Daphnaaa schreef:
Ik leer hem voornamelijk trucjes zodat hij bezig is, hij zelfverzekerder wordt en vooral positieve aandacht krijgt! Ook als het niet lukt probeer ik enthousiast te blijven en zodra hij een stukje vooruit gaat wordt hij zelf ook helemaal blij door mijn reactie.
Ik ben benieuwd waarom jullie hem/haar kunstjes leren![/b]
"Kunstjes en trucjes" zoals pootjes geven en doodliggen leer ik mijn honden niet.
Ik vind dat in strijd met de "hondelijke waardigheid".
Dat is een puur gevoelsmatige afwijking van mij. Ik vel geen oordeel over mensen die hun hond
wel kunstjes willen leren. Als ze het goed doen is het alleen maar fijn voor de honden, en beleven zij er groot plezier aan.
Toch heb ik met veel van mijn honden "gewerkt". Als zij eenmaal goed onder appel stonden, probeerde ik hun specifieke talenten te ontwikkelen, zodat zij speur of reddingswerk konden doen.
De bedoeling is hetzelfde als wat jij aangeeft. Want het maakt de hond niet uit of hij moet leren om te rollen op commando, of dat hij een voorwerp moet adopteren. In beide gevallen wordt hij geestelijk bezig gehouden, en dat voorkomt dat het op den duur een suffe slome duikelaar wordt waar verder niets bij zit.
Daarom sturen wij onze kinderen ook naar school. Ook zij moeten allerhande zaken leren, waaronder "kunstjes en trucjes". Het houdt de nieuwsgierigheid levend, en bevorderd de sociale vaardigheid die wij nodig hebben om te overleven