Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hondenbelasting ?
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooiker
Hondenbelasting ?
Wat vinden jullie daar nou van ?
Hier in de buurt is er geen één plek meer waar de honden los mogen lopen. Het enige wat hier is zijn poep bakken. Die regelmatig worden gesloopt en volgestopt met andere troep. Zodra daar een melding over wordt gemaakt duurt het eerst een half jaar voordat er iemand naar komt kijken.
Katten mogen overal loslopen en ze kunnen overal neer poepen, maar voor hun hoeft geen belasting worden betaald.
Dus wat vinden jullie er nou van ?
edit : En doen ze in jullie buurt ook wat voor het geld?
Hier in de buurt is er geen één plek meer waar de honden los mogen lopen. Het enige wat hier is zijn poep bakken. Die regelmatig worden gesloopt en volgestopt met andere troep. Zodra daar een melding over wordt gemaakt duurt het eerst een half jaar voordat er iemand naar komt kijken.
Katten mogen overal loslopen en ze kunnen overal neer poepen, maar voor hun hoeft geen belasting worden betaald.
Dus wat vinden jullie er nou van ?
edit : En doen ze in jullie buurt ook wat voor het geld?
Laatst gewijzigd door thianda op 17 apr 2011 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Made by: Adjani & Tyson
- SannePP
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Re: Hondenbelasting ?
Hier is de hondenbelastig echt enorm hoog en we krijgen er nauwelijks iets voor terug. De losloopzones bevinden zich langs drukke wegen of fietspaden. De uitlaatveldjes zijn smerig, vol met poep en worden niet bijgehouden... Hier in de buurt is het dichts bijzijnde veldje echt 4km verderop ofzo... Dus waarom die belasting nou zo enorm hoog moet zijn? Ben erg benieuwd waar al dat geld heen gaat?
RIP Cena

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Weinig eigenlijkthianda schreef:Wat vinden jullie daar nou van ?

In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010
Beau 08-11-2001 - 30-07-2011
&
Akira 16-08-2021
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010
Beau 08-11-2001 - 30-07-2011
&
Akira 16-08-2021
-
- Zeer actief
Ja, dat wil ik ook wel eens weten. Als je het poep niet opruimt krijg je een boete, dus het wordt sowieso niet opgeruimd door mensen van de gemeente.SannePP schreef:Hier is de hondenbelastig echt enorm hoog en we krijgen er nauwelijks iets voor terug. De losloopzones bevinden zich langs drukke wegen of fietspaden. De uitlaatveldjes zijn smerig, vol met poep en worden niet bijgehouden... Hier in de buurt is het dichts bijzijnde veldje echt 4km verderop ofzo... Dus waarom die belasting nou zo enorm hoog moet zijn? Ben erg benieuwd waar al dat geld heen gaat?
Laatst gewijzigd door thianda op 17 apr 2011 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.

ik vind dit ook zo typisch; dat je voor poezen geen belasting betaald en voor honden dan weer wel.
Ik heb helemaal geluk, wij wonen in een gebied waar je ook geen hondenbelasting betaald. En er zijn keurige plekken voor de hondjes apart. Maar van poezen hebben wij eigenlijk ook last: in die zin dat ze in onze tuin poepen en piezen maar ook wel eens iets kapot maken..
Ik heb helemaal geluk, wij wonen in een gebied waar je ook geen hondenbelasting betaald. En er zijn keurige plekken voor de hondjes apart. Maar van poezen hebben wij eigenlijk ook last: in die zin dat ze in onze tuin poepen en piezen maar ook wel eens iets kapot maken..

- Maylala
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs
- Aantal honden: 2
Wat een sarcasme! als je het niet interessant vindt doe je gewoon niet mee toch?
Je hoeft niet te reageren. 

-
- Zeer actief
Inderdaad, en ze zijn ook nog eens zo brutaal dat ze over onze schutting heen klimmen en door het gaas heen onze kippen willen vangen.koentje schreef:ik vind dit ook zo typisch; dat je voor poezen geen belasting betaald en voor honden dan weer wel.

- Reny
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Een topic met deze vraag komt gemiddeld 1 keer per maandkoentje schreef:Wat een sarcasme! als je het niet interessant vindt doe je gewoon niet mee toch?Je hoeft niet te reageren.

