
De planken liggen nu nog op de grond en hij blijft er netjes oplopen maar ik ben als de dood dat hij ervan af valt zodra de planken de lucht in gaan.
De schutting heeft hij al neiging om er vanaf te lopen en daar heb ik nog redelijk veel ruimte om hem te corrigeren.
Katteloop kan ik `m praktisch niet corrigeren. En daarnaast heb ik `m altijd loslopen gezien het feit hij anders te veel op mij let als ik `m aangelijnd heb.
- May Linn
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): border collie's en herders
Kun je de kattenloop niet eerst een cm of 10-20 van de grond afzetten, bv op lage kratjes.
Als hij er dan afvalt, is dat niet ver en kan het geen kwaad.
Zo kun je ook controleren of hij er dus netjes opblijft.
Gaat dat goed dan kun je hem gaan verhogen.
Als hij er dan afvalt, is dat niet ver en kan het geen kwaad.
Zo kun je ook controleren of hij er dus netjes opblijft.
Gaat dat goed dan kun je hem gaan verhogen.
-
*Jolanda*
Dat is een optie... zal het eens voorstellen...