Even het hele verhaal in het kort:
Nadim is net 1 jaar geworden en eigenlijk lijkt hij al van begin af aan 'gevoelig' op maag en darmen. Met 5/6 maanden ging het zo slecht dat hij uitgebreider is onderzocht. 2 keer op Giardia (van 3 dagen poep telkens), en ontlasting is opgestuurd geweest voor uitgebreid bacteriën onderzoek en om te kijken naar de vertering. Alle testen waren prima in orde. Uiteindelijk heeft hij wel paar weken Metrazol gehad en dieetvoer van Hill's onder het mom 'je weet maar nooit'.
Daar hadden we spijt van achteraf, want hielp niks natuurlijk. Voorzichtig zelf uitproberen met verschillende voersoorten dan maar. We dachten dat hij een allergie had wellicht. Kvv (CB) ging totaal niet. Op advies dierenwinkel dan maar Pro plan lam en rijst en dat leek eindelijk iets rust te brengen. Helemaal goed was het echter niet, maar vooruit.
Hij bleef maag/dram problemen houden: overgeven op lege maag, alle kleuren en geuren diarree die hij niet kon ophouden (kramp) stinkscheten, slijm/bloed poepen en een buik die je in de andere kamer nog hoorde. Soms leek het beter te gaan, dan weer niet.
Ik ben toen heel voorzichtig gaan wisselen in voer om een kip, lam, graan of rundallergie uit te sluiten.
Op Smuldier vlees glutenvrij leek het redelijk te gaan. Zeker niet perfect, maar even volhouden maar dacht ik. Na 4 weken was het echter plots weer helemaal bar en boos.
Nu dan maar via internet aan een echt uitsluitdieet bestellen dacht ik. Paard of eend ofzo. Voor de zekerheid nog 1 keer poep verzameld omdat het nu weer zo slecht was. En nu dus toch: Giardia.
Nu heb een aantal vragen waar misschien een aantal ervaringsdeskundigen advies op kunnen geven:
-Door omstandigheden (ziekte van mn moeder en overlijden van mijn Thelma) zijn dieren van mijn moeder en ik intensief bij elkaar over de vloer geweest. Dit zijn 3 katten, een teckel van 13jr en Nadim. Advies van dierenarts is in principe allemaal behandelen :N: Maar alleen Nadim heeft symptomen. Toch doen? Alternatief was om de inhoud van de kattenbak te laten testen.
-Nadim heeft een kuur van 5 dagen Panacur en Metrazol, 5 dagen rust en dan weer 5 dagen Panacur en metrazol. Advies om op dag 3 en 5 alles te wassen en te ontsmetten. Lijkt dit voldoende of overdreven? Zouden dan ook de teckel en de katten 2x gewassen moeten? Is heet wassen van de manden enzo voldoende? Moet ik ook met Dettol in de weer in 2 huizen 2x?
-Mijn moeder heeft symptomen die op Giardia kunnen lijken. Ze belt morgen de huisarts natuurlijk. Handig als ik dat ook doe?
-Hoe aannemelijk is het dat Nadim al die maanden Giardia heeft gehad? Of zou hij ook allergieën hebben? Doorgaan met smuldier of voor de zekerheid een heel nieuwe vleessoort introduceren? Op papier van de dierenarts staat dat vaak begonnen moet worden met een hypoallergeen dieet na een besmetting ivm beschadigingen van het maag/darmkanaal. Afwachten of dus gelijk maar overstappen tijdens de kuur?
Hoop vragen
Bij voorbaat dank voor meedenken!