En daarin staat altijd:
een vergelijk met katten (waarop iemand anders vraagt om paarden/duiven/kinder belasting)
een uitleg over het ontstaan van hondenbelasting
een opsomming van gemeentes waar veel/geen hondenbelasting wordt betaald
een onderzoek naar kenneltarief
enz enz enz
En de groeten van de mannen 

- fes/lou
- Zeer actief
- Contacteer:
Sja, je weet dat je hondenbelasting moet betalen als je aan een hond begint, dan moet je er ook niet over zeuren....
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
- Maylala
- Zeer actief
Ik had geen zin om de opwelling te bevechten.koentje schreef:Wat een sarcasme! als je het niet interessant vindt doe je gewoon niet mee toch?Je hoeft niet te reageren.
-
- Zeer actief
Ik vind het ook niet erg om het te betalen, (nouja..eigenlijk betalen mijn ouders hetfes/lou schreef:Sja, je weet dat je hondenbelasting moet betalen als je aan een hond begint, dan moet je er ook niet over zeuren....

- Maylala
- Zeer actief
Hier in Haarlem zijn ontzettend veel losloopgebieden en andere voorzieningen voor honden, en die worden ook regelmatig schoongehouden door de gemeente. Dus ik vind het absoluut geen probleem om hondenbelasting (ik geloof €137 voor 2 honden per jaar) te betalen.thianda schreef:Ik vind het ook niet erg om het te betalen, (nouja..eigenlijk betalen mijn ouders hetfes/lou schreef:Sja, je weet dat je hondenbelasting moet betalen als je aan een hond begint, dan moet je er ook niet over zeuren....) maar ik wil wel eens weten of ze er in jullie buurt wat mee doen.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
of ik nu kies voor een hond of niet...hondenbelasting is de grootste onzin die er is, dus betaal ik niet...
Zoekfunctie zit er met een reden.
- Maylala
- Zeer actief
Hee, niet zo sarcastisch he. Je hóéft niet te reageren als het je niet interesseert, hoor!Inc schreef:Zoekfunctie zit er met een reden.

-
- Zeer actief
Oh, dat is wel fijn dat ze er ook echt iets mee doen !!Maylala schreef:Hier in Haarlem zijn ontzettend veel losloopgebieden en andere voorzieningen voor honden, en die worden ook regelmatig schoongehouden door de gemeente. Dus ik vind het absoluut geen probleem om hondenbelasting (ik geloof €137 voor 2 honden per jaar) te betalen.thianda schreef:Ik vind het ook niet erg om het te betalen, (nouja..eigenlijk betalen mijn ouders hetfes/lou schreef:Sja, je weet dat je hondenbelasting moet betalen als je aan een hond begint, dan moet je er ook niet over zeuren....) maar ik wil wel eens weten of ze er in jullie buurt wat mee doen.

- Maylala
- Zeer actief
Ja, dat is wel erg prettig inderdaad.thianda schreef: Oh, dat is wel fijn dat ze er ook echt iets mee doen !!
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Hier is binnen elke wijk een afgezet hondenveldje.. ik heb er op 2 minuten lopen 1tje zitten en als ik nog een stukje verder loopt is er nog een mega groot afgezet veld. Er staan ook bakken met poepzakjes enzo bij sommige grasveldjes.

- freskin
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): schotse herder, SWH
Hier doen ze er ook niets mee. Het gaat geloof ik in de pot "algemene middelen", een heel ruim begrip dus. Maar hier hebben we ook opruimplicht en geen of nauwelijks poepbakken of uitlaatveldjes. Ik woon in een dorp en kan mijn honden buiten de bebouwde kom uitlaten waar niemand last heeft van mijn honden. Wij betalen wel gewoon braaf onze hondenbelasting (ruim 160 euro voor twee honden) Ik heb daar zelf geen probleem mee. Maar soms vraag ik mij ook wel eens af wat ze met dat geld doen. Ze geven het hier in ieder geval niet of heel beperkt uit aan poepbakken of zo iets.
edit* ik ben een keer met de honden naar Zwitserland geweest. Daar kunnen wij nog een voorbeeld aan nemen: overal poepbakken met plastic zakjes erbij. Het zag er erg schoon uit allemaal. Maar ja, wat die mensen aan hondenbelasting betalen weet ik niet. Ik vond het wel prettig dat je overal je zakje met poep kwijt kon.
edit* ik ben een keer met de honden naar Zwitserland geweest. Daar kunnen wij nog een voorbeeld aan nemen: overal poepbakken met plastic zakjes erbij. Het zag er erg schoon uit allemaal. Maar ja, wat die mensen aan hondenbelasting betalen weet ik niet. Ik vond het wel prettig dat je overal je zakje met poep kwijt kon.

groetjes, ingrid
TARAK

- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
geen hondenbelasting hier, wel opruimplicht (overtreding wordt gestraft met een hele hoge boete die je meteen moet betalen en dat werkt super, er ligt nauwelijks poep op de stoep, straat of de grasvelden) maar ook overal speciale hondenpoep prullenbakken, die naast de normale prullenbakken staan.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
-
- Zeer actief
de ambtenaar hier bij ons die van de hondenbelasting is,weet zelf niet wat hij doet.
Ik belde hem een tijdje geleden,en hij wist geen vraag te beantwoorden.
Toen ik hem vroeg of ik de goeie wel aan de tel had,zei hij ja.. natuurlijk.
Maar u weet niks zei ik.
nee dat klopt zei die hufter toen haha

Maar u weet niks zei ik.
nee dat klopt zei die hufter toen haha

Wanneer je RESPECT hebt voor je dier zal deze ook RESPECT hebben voor zijn baasje,
want LIEFDE geven is Liefde ontvangen
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
Ik heb juist een hele leuke ervaring met iemand van de gemeente. Ik had Liesje opgegeven voor de belasting en er hing gelijk een hele aardige meneer aan de telefoon. Of ik geen vergissing had gemaakt. Want ik had nl. al drie honden voor de belasting opgegeven en nu voor een vierde keer nog eens. Hij vond dat ik dan wel erg veel belasting moest betalenyvonne dl schreef:de ambtenaar hier bij ons die van de hondenbelasting is,weet zelf niet wat hij doet.
Maar u weet niks zei ik.
nee dat klopt zei die hufter toen haha![]()

En verder: ja, dit topic is zó verschrikkelijk vaak aan de orde geweest. Er is ook al heel vaak uitgegelegd dat hondenbelasting geen doelbelasting is. M.a.w. de opbrengsten zijn voor de pot algemene middelen. Niet geoormerkt en dus te besteden naar goeddunken van de gemeente, al willen ze er confetti van aanschaffen om alle bomen in de bebouwde kom mee te versieren.
Deze belasting is ingesteld in de jaren '20 of '30 van de vorige eeuw en bedoeld voor honden die voor 'luxe'-gebruik werden aangesteld. Anders dan honden die als werkhonden werden gehouden. Ik vind het belachelijk dat mensen bewust deze belasting niet betalen. Dit hoort er gewoon bij als je een hond wilt hebben. Samen met de kosten voor aanschaf, onderhoud, da-kosten, training, speeltjes, etc.
Net zo belachelijk vind ik altijd en eeuwig het vergelijk met het niet betalen voor katten. Dat is appels met peren vergelijken. Als je het zo oneerlijk vind om belasting voor je hond te betalen, organiseer dan een petitie om het af te schaffen. Of verhuis naar een gemeente waar je niet hoeft te betalen. Maar ga dan niet zeggen 'ik moet betalen' dus mijn buurman moet ook betalen. Een beetje 'de druiven zijn zuur'-principe. Erg kinderachtig.
Als je overlast van de katten van je buurman hebt, praat er dan over met die buurman.

- [Sandra]
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
Over de herkomst van de hondenbelasting staat dit op Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hondenbelasting
Ik betaal 43,63 euro voor 1 hond per jaar (maar heb op basis van mijn inkomen recht op een gedeeltelijke kwijtschelding, alleen voor de eerste hond).
Op slechts een paar minuten lopen van mijn huis liggen een stuk of 5 losloopgebieden, de een wat groter, de ander niet meer dan een poepveldje, deels prachtig aangelegd compleet met sokkels waarop gedichten staan (die doorgaans dienen als piespaal), en waarvan eentje met opruimplicht.
Het handhavingsbeleid qua poep op de stoep is pet, kortgeleden zag ik wel hoe iemand een boete kreeg die de hond liet loslopen op de rand van een losloopgebied.
Als je kosteloos lid wordt van de plaatselijke stratenschoonhoudclub, krijg je gratis poepzakjes.
Hondendrollen mogen in alle bakken, dus ook in de gewone afvalbakken.
Alle katten zijn welkom in mijn tuin. Helaas voor hen blijven die van mij binnen. En waarom geen kattenbelasting? Staat hier heel helder uitgelegd
Ik betaal 43,63 euro voor 1 hond per jaar (maar heb op basis van mijn inkomen recht op een gedeeltelijke kwijtschelding, alleen voor de eerste hond).
Op slechts een paar minuten lopen van mijn huis liggen een stuk of 5 losloopgebieden, de een wat groter, de ander niet meer dan een poepveldje, deels prachtig aangelegd compleet met sokkels waarop gedichten staan (die doorgaans dienen als piespaal), en waarvan eentje met opruimplicht.
Het handhavingsbeleid qua poep op de stoep is pet, kortgeleden zag ik wel hoe iemand een boete kreeg die de hond liet loslopen op de rand van een losloopgebied.
Als je kosteloos lid wordt van de plaatselijke stratenschoonhoudclub, krijg je gratis poepzakjes.
Hondendrollen mogen in alle bakken, dus ook in de gewone afvalbakken.
Alle katten zijn welkom in mijn tuin. Helaas voor hen blijven die van mij binnen. En waarom geen kattenbelasting? Staat hier heel helder uitgelegd

Groetjes,
Sandra
- Riemsesy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Weim Langhaar†
niet meer van deze tijd dus...Herkomst hondenbelasting
De hondenbelasting stamt uit de tijd dat de hond werd gebruikt als trekdier voor de hondenkar. Met name armeren gebruikten een hond, terwijl de rijkeren paard en wagen als vervoermiddel gebruikten.
Al sinds de middeleeuwen wordt hondenbelasting geheven. Het werd ingevoerd om de overlast van honden en de verspreiding van hondsdolheid tegen te gaan. Het gebruik van de hondenkar gaf de wetgever de mogelijkheid de hondenbelasting (ook) als een soort transportbelasting te gebruiken.
Bonjo kerel.. mis je nog elke dag.
* 04-12-2005
† 27-12-2010
* 04-12-2005
† 27-12-2010
- sTefaniA
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kruising stafford - maltezer
Hier geen hondenbelasting, maar ook bijna geen enkele hondenweide, bijna nergens speciale vuilnisbakken en in het hele land verboden om je hond te laten loslopen
Ik zou best wel belasting willen betalen als er dan meer hondenweides zouden komen en misschien ook enkele losloopgebieden.

Ik ben ook voor kattenbelasting, maar daar zijn hier wel vaker discussies over gevoerd.
Hier staan er voldoende poepbakken, maar de losloopgebieden stellen heel weinig voor. 15 x 15 meter en een paar stroken aan drukke wegen (uiteraard zo dat de honden makkelijk op de weg kunnen komen). Maar binnen een half uur rijden zijn er meerdere losloopgebieden, dat scheelt.
Hier staan er voldoende poepbakken, maar de losloopgebieden stellen heel weinig voor. 15 x 15 meter en een paar stroken aan drukke wegen (uiteraard zo dat de honden makkelijk op de weg kunnen komen). Maar binnen een half uur rijden zijn er meerdere losloopgebieden, dat scheelt.
- [Sandra]
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
De vraag "Waarom geen kattenbelasting?" is juridisch simpel te beantwoorden. Dit is omdat de Gemeentewet alleen de mogelijkheid van een belasting op honden kent. In die wet staat niet ‘op huisdieren’, maar ‘op honden’.Muk schreef:Ik ben ook voor kattenbelasting, maar daar zijn hier wel vaker discussies over gevoerd.
Het instellen van een belasting op andere dieren kan alleen als de Gemeentewet wordt aangepast. Een gemeenteraad kan dat niet zelf regelen. De gemeenteraad kan wel besluiten om geen hondenbelasting te heffen. Dit is namelijk niet wettelijk verplicht.
Bron, voor zover dit niet al was genoemd tijdens eerdere discussies over kattenbelasting.

Groetjes,
Sandra
- aman.en.don
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): mechelse herder, daro
border collie, skyler - Aantal honden: 2
hier geen belasting, zou geen eens weten hoe een hondenpoepprullebak eruit ziet en de uitrenveldjes zijn aan drukke wegen en liggen vol poep. ook staat er op de site van de gemeente dat ze niet doen aan borden als verboden voor honden of dat ze niet los mogen. ik zie hier zelden mensen met poepzakjes laat staan dat mensen het opruimen. het word hier ook niet aantrekkelijk gemaakt om je poep op te ruimen aangezien er in het hele park bij mijn weten maar 1 prullebak staat en die is voor de ingang van het zwembad. op straat zie je ook bijna enkelt prullebakken voor flats, supermarkt, school of snackbar. een enkele gewoon langs de stoep. als daro in de bosjes schijt ruim ik het ook niet op. op de stoep zou ik het dan wel doen maar dat heeft ie bij mij nog nooit gedaan.
-
- Vaste gebruiker
Hondenbelasting is een reservepotje van de gemeentes, dus ze vullen er tekorten mee aan.
Daarom gebeurd er voor de honden niks.
Deze informatie is al heel lang bekend.
Ik betaal dus ook geen hondenbelasting meer, ik ruim de drollen netjes op binnen de bebouwde kom en daarbuiten zorg ik dat er niemand last van heeft.
Daarom gebeurd er voor de honden niks.
Deze informatie is al heel lang bekend.
Ik betaal dus ook geen hondenbelasting meer, ik ruim de drollen netjes op binnen de bebouwde kom en daarbuiten zorg ik dat er niemand last van heeft.